Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen
2011 fremme en sak for Stortinget om kraftsituasjonen i Trøndelag
og Møre og Romsdal – med konkrete tiltak for å sikre en sikker og effektiv
energiforsyning med akseptable priser til husholdninger og industri
i regionen i årene fremover.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at kraftsituasjonen
i Midt-Norge er stram, og at det er kraftunderskudd i regionen.
Dette har som konsekvens at prisen på strøm i Midt-Norge til tider
er høyere enn i andre deler av landet. Komiteen peker
på at dette er en situasjon som skaper utfordringer for folk og næringsliv
i regionen.
Komiteen viser til at situasjonen
vinteren 2010/2011 er særlig utfordrende. Fyllingsgraden i vannmagasinene
er på et historisk lavt nivå (41 prosent i Midt-Norge ved utgangen
av 2010) som en konsekvens av flere tørre år på rad, og problemer
i det nordiske kraftmarkedet vinteren 2009/2010. I tillegg til dette
har vi hatt to kalde vintre. Dette har ført til at kraftforbruket
i 2010 var rekordhøyt. Den forrige rekorden i forbruk var i 2008,
da var forbruket nærmere 129 TWh. I 2010 var forbruket 132 TWh. Komiteen understreker
at Norge i 2010 var netto importør av kraft.
Komiteen understreker videre
at det langsiktige målet for kraftpolitikken er en så lik pris som
mulig over hele landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at viktige grunner til at situasjonen vinteren 2009/2010 og
2010/2011 har blitt ekstra alvorlig, med tilhørende svært høye priser,
er kaldt vær og lite nedbør, samt utfall av kjernekraftproduksjon
i Sverige. Dette er forhold som de politiske myndigheter i Norge ikke
rår over. Samtidig har imidlertid regjeringens politikk over lengre
tid bidratt til at Trøndelag og Møre og Romsdal har hatt en anstrengt kraftforsyning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til statsrådens
svar til komiteen av 15. desember 2010, jf. brev vedlagt, hvor det
blant annet framgår at regjeringen har tatt kraftsituasjonen i Midt-Norge
på alvor. Det er imidlertid en omfattende oppgave å få gjenopprettet
kraftsituasjonen i regionen etter de alvorlige ubalanser som var
skapt. Disse medlemmer viser til at regjeringen etter
tiltredelsen høsten 2005 har iverksatt omfattende tiltak for å bedre
situasjonen i regionen. Det er to hovedelementer i regjeringens
politikk:
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har mangedoblet innsatsen innenfor disse områdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at regjeringen har sagt nei til nye gasskraftverk
i Midt-Norge uten CO2-rensing, samtidig som den ikke vil finansiere
merkostnadene en slik rensing vil medføre. Disse medlemmer har
tatt til orde for at det første fullskala anlegget i Norge for CO2-rensing,
finansiert av staten, bør flyttes fra Mongstad til et bedre egnet
sted, og har pekt på Midt-Norge som et naturlig område. Disse
medlemmer mener at regjeringen altfor lenge har låst seg
til Mongstad-sporet, og at dette har bidratt til å svekke kraftforsyningen
andre steder i landet. Disse medlemmer har merket
seg at realiteten er at dersom fullskala rensing av gasskraftverk
i Norge skal realiseres innen overskuelig fremtid, må det skje et
annet sted enn på Mongstad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
videre på at grønne sertifikater, som skulle utløse store investeringer
i ny fornybar kraftproduksjon, har blitt forsinket i mer enn 5 år
fordi regjeringen i 2006 valgte å bryte forhandlingene med Sverige.
Nå vil et slikt sertifikatmarked etter alt på dømme være på plass
fra 1. januar 2012. Med regjeringen Bondevik II sitt opplegg ville
en slik ordning kunne vært på plass fra 2007. Dette har gjort at
investeringer i ny fornybar kraftproduksjon har blitt forsinket.
Flertallet viser videre til at
regjeringen har lagt opp til en uholdbar lang saksbehandlingstid, ofte
opp mot 5 år, for konsesjonssøknader om ny kraftproduksjon, blant
annet fra småkraftverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har tidligere foreslått å delegere konsesjonsbehandlingen
for mikro- og minikraftverk til kommunene. Dette ville blant annet
ha frigitt kapasitet hos NVE. Disse medlemmer har
også foreslått økte bevilgninger for å styrke saksbehandlingskapasiteten
hos NVE.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
videre til at den planlagte forbindelsen Ørskog–Fardal er blitt
forsinket på grunn av lang saksbehandlingstid i regjeringen. I 2006
lovte daværende olje- og energiminister Odd Roger Enoksen at den
skulle være på plass innen 2011. Nå sier regjeringen at den tidligst ville
vært på plass i 2015. Det betyr at befolkningen i Midt-Norge må
belage seg på enda flere vintre med skyhøye strømpriser.
Flertallet viser til at regjeringen
i 2006 lovte en handlingsplan for kraftforsyningen i Midt-Norge
som skulle være klar tidlig på høsten samme år. 4 1/2 år senere
er denne handlingsplanen ennå ikke presentert.
Flertallet mener at der er behov
både for å styrke overføringsforbindelsene inn i Midt-Norge fra
andre deler av landet og fra Sverige, samt å styrke regional kraftproduksjon
fra gasskraftverk og fornybare energikilder, samt tiltak for energiøkonomisering.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
forslaget i Dokument 8:32 S (2010–2011).
Komiteen peker på
at Statnett legger opp til en storstilt opprusting av kraftlinjenettet
i Norge i de kommende årene. Komiteen mener dette
er svært viktig for å sikre kraftbalansen og forsyningssikkerheten
i Norge. Komiteen understreker at realisering av
kraftlinjen mellom Sogn og Møre vil bedre kraftsituasjonen vesentlig.
Komiteen understreker også at
Statnett har fått konsesjon til å starte de mobile gasskraftverkene i
svært anstrengte situasjoner hvor faren for rasjonering er høy. Komiteen påpeker
at disse kraftverkene er en viktig garanti for kraftsituasjonen
i Midt-Norge, de er å betrakte som nødaggregater i regionen. Komiteen presiserer
at disse kraftverkene i dag ikke er prisregulerende, og at oppstart
av disse i dag er knyttet til Statnetts vurdering av risikoen for
rasjonering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet peker på regjeringens
prioritering av fornybar energiproduksjon og energiomlegging, herunder
at regjeringen har doblet NVEs saksbehandlingskapasitet, og at NVE
prioriterer saker i områder med stort kraftunderskudd. Disse
medlemmer peker videre på at bevilgningene og overføringene
til ENOVA har økt sterkt.
Komiteen påpeker at
sertifikatmarkedet med Sverige vil gi til sammen 26,5 TWh ny kraft. Dette
vil bidra til å bedre kraftsituasjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er
glad for at et felles grønt sertifikatmarked med Sverige ser ut
til å være på plass fra 1. januar 2012. Samtidig konstaterer flertallet at
dette markedet har blitt 5 år forsinket etter at regjeringen i februar
2006 valgte å bryte forhandlingene med Sverige, og at de først kom
i gang igjen fra 2008 som følge av forhandlingene om klimaforliket
i Stortinget mellom regjeringspartiene og Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre. Det betyr at vi har mistet mye tid i utbyggingen av
ny fornybar energi i Norge, noe som har forsterket utfordringene
i kraftforsyningen i Trøndelag og Møre og Romsdal.
Flertallet har merket seg at
regjeringen begrunnet bruddet med Sverige i forhandlingene i 2006
med at den mente at det var urimelig med en lik fordeling av forpliktelsen
om ny fornybar energi mellom Norge og Sverige, siden Sverige har
flere innbyggere. Regjeringen mente at dette ville slå urimelig
ut for norske forbrukere.
Flertallet har merket seg at
i avtalen som nå er fremforhandlet med Sverige, er det en lik forpliktelse
på 13,3 TWh i begge land, og at avtalen nå er inngått på det samme
grunnlag som regjeringen brøt forhandlingene på i 2006.
Flertallet mener videre at det
er viktig å skjerme de husholdninger som er mest utsatt mot økonomiske
problemer, som følge av kraftig økt strømregning. Flertallet peker
på at da strømprisene over hele landet var særlig høye vinteren 2002/2003,
så økte regjeringen Bondevik II bostøtten for å hjelpe de husholdninger
med dårligst råd, når strømregningen ble betydelig høyere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er svært tilfreds
med at regjeringen har varslet en økning av bostøtten på 318,5 mill.
kroner. Dette tilsvarer en ekstrabetaling til alle som mottar bostøtte
på 2 500 kroner per husstand, med en ekstra hundrelapp per familiemedlem.
Dette gjør at de som trenger hjelp med strømregningen, får hjelp.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:32 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Oskar J. Grimstad,
Henning Skumsvoll, Per Sandberg, Siri A. Meling, Elisabeth Røbekk
Nørve, Linda C. Hofstad Helleland og Lars Myraune om kraftsituasjonen
i Trøndelag og Møre og Romsdal – vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen 2011
fremme en sak for Stortinget om kraftsituasjonen i Trøndelag og
Møre og Romsdal – med konkrete tiltak for å sikre en sikker og effektiv energiforsyning
med akseptable priser til husholdninger og industri i regionen i
årene fremover.
Det vises til brev av 17. november d.å. fra
Stortingets energi- og miljøkomité vedrørende representantforslag
nr. 32 S (2010–2011) fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen
m fl om kraftsituasjonen i Trøndelag og Møre og Romsdal. Representantene
fremmer følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen
2011 fremme en sak for Stortinget om kraftsituasjonen i Trøndelag
og Møre og Romsdal med konkrete tiltak for å sikre en sikker og effektiv
energiforsyning med akseptable priser til husholdninger og industri
i regionen i årene fremover.”
Kraftsituasjonen i Midt-Norge ble kraftig forverret
først på 2000-tallet som en følge av sterk vekst i etterspørselen
etter kraft i regionen. Dette var særlig knyttet til utvidelsene
av aluminiumsfabrikken på Sunndalsøra og idriftsettelsen av Ormen
Lange. Den daværende regjering gjennomførte i liten grad tiltak
som kunne motvirke konsekvensene for situasjonen i kraftmarkedet av
denne sterke forbruksøkningen.
Denne regjeringen har tatt kraftsituasjonen
i Midt-Norge på alvor. Det er imidlertid en omfattende oppgave
å få gjenopprettet kraftsituasjonen i regionen etter de alvorlige
ubalanser som var skapt. Regjeringen har etter tiltredelsen høsten
2005 iverksatt omfattende tiltak for å bedre situasjonen i regionen.
Det er to hovedelementer i Regjeringens politikk:
Tiltak i regi av Statnett.
Det er i regi av Statnett gjennomført omfattende investeringer for
å bedre situasjonen. Statnett har idriftsatt en rekke nettanlegg
som skal bidra til å holde spenningen i kraftnettet innenfor akseptable
grenser og for å bedre importkapasiteten til området. Videre har Statnett
idriftsatt 9 kondensatorbatterier og 2 SVC-anlegg.
Det viktigste tiltaket i det siste året er idriftsettelsen
av overføringsforbindelsen Nea – Järpströmmen. Svenska kraftnät
gjennomførte de avsluttende arbeidene uken før påske. Dette tiltaket
for å bedre kraftsituasjonen i Midt-Norge har økt overføringskapasiteten
inn til området betydelig. Denne er nå mellom 1800 og 2200 MW.
Statnett har videre i tillegg til nettinvesteringer satt
i verk tiltak for å sikre strømforsyningen i utsatte områder før
nye ledninger er på plass, ut fra en risiko for nye kalde og tørre
vintre. Blant tiltakene er økt bruk av energiopsjoner i forbruk, innsigelser
mot tilknytning av nytt forbruk i utsatte områder og økt beredskap
for å utbedre feil i overføringsnettet. I tillegg vil NordPool nå
innføre nye regler som innebærer at produsenter og netteiere må
gi bedre informasjon om forventet varighet for kapasitet som er
ute av drift. Dette kan ha betydning for magasindisponeringen.
Det andre hovedelementet i Regjeringens politikk
for å bedre kraftsituasjonen i regionen er satsingen på fornybar
energi og energiomlegging. De sentrale elementer i politikken på
dette området er:
Økning av kapasiteten
i konsesjonsbehandlingen. Siden 2005 er kapasiteten i NVE doblet.
NVE prioriterer saker i områder med stort
kraftunderskudd. Midt-Norge er ett slikt område.
Bevilgningene og overføringene til Enova
har økt sterkt. I 2011 får Enova samlet sett overført 1,85 mrd kr.
til sitt arbeid.
NVE prioriterer konsesjonsbehandling av prosjekter
som raskt kan bidra til å styrke forsyningssikkerheten, særlig i
utsatte regioner. Dette er presisert i Prop. 1 S (2009–2010) og
i tildelingsbrevet til NVE. Tilsvarende presisering om Midt-Norge
og/eller utsatte regioner er også gjort i tre tidligere budsjettproposisjoner.
Prioriteringen har gitt resultater i Midt Norge.
I perioden 2006–2009 er det gitt endelig konsesjon til om lag 720
GWh/år vannkraft og om lag 1 TWh/år vindkraft innenfor området NO3
– Midt-Norge. For vindkraft er også prosjekter lokalisert utenfor
kysten av Møre og Romsdal inkludert. I perioden 2002–2005 ble det
gikk konsesjon tilsvarende en årlig produksjon på om lag 240 GWh
vannkraft og 380 GWh vindkraft. I tillegg kommer nye fjernvarmeprosjekter.
For vindkraft har altså mengden endelige tillatelser gitt (målt
i GWh/år) økt med en faktor på 2,5 fra perioden 2002–2005 til perioden
2006–2009. Mengden tillatelser til vannkraft er tredoblet i samme
periode.
I tillegg har NVE hittil i 2010 allerede gitt
konsesjon til åtte småkraftverk i Midt-Norge som i et normalår vil
produsere om lag 60 GWh (15MW). NVE har i 2010 også gitt konsesjon
til fire vindkraftverk som samlet kan produsere 2 TWh (770 MW).
NVEs vedtak kan bli og er til dels allerede påklaget i en del av
konsesjonssakene.
Enovas formål er å fremme en miljøvennlig omlegging
av energibruk og energiproduksjon. Enova skal sørge for en kostnadseffektiv
og målrettet forvaltning av midlene i Energifondet. Departementet
styrer Enova gjennom en fireårig avtale, der det blant annet er
satt overordnede resultatmål for virksomheten. Enova styrer midlene
etter disse resultatmålene og prioriterer enkeltprosjekter som gir
høyest kostnadseffektivitet. Enova forholder seg derfor til prosjekter over
hele landet på en ikke-diskriminerende måte.
For 2008 og 2009 er om lag 15 prosent av de
totale bevilgningene til markedsområdene varme, industri og vindkraft
gått til prosjekter i Midt-Norge.
Det er i 2008 og 2009 gitt 123 millioner kroner
i støtte til fjernvarme og nærvarme i en rekke byer og tettsteder
i Møre og Romsdal og Trøndelagsfylkene. Dette gjelder både nyetablering
og utvidelse av fjernvarme samt mindre nærvarmeanlegg eller lokale
varmesentraler. Enova har gitt støtte til anlegg blant annet i Trondheim,
Molde, Ålesund, Klæbu, Grong, Levanger, Namsos, Steinkjer, Verdal,
Orkdal, Ørsta, Volda, Tingvoll, Stjørdal, Midtre Gauldal, Rissa,
Røros, Stranda, Meråker, Sula, Giske, Inderøy, Namsos, Meldal, Selbu,
Osen, Hitra, Flatanger, Orkdal, Oppdal, Frøya, Åfjord, Træna, Sunndal,
Haram og Snåsa. Disse anleggene har en forventet varmeproduksjon
på over 218 GWh/år.
I 2008 ble det tildelt 6,5 millioner kroner
til energieffektivisering og energigjenvinning i industrien i Midt-Norge
med et forventet energiresultat på 59 GWh/år. I 2009 ble det tildelt
50 millioner kroner i støtte til industrien og energiresultatet
fra dette forventes å være på 106 GWh/år. Dette innebærer støtte
til blant annet Norske Skog, Tine Meierier, Hoff Norske Potetindustrier,
Ekornes ASA og Elkem Thamshavn.
Elkem Thamshavn har nylig besluttet å gjennomføre
energigjenvinningsprosjektet. Det er forventet at det vil gi om
lag 70 GWh/år. Prosjektet har fått 39 mill kroner i støtte fra Enova.
Hittil i 2010 har det blitt bevilget 228 millioner kroner
til utbygging av vindkraftanlegget på Ytre Vikna. Dette vil gi en
forventet produksjon på om lag 110 GWh/år. Fiborgtangen Biokraft AS
på Skogn i Nord- Trøndelag har fått tilsagn om støtte på 120 millioner
kroner i støtte fra Enova til bygging av et anlegg for produksjon
av blant annet varme og elkraft basert på høytemperatur gassifisering
av biomasse. Dette prosjektet har et forventet energiresultat på
100 GWh/år elkraft og 170 GWh/år fornybar varme.
I 2010 har et større energieffektiviseringsprosjekt
blitt sluttført. I 2007 fikk Norske Skog Skogn 50 millioner kroner
i støtte til et energieffektiviseringsprosjekt i papirfabrikken.
Dette prosjektet har redusert forbruket av elektrisitet med 250
GWh/år. Totalinvesteringen har vært på 350 millioner kroner.
Fremover vil det viktigste enkelttiltaket i Regjeringens
arbeid for å bedre kraftsituasjonen i Midt-Norge være å få på plass
en ny overføringsforbindelse mellom Sogn og Møre. Statnett har fått
konsesjon av NVE, men vedtaket er påklaget til Olje- og energidepartementet.
Saken er nå til behandling i departementet. Statnett er av departementet
anmodet om å utrede og konsesjonssøke ytterligere alternativer for
fremføring av kraft mellom Sogn og Sunnmøre. For å sikre en nødvendig
fremdrift i saken vil departementet fatte delvedtak for to delstrekninger.
En realisering av denne overføringsforbindelsen vil bedre kraftsituasjonen
i Midt-Norge vesentlig.
Onsdag 8. desember ble det undertegnet en protokoll
over arbeidet med å utforme et felles elsertifikatmarked i Norge
og Sverige. I protokollen avklares de elementene som må være på
plass for at elsertifikatmarkedet skal fungere godt, og den har
dannet grunnlag for utarbeidelse av et lovutkast om elsertifikater
som nå er på høring i Norge. Det er enighet om å starte elsertifikatmarkedet
fra 2012. Til sammen skal landene finansiere 26,4 TWh ny kraftproduksjon
i perioden 2012 til 2020. Dette øker krafttilgangen med omlag 10
prosent i Norge og Sverige over en periode på 8–9 år. Det er en
stor økning som vil kunne få stor betydning også i Midt-Norge. Det vil
komme både vannkraft, biokraft og vindkraft som følge av satsingen.
Kraftsituasjonen i Midt-Norge er ikke tilfredsstillende,
og regjeringen vil arbeide videre med aktuelle tiltak for å styrke
forsyningssikkerheten i regionen. Stortinget vil bli holdt orientert
på en hensiktsmessig måte.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 17. februar 2011
Siri A. Meling |
Tor Arne Strøm |
fung. leder |
ordfører |