Stortingets forretningsorden (FO) § 60 a pålegger
stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter å registrere
sine verv og økonomiske interesser. Reglement om register for stortingsrepresentantenes
verv og økonomiske interesser (reglementet) regulerer hvilke forhold
som er registreringspliktige og hvordan registreringsordningen skal
gjennomføres. Registeret publiseres på Stortingets nettsider.
I innstillingen foreslår presidentskapet at registreringsordningen
skal gjelde for alle faktisk møtende vararepresentanter, og fremmer
på denne bakgrunn forslag til endringer i FO og i reglementet.
Presidentskapet viser til at
formålet med registreringsordningen er å gi en samlet informasjon
om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har
berettiget interesse for allmennheten. Eventuelle interessekonflikter
mellom vervet som stortingsrepresentant og private økonomiske interesser
vil dermed komme til offentlighetens kunnskap.
Møtende vararepresentanter er likestilt med
de øvrige representantene med hensyn til den parlamentariske saksbehandlingen. Presidentskapet mener
derfor at det bør være den samme åpenhet om så vel arbeidsforhold som
verv og økonomiske interesser, til alle folkevalgte som møter på
Stortinget, herunder vararepresentanter, selv om mange av disse
bare møter en sjelden gang.
I denne forbindelse vises det til at i løpet
av stortingsperioden 2005–2009 møtte 155 vararepresentanter (av
i alt 457 kårede vararepresentanter). Antall varapresentasjoner, dvs.
antall frammøter, var 594.
Frammøter regnes ut fra innvilgede
permisjoner, slik at de tilfellene der en vararepresentant først
møter for en representant og deretter uten opphold går over til
å møte for en annen, telles som to frammøter.)