Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til et langt svarbrev
til komiteen, datert 9. mars 2011, fra statsråd Magnhild Meltveit
Kleppa i saken, hvor hun går inn på detaljer knyttet til vinterferdsel
med tunge kjøretøy i Norge generelt og utenlandske kjøretøyer spesielt.
Komiteen viser til at så vel
representantforslaget som svarbrevet fra statsråden er svært detaljert. Komiteen vurderer
mye av innholdet som tekniske/faglige forhold som det tillegger utøvende
vegstyresmakt å håndtere.
Komiteen er imidlertid helt enig
med forslagsstillerne i at forholdene som beskrives, og som stadig
er fremme i mediene i vinterhalvåret, er bekymringsfulle.
Komiteen forutsetter derfor at
statsråden iverksetter nødvendige tiltak for å sørge for at alle
tunge kjøretøy på norske vinterveier er forsvarlig og forskriftsmessig
utstyrt. Komiteen forutsetter også at det intensiveres
kontroller, og at farlige og dårlig skodde kjøretøy ikke får kjøre på
norske vinterveier.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at utenlandske trailere hver eneste vinter er involvert i ulykker
på norske veier, både fordi trailerne ikke er utstyrt for vinterføre og
fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid.
Det er positivt for norsk økonomi at utenlandske aktører får levere
varer i Norge uten kostbar omlasting, men noe må gjøres med sikkerheten. Disse
medlemmer registrerer dessverre at tendensen ser ut til
å peke i retning av at stadig flere utenlandske trailere får problemer
på norske vinterveier.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svar av 9. mars 2011 tydeligvis har oppfattet forslagsstillerne
dit hen at det ønskes et strengere strafferegime spesielt for utenlandske
sjåfører. Disse medlemmer vil understreke at formuleringen
i representantforslaget lød som følger:
«et strengere strafferegime for utenlandske trailersjåfører
slik at norske og utenlandske sjåfører blir likebehandlet.»
Disse medlemmer mener i likhet
med statsråden at sanksjonene for regelbrudd er og må være like
strenge for norske og utenlandske sjåfører, og at et strengere strafferegime
overfor utenlandske sjåfører i forhold til norske vil stride mot
Norges internasjonale forpliktelser.
Disse medlemmer har merket seg
synspunkter fra NLF om at norske sjåfører faktisk opplever situasjonen
omvendt; altså slik at norske lover og bestemmelser som gjelder
i Norge, praktiseres mindre strengt for utenlandske vogntog i forhold
til norske. I likhet med NLF mener også disse medlemmer at
kjøretøy uansett opprinnelse må få bruksforbud dersom det mangler
vinterutrustning i tråd med regelverk. Disse medlemmer har
merket seg at statsråden i sine kommentarer til forslag om å forby
enkelte typer vogntog på utsatte fjelloverganger, avviser løsningen
med henvisning til at største tillatte akselvekt da må økes. Disse
medlemmer anbefaler likevel en slik løsning. Norsk veinett
bør være dimensjonert for å tåle treakslede trekkvogner.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svar av 9. mars 2011 skriver at nye dekk til tungtransporten
har en mønsterdybde på mellom 12 og 15 millimeter, og at mønsterdybden
slites ned til 10 millimeter i løpet av en vintersesong. Disse
medlemmer er usikker på om statsråden her opererer med riktig
tall. Ifølge NLF leveres dekk til drivhjul med mønsterdybde på mellom
18 og 22 millimeter.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til brevet fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) av 23. mars
2011 til transport- og kommunikasjonskomiteen angående saken.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Dokument 8:84 S (2010–2011), og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag
om økt sikkerhet ved vinterkjøring med norske og spesielt utenlandske
trailere på norske veier, herunder krav om mønsterdybde, forbud mot
enkelte typer vogntog ved utsatte fjelloverganger, et strengere
strafferegime spesielt for utenlandske sjåfører og bruk av trailerkolonner på
utsatte veier.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere kontroller
av grenseoverganger og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud
etter vegtrafikkloven hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre,
samt sørge for at det blir utarbeidet og lagt ut enkelt informasjonsmateriell
på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles
i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.»