Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 9. november
2010 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at merverdiavgiften
er en generell forbruksavgift og en sentral inntektskilde for finansiering
av statens utgifter. Rundt 150 land har et momssystem som har som
formål å finansiere gode fellesskapsløsninger uten å skattlegge
arbeid direkte. I Norge er merverdiavgiften anslått å innbringe
over 200 mrd. kroner i 2011.
Komiteen viser til at begrunnelsen
for at bøker er fritatt for merverdiavgift, ifølge forarbeidene, er
at det «i et lite språksamfunn som det norske er sterke grunner
for at det trykte ord skal være fritatt fra den omkostningsbelastning
som en avgift vil bety for den trykte publikasjon».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i svarbrev fra finansministeren av 1. mars 2010
til finanskomiteen angående Dokument 8:53 S (2009–2010) poengteres
at «Støtte gjennom merverdiavgiftsfritak innebærer at støttebeløpet avhenger
av omsetningsverdien. Den beløpsmessige støtten fra staten gjennom
fritaket vil dermed være betydelig større til populære utgivelser
med stort salg enn snevrere utgivelser som selger lite». Videre
presiseres det at «Dagens fritak for omsetning av trykte bøker omfatter
imidlertid alle utgivelser uavhengig av språk».
Flertallet peker på at fritak
for merverdiavgift kan skape avgrensningsproblemer. Elektroniske tjenester
kan kombinere lyd, tekst, film og bilde på en rekke måter. Dette
er en ønsket utvikling med en rekke muligheter. Etter flertallets vurdering
bør markedet preges av avgiftsmessig likebehandling; 25 prosent
merverdiavgift er en forutsigbar rammebetingelse.
Flertallet viser for øvrig til
at handelen over landegrensene øker i takt med innfasing av ny teknologi,
og er glade for at Finansdepartementet prioriterer arbeidet med
å sikre like avgiftsbestemmelser for norske og utenlandske e-bøker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Stortingets
behandling av Dokument 8:53 S (2009–2010) som er likelydende med
det forslaget som fremmes i dette representantforslaget.
Disse medlemmer mener at den
argumentasjon som der ble framført av komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre til støtte for forslaget
fortsatt er gyldig.
Blant annet viste medlemmene fra disse partiene til
at dagens lovverk, merverdiavgiftsloven § 6-3, fritar fysiske bøker
i siste omsetningsledd for merverdiavgift. Dette har vært rettstilstanden siden
midten av 1960-tallet. Begrunnelsen for dette fritaket har langt
på vei vært språk- og kulturpolitisk – all den tid Norge da, som
nå, er et lite språksamfunn, og at merverdiavgiftsfritaket har vært
et effektivt virkemiddel både med hensyn til litteraturproduksjon,
-oversettelse og lesing. På 1990-tallet besluttet Stortinget at
også parallellutgaver av bøker utgitt som lydbøker skulle fritas
for merverdiavgift, blant annet av hensyn til grupper med lesevansker.
Med andre ord har språk- og kulturpolitiske hensyn tradisjonelt
sett veid tyngre enn rent fiskale hensyn i denne forbindelse.
Slik bør det etter disse medlemmers mening fortsatt
være. Videre er det etter disse medlemmers mening
grunnleggende inkonsekvent å ha forskjellige merverdiavgiftsregler
for samme produkt – i dette tilfelle tekst – alt etter hvilken innpakning
produktet har eller på hvilken teknisk plattform produktet presenteres. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at merverdiavgiftssystemet
er fleksibelt nok til å ta opp i seg den teknologiske utviklingen,
og at man har et regelverk som er mest mulig plattformnøytralt.
Regjeringens høyst uklare forslag om å innføre mva. på elektroniske
tjenester levert fra utlandet fra (tidligst) 1. juli 2011 medfører
etter disse medlemmers syn ikke noe annet enn økt
byråkrati og muligens en liten økning i de fiskale inntektene til
staten og har lite eller ingenting å gjøre med de prinsipielle spørsmål
som reises i representantforslaget om likebehandling av litteratur, uavhengig
av produksjonsmåte og/eller -plattform.
Disse medlemmer er derfor av
den oppfatning at papirboken, lydboken og e-boken må behandles likt,
tilsvarende digitale og analoge læremidler til skoleverket, og med
fortsatt momsfritak.
Disse medlemmer viser videre
til disse partiers alternative statsbudsjett for 2011 hhv. Innst. 3
S (2010–2011) og Innst. 4 L (2010–2011) hvor disse partier både
går mot regjeringens forslag om å innføre moms på elektroniske tjenester
levert fra utlandet og fremmer forslag om å innlemme e-bøker i merverdiavgiftsfritaket
som gjelder for litteratur.
Disse medlemmer viser til slutt
til begrunnelsen i representantforslaget og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om innlemming
av e-bøker i merverdiavgiftsfritaket som gjelder for litteratur.»