I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011
legge frem handlingsplan med finansieringsløsning for å gjennomføre
et nasjonalt bredbåndsløft med målsetting om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge.»
For nærmere redegjørelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til vedlagte uttalelse,
datert 28. februar 2011, fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
i saken.
Komiteen vil gi uttrykk for at
utviklingen av de elektroniske tjenestene i samfunnet har gått svært
raskt i de senere årene. Det er derfor viktig at alle innbyggerne
i landet kan ta del i dette tilbudet. Utbyggingen av moderne bredbåndsnett
er selve grunnlaget for videreutvikling av tilbudene og en sunn
og god utvikling av distriktene. Tilbudet på mobildekning og bredbåndstilgang
er i mange tilfeller avgjørende for hvor unge mennesker vil bosette
seg.
Komiteen mener at tilgangen til
elektronisk kommunikasjon på mange måter er like viktig og kan sammenlignes
med tilgangen til andre kommunikasjonsmidler. Derfor er det naturlig
at offentlige myndigheter fortsetter å utøve en sentral rolle i
utviklingen av tilbudet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
understreke at Norge har vært svært høyt på statistikken over tilbudet
og bruken av de elektroniske tjenestene. En nylig kunngjort analyse
fra EUs eGovernment benchmark viser at Norge har sakket akterut,
og er i dag forbigått av mange land i EU.
Flertallet medgir at bredbåndsutbygging
gjennom fibertilgang er svært kostbar i Norge med den geografien
og bosettingen vi har. De kommersielle aktørene finner det derfor
ikke økonomisk forsvarlig å bygge ut slikt bredbånd til alle innbyggerne.
Den teknologiske utviklingen hvor stadig høyere hastigheter oppnås
gjennom bruk av allerede utbygde telefonlinjer, vil for mange utgjøre
et godt alternativ i en periode. For et fullverdig tilbud vil det
likevel være nødvendig med statlig deltakelse.
Flertallet vil understreke viktigheten
av Høykom-programmet som ble opprettet i 1999, og den betydningen
det hadde for utviklingen av bredbåndskommunikasjon i Norge. Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet understreker i sitt svarbrev at bredbåndspolitikken
i Norge er basert på en markedsbasert utbygging. Flertallet tar
ikke til orde for en fullstendig statlig styring av utbyggingen,
men understreker behovet for en koordinering, og viktigheten av en
målsetting over en tidsperiode. Spesielt viktig her er koordineringen
mellom mobil bredbåndsdekning og fiberbasert utbygging. En stimulering
til dugnadsdeltakelse er også viktig.
Flertallet vil spesielt understreke
viktigheten av høyhastighetsbredbånd som ledd i en tilrettelegging
for omstilling og vekst i kunnskapsintensive arbeidsplasser.
Flertallet vil foreslå:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011
legge frem handlingsplan med finansieringsløsning for å gjennomføre
et nasjonalt bredbåndsløft med målsetting om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår:
«Dokument 8:71 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Harald T. Nesvik om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet satte av midler til bredbånd i sitt alternative
statsbudsjett for 2011, jf. Innst. 2 S (2010–2011), og til forslag
til ramme for rammeområde 17 Transport og kommunikasjon. Disse medlemmer
forslo innenfor rammeforslaget i alternativt statsbudsjett, jf.
Innst. S 13 (2010–2011), å bevilge 50 mill. kroner til bredbåndsutbygging
på den gamle Høykom-posten i statsbudsjettets kap. 1561 IKT-politikk
post 50 Bredbånd. Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringen ikke satte av en eneste krone på denne posten. Disse
medlemmer foreslo i tillegg å bevilge en rentekompensert investeringsramme
på 750 mill. kroner, jf. forslag under kap. 1382 Rentekompensasjon
transporttiltak post 65 Bredbånd. Disse medlemmer påpeker
at bakgrunnen for bredbåndssatsingen er Fremskrittspartiets forslag
til infrastrukturfond i Innst. 2 S (2010–2011) til statsbudsjettet
for 2011, der bredbånd inngår som ett av flere formål:
«Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond
pålydende 300 mrd. kroner. Fondet bygges opp over inntil 5 år, og
avkastningen øremerkes realinvesteringer i vei-, jernbane- og kollektivnettet
samt bredbånd/IKT-infrastrukturen med forutsigbar og varig finansiering
av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.»
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:71 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Harald T. Nesvik om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge – vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser ellers
til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011
legge frem handlingsplan med finansieringsløsning for å gjennomføre
et nasjonalt bredbåndsløft med målsetting om høyhastighetsbredbånd
i hele Norge.
Jeg viser til deres brev av 2. februar 2011
om representantforslag, Dok. 8:71 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene
Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik
og Harald T. Nesvik om høyhastighetsbredbånd i hele Norge
Jeg vil i det følgende knytte noen generelle
kommentarer til regjeringens bredbåndspolitikk og bredbåndstilbudet
i Norge, som jeg tror kan være relevante for vurderingen av forslaget.
Regjeringens målsetning for bredbåndsutviklingen
fremgår av Soria Moria II:
”Regjeringa vil […] fortsette arbeidet for å tilrettelegge
for bredbånd med tilstrekkelig kapasitet til å møte fremtidige behov
innen skole, helse, næringsliv og husholdninger i hele landet”
Hovedinnretningen av bredbåndspolitikken har de
siste 10 år vært en markedsbasert og teknologinøytral strategi,
hvor kommersielle aktører har stått for hovedvekten av tilbudet
på markedsmessige vilkår med liten grad av offentlig støtte. Bredbåndspolitikken
er med andre ord basert på at markedsbasert utbygging, ved at tilbyderne
vurderer behov og kostnader og sørger for en størst mulig kommersiell
dekning. Men i noen områder er det for kostbart å bygge, og regjeringen
har bevilget statlige tilskudd til slike ulønnsomme områder. I perioden
2006 – 2010 er det bevilget i underkant av 1 milliard kroner til bredbåndsformål
over FADs og KRDs budsjetter.
Den videre utbyggingen av bredt bredbånd i Norge
pågår for fullt. Jeg mener at det viktigste myndighetene kan gjøre
i denne fasen er å legge til rette for den markedsbaserte utbyggingen.
Gjennom forvaltning av regelverket for elektronisk kommunikasjon
legger regjeringen til rette for velfungerende bredbåndsmarkeder. Regjeringen
legger videre til rette for mest mulig kostnadseffektiv kommersiell
utbygging, blant annet ved å fremme et balansert og formålstjenlig
rammeverk for fremføringsveier for elektronisk kommunikasjon. Regjeringen
har videre besluttet at frekvensbåndet 790-862 MHz (jf digitale
dividende) skal gjøres tilgjengelig for mobilt bredbånd.
Regjeringen har som nevnt over bevilget i underkant
av 1 milliard kroner de siste 5 år til bredbåndsutbygging i områder
hvor det ikke er grunnlag for et kommersielt tilbud. I de mer sentrale
strøkene er det vår vurdering at markedet fungerer, og at brukerne
får tilbud om tilstrekkelig kapasitet til å møte fremtidige behov.
Hovedformålet med offentlige tilskudd er derfor først og fremst
å hindre fremveksten av store geografiske skiller i bredbåndstilbudet.
Bruken av offentlige tilskudd må imidlertid vurderes med omhu. Hvis
man går inn med offentlige tilskudd for tidlig, kan man risikere
å gi støtte til områder som ellers ville fått kommersiell dekning
senere gjennom ny/bedre teknologi. Man risikerer også å fortrenge
private investeringer, ved at kommersielle aktører setter planlagt
utbygging på vent, for å få del i statlige midler. Et eventuelt
storstilt program for offentlige tilskudd kan trolig også redusere
lokal innsats og dugnadsvilje, som har hatt stor betydning for utbyggingen
mange steder.
Den 28. januar i år hadde jeg samråd med bredbåndsbransjen.
Utbyggerne var relativt samstemte om at det pr. i dag ikke er behov
for storstilt statlig finansiering.
Regjeringen har til nå ikke valgt å sette mål
om at alle skal ha tilgang til en bestemt kapasitet. Som forslagsstillerne
peker på, har regjeringer i flere andre land og EU-kommisjonen satt
slike mål.
Om det skal settes et mål om en bestemt hastighet
til alle innen et gitt tidspunkt, må vurderes nøye ut fra fremtidige
behov og teknologiske muligheter. Hva som anses som tilstekkelig
bredbånd endrer seg relativt raskt over tid, og hva behovene vil
være om for eksempel fem år er usikkert. Et slikt mål må dessuten
vurderes i forhold til hva som er realistisk i praksis og i forhold
til hva det vil koste det offentlige å sikre at målet blir nådd.
Som et eksempel vil jeg vise til at konsulentselskapet Nexia har
regnet ut at et eventuelt mål om 50 Mbit/s til alle vil koste mellom
7 og 14 milliarder kroner i offentlige tilskudd dersom dette skal
nås innen 2015. Dette er mye penger, og det viser at det er viktig
å vurdere dette nøye. Det kan være en fare for at et slikt mål fører
til uhensiktsmessig bruk av offentlige midler og/eller at kommersielle
aktører foretar feilinvesteringer og/eller overinvesteringer.
Samtidig ser jeg også at det kan være fordeler forbundet
med slike konkrete mål. Én viktig fordel er at et konkret mål gir
bedre muligheter til å vurdere takten i utrullingen av bredere bredbånd
gjennom en evaluering av om målet faktisk nås. Et konkret mål kan
dessuten bidra til å skape mer koordinert og helhetlig innsats for
å rulle ut bredbånd, fordi et mål gjør det lettere å kommunisere
hvor vi skal til alle som skal bidra i dette arbeidet.
Bredbåndstilbudet i Norge er i dag svært godt
og den videre utbyggingen av bredere bredbånd pågår for fullt. Det
finnes dessverre fortsatt noen tusen husstander uten bredbåndstilbud,
men det er grunn til å tro at mange av disse vil kunne få mobilt
bredbånd i løpet av få år. Dessuten vil KRD dele ut midler til bredbånd
(kompensasjonsmidler) til fylkeskommunene også i år.
Norge er svært langt fremme i de aller fleste
internasjonale undersøkelser (OECD, EU) både når det gjelder befolkningens
bruk av bredbånd og når det gjelder tilbud om bredbånd. Når man ser
på tallene, er det liten tvil om at Norge er et foregangsland i
Europa på dette området. Jeg kan her vise til EU-kommisjonens rapport
”Europe’s Digital Competitiveness Report 2010” hvor
det blant annet fremheves at Norge er et av de mest avanserte land
i Europa når det gjelder internettbruk og bredbåndsdekning.
Jeg mener på denne bakgrunn at bredbåndstilbudet
i Norge alt i alt må sies å være svært godt og at Regjeringens bredbåndspolitikk
til nå har vært meget vellykket. Samtidig ser jeg at vi har en løpende
utfordring med å bidra til at bredbåndtilbudet møter fremtidige
kapasitetsbehov i alle deler av landet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. mars 2011
Knut Arild Hareide |
Lars Myraune |
leder |
ordfører |