Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten, Bjørn Lødemel, Svein Harberg, Lars Myraune, Gunnar
Gundersen og Siri A. Meling om å forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten herunder gjennom fjerning av
særreguleringer på landbrukseiendommer. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne ber regjeringen forbedre bøndenes
driftsmuligheter og styrke den private eiendomsretten. I tillegg
ber de regjeringen fremme sak for Stortinget om å oppheve boplikten
og prisreguleringen av landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene
knyttet til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova.
Regjeringen bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at begrunnelsen for reglene om boplikt er knyttet til bosettingshensynet
og hensynet til en helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
Dette mener flertallet er viktige samfunnshensyn.
Stortinget behandlet reglene om boplikt senest i fjor. Det ble lagt
til grunn av et flertall at det er viktig at bosettingshensynet
ivaretas på en best mulig måte. Flertallet vil understreke
at dette innebærer at arealressursene disponeres lokalt, og nyttes
og utvikles til lokalsamfunnets beste. I lovendringen ble det lempet på
reglene slik at boplikten bare skal gjelde for landbrukseiendommer
med mer enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, eller
500 dekar produktiv skog. En annen lemping var at plikten bare skal
gjelde for eiendommer som er bebygd og enten er eller har vært benyttet
til helårsbolig.
Flertallet viser til at priskontrollen
ved erverv av landbrukseiendom skal ivareta hensynet til å forbeholde
landbrukseiendommer for aktive yrkesut-øvere, sikre rekruttering
til næringen og å gi yrkesutøverne økonomisk og sosialt tilfredsstillende
forhold. Prisnivået på landbrukseiendommer må da ikke ligge høyere
enn at en med normal god utnyttelse av eiendommens driftsgrunnlag
kan oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at en av de
viktigste globale utfordringene er å produsere mat på en klimavennlig
og bærekraftig måte. I et langsiktig og solidarisk perspektiv blir
det derfor stadig viktigere å ha gode virkemidler som kan bidra
til produksjon av mat.
Driveplikten i jordlova må ses i
et slikt perspektiv, og må etter komiteens flertalls,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, syn ligge
fast. Driveplikten kan oppfylles ved bortleie i minst 10 år om gangen.
Vilkåret om at avtalen må vare i 10 år tar utgangspunkt i at den
som leier skal få en viss stabilitet i driften med tanke på investeringer
i bygninger og annet samtidig som eierens disposisjoner ikke blir bundet
opp i for lang tid.
Flertallet støtter ikke forslaget
i Dokument 8:24 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at intensjonen bak reglene om boplikt
er knyttet til bosettingshensynet og hensynet til en helhetlig ressursforvaltning
og kulturlandskapet.
Ved lov 19. juni 2009 nr. 98 om endring av lov om
odelsretten og åsetesretten, lov om konsesjon ved erverv av fast
eiendom mv. og lov om jord mv. ble det lempet på reglene slik at
boplikten bare skal gjelde for landbrukseiendommer med mer enn 25
dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord, eller 500 dekar produktiv
skog. En annen lemping var at plikten bare skal gjelde for eiendommer
som er bebygd og enten er eller har vært benyttet til helårsbolig.
Disse medlemmer viser til at
prinsipielle sider ved boplikten ved flere anledninger er blitt prøvd
administrativt og rettslig i Norge. Disse medlemmer er
av den formening at denne utfordringen på bopliktens rettmessighet
ikke vil avta med årene.
Disse medlemmer er av den formening
at boplikten kan få den konsekvens at den kan føre til at enkeltmenneskets
rettigheter, så som retten til å bevege seg fritt og velge tilholdssted
fritt innenfor en stats grense, og retten til å eie eiendom uten
å frykte at denne kan bli vilkårlig fratatt en, blir krenket. Disse
rettighetene er beskrevet i artikkel 13 og 17 i FNs menneskerettighetserklæring.
Selv om driveplikten kan oppfylles ved bortleie i
minst 10 år om gangen, mener disse medlemmer at det
er jordeiers universelle rett selv å ha faktisk og juridisk rådighet
over sin egen eiendom og forvalte den på en måte vedkommende selv
finner hensiktsmessig, enten ved egen drift, salg eller bortleie.
Disse medlemmer viser til at
det er viktig å legge til rette for gode økonomiske rammevilkår for
næringsaktører, nåværende samt fremtidige, innen landbruksnæringen
for å kunne drive landbruk, herunder jordbruk og skogbruk, på heltid.
Disse medlemmer mener at et dynamisk
offentlig regelverk er viktig for å gi eiendomshaver av landbrukseiendom
valgmuligheter til å forvalte sin eiendom både faktisk og rettslig
på en måte de selv ser som hensiktsmessig.
Fjerning av boplikten vil etter disse
medlemmers mening blant annet være med på å gjøre det mulig
for eier å drive gården selv eller leie ut jorden uten å måtte bo
på stedet. Denne situasjonen kan skyldes at vedkommende eiendomshaver
har arvet gårdsbruket samtidig som vedkommende også er eier av bopel
eller annen landbrukseiendom i nær tilknytning til denne landbrukseiendommen,
eller bor langt unna.
Fjerning av driveplikten gir etter disse
medlemmers mening, eiendomshaver mulighet til å leie ut
eller selge eiendommen eller legge jorden brakk. Sistnevnte alternativ
kan skyldes at jorden vurderes å være uproduktiv og at det dermed
vil være urimelig å kreve at eiendomshaver skal holde den i hevd.
Oppheving av delingsforbudet vil etter disse medlemmers mening
gi eiendomshaver blant annet mulighet til for det første å bo på
eiendommen men leie ut eller selge jorden. For det annet gis eiendomshaver
mulighet til å leie ut både bygninger og jorden samlet eller hver
for seg. For det tredje gis eiendomshaver mulighet til å selge bygninger
og jorden samlet eller hver for seg.
Disse medlemmer ser problematikken
med økende nedbygging av matjord i distriktene. Disse medlemmer mener
dette er en direkte konsekvens av den feilslåtte landbrukspolitikken til
regjeringen Stoltenberg.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen forbedre bøndenes driftsmuligheter
og styrke den private eiendomsretten, og regjeringen bes fremme
sak for Stortinget om å oppheve boplikten og prisreguleringen av
landbrukseiendom, om å oppheve form- og innholdskravene knyttet
til avtale om jordleie, samt dagens delingsforbud i jordlova. Regjeringen
bes i denne forbindelse redegjøre for de samlede samfunnsmessige
aspektene ved alle særreguleringene på landbrukseiendommer som både
har og ikke har drift og bosetting.»
Disse medlemmer er dypt bekymret
over effekten de mange særreguleringene, som priskontrollen, har
for norsk landbruk og den norske bondens driftsmuligheter. Disse
medlemmer er skuffet over at Stoltenbergs regjering ikke
tar konsekvensen av de uheldige utviklingstrekk vi ser i landbruket.
Disse medlemmer viser til at
186 774 norske eiendommer var registrert som landbrukseiendommer
hos Statistisk sentralbyrå i 2009. Av disse var 149 403 under 100
dekar. Konsesjon er ikke nødvendig ved erverv av bebygd eiendom, ikke
over 100 dekar, der fulldyrka og overflatedyrka jord ikke er mer
enn 25 dekar. Av de 186 774 landbrukseiendommene var det egen jordbruksdrift
på 45 872 eiendommer. Over halvparten av landbrukseiendommene har
mellom 5 og 50 dekar jordbruksareal, og i 2009 var nesten hver tredje
av disse eiendommene fraflyttet. Samme år var antallet bønder (jordbruksbedrifter)
nede i 47 900.
Det er 128 698 konsesjonspliktige landbrukseiendommer
(ikke medregnet andre 0-grense eiendommer) i Norge. Av disse er
5 783 bebygde skogeiendommer uten jordbruksareal og 78 992 er uten
egen drift. 18,9 pst. av de konsesjonspliktige eiendommene er uten
bosetting.
Boplikt, prisregulering og et særskilt delingsforbud
i jordlova innskrenker eiendomsretten til bønder og eiere av landbrukseiendom
kraftig. Særreguleringene har som formål å tjene samfunnsinteresser
som landbruksnæringen og bosettingen i hele landet.
Disse medlemmer mener derimot
at regelverket ikke tjener sitt formål, og at norsk landbruk er
inne i det som omtales som en skjebnetime. Det er under 50 000 bønder,
og av disse var det bare 15 pst. som i 2007 hentet mer enn 90 pst.
av bruttoinntekten sin fra jordbruket. Flertallet har annet arbeid
og driver jordbruk «på si»; de har altså såkalte kombinasjonsbruk.
40 pst. av jordbruksarealet i dag er leid (og drevet) av en annen
bonde enn den som eier jorda, og rundt 35 000 småbruk med bolig
står tomme.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det er gode holdepunkter for at særreguleringene virker mot sin
hensikt. Dokumentasjon for at de virker etter sin hensikt, foreligger
derimot ikke.
Disse medlemmer mener det er
svært paradoksalt at Stoltenberg-regjeringen, som i den offentlige
debatt er kraftfulle tilhengere av de strenge reguleringene, i sitt
svar til Stortinget av 19. november 2010 i stor utstrekning legger
vekt på de lempinger som er gjort i regelverket.
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk viser
til at det i lovendringen i 2009 ble lempet på reglene slik at boplikten
bare skal gjelde for landbrukseiendommer med mer enn 25 dekar fulldyrka
eller overflatedyrka jord, eller 500 dekar produktiv skog og at
plikten bare skal gjelde for eiendommer som er bebygd og enten er eller
har vært benyttet til helårsbolig. Det vises videre til at prisrundskrivet
er endret, slik at mindre, bebygde eiendommer er unnlatt fra priskontroll
og at priskontroll kan unnlates dersom kjøpesummen ikke overstiger
1 500 000 kroner. Det vises også til at statsråden i sitt brev til
kommunene i juni 2010 la opp til en viss oppmyking av praktiseringen
av delingsbestemmelsen bl.a. med sikte på å ivareta hensynet til
bedre samsvar mellom eiendoms- og bruksstrukturen, og for å ivareta
bosettingshensynet.
Disse medlemmer mener disse lempingene trygt
kan omtales som for lite, for sent. Stoltenberg-regjeringens ideologiske
motstand mot nødvendige lempinger av særreguleringene er til skade
for norsk landbruk, norske bønder og bygder.
Disse medlemmer registrerer at
forventningene til den kommende landbruksmeldingen er store. Disse
medlemmer forventer at Stoltenberg-regjeringen tar bøndenes
eiendomsrett og kapitalsituasjon på alvor og at også særreguleringene
blir gjenstand for grundig behandling i forbindelse med landbruksmeldingen.
Disse medlemmer vil illustrere
problemene knyttet til delingsforbudet med en sak fra Bondebladet.
En melkebonde og styremedlem i Vestfold Bondelag uttaler at delingspåbudet
ikke passer i Vestfold. Det vises til at når gårder selges samlet,
med både jord og hus, blir prisene så høye at bønder ikke har råd
til å kjøpe dem.