I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag
til endret lov- og regelverk for drosjenæringen med vekt på avregulering
og effektiv kontroll.»
For nærmere redegjørelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars
Myraune og Ingjerd Schou, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut
Arild Hareide, viser til at det i representantforslag Dokument
8:77 S (2010–2011) foreslås å endre rammevilkårene for taxinæringen
med vekt på avregulering og effektiv kontroll. Flertallet vil
videre vise til vedlagte uttalelse og svar på spørsmål, datert hhv. 25.
februar 2011 og 24. mars 2011 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken Flertallet er i likhet med statsråden opptatt
av å få styrket kontrollen med løyveordningene for drosje. Flertallet vil
i den forbindelse vise til at man innenfor dagens system bare må
legge frem vandelsattest hvert 5. år Dette betyr at det med dagens
system kan ta svært mange år før en sjåfør som har begått kriminelle
handlinger, mister retten til å føre drosje. Flertallet vil
videre vise til at verken drosjesentral eller løyvemyndighet vil
bli varslet dersom en drosjesjåfør har begått kriminalitet, og at
dette har bidratt til å gi drosjenæringen et frynsete rykte. Flertallet mener
derfor at det må innføres opplysnings- og meldeplikt, slik at Skatteetaten,
politiet osv. blir forpliktet til å si ifra til løyvemyndigheten
og drosjesentral umiddelbart hvis noe har skjedd.
Flertallet innser at mye av utfordringen
i drosjenæringen knyttet til kriminalitet kan løses dersom man gir
den enkelte drosjesentral/drosjebedrift makt og myndighet til å
kunne si opp drosjesjåfører med kriminell løpebane. Flertallet mener
at dette kan gjøres ved å tildele løyver direkte til den enkelte
drosjesentral/drosjebedrift, som selv anskaffer drosjene og ansetter
de sjåførene de selv ønsker. Flertallet innser at
en slik organisering vil være lettest å få til i de store byene,
og mener dette bør utredes nærmere.
Flertallet vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
å åpne for tildeling av løyver også direkte til profesjonelle aktører
organisert som en ordinær bedrift.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, og fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, viser
til brev fra samferdselsministeren datert 25. februar 2011 og interpellasjonsdebatten
om forholdene i taxinæringa 3. februar 2011. Disse medlemmer har
lenge vært opptatt av utfordringene i taxinæringen. Det er betydelige
utfordringer både når det gjelder konkurranseforholdene i næringa,
arbeidsforholdene som ikke minst av næringa sjøl beskrives som krevende,
og utfordringene med å få et godt taxitilbud i distriktene. Disse
medlemmer berømmer derfor samferdselsministerens gjennomgang
av yrkestransportloven og forskrifter, noe som også støttes av næringa
selv. Den varslede gjennomgangen av yrkestransportloven er spesielt
viktig for å hindre overkapasitet i byene, for å skape levelige
arbeidsvilkår for sjåførene både i byene og i distriktene og for
å gjøre det lettere å luke ut uønskede elementer i næringen. Disse
medlemmer mener at løsningene ikke ligger i en avregulering
og ytterligere liberalisering av næringa, og frykter at dette vil
føre til enda vanskeligere forhold i bransjen.
Disse medlemmer understreker
at det viktigste målet for de rødgrønne partiene er at publikum
skal ha et godt og trygt taxitilbud. Derfor er disse medlemmer svært
kritisk til taxipolitikken som føres av byrådet i Oslo, og som har
ført til stor overkapasitet av drosjer. Situasjonen vil ytterligere
forverres dersom byrådet gjennomfører den varslede utvidelsen av
løyver. Det vil ha store miljømessige konsekvenser, og det vil ikke
minst ha store arbeidsmiljømessige konsekvenser. Derfor er disse
medlemmer også tilfredse med at statsråden har varslet en
gjennomgang også av behovskriteriene.
I mange distrikter har anbud fra helseforetakene ført
til et svekket drosjetilbud. Det gjelder spesielt i tilfeller hvor
helsetransportene utgjør en stor andel av drosjeoppdragene og andre
enn innehaveren av drosjeløyvet vinner anbudet. I slike tilfeller
blir grunnlaget for drosjedriften dramatisk svekket, og det finnes
eksempler på at løyver er sagt opp som følge av slike endringer. Dette
er ikke minst alvorlig for eldre og syke som er avhengig av drosje.
Derfor er disse medlemmer også svært tilfredse med
at samferdselsministeren har varslet en tilpassing av løyvebestemmelsene
i distriktene. Samtidig er det også viktig at transportplikten som
følge av drosjeløyver og helseforetakenes transportoppdrag, ses
i sammenheng.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:77 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen,
Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om moderne rammebetingelser
for taxinæringen – vedtas ikke.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det er viktig å gi forbrukerne av taxi
et prissystem med sammenlignbare priser. Disse medlemmer ønsker derfor
å gi løyvemyndigheten et økt ansvar for å være kontrollmyndighet
for bransjen. Disse medlemmer viser til at dette
inkluderer
oppfølging av at
det er synlig prisinformasjon i bil og på holdeplasser
at kundene skal være forsikret om at sjåføren
i bilen faktisk er riktig sjåfør
at kundene skal føle seg trygge og kunne
ha valgfriheten til å velge den sjåføren, den bilen, eller den drosjesentralen
de selv vil.
Disse medlemmer viser til at
det fra 1. september 2011 innføres parallelltakst i enkeltreisesegmentet
for alle i drosjer i hele landet, dvs. avstands- og tidsprising
under hele drosjeturen uavhengig av drosjens hastighet. Dette vil
gjøre det lettere å sammenligne priser mellom ulike drosjer og drosjesentraler. Disse
medlemmer støtter dette, og mener samtidig at det bør være et
minimumskrav at sjåføren behersker forståelig norsk og har bestått
kjentmannsprøve.
Disse medlemmer viser til at
taxiene fyller et transportbehov for forbrukergrupper som ikke har
egen bil, jf. Representantforslag 30 S (2010–2011) om nasjonale
retningslinjer for kvalitet og kvantitet i TT-ordningen.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid å frigjøre drosjebransjen og forbrukerne av drosjetjenester
fra dagens omfattende byråkratiske løsninger, som blant annet tallfestingen
av antall løyver. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak
med forslag til endret lov- og regelverk for drosjenæringen med
vekt på deregulering og effektiv kontroll.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at taxinæringen er en svært detaljregulert bransje, der lokale
myndigheter gjennom behovsprøving bestemmer hvor mange taxier det
skal være. Disse medlemmer viser til at dette ville
ha vært helt utenkelig i de fleste andre bransjer. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at det ikke finnes
noen instans som regulerer antall butikker eller spisesteder. Disse
medlemmer påpeker at et fritt marked forutsetter fri nyetablering.
Etter disse medlemmers mening bør unødvendige og
byråkratiske barrierer mot økt kapasitet på tilbudssiden reduseres
til et minimum. Disse medlemmer ønsker derfor å fjerne
behovsprøvingen av drosjeløyver, som i dag finnes i yrkestransportforskriften
Kap. III om behovsprøvd løyve for persontransport utenfor rute med
motorvogn.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at samferdselsministeren under en interpellasjonsdebatt
om drosjenæringen 3. februar 2011, lanserte flere tiltak for å rydde
opp i drosjenæringen. Dette medlem etterlyser konkret
oppfølging av statsrådens løfter. Dette medlem er
enig med samferdselsministeren i at det bør innføres krav til økonomi
og kvalitet til en drosjesentral, at en bør se på muligheten for
at løyvestyresmakten kan føre kontroll med drosjenæringen, at det
bør innføres opplysningsplikt fra likningsmyndighetene, og at det
bør vurderes regler for hvordan behovsprøvingen av drosjeløyve blir
utført.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:77 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen,
Jan-Henrik Fredriksen og Arne Sortevik om moderne rammebetingelser
for taxinæringen – vedtas ikke.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag
til endret lov- og regelverk for drosjenæringen med vekt på deregulering
og effektiv kontroll.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser ellers
til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om å åpne for tildeling av løyver også direkte til profesjonelle
aktører organisert som en ordinær bedrift.
Jeg viser til brev av 8. februar 2011 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, med forespørsel til Samferdselsdepartementet om
merknader til Representantforslag 77 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene
Bård Hoksrud, Ingebjørg Godskesen, Jan-Henrik Fredriksen og Arne
Sortevik om moderne rammebetingelser for taxinæringen.
Forslagsstillerne ber om at Samferdselsdepartementet
legger frem et lovforslag om å avregulere drosjenæringen, dvs. oppheve
antallsreguleringen for drosjeløyver.
Regjeringen Bondevik II sendte i 2004 til høring et
lovforslag om å oppheve behovsprøvingen av drosjeløyver, og erstatte
den med en såkalt kvalitetsprøvd løyveordning med krav til vandel, teoretisk
kompetanse og økonomisk garanti, men uten antallsregulering.
I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005) ble
det fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
gitt felles merknader til dette forslaget. Det ble bl.a. vist til
at det allerede er stor konkurranse innen drosjenæringen, og at
arbeidsforholdene er krevende for mange. En full liberalisering
vil ventelig føre til enda dårligere arbeidsvilkår for flere og
konsekvensene blir redusert trygghet og trafikksikkerhet. Behovsprøving
av løyver kan bidra til å bekjempe dette. Det ble videre vist til
at det bl.a. i Stavanger og Oslo var overetablering av løyver, og
at en innstramming av lovverket måtte til for å snu den utviklingen.
Det ble videre vist til at man ønsker en utvikling som gir næringen
forutsigbarhet, legger til rette for seriøse aktører, kvalifiserte sjåfører
og likeverdige rammevilkår.
Jeg viser til at Regjeringen Bondevik II ikke fremmet
noe forslag for Stortinget med utgangspunkt i den nevnte høring
i 2004.
De nevnte partier som senere dannet regjeringen Stoltenberg
II, gikk i samsvar med ovennevnte merknader imot forslaget om å
liberalisere drosjenæringen ytterligere, og besluttet derfor ikke
å gå videre med det.
Jeg vil vise til at en oppheving av behovsprøvingen
kan føre til at vi kan miste deler av det drosjetilbudet mange mennesker
er avhengig av i områder med spredt bosetning. Denne problemstillingen
var også i fokus etter at høringen av forslaget til den daværende
regjering i 2004 om fri etablering av drosjevirksomhet var gjennomført.
Det førte til at spørsmålet om virkningen for distriktene ble eksternt
utredet på oppdrag fra regjeringen Bondevik II, uten at det klart
kunne påvises at det døgnkontinuerlige drosjetilbudet slike steder
ville kunne opprettholdes i tilstrekkelig grad etter en eventuell
avregulering.
Jeg kan ikke se at de grunner som er anført
ovenfor for å beholde en behovsprøvd løyveordning for drosjer har
mindre vekt i dag enn de hadde i 2004/ 2005, og jeg ønsker derfor
ikke å fremme et lovforslag om å liberalisere taxinæringen.
Forslagsstillerne ønsker slutt på at kommunene skal
bestemme hvor mange drosjer det skal være, og vil videre at kommunene
skal være kontrollmyndighet, og kunne inndra løyver. Jeg finner
grunn til å presisere at selv om kommunenes ønsker naturlig tillegges
stor vekt, er det etter gjeldende lovgivning fylkeskommunene som
fastsetter løyvetallet for drosjer. Oslo kommune er i denne sammenheng
å anse som en fylkeskommune. Det er disse forvaltningsorganene som
i dag har ansvaret både for tildeling/tilbakekalling av- og administrasjon
av alle typer løyver for persontransport mot vederlag, samt for
godstransportløyver.
Jeg anser det for lite aktuelt å skille ansvaret
for å administrere ulike løyveordninger mellom fylkeskommuner og
kommuner, eventuelt å overføre alt ansvaret til kommunene. Det vil
i begge alternativene innebære en betydelig økning i de samlede
kostnadene for å administrere de ulike løyveordningene.
Jeg er i likhet med forslagsstillerne opptatt
av å få styrket kontrollen med løyveordningene både for drosje og
andre transportformer. Jeg viser i den forbindelse til pågående
gjennomgang av yrkestransportloven og forskriftene som jeg orienterte
om i Stortinget 3. februar i år ved behandlingen av interpellasjon
fra stortingsrepresentant Hans Olav Syvertsen.
Når det gjelder spørsmål knyttet til ansvaret
for pasienttransport, viser jeg til at Stortinget ved behandling
av Ot.prp. nr. 66 (2003-2004) jf Innst. O. nr. 9(2003-2004) gjorde
vedtak om å flytte finansieringsansvaret fra folketrygden til helseforetakene.
Ansvarsoverføringen ble gjennomført fra 1. januar
2004. Som samferdselsminister har jeg i denne sammenheng særlig
fokus på godt samarbeid med de instanser som har ansvar for offentlig
betalte transporttilbud i det samme geografiske området, herunder
helseforetakene, for å sikre rasjonelle og gode transporttilbud både
med rutegående transport og med drosje. Jeg viser i den forbindelse
til at flertallet i komiteen ved behandlingen av ansvarsoverføringen av
pasienttransporten påpekte dette forholdet.
Jeg viser til brev av 15. mars 2011, med spørsmål
fra Fremskrittspartiet medlemmer i transport- og kommunikasjonskomiteen
i forbindelse med behandlingen av ovennevnte forslag.
”Det kan virke som det
er en viss uenighet mellom Samferdselsdepartementet og Oslo kommune
i forhold til hvor lett det er for løyvemyndigheten å frata drosjesjåfører
som har begått kriminelle handlinger, retten til å føre drosje,
når man innenfor dagens system bare må legge frem vandelsattest
hvert 5. år, og når verken drosjesentral eller løyvemyndighet blir varslet
dersom en drosjesjåfør har begått kriminalitet.
Spørsmålsstillerne blander to forskjellige problemstillinger.
Det er løyvehaver som skal legge frem
politiattest. En drosjesjåfør trenger
ikke det, men må ha kjøreseddel utstedt av politiet. Det er to forskjellige
vurderinger som blir gjort i forhold til disse to funksjonene, og
av to forskjellige offentlige myndigheter. Løyvehaver vil som oftest
også kjøre drosjen selv, og dermed måtte ha kjøreseddel, men det
er ikke slik at inndragning av kjøreseddel nødvendigvis gir grunnlag
for inndragning av løyve.
Etter yrkestransportloven kapittel § 7A Krav til kjøreseddel, må alle som skal
være fører av kjøretøy i løyvepliktig
persontransport inneha en kjøreseddel, som utstedes av politiet.
Den som skal kunne få kjøreseddel, må i tillegg til bl.a. spesifikt
angitte helsekrav, også ha en slik vandel at politiet ikke finner
vedkommende uskikket til å virke som fører av kjøretøy som nevnt.
Videre kan politiet bestemme at kjøreseddel ikke skal utstedes til en person som av
skjellig grunn er mistenkt for straffbare forhold som kan ha betydning
for tildeling av kjøreseddel før saken er endelig avgjort.
Politiet kan foreta midlertidig
beslag av kjøreseddel dersom innehaveren av skjellig grunn
er mistenkt for straffbart forhold som kan medføre tap av retten
til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag.
Politiet kan også tilbakekalle tildelt
kjøreseddel dersom innehaveren ikke er edruelig eller viser seg
å være upålitelig eller å ha andre egenskaper som gjør at han må
regnes som uskikket til å være fører av bil under persontransport
mot vederlag.
Ordningen med kjøreseddel administreres av politiet
med Politidirektoratet som klageinstans, og har som formål å sikre
passasjerene en trygg og god reise. Ordningen med krav om kjøreseddel
er som nevnt felles for all yrkesmessig persontransport, og de vurderinger
som må ligge til grunn på dette området hører naturlig under politiet.
Jeg ser det derfor ikke som aktuelt at løyvemyndighetene skal ha
noen funksjon mht tildeling/tilbakekalling av kjøresedler. I den
grad førere i yrkestransport utviser en adferd som ikke harmonerer
med kravene til kjøreseddel, anser jeg at politiet følger opp regelverket
på nødvendig måte. Jeg viser til at politiet har løpende tilgang
på egne registre med opplysninger om vandelsmessige forhold. I
den forbindelse finner jeg grunn til å understreke at man aldri
vil ha noen garanti for at en person som oppfyller kravene til kjøreseddel
på tildelingstidspunktet ikke senere kan utvise en adferd som da
vil gi grunnlag for tilbakekalling.
Alle som vil ha løyve etter yrkestransportloven, må
bla. dokumentere god vandel. Det er derfor hjemlet krav i yrkestransportloven
om at løyvesøker må fremlegge politiattest. Det er løyvemyndigheten
som må vurdere hvorvidt kravene til vandel er oppfylt på grunnlag
av den fremlagte politiattesten.
Av forskriftene til
yrkestransportloven § 6 fremgår det hva løyvemyndigheten skal vurdere:
§ 6. Vandel
(……)
Kravet til vandel anses
ikke for å være oppfylt dersom søkeren
a) Er fradømt retten til å drive næringsvirksomhet
b) Er ilagt straff
for en alvorlig lovovertredelse, herunder på det handelsmessige
område, eller
c) Er ilagt straff
for alvorlige overtredelser av gjeldende bestemmelser om førernes
kjøre- og hviletid, nyttekjøretøyets vekt og dimensjoner, trafikksikkerhet
og kjøretøyenes sikkerhet, lønns og arbeidsvilkår innen transportyrket
og miljøvernbestemmelser.
( ……. )
I forskriftene er det satt som vilkår at ny
politiattest skal fremlegges hvert 5. år.
Det kan kanskje diskuteres hvorvidt det burde innarbeides
hjemmel for å kunne kreve politiattest oftere, men det blir og et
spørsmål om effektiv ressursbruk i politiet. I den forbindelse viser jeg
til påtaleinstruksen § 5-5:
§ 5-5. Melding til offentlig
myndighet om etterforskning mot person som driver virksomhet m.m.
med offentlig tillatelse
Blir en person som driver
virksomhet med offentlig tillatelse siktet for en straffbar handling
som kan få betydning for tillatelsen, skal politiet straks underrette
vedkommende offentlige myndighet om dette.
(……)
I alvorlige tilfelle skal
melding som nevnt gis allerede når etterforskning iverksettes.
Det skal gis underretning
om sakens avgjørelse.
Sett på bakgrunn av denne bestemmelsen, mener jeg
at dagens regelverk for å sikre de krav som lovgivningen fastsetter
for løyvehavere, i hovedsak er tilfredsstillende. Krav om en hyppigere fremleggelse
av fersk politiattest vil imidlertid kunne vurderes, som en ”dobbel”
sikring i tilfelle det kan forekomme glipp i forhold til påtaleinstruksen
§ 5-5 ved behandling av straffesaker mot løyvehavere.
I forhold til siste avsnitt må det tas et forbehold om
at det etter dagens regelverk kan skje
brudd på skatte- og avgiftslovgivningen som ikke blir strafferettslig
behandlet, men som likevel vil kunne ha betydning for vandelsvurderingen
for løyve (forskriften § 6b). Dette kan for eksempel gjelde når
man blir ilagt tilleggsskatt, men uten at forholdet blir anmeldt/etterforsket.
Etter gjeldende lovgivning vil ikke skattemyndighetene kunne gi
opplysninger av slik art til løyvemyndighetene, selv om det vil
kunne ha betydning for vandelskravet og dermed retten til å inneha løyve.
Departementet arbeider med et framlegg om å innføre rett/plikt for
skatte- og avgiftsmyndighetene til å gi slike opplysninger til løyvemyndighetene.
Dette vil kunne ha betydning for å kunne få, eller beholde løyvet.
De hjemlene som er nevnt ovenfor gjelder generelt
for løyvemyndigheten, fylkeskommunene og Oslo kommune. Med det forbeholdet
jeg har nevnt, mener jeg at dagens regelverk er tilfredsstillende
for å kunne utøve nødvendig oppfølging av vandelsmessige forhold.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mars 2011
Knut Arild Hareide |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |