Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til oversendelsen av Prop. 19
L (2010–2011) om endringer i pensjonslovgivningen for stortingsrepresentanter
m.fl. (tilpasninger til endret alderspensjon i folketrygden), lovvedtak
nr. II, VI, VII og VIII.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at levealdersjustering,
individuell garanti og ny regulering av pensjoner under utbetaling allerede
er vedtatt fra 1. januar 2011 ved behandling av Ot.prp. nr. 37 (2008–2009)
Ny alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009),
og endringer i lov om Statens Pensjonskasse mv., jf. Prop. 107 L
(2009–2010) og Innst. 360 L (2009–2010). Under denne behandlingen
ble det lagt til grunn at hovedtrekkene i endringene for tjenestepensjoner
i staten også gis virkning for øvrige offentlige pensjonsordninger.
Her ble også tilpasninger i ordinær offentlig tjenestepensjon og
AFP i offentlig sektor og samordningsloven behandlet. Flertallet viser til
at det ikke er behov for ytterligere tilpasninger i samordningsreglene.
Flertallet har merket seg at
særlige regler for pensjonsberegning avvikles for høyesterettsdommere,
regjeringsadvokater, leder av Arbeidsretten, sivilombudsmenn og
riksrevisor utnevnt fra og med 1. januar 2011. Disse tjenestepensjonsordningene
skal ha levealdersjustering med forholdstall, som de ordinære offentlige tjenestepensjonene.
Levealdersjusteringen skal skje tidligst fra 67 år.
Den individuelle garantien er fastsatt til 66
pst. ved full opptjeningstid på 30 år for de ordinære offentlige
tjenestepensjonene. For de fleste tjenestepensjonene som omfattes
av denne proposisjonen, må imidlertid garantien tilpasses, da disse pensjonene
har andre opptjenings- og beregningsregler enn de ordinære offentlige
tjenestepensjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det er ett
år siden Stortinget fattet de anmodningsvedtak som ga regjeringen
i oppdrag å fremme forslag til ny lovgivning for pensjonsordningene
til stortingsrepresentanter, regjeringsmedlemmer, høyesterettsdommere, sivilombudsmannen
og riksrevisor. Regjeringen har derfor hatt god tid til å forberede
de nødvendige lovendringer som må være på plass før 1. januar 2011
både for de nevnte grupper og de andre proposisjonen omhandler.
Den foreliggende sak ble fremmet fra regjeringen 19. november 2011,
og komiteen må avgi innstilling i løpet av to og en halv uke for
at Stortinget skal behandle saken før nyttår. Disse medlemmer mener
det er sterkt kritikkverdig at regjeringen fremlegger saker for
Stortinget med så knapp tidsfrist.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til brev til presidentskapet fra lederen i arbeids- og sosialkomiteen,
stortingsrepresentant Robert Eriksson, datert den 1. desember 2010.
I brevet pekes det på den usedvanlig korte saksbehandlingstiden
som er avsatt til å behandle Prop. 19 L (2010–2011). Både denne
og andre saker som gjelder tilpasning av tjenestepensjonsordninger
til ny alderspensjon i folketrygden, representerer kompliserte problemstillinger
og krever samvittighetsfull og seriøs behandling slik disse medlemmer ser
det.
Disse medlemmer vil gjøre oppmerksom
på at Fremskrittspartiets gruppe har stemt imot andre forslag til
tilpasninger til ny folketrygd basert på gruppens syn på pensjonsreformen
og mange av de elementer som nå innføres, blant annet levealdersjustering,
samordning og indeksering. Disse medlemmer har gått
imot leveladersjustering og årlig underregulering av løpende pensjoner.
Imidlertid innser disse medlemmer at når ny alderspensjon
i folketrygden innføres av stortingsflertallet, er det ikke mulig
eller ønskelig å gå inn for ordninger som gir offentlig ansatte
pensjonsrettigheter som ikke er tilpasset de forhold som gjelder
andre arbeidstakere.
Disse medlemmer mener det er
uforsvarlig å vedta en rekke tilpasninger i et system som ikke er
ferdig utformet og som ikke har hatt en helhetlig behandling med
en overordnet tilnærming. En oppdelt behandlingsprosess der deler
av pensjonssystemet behandles hver for seg uten en helhet som mål,
blir, slik disse medlemmer ser det, ikke et pensjonssystem
som likebehandler norske arbeidstakere, som det er mulig for folk
flest å forstå og som er enkelt nok til at alvorlige feil kan unngås.
Disse medlemmer er opptatt av
at offentlige pensjonsordninger skal være rettferdige, skal gi like
rettigheter for like tilfeller, ikke gis tilbakevirkende kraft og
ikke skal ramme personer som allerede er ferdig med den vesentlige
delen av sin opptjening. De offentlige tjenestepensjonene må tilpasses
folketrygden og ikke favorisere pensjonister i offentlig tjeneste
fremfor arbeidstakere i privat virksomhet.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets medlemmer tidligere har tatt til orde for å utrede
de offentlige tjenestepensjonsordningene som nettoordninger og mener
dette ville være den beste løsningen for et enkelt og rettferdig system
der ytelsen står i riktig forhold til innsatsen og innbetalt premie.
Slik disse medlemmer ser det,
vil det være ønskelig og riktig å utsette behandlingen av innholdet
i Prop. 19 L (2010–2011) og behandle det sammen med den bebudede
proposisjon fra regjeringen om ny alderspensjon for stortingsrepresentanter
og andre, våren 2011.
På denne bakgrunn finner disse medlemmer det
riktig og konsekvent også å gå imot forslagene i Prop. 19 L (2010–2011).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
at loven om pensjonsordning for regjeringsadvokaten og Arbeidsrettens
leder avgrenses til å gjelde for de som er utnevnt til slik stilling
før 1. januar 2011. Flertallet tiltrer at nåværende regel
om opptjeningstid beholdes for de som er utnevnt til slik stilling
før 1. januar 2011, slik at tjenestetid ved fratreden etter 67 år
etter lov om Statens pensjonskasse forhøyes med 10 år. Dette innebærer
at de som utnevnes fra og med 1. januar 2011 får pensjon beregnet
fullt ut etter lov om Statens Pensjonskasse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at pensjon
til ballettdansere, sangsolister og korsangere ved Den Norske Opera
& Ballett følger reglene for Statens pensjonskasse med visse
særregler. Dermed følger det av Stortingets behandling av Innst.
360 L (2009–2010) at også disse pensjonene skal levealdersjusteres,
gis individuell garanti og reguleres som ordinære offentlige tjenestepensjoner
fra Statens pensjonskasse. Flertallet tiltrer at
reglene for individuell garanti tilpasses kravet til tjenestetid. Flertallet har
merket seg at reglene for når pensjonsalderen inntreffer, videreføres,
og at lovens navn endres til lov om pensjonsordning for ballettdansere, sangsolister
og korsangere ved Den Norske Opera & Ballett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
at særreg-ler for rett til pensjon, opptjeningstid og ytelse som
nettoordning uten samordning beholdes for ledsagere i utenrikstjenesten. Flertallet tiltrer
at pensjon under utbetaling reguleres som alderspensjonen fra folketrygden og
at dette hjemles i lov om pensjonsordning for ledsagere i utenrikstjenesten
§ 3 nytt syvende ledd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
ikrafttredelse 1. januar 2011.