Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan
for å etablere en offentlig nettbasert helseportal med følgende
elementer:
kvalitetssikret og
oppdatert informasjon om helse, samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser som
kan bistå med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon
med helsetjenesten, eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal,
og mulighet for å få informasjon om prøvesvar, henvisninger osv.»
Forslagsstillerne framholder at for å nå målet
om å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle er det en
forutsetning med god informasjon om helserelaterte spørsmål og helsetjenestens
tilbud.
Det vises til undersøkelser som viser utstrakt bruk
av Internett som kilde til helseinformasjon og at tilliten til denne
informasjonen er stor.
Forslagsstillerne mener det er behov for å gi
publikum kvalitetssikret og oversiktlig helseinformasjon, og at
den offentlige helsetjenesten bør ha et redaktøransvar for nettbaserte
informasjonstilbud.
Det vises til erfaringer fra Danmark og til
at det der er opprettet en offentlig nettbasert helseportalsom gir
informasjon om helse, pasientrettigheter og helsetjenesten. Videre
gir denne tjenesten pasientene innsyn i egen journal og mulighet
for å fornye resepter, bestille konsultasjoner og få informasjon
om prøvesvar. Nettportalen inneholder også informasjon om ventetider
og om kvalitetsmålinger av ulike helsetilbud. Det gis informasjon
til helsepersonell gjennom den samme portalen. Det vises også til
at det i Storbritannia er opprettet et tilsvarende tilbud.
Det framholdes at det i Norge er gjennomført flere
forsøk med nettbaserte helsetjenester, herunder tilbud som gir pasienten
innsyn i egen journal. Forslagsstillerne mener at en offentlig helseportal
bør gi alle pasienter tilgang til egen journal, forutsatt at personvernet
ivaretas, og at dette vil styrke pasientens innsikt i og innflytelse over
egen behandling og også skape kontakt og nettverk mellom pasienter.
Det påpekes at en offentlig helseportal med
informasjon om helse, helsetjenester og behandlingsforløp, samt
mulighet for kommunikasjon med pasienten, er helt i tråd med målsettingene
i planen Samspill 2.0 Nasjonal strategi for elektronisk samhandling
i helse- og omsorgstjenesten.
Det understrekes at en offentlig, nettbasert
helseportal også må inneholde informasjon om kvalitetsmålinger i
helsetjenesten, og at det må utvikles flere kvalitetsindikatorer
og foretas sammenlikninger av kvalitet på tvers av institusjoner.
Forslagsstillerne mener også at det bør være
mulighet for at pasientene kan gi sine vurderinger av helsetjenesten
i nettportalen, og at det må utarbeides løsninger som sikrer relevante tilbakemeldinger,
og som ivaretar personvernet også for helsepersonell.
Det framholdes særskilt at det må stilles særlig strenge
krav til personvern ved behandling av helseopplysninger, og at slike
opplysninger må beskyttes mot uberettiget innsyn. Forslagsstillerne
mener det må stilles krav om samtykke fra pasienten for at den enkeltes
personlige opplysninger skal være tilgjengelige i en slik tjeneste.
Det påpekes at en nettbasert helseportal også kan gi bedre personvern,
eksempelvis ved at pasienten får oversikt over hvem som har fått tilgang
til private helseopplysninger gjennom loggføring av innsyn i journal.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, vil understreke betydningen av at helsesektoren
tar i bruk informasjonsteknologi på bred basis til informasjon og
kommunikasjon mellom ulike aktører innen helsevesenet og mellom
helsesektoren og pasienter/brukere.
Komiteen viser til at regjeringen
har satt i gang et arbeid med å styrke IKT-satsingen innen helsevesenet.
God informasjon til alle om helsetjenestenes ulike tilbud og andre
helserelaterte spørsmål er viktig for å kunne gi likeverdige helsetjenester
over hele landet. Regjeringen har derfor iverksatt flere tiltak,
blant annet beskrevet i Samspill 2.0 (2008–2013) Nasjonal strategi
for elektronisk samhandling i helse- og omsorgssektoren.
Komiteen vil peke på at regjeringen
i statsbudsjettet for neste år i Prop. 1 S (2010–2011) har foreslått
at det bevilges midler til å etablere en felles nasjonal helseportal
for helseinformasjon, og at Stortinget har sluttet seg til dette.
I svarbrev av 17. desember 2010 fra helse- og omsorgsministeren
til komiteen vedrørende foreliggende representantforslag går det
fram at pasienter, brukere og pårørende gjennom nasjonal helseportal
vil få tilgang til kvalitetssikret informasjon om sykdom og behandling,
om ulike helsetilbud og ventetider, samt veiledning om rettigheter
og støtteordninger. Også andre tjenester som bytte av fastlege,
oversikt over egne resepter og egenandeler vil gjøres tilgjengelig. Komiteen støtter
dette og legger til grunn at personvernet ivaretas på en sikker
og god måte i arbeidet med portalen.
Komiteen viser til at arbeidet
med helseportalen nå er i gang, og at oppstart av drift er planlagt i
juni 2011. Komiteen noterer seg også at portalen
deretter skal videreutvikles med supplerende innhold som for eksempel
elektronisk timebestilling, innsyn i egne journalopplysninger, fjernkonsultasjoner,
dialog mellom bruker og helsetjenesten, fornying av resepter og annet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at regjeringens pågående arbeid med nasjonal helseportal
ivaretar de viktigste oppgavene et slikt tilbud skal tjene, og er
tilfreds med at portalen vil bygges ut med flere funksjoner etter hvert
– blant annet i tråd med økende og bedre bruk av IKT for samhandling
mellom institusjoner og nivåer i hele helse- og omsorgssektoren.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at en
fra starten av i arbeidet med å etablere en offentlig nettbasert
helseportal har gjennomtenkt hva som bør være målet med portalen,
og hvilke funksjoner som en slik portal skal kunne tilby. Disse
medlemmer viser til at www.helsenorge.no nå er under oppseiling,
og at det nå er bred aksept for å innføre en nettbasert helseportal. Disse
medlemmer viser til at det derfor i representantforslaget
er lagt vekt på hvilke funksjoner en slik portal bør ha. Disse
medlemmer mener at vesentlige funksjoner vil måtte være:
En informasjonskilde
for borgerne om deres egen helse.
At borgeren kan benytte portalen til å
dele informasjon om sin helsetilstand med sin fastlege og spesialisthelsetjenesten.
Trygg tilgjengeliggjøring av funksjonalitet
for at pasienter skal kunne diskutere med andre pasienter med tilsvarende
diagnoser innenfor en trygg og anonym ramme.
En samhandlingsarena der pasient, primærhelsetjeneste
og spesialisthelsetjeneste møtes med bakgrunn i et felles informasjonsgrunnlag
om pasienten.
At pårørende kan ta et hovedansvar for
et familiemedlems helse, f.eks. når voksne barn tar ansvar for sine
eldre og syke foreldre, eller foreldre som skal følge sine barns
sykehistorie.
Kvalitetssikret og oppdatert informasjon
om diagnoser, sykdommer og aktuelle helsespørsmål.
God informasjon til borgere om helsetjenesten knyttet
til diagnoser vedkommende selv har, og hvilke rettigheter som følger
med.
Informasjon om helseforetakenes tjenester, kvalitet
og ventetider på behandling.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det vil være en fordel om regjeringen kommer med et gjennomarbeidet
forslag om en nettbasert helseportal til Stortinget. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte fremme
en sak om å etablere en nettbasert nasjonal helseportal. Saken skal
inneholde målsettinger med portalen, hovedinnhold og fremdrift for
etablering.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen på egnet måte fremme en
sak om å etablere en nettbasert nasjonal helseportal. Saken skal
inneholde målsettinger med portalen, hovedinnhold og fremdrift for
etablering.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:9 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Bent Høie, Sonja Irene
Sjøli, Svein Harberg og Elisabeth Aspaker om bedre helsetjenester
på nett – vedlegges protokollen.
Det vises til Dokument 8:9 S (2010–2011) fra Stortinget
ved oversendelse 2. desember 2010.
I fremlegget ber stortingsrepresentantene Erna Solberg,
Bent Høie, Sonja Irene Sjølie, Svein Harberg og Elisabeth Aspaker
regjeringen utarbeide en handlingsplan for å etablere en offentlig nettbasert
helseportal med følgende elementer:
kvalitetssikret og
oppdatert informasjon om helse,
samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser
som kan bistå med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon
med
helsetjenesten, eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal,
og mulighet
for å få informasjon om prøvesvar, henvisninger
God informasjon både om helserelaterte spørsmål
og om helsetjenestens tilbud er en viktig forutsetning for mål om
å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle. Videre er det
viktig å legge til rette for økt pasient- og brukermedvirkning.
Helse- og omsorgssektoren må i mye større grad enn i dag involvere
pasientene og brukerne, og gjøre det mulig å være en aktiv deltaker
i spørsmål og problemstillinger rundt egen helse. Dette gjelder
både med tanke på forebygging og underveis i et behandlingsforløp.
Det finnes i dag en rekke nettsteder, men ikke
én felles inngangsportal for helseinformasjon. Erfaring fra andre
land viser at informasjon, selvbetjening og dialog på nett kan bedre behandlingen
og samtidig gi innsparing.
Regjeringen har derfor allerede foreslått i
budsjettet for 2011(Prop. 1 S 2010–2011, kap 720 post 21), at det
bevilges midler til å etablere én nasjonal felles inngangsportal
for helseinformasjon, en Nasjonal Helseportal. Stortinget har gjennom
sin behandling av statsbudsjettet sluttet seg til forslaget, jf
Innst 11 S (2010–2011). Målet er å etablere en nasjonal tjeneste
som inkluderer både nettjenester og telefontjenester. Helsedirektoratet
er godt i gang med dette prosjektet.
I den nasjonale helseportalen vil pasienter,
brukere og pårørende få enkel tilgang til relevant og kvalitetssikret
informasjon om sykdom og behandling, om tjenestetilbudet i sektoren,
ventetider, samt veiledning om rettigheter og støtteordninger. Det
legges også opp til at tjenester som bytte av fastlege, oversikt
over egne resepter og innbetalte egenandeler skal være tilgjengelig.
Helseportalen planlegges å være i drift i juni 2011.
Portalen skal deretter løpende videreutvikles med supplerende innhold
og mer funksjonalitet som f.eks elektronisk timebestilling, innsyn
i egne journalopplysninger, fjernkonsultasjoner, dialog mellom bruker
og tjeneste, fornying av resepter med mer.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 3. februar 2011
Bent Høie |
Tove Karoline Knutsen |
leder |
ordfører |