Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
endringer i energiloven med tilhørende forskrifter og retningslinjer
som åpner for økt bruk av jord- eller sjøkabel ved bygging av kraftledninger
i verdifulle naturlandskap for bedre å ivareta miljøhensyn.
II
Stortinget ber regjeringen, som eier av Statnett SF,
sørge for at selskapet utsetter oppstart av anleggsarbeidet i allerede
vedtatte utbygginger av luftledninger i verdifulle naturlandskap,
slik at disse kan vurderes på nytt etter det nye regelverket.
III
Stortinget ber regjeringen styrke satsingen
på forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til bruk av jord- og
sjøkabel.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra
Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til
representantforslag Dokument 8:1 S (2010–2011), der forslagsstillerne
ønsker økt fokus på miljøhensyn ved bygging av nye kraftlinjer.
Komiteen deler ønsket om i størst
mulig grad å begrense negative konsekvenser av miljøinngrep knyttet
til slik utbygging.
Komiteen viser til svarbrev fra
OED datert 5. november 2010 som er vedlagt, hvor statsråden skriver
han nå vil komme tilbake til Stortinget med en sak om overordnede
føringer for fremtidig utbygging og oppgradering av overføringsnettet
i løpet av perioden. Komiteen viser videre til at
det i svarbrevet poengteres at:
«Krav etter naturmangfoldleven ivaretas fullt ut i
konsesjonsbehandlingen etter energiloven. Formålsparagrafen i energiloven
slår fast at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi skal foregå på en 'samfunnsmessig rasjonell måte,
herunder ska1 det tas hensyn til allmenne og private interesser som
blir berørt'.»
Og videre at:
«Uansett hvor stor vekt som tillegges hensynet til
miljø og lokalsamfunn, kan ikke konsesjonsmyndighetene likevel se
bort fra hensynet til forsyningssikkerhet og gode systemtekniske
løsninger.»
Komiteen er av den oppfatning
at mange av de reiste problemstillinger i Dokument 8:1 S (2010–2011)
vil bli berørt og behandlet i de pågående utredninger, og i saken
som nå er varslet vil komme til Stortinget.
Komiteen vil understreke at myndighetene
må stimulere til videre forskning og utvikling av ny teknologi knyttet
til utvikling og bruk av nye former for overføringsnett, for eksempel
via jord eller sjø.
Komiteen peker på viktigheten
av å ha et sterkt og sikkert nett for elektrisk overføring. Tilstrekkelig
overføringskapasitet er av avgjørende betydning for å sikre forsyningssikkerheten. Komiteen peker
i den forbindelse på de mange varsler som er gitt for vinteren 2010–2011
i forhold til lavt nivå i vannmagasinene, og mulighet for høye strømpriser.
Komiteen er svært opptatt av
at allerede gitte konsesjoner og igangsatte utbyggingsprosesser ikke
blir forsinket av ytterligere krav om utredninger og nye krav til
gjennomføring.
Komiteen foreslår på denne bakgrunn
at saken vedlegges protokollen.
Medlemene i komiteen frå Fram-stegs-partiet
og Høgre viser til at enkelte store prosjekt for bygging
av kraftlinjer dei siste åra har møtt betydeleg lokal motstand. Desse medlemene viser
særleg til utbygginga av ny 420 kV linje mellom Sima og Samnanger
i Hardanger. Desse medlemene viser til at på bakgrunn
av sterke protestar frå kommunar, fylkesting, organisasjonar og
innbyggjarar måtte regjeringa gjere full retrett når det gjeld linja mellom
Sima og Samnanger etter at det først vart gjeve endeleg konsesjon
for utbygging, og regjeringa oppretta 4 fagråd for å få ein fullstendig
og uavhengig gjennomgang av konsesjonssøknaden og konsesjonshandsaminga
før det endelege vedtaket vart fatta.
Desse medlemene peikar på at
ein årsak til protestane er at innbyggjarane oppfattar at det er ein
stor forskjell på korleis staten handsamar større utbyggingar av
linjenettet med til dels betydelige naturinngrep, og korleis grunneigarar og
andre blir handsama når dei skal gjere større eller mindre utbygging
på sine eigedomar.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener på linje med forslagsstillerne at det er
et stort behov for å utvikle ny kabelteknologi som kan gi en mer
skånsom kraftoverføring gjennom sårbare naturområder, da umoden teknologi
per i dag er en viktig grunn til at luftledning velges i de fleste
tilfeller. Det er behov for slik teknologiutvikling slik at kabel
fullt ut kan erstatte luftledning i regional- og sentralnettet dersom
miljøhensynene tilsier det. Slik teknologiutvikling vil også kunne
føre til lavere kostnader ved bruk av kabel og kortere utbedringstid
ved skader.
Dette medlem viser til at departementet
har vist til ulike initiativer for forsknings- og utviklingsaktiviteter
knyttet til overføringsanlegg. Disse tar imidlertid for seg et bredt
spekter av problemstillinger, og det kan stilles spørsmål ved om
utvikling av kablingsteknologi er gitt stor nok plass. Dette
medlem ser behov for ytterligere styrking og målretting
av forskningsinnsatsen på dette området, slik at det sikres at jord-
eller sjøkabel blir et reelt alternativ til luftlinjer.
Dette medlem viser også til at
departementet i Ot.prp. nr. 62 (2008–2009) pekte på at Statnett og
de øvrige nettselskaper bør være pådrivere for utvikling og kvalifisering
av ny teknologi. Dette medlem mener regjeringen bør
sørge for at dette skjer i enda sterkere grad enn i dag, og bør vurdere
om nettselskapene har tilstrekkelige incentiver for slik teknologiutvikling.
Regjeringen bør også vurdere om NVE i stor nok grad bidrar til utviklingen
av kablingsteknologi gjennom sine konsesjonsvilkår og FoU-prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti tar opp forslag III i Dokument
8:1 S (2010–2011).
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen styrke satsingen
på forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til bruk av jord- og
sjøkabel.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:1 S (2010–2011) – representantforslag
fra Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om styrking av miljøhensyn
ved bygging av kraftlinjer – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag 1 S (2010–2011) fra
stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Abid Q. Raja oversendt
18. oktober 2010. Representantene fremmer følgende forslag:
I
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag til endringer i energiloven med tilhørende forskrifter og
retningslinjer som åpner for økt bruk av jord- eller sjøkabel ved
bygging av kraftledninger i verdifulle naturlandskap for bedre å
ivareta miljøhensyn.
II
Stortinget ber regjeringen,
som eier av Statnett SF, sørge for at selskapet utsetter oppstart
av anleggsarbeidet i allerede vedtatte utbygginger av luftledninger
i verdifulle naturlandskap, slik at disse kan vurderes på nytt etter
det nye regelverket.
III
Stortinget ber regjeringen
styrke satsingen på forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til
bruk av jord- og, sjøkabel.
Jeg tar sikte på å framlegge en sak for Stortinget om
de overordnede føringene for den fremtidige utbygging og oppgradering
av landets overføringsnett for kraft senere i denne stortingsperioden.
Jeg vil ikke foregripe innholdet nå. Nedenfor kommenteres forslagene
i den rekkefølgen de er framsatt og ut fra hvordan jeg vurderer
disse i dag.
Krav etter naturmangfoldloven ivaretas fullt
ut i konsesjonsbehandlingen etter energiloven. Formålsparagrafen
i energiloven slår fast at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi skal foregå på en ”samfunnsmessig rasjonell måte,
herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som
blir berørt”. Hva som er den beste løsning for miljø og samfunn
i den enkelte sak avhenger av mange forhold. Hvis føringer for bruk
av kabel skulle nedfelles i et regelverk, måtte også svært mange
andre hensyn blitt omtalt. Regjeringen har derfor tidligere, med
tilslutning fra Stortinget, kommet til at dette ikke er hensiktsmessig. Dette
er bakgrunnen for vekting av ulike hensyn og føringer for bruk av
avbøtende tiltak i stedet er lagt frem for Stortinget i andre dokument, herunder
St.prp. nr. 19 (2000–2001) og Ot.prp. nr.62 (2008–2009).
Kraftledningsstrategien regjeringen la frem
i Ot.prp. nr.62 (2008–2009) bygger på en grundig gjennomgang av
hvordan kraftledninger planlegges og konsesjonsbehandles, og en
evaluering av hva som kunne gjøres bedre. I strategien ble det konkludert
med at kabling oftere er et samfunnsmessig rasjonelt tiltak på lavere
enn på høyere spenningsnivå. Av den grunn slås det fast at kabel
skal være hovedregel i distribusjonsnettet, mens bruken skal være
gradvis mer restriktiv med økende spenningsnivå.
Distribusjonsnettet er det nettnivået som utgjør flest
kilometer og som generelt går nærmest der folk bor. Norge har i
dag rundt 91 000 km kraftledninger hvorav 28 000 km er lagt i kabel mellom
1–22 kV. Sentralnettet i Norge utgjør til sammenlikning rundt 8 300
km. I dag er andelen kabel i distribusjonsnettet på rundt 30 prosent, men
regjeringen tok gjennom kraftledningsstrategien grep for å øke dette
betraktelig. Det skal heretter som hovedregel benyttes jordkabel
når overføringsforbindelser inntil 22kV bygges, så sant naturgitte
forhold tilsier at dette gir moderate naturinngrep og ekstrakostnader.
Når det gjelder bruk av kabel på regionalnettsnivå
ser vi også allerede resultater av kraftledningsstrategien. NVE
har de siste par årene gitt konsesjon til delstrekninger med kabel i
over tjue anleggskonsesjoner til regionalnett.
Forslagsstillerne ønsker at miljøhensyn skal tillegges
større vekt enn tidligere. Hvis representantene ser hen til debatten
og de vedtakene som har blitt gjort i kraftledningssaker de senere
år, burde det ikke være tvil om at hensynet til natur og visuelle
virkninger tillegges svært stor vekt i disse sakene. Uansett hvor
stor vekt som tillegges hensynet til miljø og lokalsamfunn, kan
ikke konsesjonsmyndighetene likevel se bort fra hensynet til forsyningssikkerhet
og gode systemtekniske løsninger. Det gjøres mye for å bygge kraftledninger
så skånsomt som mulig, men som del av planlegging og konsesjonsbehandling
må det også sikres at nytten og begrunnelsen for å bygge kraftledninger
ivaretas.
Kabling på høyere spenningsnivå er mest aktuelt på
begrensede strekninger av hensyn til systemtekniske og forsyningssikkerhetsmessige
utfordringer, og fordi kostnader tiltar med økende kabellengde.
Dermed endres som oftest balansen mot andre hensyn. Lengden i seg
selv er således ikke et eget hensyn.
Representantene ønsker at regjeringen, som eier av
Statnett SF, skal sørge for at selskapet utsetter oppstart av anleggsarbeidet
i allerede vedtatte utbygginger av luftledninger i verdifulle naturlandskap,
slik at disse kan vurderes på nytt etter nytt regelverk.
Selv om Statnett eier det meste av sentralnettet
i Norge, er foretaket bare ett av flere nettselskaper som bygger
og driver store kraftledninger. Premissene og forutsigbarheten i
forhold til konsesjonsbehandlingen bør ikke påvirkes av eierskapet.
Konsesjonsvilkår for bygging av kraftledninger bør derfor gis gjennom
konsesjonsbehandlingen. Ett unntak fra denne tilnærmingen har jeg
imidlertid gjort når det gjelder anleggsstart for sentralnettsforsterkningen
fra Sima til Samnanger i lys av arbeidet til de eksterne utvalgene
som er nedsatt. Av hensyn til forsyningssikkerheten i bergensregionen
tilsier nødvendig fremdrift at Statnett gjennomfører nå det anleggsarbeidet
som er felles for både den vedtatte ledningen og en eventuell sjøkabel. Dette
innebærer at anleggsarbeidet begrenses til strekningen Samnanger
transformatorstasjon til Kvamskogen/Mødalen.
Jeg legger til grunn at NVE til enhver tid holder seg
oppdatert på teknologiutviklingen og det arbeidet Statnett og andre
nettselskaper gjør i samarbeid med leverandørindustrien, forskningsmiljø
og andre tiltakshavere. Statnett deltar i en rekke kabelutviklingsprosjekter
i samarbeid med både FoU-miljøer og kabelleverandører, og er aktive
i internasjonale fora. Jeg merker meg at Statnett i konkurranse
med andre har blitt valgt ut som leverandør av konsulenttjenester
til eksterne kabelprosjekter i utlandet. Ormen Lange er også et
eksempel på at Statnett og norske miljøer hevder seg innen kabelteknologi.
Her ble verdens første 420 kV plastisolerte (PEX) kabel lagt. Statnett
har også søkt om å benytte PEX for tre av seks kabler mellom Evje
og Teigen i Oslofjorden, bl.a. for å bidra til utvikling av og erfaringer
med denne teknologien.
Utvikling i teknologi for kraftoverføring gir
nye muligheter innen mer skånsom fremføring av kraftledninger. Samtidig
må viktige sentralnettsforsterkninger baseres på teknologi som er tilstrekkelig
kvalifisert og hvor risikoen for feil er akseptabel. Utviklingen
på dette området må gjøres trinnvis og med et langsiktig perspektiv. Jeg
følger med interesse med på utviklingen, og ser også på dette området
fram til å lese tilrådingene fra de eksterne utvalgene som er satt
ned i forbindelse med Sima-Samnanger.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 2. desember 2010
Erling Sande |
Ketil Solvik-Olsen |
leder |
ordfører |