1. Innledning

Stortingets forretningsorden (FO) § 60 a pålegger stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter å registrere sine verv og økonomiske interesser. Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser (reglementet) regulerer hvilke forhold som er registreringspliktige og hvordan registreringsordningen skal gjennomføres. Registeret publiseres på Stortingets nettsider.

I innstillingen foreslår presidentskapet at registreringsordningen skal gjelde for alle faktisk møtende vararepresentanter, og fremmer på denne bakgrunn forslag til endringer i FO og i reglementet.

Presidentskapet viser til at formålet med registreringsordningen er å gi en samlet informasjon om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har berettiget interesse for allmennheten. Eventuelle interessekonflikter mellom vervet som stortingsrepresentant og private økonomiske interesser vil dermed komme til offentlighetens kunnskap.

Møtende vararepresentanter er likestilt med de øvrige representantene med hensyn til den parlamentariske saksbehandlingen. Presidentskapet mener derfor at det bør være den samme åpenhet om så vel arbeidsforhold som verv og økonomiske interesser, til alle folkevalgte som møter på Stortinget, herunder vararepresentanter, selv om mange av disse bare møter en sjelden gang.

I denne forbindelse vises det til at i løpet av stortingsperioden 2005–2009 møtte 155 vararepresentanter (av i alt 457 kårede vararepresentanter). Antall varapresentasjoner, dvs. antall frammøter, var 594.

Frammøter regnes ut fra innvilgede permisjoner, slik at de tilfellene der en vararepresentant først møter for en representant og deretter uten opphold går over til å møte for en annen, telles som to frammøter.)