Stortingsrepresentantene Morten Høglund, Karin
S. Woldseth, Mazyar Keshvari og Kari Storstrand fremmet 19. januar
2011 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
overfor regimet i Iran, som har til hensikt å ramme landets myndigheter
og signalisere klart og tydelig at Norge tar avstand fra det nåværende regimets
politikk.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Willy Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen, Peter N. Myhre, Kari Storstrand og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, vil innledningsvis understreke at menneskerettighetssituasjonen
i Iran er bekymringsfull. Komiteen tar sterk avstand
fra de mange henrettelsene som foretas i landet. Komiteen vil
videre påpeke at Norge følger FNs og EUs arbeid med sanksjoner rettet
mot Irans atomprogram tett. I denne forbindelse viser komiteen til
at FNs sikkerhetsråd siden 2006 har vedtatt sju ulike resolusjoner
rettet mot atomprogrammet, hvorav fire resolusjoner har innebåret bruk
av sanksjoner. I spørsmålet om sanksjoner har Norge tradisjon for
å følge FN, og komiteen anser det som formålstjenlig
at denne praksisen opprettholdes også når det gjelder Iran.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener videre at
det å hjemkalle den norske ambassadøren til Iran vil være lite formålstjenlig.
Diplomatisk tilstedeværelse i Iran gir Norge mulighet til å vurdere
den politiske situasjonen i landet, herunder menneskerettighetssituasjonen,
og det gir Norge et godt utgangspunkt for dialog med makthaverne
og andre politiske aktører i landet om temaer som menneskerettigheter
og politisk utvikling.
Flertallet vil påpeke at den
internasjonale håndteringen av Irans atomvåpenprogram og den sjokkerende
bølgen av henrettelser i landet er gode eksempler på at dialog kan
ha begrenset effekt som utenrikspolitisk virkemiddel. Flertallet er
derfor glade for at norske myndigheter sluttet seg til EUs forsterkede
sanksjonsregime i juni 2010. For at sanksjoner skal være effektive, kreves
det imidlertid nettopp en slik bred internasjonal enighet, og flertallet vil
derfor advare mot å tro at norske sanksjoner alene vil være effektive
i arbeidet mot det undertrykkende iranske regimet.
Flertallet viser til den pågående
bølgen av folkelige opprør i Nord-Afrika og Midtøsten, som også
har nådd Iran. Nettopp i en slik situasjon er det avgjørende å ha
god informasjon og mulighet for kommunikasjon med ulike politiske krefter
i landet, og flertallet vil derfor advare mot å gå
inn for å trekke hjem Norges ambassadør eller å gå inn for politisk
boikott.
Vurderingen til et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er at dialog
er et av de mest virkningsfulle utenrikspolitiske virkemidlene en
besitter og at dette virkemidlet spesielt bør brukes i samarbeidet med
land der Norge ønsker å påvirke den politiske utviklingen. Dette
flertallet vil videre understreke at bruk av boikott og
sanksjoner krever bred internasjonal enighet og ikke er effektivt
som bilateralt virkemiddel. Følgelig mener dette flertallet at
også politisk boikott av Iran vil være lite hensiktsmessig. Dette
flertallet viser til at Norge har en pådriverrolle i mange
internasjonale menneskerettighetsspørsmål og at dette gir troverdighet
til å påpeke menneskerettighetsbrudd i alle land, inkludert Iran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
grunnlag for å stille spørsmål ved hva den politiske dialogen med
Iran har oppnådd så langt, annet enn å legitimere regimet. Disse medlemmer finner
grunn til å stille spørsmål ved om en norsk diplomatisk tilstedeværelse
i Iran forutsetter at Norge er representert i landet på ambassadørnivå.
En innstramming i sanksjonene og virkemidlene overfor regimet fra norsk
side vil kunne ha en viktig internasjonal symbolpolitisk virkning,
og gjøre det klart at Norge protesterer overfor regimets overgrep
mot egen befolkning, atomprogrammet og truslene regimet har kommet
med overfor Israel og verdensfreden. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen på en rekke andre utenrikspolitisk felt har gått
foran og forsøkt å påvirke andre land og den internasjonale opinionen
i en bestemt retning, men at man altså ikke ønsker å gjøre dette når
det gjelder Iran.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
overfor regimet i Iran, som har til hensikt å ramme landets myndigheter
og signalisere klart og tydelig at Norge tar avstand fra det nåværende regimets
politikk.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak
overfor regimet i Iran, som har til hensikt å ramme landets myndigheter
og signalisere klart og tydelig at Norge tar avstand fra det nåværende regimets
politikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:75 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Morten Høglund, Karin S. Woldseth,
Mazyar Keshvari og Kari Storstrand om innstramming i sanksjonene overfor
regimet i Iran – vedlegges protokollen.
Jeg viser til ditt brev av 3. februar der du
ber om uttalelse til dokument 8:75 S – representantforslag fra stortingsrepresentantene
Høglund, Woldseth, Keshwari og Storsand om innstramming av norsk
politikk overfor Iran datert 19. januar.
Regjeringen er enig i at iranske myndigheter
har gjort og gjør seg skyldig i svært alvorlige menneskerettighetsbrudd.
Dette er grunnen til at Norge spiller en aktiv rolle i å kartlegge
menneskerettighetssituasjonen i Iran, bl.a. gjennom utstrakt kontakt
med iranske menneskerettighetsaktivister, noe som danner grunnlaget
for vår sterke kritikk av Iran både bilateralt og i multilaterale
fora. Jeg vil gjerne nevne noen eksempler på dette:
Irans herværende ambassadør Rezvani er flere ganger
siste halvår blitt innkalt til Utenriksdepartementet for å motta
norske protester mot steiningsdommer spesielt og menneskerettighetssituasjonen
i landet generelt. Jeg vil også vise til min uttalelse av 25. januar
d.å., der jeg tar sterkt avstand fra den sterke og urovekkende økningen
i antall henrettelser i Iran.
I multilaterale sammenhenger har Norge tatt
opp og stilt en rekke spørsmål om menneskerettighetssituasjonen
i Iran i Universal Periodic Review-gjennomgangene
i FNs Menneskerettighetsråd i Genève. Vi har lagt særlig vekt på
forhold som dødsstraff, tortur, situasjonen for menneskerettighetsforsvarere,
og kvinners rettigheter.
Under Rådets sesjon sist sommer holdt Norge innlegg
på vegne av 56 land om den vanskelige menneskerettighetssituasjonen
i Iran. Innlegget vektla maktmisbruk, fengslinger og henrettelser etter
valgprotestene i 2009. Restriksjoner på kvinners rettigheter, behandlingen
av religiøse minoriteter og ytringsfrihet var andre sentrale spørsmål.
Norge har også særlig kritisert Iran for ikke å ta imot en spesialrapportør
for tortur.
Videre var Norge medforslagsstiller for resolusjonen
om menneskerettighetssituasjonen i Iran som ble vedtatt i FNs generalforsamlings
tredje komité 18. november og i Generalforsamlingen 21. d.s., som
i klare ordlag fordømmer forverringen av menneskerettighetssituasjonen
i Iran.
Jeg kunne nevnt en rekke andre eksempler på norsk
kritikk av menneskerettighetssituasjonen i Iran. Det råder ingen
tvil om norske holdninger til dette, og Regjeringen vil fortsette
å uttrykke sin kritikk både bilateralt og multilateralt. Våre diplomatiske
relasjoner er avgjørende for at vi skal kunne kommunisere denne
kritikken samt øvrige budskap på en effektiv måte. I likhet med de
fleste av våre likesinnede partnere vil vi derfor opprettholde våre
diplomatiske relasjoner på det nåværende nivå. Jeg vil understreke
at slike relasjoner er viktige også i lys av Irans regionale rolle,
særlig hva angår situasjonen i Afghanistan.
Norge har i tillegg til FN-sanksjonene mot Irans atomprogram
også sluttet opp om EUs tiltak mot dette. De sanksjoner og tiltak
som nå gjelder er meget omfattende, og innbærer nye tiltak rettet ikke
bare mot atomrelaterte aktiviteter, men også mot Irans bank- og
finansbransje, shipping, og petroleumssektor. I tillegg er listen
over iranske personer og foretak som rammes av reiserestriksjoner
og frys av midler utvidet. Det er dessuten rettet et særlig fokus
mot Revolusjonsgarden, som spiller en betydelig politisk og økonomisk rolle.
Forøvrig vil jeg minne om at det ikke har funnet sted
norske besøk på politisk nivå til Iran de siste fem årene, og det
planlegges heller ingen slike besøk.
Avslutningsvis vil jeg understreke at vår Iran-politikk
kontinuerlig vurderes i lys av utviklingen i landet, og at vi er
i stadig dialog med nærstående land om hvordan vi best kan bidra
til å påvirke den meget kritikkverdige menneskerettighetssituasjonen
i landet.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 9. mars 2011
Ine M. Eriksen Søreide |
Trygve Slagsvold Vedum |
leder |
ordfører |