Miljøverndepartementet legger i proposisjonen fram
forslag til endringer i klimakvoteloven, som er nødvendige for å
gjennomføre EU-direktiv 2008/101/EF av 19. november 2008 om inkludering
av luftfart i kvotesystemet (luftfartskvotedirektivet). Dette direktivet
vil medføre at EUs kvotesystem fra og med 1. januar 2012 utvides
til også å omfatte CO2-utslipp fra flyvninger til og fra EU-lufthavner. Formålet
med direktivet er å begrense luftfartssektorens utslipp av klimagasser,
noe som vil bidra til å redusere luftfartssektorens klimagassutslipp
tilsvarende 36 prosent av EUs egne utslipp frem til 2015 og 46 prosent
frem til 2020, sammenlignet med forventet utslippsutvikling uten
nye tiltak innenfor sektoren.
Direktivet etablerer et felleseuropeisk kvotesystem.
Regjeringen foreslår at direktivet innlemmes i EØS-avtalen uten
materielle tilpasninger, slik at Norge kan inngå som en integrert
del av kvotesystemet. Innlemmelsen av direktivet i EØS-avtalen innebærer
at direktivets virkeområde utvides til å omfatte CO2-utslipp fra
flyvninger til og fra EØS-lufthavner. Samlet kvotemengde og kvotereserven
utvides forholdsmessig for å reflektere det økte omfanget, og det
vil bli utarbeidet en felleseuropeisk referanseverdi («benchmark»)
for tildeling av vederlagsfrie kvoter. Departementet viser til at
ved at Norge inngår som en integrert del av EU-systemet, skal hver
kvotepliktig operatør bare måtte forholde seg til én administrasjon
uavhengig av hvor operatøren flyr innenfor systemet. EØS-avtalens
egenart og hensynet til å ivareta topilarstrukturen i EØS-avtalen
har imidlertid gjort det nødvendig med en rekke tekniske tilpasninger
til regelverket.
Det ble oppnådd enighet med EU-kommisjonen om
de tekniske tilpasningene til direktivet i midten av september 2010.
Utkast til EØS-komitébeslutning om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen
er fremdeles til vurdering i rådet, direktivet ventes å bli formelt
innlemmet i EØS-avtalen i løpet av våren 2011.
Departementet viser i proposisjonen til at ettersom
den videre prosessen med å etablere et felleseuropeisk kvotesystem
er tidskritisk, oversendes denne lovproposisjonen til Stortinget
før direktivet formelt er innlemmet i EØS-avtalen. Det er ikke ventet
at det vil komme endringer i utkastet til beslutning i EØS-komiteen.
Videre vises det til at dersom den endelige beslutningen vil avvike
vesentlig fra utkastet som er lagt frem i Prop. 68 S (2010–2011)
om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2008/101/EF av 19. november 2008 om inkludering
av luftfart i klimakvotesystemet (luftfartskvotedirektivet), vil
saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.