I dokumentet fremmes følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen erstatte dagens tilskuddsordninger
for tilrettelegging i egen bolig for personer med funksjonsnedsettelser
med en statlig, rettighetsbasert ordning hvor det er den enkeltes
behov i forhold til nedsatt funksjon som blir avgjørende for hvilke
tiltak som skal iverksettes. Ordningen må sørge for finansiering
av nødvendige tiltak.
II
Stortinget ber regjeringen gjøre den midlertidige forskriften
FOR-2004-09-07-1248 til en permanent ordning.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Arbeids- og sosialkomiteen ba i brev av 13. oktober
2010 om kommunal- og regionalministerens vurdering av forslaget.
Statsrådens svarbrev av 1. november 2010 følger vedlagt.
På bakgrunn av anmodning fra arbeids- og sosial-komiteen
besluttet presidentskapet 15. november 2010 i henhold til Stortingets
forretningsorden § 15 annet ledd at saken skulle behandles av kommunal-
og forvaltningskomiteen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
konstaterer at det er bred enighet om at personer med funksjonsnedsettelser
skal sikres fullverdig deltakelse i samfunnet. Tilgang til egnet
bolig er avgjørende for den enkeltes muligheter og livskvalitet.
Det er i dag for få boliger som er tilgjengelige for personer med
nedsatt funksjonsevne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at kravene
til tilgjengelighet og brukbarhet er skjerpet i ny plan- og bygningslov,
og at Husbankens krav til grunnlån bidrar til at nye boliger i stadig
større grad kan benyttes av personer med nedsatt funksjonsevne.
Den store utfordringen er imidlertid å sikre tilgjengelighet i eksisterende boliger.
Flertallet er kjent med at mangel
på tilrettelagte boliger er en problemstilling Kommunal- og regionaldepartementet
og Husbanken har jobbet lenge med. Husbanken har gjennom arbeidet med
Prosjekt boligtilpasning høstet erfaringer som viser at god rådgivning,
samordning og fleksibilitet i virkemiddelbruken er nødvendig for
å oppnå gode løsninger. Når det gjelder flerleilighetsbygg, vil flertallet understreke
at utfordringene er store. Norge har en betydelig bygningsmasse
som består av blokker uten heis. Varige heisløsninger er normalt
en bedre løsning enn dagens ordning med midlertidig installering av
trappeheis basert på individuell søknad. På denne bakgrunn er flertallet tilfreds
med at regjeringen har innført et tilskudd til prosjektering av
og investering i heis i eksisterende bygg.
Flertallet vil i denne sammenheng
også trekke fram at regjeringen har satt ned et utvalg som skal
drøfte og gi tilrådinger i den sosiale boligpolitikken.
Flertallet viser til at høringsfristen
for NOU 2010:5 Aktiv deltakelse, likeverd og inkludering gikk ut
15. oktober 2010. Å omgjøre forskrift FOR-2004-09-07-1248 til en
permanent ordning er blant problemstillingene som er drøftet i utvalget.
På grunnlag av høringsuttalelsene vil regjeringen ta stilling til
de ulike forslagene. Flertallet er opptatt av at
det bygges videre på de positive erfaringene i samarbeidsprosjektet mellom
Nav og Husbanken, «Prosjekt boligtilpasning», og ser det som avgjørende
at det gjøres en helhetlig vurdering der ulike ordninger sees i sammenheng.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til «Prosjekt Bustad» hvor det fremkommer at eldre og funksjonshemmede
har få valgmuligheter når boligen ikke lenger er funksjonell. Mangel
på god tilrettelegging fører i dag til at mange som fortsatt kunne
ha bodd i egen bolig må flytte på institusjon eller over i en omsorgsbolig.
Svært få av dagens boliger er godt nok tilrettelagt, og disse
medlemmer mener derfor at det er nødvendig i større grad
å prioritere tilrettelegging av eksisterende boliger for å møte
et voksende behov. Med dagens finansieringsordning opplever mange
å måtte betale selv for nødvendig tilrettelegging i boligen slik
at pleie- og omsorgsoppgaver skal kunne utføres i eget hjem, selv
i tilfeller hvor alternativet er å flytte den pleietrengende over
i en institusjon. Disse medlemmer mener det er galt
at helt nødvendige tilpasninger skal privatfinansieres, og at det
må være forutsigbare og like rettigheter i hele landet.
Disse medlemmer vil påpeke problematikken
rundt finansiering og manglende boligrådgivning, og mener det vil
være mer hensiktsmessig at det opprettes en nasjonal ordning finansiert
av folketrygden hvor ansvaret er samlet i Nav. De aller fleste ønsker
å bli boende i egen bolig så lenge som mulig, og disse medlemmer mener
det er viktig med godt koordinerte og forutsigbare ordninger som
gir alle innbyggere like rettigheter uavhengig av bostedskommune.
Disse medlemmer er også kjent
med problemet i dagens lovgivning som hindrer at en funksjonshemmet
som har flyttet i omsorgsbolig, får tilrettelegging av sin opprinnelige
bolig hvor ektefellen/partneren fremdeles bor. I enkelte tilfeller
må den ene ektefellen/partneren flytte inn i omsorgsbolig mens den
andre parten blir boende i deres felles hjem. Disse medlemmer ser
at manglende tilrettelegging kan gjøre det vanskelig å besøke deres
felles hjem, og mener at det tidligere hjemmet må kunne likestilles
med en fritidsbolig.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at retningslinjene
endres slik at annen bolig enn fritidsbolig også vil kunne klassifiseres
som et hjem nummer to med tilsvarende rett til hjelpemidler.»
Disse medlemmer peker på at tilrettelegging med
trappeheis eller løfteplattform ikke alltid vil være den mest funksjonelle
løsningen, og at ved å yte tilskudd i stedet for trappeheis eller løfteplattform
kan man oppnå en mer funksjonell løsning ved å tilrettelegge boligen
på et plan. Det er viktig at tilskuddsordningen bidrar til at boligen
får større valgmulighet og fleksibilitet når det gjelder løsning
på et boligproblem.
Disse medlemmer viser til at
med dagens utvikling på det teknologiske området vil det være stadig
flere som kan bo hjemme selv med stort pleiebehov, men det forutsetter
bedre tilrettelegging av boliger. Disse medlemmer mener
at alle med funksjonsnedsettelser skal ha likeverdige rettigheter
til et godt tilpasset tjenestetilbud i hjemmet, og, i den grad det
er mulig, slippe å flytte til institusjon.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen erstatte dagens tilskuddsordninger
for tilrettelegging i egen bolig for personer med funksjonsnedsettelser
med en statlig rettighetsbasert ordning hvor det er den enkeltes
behov i forhold til nedsatt funksjon som blir avgjørende for hvilke
tiltak som skal iverksettes. Ordningen må sørge for finansiering
av nødvendige tiltak.
II
Stortinget ber regjeringen gjøre den midlertidige forskriften
FOR-2004-09-07-1248 til en permanent ordning.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at retningslinjene
endres slik at annen bolig enn fritidsbolig også vil kunne klassifiseres
som et hjem nummer to med tilsvarende rett til hjelpemidler.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen erstatte dagens tilskuddsordninger
for tilrettelegging i egen bolig for personer med funksjonsnedsettelser
med en statlig rettighetsbasert ordning hvor det er den enkeltes
behov i forhold til nedsatt funksjon som blir avgjørende for hvilke
tiltak som skal iverksettes. Ordningen må sørge for finansiering
av nødvendige tiltak.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen gjøre den midlertidige forskriften
FOR-2004-09-07-1248 til en permanent ordning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:170 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Vigdis Giltun, Gjermund Hagesæter,
Åge Starheim og Peter N. Myhre om statlig tilskuddsordning for tilrettelegging
av bolig for personer med funksjonsnedsettelse – vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. mars 2011
Heikki Holmås |
Håkon Haugli |
leder |
ordfører |