Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale, Tord
Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og
Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel Hagen, fra
Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til
representantforslaget.
Komiteen viser til at det er
bred enighet om realfagenes betydning og viktigheten av å satse
på og å styrke realfagene. Komiteen viser til at våren
2006 ble strategien «Et felles løft for realfagene» lansert, og
våren 2010 ble strategien «Realfag for framtida» lagt fram som en
forsterket satsing på å styrke realfagene.
Komiteen viser til at det ser
ut som den langsiktige og systematiske satsingen har en positiv effekt.
De siste internasjonale undersøkelsene viser at elevene på mellomtrinnet
har bedret resultatene, for ungdomstrinnet er nedgangen stoppet
opp (TIMSS 2007). Resultater fra PISA 2009 viser fremgang i både
matematikk og naturfag, og resultatene viser at en er tilbake på nivået
i 2000-undersøkelsen. På den andre siden viser undersøkelser at
for de eldste elevene i videregående opplæring, som har hatt mye
av sin skolegang før satsingen på realfagene, er det en markert
tilbakegang. Komiteen viser videre til at matematikk
og naturfagene har mange søkere i videregående opplæring, og søkertallene
til ingeniørstudiene og realfag i høyere utdanning har gått opp.
Komiteen viser videre til at
selv om det fortsatt er uløste oppgaver, har den brede innsatsen
gitt resultater. Komiteen merker seg at satsingen skal
fortsette for perioden 2010–2014.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen siden den tiltrådte, har arbeidet med realfagenes
betydning og viktigheten av å satse på å styrke realfagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at internasjonale
undersøkelser viser både at tidligere tilbakegang er stoppet opp,
og at det også finnes positive utviklingstrekk innenfor realfagene. Disse
medlemmer mener allikevel det ikke vil være riktig å si
seg fornøyd med realfagsnivået det norske utdanningssystemet i dag
leverer. Disse medlemmer støtter hovedpunktene i
regjeringens strategi «Realfag for framtida», men mener den bør
suppleres med flere midler og andre tiltak enn de regjeringen legger
opp til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at Norge har behov for å øke
utdanningen av arbeidskraft innen realfag og teknologi i årene som
kommer. Disse medlemmer viser derfor til viktigheten av
å styrke interessen for realfag blant barn og unge, stimulere flere
til å velge realfaglig utdanning samt heve kunnskapsnivået blant skoleelever
innen matematikk og andre realfag. Disse medlemmer er
bekymret for den utvikling som fremgår av TIMMS-undersøkelsene,
og som viser at norske elevers kunnskapsnivå innen realfag har sunket
markert de siste 10 årene. Disse medlemmer er derfor positive
til regjeringens strategi «Realfag for framtida», men vil understreke
at planen må følges opp med konkrete tiltak og vilje til å prioritere
de tiltak som synes å være mest effektive. Disse medlemmer viser
til at studien «Valg og bortvalg av realfag», foretatt av Naturfagsenteret
ved Universitetet i Oslo, dokumenterer at generelle kampanjer, brosjyrer
og nettsteder har liten betydning for elevers valg av realfag. Viktigere
synes å være personlige møter, forbilder og rollemodeller, samt
venner, familie og læreres påvirkning. Disse medlemmer viser
til at for eksempel Universitetet i Bergen har lyktes i å rekruttere
20 pst. flere søkere til realfag gjennom en større kampanje rettet
mot videregående skoler, der elevene gjennom møter med studenter
og forskere ble motivert og inspirert.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser også til forskningsprosjektet «Vilje-con-valg»,
som påviser at 20 pst. av studentene som startet på realfag i 2008,
oppga vitensentrene som kilde til inspirasjon og som mer styrende
for valg enn rådgivere i skolen eller reklamekampanjer. Disse
medlemmer er derfor kritiske til regjeringens manglende
vilje til å styrke de statlige tilskuddene til vitensentrene, og
viser til at en ekstern evaluering av det norske vitensenterprogrammet
konkluderte med at den statlige finansieringen burde dobles.
Komiteen viser til
forslaget om etablering av fire nasjonale skoler innen realfag. Komiteen viser
til at det i flere fylkeskommuner allerede er videregående skoler
som profilerer seg med realfag. Komiteen viser videre
til at Kunnskapsløftet i dag åpner for profilering av realfag i
videregående skoler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at den sosiale interaksjonen mellom elever er en viktig faktor
for læring. Ved å samle de mest motiverte elevene på egne skoler
vil de øvrige elevene miste disse viktige ressursene for læring
og inspirasjonskilder for egne valg av realfag. Den faglige segregeringen
kan altså gi flertallet av elever svakere kunnskaper i realfag og
bidra til at færre velger disse fagene. Flertallet vil
videre peke på at det faglige samarbeidet mellom lærere er en viktig
kilde til skolebasert kompetanseutvikling, der de beste lærerne
gir inspirasjon og overfører kompetanse til alle lærerne i realfag.
Egne videregående realfagskoler vil nødvendigvis tiltrekke seg de
dyktigste lærerne, noe som vil gå ut over kompetansemiljøene på
de øvrige videregående skolene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at flere videregående
skoler har en ekstra satsing på realfag. Disse medlemmer er
svært positive til dette, og mener det bør kunne gis ekstra midler
til kvalitetsutvikling ved slike skoler fra regjeringens midler
avsatt til realfagstiltak etter modell fra «Demonstrasjonsskole»-forsøkene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at noen skoler profilerer seg med realfag. Disse
medlemmer mener dette styrker argumentet med å etablere
skoler eller linjer med nasjonalt opptak for de beste realfagstalentene. Disse
medlemmer er kjent med at mange norske videregående skoler
har både fotball, håndball, friidrett og forskjellige skilinjer
uten at det har redusert regjeringens entusiasme for å opprettholde
videregående skoler med nasjonalt opptak for de beste idrettsutøverne. Disse
medlemmer mener tvert imot at det ville være fornuftig om
regjeringen gjennom Utdanningsdirektoratet gikk i dialog med noen
av de fylkeskommunene som allerede driver videregående skoler med
profilering av realfag, med mål om å sørge for at opptakene til
disse skolene kunne bli gjort nasjonale. En slik prosess burde gjerne
følges av mål om å gi disse skoleeierne en styrket finansiering
slik Toppidrettsgymnaset gis. Disse medlemmer mener
det ikke er riktig om bare en del av landets realfagstalenter skal
ha mulighet til å studere ved skoler som satser ekstra på realfagene.
Disse medlemmer fremmer forslag
I i dokumentet.
Komiteen viser til
forslaget om etablering av fire nasjonale realfagslærerutdanninger
på masternivå. Komiteen viser til at flere institusjoner med
grunnskolelærerutdanning har tilbud om masterstudier for lærere. Komiteen viser
til i St.meld. nr. 11 (2008–2009) og Innst. S. nr. 185 (2008–2009),
der det ble drøftet å bygge ut slike tilbud i realfag og andre fag
som grunnskolen har behov for, jf. målet om studieplasser på masternivå. Komiteen viser
til at det i dag finnes tilbud om spesialisering i realfag innen
de nye grunnskolelærerutdanningene i alle regionene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i tråd med lærerutdanningsmeldingen skal utredes nærmere
hvordan overgangen til femårig masterutdanning for lærere til grunnskolen
kan organiseres. Flertallet mener at det i en slik prosess
er naturlig å vurdere dimensjonering og innretning av masterutdanning
i realfag. Det finnes i dag tilbud om spesialisering i realfag innen
de nye grunnskolelærerutdanningene i alle regionene. I tillegg har
flere av universitetene egne «lektorutdanninger», dvs. 5-årig integrert mastergrad
med fordypning i realfag. Regjeringen har både i 2009 og i 2011
bevilget midler til flere studieplasser til disse utdanningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
på generelt grunnlag at alle lærerutdanninger burde være femårige
og har merket seg at dette synet får stadig større oppslutning både
i fagmiljøene og i det politiske miljøet. Disse medlemmer er
kjent med at det finnes mulighet for alle realfagskandidater med
master til å ta PPU. Disse medlemmer er også kjent med
at det nå finnes realfagslærerutdanninger i alle regioner. Disse
medlemmer mener imidlertid at pedagogikk og didaktikk er
modningsfag, og mener alle regioner burde ha integrert master i
realfag med pedagogikk og didaktikk i hele utdanningsløpet.
Disse medlemmer fremmer forslag
II i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke behovet for at lærerutdanningen utvides til 5 år, og
får større faglig fordypning og mer praksis. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett for 2011 der rammen for etter- og
videreutdanning av lærere er økt med 400 mill. kroner, noe som ville
gitt muligheter for et kraftig kompetanseløft for dagens realfagslærere. Disse
medlemmer vil også påpeke behovet for å iverksette seniortiltak
rettet mot eldre realfagslærere som det er ønskelig å stimulere
til å stå lenger i jobb. Disse medlemmer mener regjeringen
snarest må ta ini-tiativ som kan bidra til at alle landets skoleeiere aktivt
satser på slike seniortiltak.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at da NOKUT evaluerte lærerutdanningen,
var et av de viktigste punktene påpekningen av at teori og praksis
må knyttes bedre sammen. For å styrke koblingen mellom teori og
praksis kommer en ikke utenom strukturelle grep. Dette medlem vil
foreløpig beholde lærerutdanningen som fireårig høyskoleutdanning. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i stedet ønsker
å innføre et obligatorisk introduksjonsår for nyutdannede lærere. Dette
medlem mener det vil være mulig å finne ulike modeller for
hvordan dette kan bli elementer i et 5. år. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2011 hvor det
i tillegg til å foreslå en mer ambisiøs satsing på etter- og videreutdanning
for lærere med 230 mill. kroner ble foreslått å bevilge 75 mill.
kroner til å igangsette et obligatorisk introduksjonsår for nyutdannede
lærere.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre har foreslått at lærerutdanningen skal være en femårig
utdanning på mastergradsnivå, jf. bl.a. Dokument nr. 8:36 (2007–2008)
og Innst. S. nr. 185 (2008–2009).
Videre viser dette medlem til
Venstres alternative statsbudsjett for 2011, hvor det ble foreslått
å bevilge hhv. 412,5 mill. kroner mer til kompetanseheving av lærere
og 75 mill. kroner til rekrutterings- og seniortiltak for lærere.
I tillegg viser dette medlem til Dokument 8:61 S
(2010–2011) om seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i
skolen. Dette medlem vil understreke at disse i sum
er forslag som alle vil bidra til å øke satsingen på realfagskompetanse
i skolen.
Komiteen viser til
forslaget om hvordan teknologi og design bedre kan inkorporeres
i matematikk og estetiske fag. Komiteen viser til
at teknologi og design er et flerfaglig emne i Kunnskapsløftet. Komiteen har
merket seg at de nasjonale sentrene i fagene har i oppdrag å utarbeide
tverrfaglige opplegg i teknologi og design til hjelp for skolene
og lærerne. Komiteen har videre merket seg at Naturfagsenteret
har øremerket en av stillingene for arbeid med teknologi og design.
Videre har også komiteen merket seg at som et resultat
av samarbeidet i Nasjonalt forum for realfag er Teknologiinspiratørene
(TEKin) etablert som et bredt samarbeid mellom en rekke aktører
fra næringslivet, NTNU og de tre nasjonale sentrene. Hovedsatsingen
i prosjektperioden 2009–2011 er å tilby kurs for lærere i undervisningsopplegg
som viser realfagenes praktiske anvendelse. TEKin arrangerer verkstedkurs
i teknologi og design for lærere i matematikk, naturfag, kunst og
håndverk og utdanningsvalg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer forslag III
i dokumentet om å be regjeringen vurdere hvordan teknologi og design
bedre kan inkorporeres i matematikk og estetiske fag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Innst. 192 S (2009–2010) hvor samtlige
komitémedlemmer vektla økt praksisretting av undervisningen for
å styrke skoleresultatene og redusere frafallet i videregående skole. Disse
medlemmer mener at et større fokus på synliggjøring av samspillet mellom
matematikk, teknologi, design og de estetiske fagene vil være et
godt grunnlag for at flere elever med gode prestasjoner i estetiske
fag får interesse for teknologi, og flere elever med teknologisk
kompetanse får interesse for estetiske fag. Disse medlemmer mener
suksessen både i finsk skole og næringsliv delvis kan forklares
med den koblingen den finske skolen har lyktes i å skape mellom
teknologi, design og de estetiske fagene i skolen.
Komiteen viser til
forslaget om å utrede hvordan en kan gjøre det enklere for teknologer
og andre realfagsutdannede å undervise i skolen. Forslagsstillerne
påpeker at det forekommer ulik praksis ved institusjonene om hvorvidt
kandidater som har bestått sivilingeniør og master i teknologi,
får opptak til PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Komiteen viser
til at de aller fleste høyskolene med PPU-tilbud i matematikk gir
opptak uten tilleggskrav i matematikk. Slik komiteen ser
det, er dette forsvarlig praksis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at for
opptak som bygger på grunnutdanninger, er fullmakten til å fastsette
opptaksregler delegert til den enkelte utdanningsinstitusjon. Flertallet viser
til at det på den andre siden er slik at for utdanninger der det
eksisterer rammeplan, så kan departementet fastsette opptakskrav
i denne, og at det er fastsatt rammeplan for PPU.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at PPU både ved NTNU og UiO har vært stengt for sivilingeniører.
Disse studiestedene utgjør i sum en betydelig del av landets totale
utdanningskapasitet innen PPU. Disse medlemmer er
derfor glad for den avklaringen NTNU nå nylig har gjort og i brev av
14. desember 2010 har kommunisert til Kunnskapsdepartementet. Disse
medlemmer antar at det i praksis vil bli slik at kandidatene med
de mest ingeniørfaglig tunge utdanningene vil få opptak, mens kandidater
fra andre siv.ing.-utdanninger må ta noen ekstra studiepoeng i matematikk. Disse
medlemmer er videre glad for at NTNU i brevet til departementet
også gjør det klart at de vil gjøre sine fremtidige studenter oppmerksomme
på hvilke krav som stilles fra NTNU og andre for å kvalifisere til opptak
ved PPU. På dette grunnlag finner disse medlemmer ikke
grunn til å ta opp forslaget IV i representantforslaget.
Komiteen viser til
forslaget om å gjøre det enklere for elever i ungdomsskolealder
å få undervisning på videregående nivå. Forslagsstillerne peker
på at muligheten for å ta matematikk på et høyere nivå enn det som
tilbys i den klassen og skolen elevene til enhver tid går på, bør markedsføres
bedre.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forskrift
til opplæringsloven § 1-14 regulerer dette som en ordning som kan
tilbys, men elevene har ikke krav på dette. Ordningen forutsetter frivillighet
fra alle parter (kommune, fylkeskommune og elev/foresatte), og tilbudet
må utvikles i samarbeid med de aktuelle skolene. Dette gjelder også
betalingsansvaret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer forslag V
om å be regjeringen gjøre det enklere for elever i ungdomsskolealder
å få undervisning på videregående nivå.
Komiteen viser til
forslaget om å styrke finansieringen av studier og forskning på
real- og teknologifag i universiteter og høgskoler. Komiteen viser
til at en heving i kategori for realfag og teknologi medfører betydelige
kostnader, og at dette derfor vil være et spørsmål som må behandles
i forbindelse med fremtidige budsjettprosesser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen ønsker å beholde dagens finansieringssystem,
inkludert dagens modell for kategoriene i utdanningsinsentivene,
og støtter dette. En heving i kategori for realfag og teknologi
medfører betydelige kostnader. Regjeringen har prioritert opprettelsen
av nye studieplasser for å møte de store ungdomskullene som kommer
inn i høyere utdanning og sikre samfunnet kompetent arbeidskraft
i framtida. Det er viktig for regjeringen med en solid finansiering
av de nye studieplassene for å sikre kvaliteten samtidig som man
øker volumet i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer forslag VI
om å be regjeringen legge frem forslag til styrking av finan-sie-ringen
av studier og forskning på real- og teknologifag i universiteter
og høyskoler.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre stiller seg positiv til
en styrking av finansieringen av studier i realfag der det er særskilte
kostnader for eksempel knyttet til utstyr og infrastruktur. Disse medlemmer understreker
at en slik styrking vil måtte skje innenfor de enkelte års vedtatte
budsjettrammer for UH-sektoren, alternativt finansieres av midler
avsatt til tiltak for styrking av realfag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2011 foreslo
å styrke finansie-ringen av lærerutdanningene og at dette fikk enstemmig
oppslutning i Stortinget. Disse medlemmer mener at
de treårige teknologiutdanningene også burde fått et slikt løft. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader og forslag i Innst. 12 S (2010–2011).
Komiteen viser til
forslaget om å vurdere hvordan lønnen til realfagsstipendiater kan
økes. Komiteen er kjent med at universiteter og høyskoler
innplasserer stipendiater i en lønnsramme som er tariffestet for
den gjeldende stillingskode. De aller fleste institusjoner velger å
legge nye stipendiater på laveste tariff-festede alternativ, og
stipendiatene får årlige opprykk etter ansiennitet. Etter det komiteen kjenner
til, er det mulig å høyne lønnen. Dette kan benyttes innen realfagene
når det er store rekrutteringsutfordringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til
at institusjonene står fritt til å velge stillingskode og innplassering
i lønnsramme etter egen vurdering av rekrutteringssituasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de aller fleste Ph.D.-stipendiater er finansiert gjennom
årlige budsjettvedtak i Stortinget. Disse medlemmer er
også kjent med at de fleste utlyste stipendiatstillinger blir fylt,
men at det er et synkende antall norske søkere på stipendiater innen
teknologi og realfag. Disse medlemmer er urolige
for denne utviklingen og er bekymret for at det på lang sikt kan
medføre svekket forskerkompetanse innen svært samfunnsviktige disi-pliner,
for eksempel innen olje- og gassindustrien.
Disse medlemmer fremmer forslag
VII i dokumentet.