Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Laila Thorsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen og fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
viser til brev fra olje- og energiministeren datert 10. november
2010, der det heter at «Regjeringen har valgt å organisere støtteordninger
for energieffektivisering gjennom Energifondet og Enova».
Flertallet viser videre til avtalen
mellom Olje- og energidepartementet og Enova som slår fast målene
for forvaltninga av Energifondet, der mer effektiv bruk av energi,
introduksjon og utvikling av nye teknologier og løsninger i energimarkedet,
og økt kunnskap i samfunnet om muligheten til å ta i bruk effektive
og miljøvennlige energiløsninger, inngår. Et annet av målene er
økt bruk av andre energibærere enn strøm og olje til oppvarming.
Flertallet slutter seg til de
ovennevnte mål, og vil understreke viktigheten av å frigjøre strøm fra
oppvarming til bruk for andre og miljøvennlige formål. I denne sammenheng
vil flertallet også vise til endringene i teknisk
forskrift som sikrer økt energieffektivitet og mer oppvarming fra
andre kilder enn strøm og olje.
Flertallet mener det er viktig
å utløse det betydelige potensialet for energisparing i Norge. I denne
sammenheng vil flertallet understreke den betydelige
innsatsen som har funnet sted på dette området de siste åra i Norge. Flertallet merker
seg at Enova fra oktober 2006 til utgangen av 2009 utbetalte 11 871
tilskudd på totalt 94 mill. kroner i tilskuddsordningen for energieffektivisering
og fornybar oppvarming i husstander, og at disse tilskuddene omfattet hustander
med til sammen om lag 39 700 personer. Flertallet merker
seg videre at Rambøll i en ekstern vurdering av tilskuddsordningen vurderer
Enovas forvaltning av ordningen som svært bra.
Flertallet slutter seg til konklusjonen
i olje- og energiministerens brev datert 10. november 2010, der
det heter at
«… innenfor rammene av avtalen og særskilte mål fastsatt
av Stortinget, blir prosjektene som gir høyest energiresultat per
støttekrone prioritert. Jeg mener det er stor grad av teknologinøytralitet
i denne modellen».
Flertallet viser til intensjonsavtalen
av 7. september 2009 om innføringen av et felles grønt sertifikatmarked
mellom Norge og Sverige fra 1. januar 2012. Flertallet mener
at energieffektivisering vil kunne bli et enda mer sentralt satsingsområde
for Enova etter at dette markedet trer i kraft. I denne sammenheng
imøteser flertallet videre drøftinger om utforming
og videreutvikling av støtteordningene for energieffektiviseringstiltak,
herunder både teknologinøytrale og teknologidrivende ordninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, og fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling,
vil understreke at man i arbeidet med å stimulere mer fornybar energiproduksjon
har valgt grønne sertifikater som viktigste virkemiddel fremover.
Ordningen er teknologinøytral og markedsbasert.
Disse medlemmer finner det besynderlig
at man velger så ulike prinsipielle tilnærminger når man skal stimulere
til energisparing.
Disse medlemmer viser til at
myndighetenes primære mål bør være å realisere flere energispareprosjekt
uavhengig av teknologitype fremfor å være bekymret for at enkelte
teknologier ikke har fått stort nok gjennomslag i markedet. En teknologinøytral
tilnærming ivaretar bedre de overordnede målene om best mulig bruk
av energien i samfunnet.
Disse medlemmer viser også til
at Enovas støtteordning til husholdningene nå er gått tom for penger,
akkurat i tide til kulden setter inn og strømprisene igjen øker.
Det reflekterer behovet for å drøfte om dagens subsidieordning er
fornuftig, fremfor en ordning med hvite sertifikater eller avgiftsstimulans,
hvor kassen ikke går tom.
Disse medlemmer viser for øvrig
til argumentasjonen fremsatt i Dokument 8:165 S (2009–2010).
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremmet i Dokument 8:165 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at basert på regjeringspartienes merknader i denne innstilling,
konstaterer disse medlemmer at næringskomiteens leder,
Terje Aasland, bløffet deltakerne på Eliaden da han ga uttrykk for
at regjeringen ville støtte en teknologinøytral støtteordning for
energisparing. Disse medlemmer finner ikke dette
spesielt oppsiktsvekkende, men er like fullt skuffet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og medlemmet fraKristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, vil peke på at innenfor energieffektivisering
i privatboliger er potensialet uforløst. Disse medlemmer viser
til at 40 pst. av Norges netto innenlands stasjonære sluttforbruk
av energi, 80 TWh, brukes til drift av bygninger og funksjonalitet
for brukerne. Disse medlemmer peker på at den billigste
og mest miljøvennlige energien er den som ikke brukes. Likevel mangler
Norge klare mål for energieffektiviseringsarbeidet, og gode nok
virkemidler for å realisere energisparingspotensialet i bygningsmassen.
Disse medlemmer viser til at
EU i sin energi- og klimapakke har vedtatt både at 20 pst. av EUs samlede
energiforbruk i 2020 skal komme fra fornybare energikilder og at
energibruken skal effektiviseres med 20 pst. i forhold til «business as
usual». Disse medlemmer peker på at energieffektivisering
i bygninger vil gjøre det lettere å nå disse forpliktelsene, samt
de forpliktelser en vil bli pålagt i kommende revidert utgave av
EUs bygningsenergidirektiv.
Disse medlemmer viser til at
1. februar 2007 trådte nye energikrav i tekniske forskrifter til plan-
og bygningsloven (TEK) i kraft. De nye kravene skal redusere netto
energibehov med om lag 25 pst. sammenlignet med tidligere forskrifter.
De nye kravene vil være gjeldende for alle nye bygg og søknadspliktig
rehabilitering, og er i hovedsak innrettet for å redusere varmetap
fra bygningskroppen. Disse medlemmer har merket seg
at Statens bygningstekniske etat anslår at forskriftsendringene
vil gi en besparelse på om lag 4,5 TWh.
Disse medlemmer viser til at
det i klimaforliket på Stortinget fra januar 2008 står at det er viktig
at det er fastslått at energikravene i Teknisk forskrift skal revideres
langt oftere enn det som hittil har vært vanlig, minimum hvert femte år.
Disse medlemmer mener at det
er viktig med gode merkeordninger for bygg, ikke minst ved salg
og utleie, slik at energieffektivitet i større grad kan gjenspeiles
i salgspris eller leiepris. Disse medlemmer viser
til at Stortinget vedtok å innføre en energimerkeordning for bygg gjennom
endringer i energiloven våren 2009, jf. Ot.prp nr. 24 (2008–2009).
Denne energimerkeordningen kan også brukes til å stille krav til
energibruk i nye bygninger. Spesielt bør offentlige byggeiere etter disse
medlemmers mening gå foran. Disse må være klare forbilder
for landets øvrige brukere.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det i dag brukes store
ressurser på energiomlegging. Disse medlemmer mener
at for å redusere utslippet av klimagasser i Norge for å nå målsettingene
i Stortingets klimaforlik fra januar 2008, er det viktig med en
energiomlegging som innebærer en utfasing av bruk av fossil energi
til oppvarming av bygg. Disse medlemmer viser til
at det i klimaforliket var enighet om at det var behov for en handlingsplan
for overgang fra fossile energikilder til fornybare energikilder
til oppvarming. Videre var det enighet om at det skulle etableres
en støtteordning til konvertering av oljekjeler til fornybar varme
i regi av Enova. Det var enighet om å vurdere å innføre forbud mot
å erstatte gamle oljekjeler med ny i bestående bygg, og å innføre
forbud med hjemmel i plan- og bygningsloven mot installering av oljekjel
i nye bygninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at private husholdninger
utgjør 68 pst. av energiforbruket i Norges bygningsmasse. Derfor er
det avgjørende at privatpersoner har klare incentiver til å investere
i energieffektiviseringstiltak. Enova har i dag en sjablongbasert støtteordning
for selektive energitiltak mot husholdninger. Utover dette er minstegrensen
for å utløse støtte fra Enova 500 000 kWh spart energi per år. I
praksis betyr dette at Enovas midler ikke er tilgjengelige for privatboliger
og mindre boligselskaper. Disse medlemmer mener at
den enkelte boligeier bør gis gode incentiver til å effektivisere
energibruken i egen bolig. Den enkelte boligeier bør derfor stimuleres
til energieffektiviseringstiltak gjennom for eksempel skattefradrag
for dokumenterte utgifter til energisparingstiltak i egen bolig.
Det er en enkel, effektiv og ubyråkratisk modell som vil utløse betydelig
energieffektivisering i Norge, i segmenter i bygningsmassen som
i dag har få eller ingen offentlige støtteordninger. Disse
medlemmer har merket seg at skattefradrag for energieffektivisering
i egen bolig er vedtatt innført i Sverige og USA. Disse medlemmer peker på
at et annet aktuelt alternativ er såkalte «hvite sertifikater» som
er nærmere beskrevet i Dokument 8:154 S (2009–2010).
Disse medlemmer mener at så vel
energikrav som støtteordninger må være teknologinøytrale, slik at
man oppnår mest mulig energieffektivisering for hver investert krone. Disse
medlemmer mener derfor at energikrav og støtteordninger
må basere seg på krav til levert energi i bygningen. Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen i forslag til nye
TEK-forskrifter ønsker å fase ut elektrisitetsbruk, til tross for
NVEs faglige innsigelser om at strøm til oppvarming av bygninger
både er rent og effektivt. Disse medlemmer mener
at dette er uheldig.
Disse medlemmer peker på at elektrisitetsforbruk
i Norge kommer fra ren og miljøvennlig vannkraft. Elektriske varmesystemer
anvender etab-lert strømnett, og krever ikke en parallell infrastruktur.
Nye, fornybare energikilder vil i stor utstrekning kunne transporteres
og anvendes med elektrisitet som energibærer. Elvarmen er rask og
effektiv å regulere til rett temperatur, og medfører derfor et lavt
behov for levert energi til bygget.
Disse medlemmer viser videre
til klimaforliket fra januar 2008 der det var enighet om at erfaringene
med passivhus skal følges opp, og at det skal vurderes å innføre
krav om passivstandard for alle nybygg innen 2020.
Disse medlemmer mener det er
viktig med en bred tilnærming til energieffektivisering, og at en
best mulig utnyttelse av samfunnets ressurser oppnås gjennom en
teknologinøytral støtteordning til energieffektiviseringstiltak.