Sammendrag

Miljøverndepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i klimakvoteloven, som er nødvendige for å gjennomføre EU-direktiv 2008/101/EF av 19. november 2008 om inkludering av luftfart i kvotesystemet (luftfartskvotedirektivet). Dette direktivet vil medføre at EUs kvotesystem fra og med 1. januar 2012 utvides til også å omfatte CO2-utslipp fra flyvninger til og fra EU-lufthavner. Formålet med direktivet er å begrense luftfartssektorens utslipp av klimagasser, noe som vil bidra til å redusere luftfartssektorens klimagassutslipp tilsvarende 36 prosent av EUs egne utslipp frem til 2015 og 46 prosent frem til 2020, sammenlignet med forventet utslippsutvikling uten nye tiltak innenfor sektoren.

Direktivet etablerer et felleseuropeisk kvotesystem. Regjeringen foreslår at direktivet innlemmes i EØS-avtalen uten materielle tilpasninger, slik at Norge kan inngå som en integrert del av kvotesystemet. Innlemmelsen av direktivet i EØS-avtalen innebærer at direktivets virkeområde utvides til å omfatte CO2-utslipp fra flyvninger til og fra EØS-lufthavner. Samlet kvotemengde og kvotereserven utvides forholdsmessig for å reflektere det økte omfanget, og det vil bli utarbeidet en felleseuropeisk referanseverdi («benchmark») for tildeling av vederlagsfrie kvoter. Departementet viser til at ved at Norge inngår som en integrert del av EU-systemet, skal hver kvotepliktig operatør bare måtte forholde seg til én administrasjon uavhengig av hvor operatøren flyr innenfor systemet. EØS-avtalens egenart og hensynet til å ivareta topilarstrukturen i EØS-avtalen har imidlertid gjort det nødvendig med en rekke tekniske tilpasninger til regelverket.

Det ble oppnådd enighet med EU-kommisjonen om de tekniske tilpasningene til direktivet i midten av september 2010. Utkast til EØS-komitébeslutning om innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen er fremdeles til vurdering i rådet, direktivet ventes å bli formelt innlemmet i EØS-avtalen i løpet av våren 2011.

Departementet viser i proposisjonen til at ettersom den videre prosessen med å etablere et felleseuropeisk kvotesystem er tidskritisk, oversendes denne lovproposisjonen til Stortinget før direktivet formelt er innlemmet i EØS-avtalen. Det er ikke ventet at det vil komme endringer i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Videre vises det til at dersom den endelige beslutningen vil avvike vesentlig fra utkastet som er lagt frem i Prop. 68 S (2010–2011) om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2008/101/EF av 19. november 2008 om inkludering av luftfart i klimakvotesystemet (luftfartskvotedirektivet), vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.