Det vises til brev fra Utenriks- og forsvarskomiteen
av 6.10.2010, der komiteen ber om departementets uttalelse til Representantsforslag
168 S (2009-2010), fremmet av stortingsrepresentantene Peter Skovholt
Gitmark, Ine M. Eriksen Søreide, Gunnar Gundersen og Ivar Kristiansen.
Regjeringen har som målsetting å sikre størst mulig
åpenhet om bistand og resultater. Dette gjøres på en rekke møter;
blant annet gjennom rapportering i Stortingsproposisjon 1, gjennom Norads
resultatrapporter, gjennom offentliggjøring av faktisk forbruk (Norads
statistikkportal) og gjennom Norads evalueringsfunksjon. Systemene
etterprøves stadig med sikte på forbedringer og større åpenhet.
Departementet opprettet en ekstern varslingskanal i januar 2008 og
utvidet bruken av datasystemet PTA (plan, tiltak, avtale) til hele
UDs tilskuddsforvaltning i 2009.
Gjennom tett oppfølging og null-toleranse for korrupsjon,
gjennom å legge vekt på åpenhet og kamp mot korrupsjon i dialogen
med mottaker, og gjennom støtte til bedring av samarbeidslands finansforvaltning,
riksrevisjon og antikorrupsjonsenheter bidrar Norge til bedre og
mer åpen forvaltning. Arbeidet for økt åpenhet skjer i tett dialog
med å være samarbeidspartnere, både i dialogen om bistandseffektivitet
og i det spesifikke arbeidet for korrupsjonsbekjempelse, kvalitetssikring
og evaluering.
Norsk bistand administreres under et tydelig
og etterprøvbart regelverk. Regjeringen samarbeider tett med flere
andre bilaterale aktører og de store multilaterale aktørene som
FN, Verdensbanken og IMF. Regjeringen arbeider også for at øvrige
mottakere av norsk bistand, eksempelvis frivillige organisasjoner,
har regelverk og retningslinjer som bidrar til å realisere målsettingen
om nulltoleranse for korrupsjon og høyest mulig grad av innsyn i
forvaltningsregimer.
I 2009 forvaltet departementet 86 % av bistanden,
hvorav 2/3 ble forvaltet direkte av departementet og resterende
1/3 av utenriksstasjonene. Norad forvaltet ca. 12 % av norsk bistand.
Dette er i all hovedsak støtte til norske og internasjonale organisasjoner,
støtte til høyere utdanning og forskning, samt næringsutvikling
og institusjonssamarbeid. Bistand forvaltet av hhv. Fredskorpset
og Norfund utgjorde i 2009 1 % hver.
Arbeidet med kvalitetssikring av bistanden foregår
både i departementet, på utenriksstasjonene og i Norad. Norads Avdeling
for metode og resultatoppfølging (AMOR) bistår Utenriksdepartementet
og utenriksstasjonene med forvaltnings- og resultatfaglig kvalitetssikring
av alt norsk utviklingssamarbeid og utfører i stor grad de samme
oppgavene som det danske «Kontor for kvalitetssikring av utviklingsbistanden».
AMOR har i tillegg ansvaret for juridisk rådgivning i forbindelse
med etablering av bistandsavtaler. Øvrige oppgaver tillagt det danske
kvalitetssikringskontoret, dekkes i den norske bistandsforvaltningen
blant annet gjennom gjennom Sentral Kontrollenhet og interne enheter
med ansvar for økonomistyring og forvaltning.
AMOR foretar forvaltningsgjennomganger ved ambassader
med bistandsansvar og i avdelinger i Norad som arbeider med tilskuddsforvaltning. Avdelingen
har et særlig ansvar for å fremme effektiv og resultatorientert
bistand og gir råd om god bistandsforvaltning, resultat- og risikostyring,
inklusive håndtering av korrupsjonssaker. Avdelingen har i tillegg
et ansvar for å utvikle forvaltningsfaglige verktøy, herunder resultatveileder,
juridisk håndbok og håndbok i bærekrafts- og risikovurderinger.
Avdelingen har ansvar for arbeidet med Norads årlige rapport om
resultater av norsk bistand og utarbeider statistikk for hele bistandsområdet.
Norads Evalueringsavdeling har stor grad av uavhengighet.
Alle evalueringer blir gjennomført av eksterne uavhengige fagmiljøer
etter internasjonale anbud og omfatter også øremerket bistand gjennom
internasjonale samarbeidspartnere og multilaterale organisasjoner.
I 2010 evalueres eksempelvis bistand gjennom FN til å fremme demokrati
og godt styresett og i 2011 vil bistand til utdanning gjennom multilaterale
organisasjoner bli evaluert. Mandater og kontrakter for evalueringene
er alltid offentlige og rapportene fra evalueringene gjøres kjent
og legges ut på nettet.
Det er i Stortingsproposisjon 1 S (2010-2011) varslet
at det skal foretas en helhetlig gjennomgang av ansvarsfordeling
og arbeidsoppgaver mellom UD og Norad. Målsettingen er at Norads rolle
som fagdirektorat med et spesielt ansvar for å måle og kvalitetssikre
resultatene i utviklingssamarbeidet skal tydeliggjøres.
Utenriksdepartementets Sentrale kontrollenhet (SK)
ble etablert i 2007. Enheten har i dag fire ansatte. En ekstern
varslingskanal ble opprettet i januar 2008. Hensikten med opprettelsen
av vars-lings-kanalen var å gjøre det enklere å varsle om kritikkverdige
forhold, herunder økonomiske misligheter, både for ansatte og andre,
og å sikre anonymitet for de varslere som måtte ønske det.
Utenriksdepartementet har inngått avtale, etter en
offentlig anbudsrunde, med advokatfirmaet G-Partner om drift av
den eksterne varslingskanalen. G-partner er mottaker av, og foretar
en første gjennomgang av, innkomne varsler om mistanke om økonomisk
misligheter som mottas via den eksterne varslingskanalen.
Fram til 14.10.2010 er det registrert 241 saker. Av
disse ble 76 saker registert i 2008, 94 saker i 2009 og hittil i
år er det registrert 71 saker. Av de i alt 241 sakene, har påtalemyndighetene
i Norge eller utlandet blitt involvert i 31 saker. Det er pr dags
dato krevd tilbakebetaling av dokumentert misligholdte midler i
37 saker. Til nå har UD fått tilsagn om tilbakebetaling til norske
myndigheter i 26 saker med et samlet beløp på NOK 25.190.150. UD
registrerer alle saker hvor det er varslet om økonomiske misligheter.
På grunnlag av denne registreringen arbeides det med å legge ut
på UDs hjemmeside tilsvarende opplysninger som det dansk UD gjør.
Det tas sikte på at dette vil være på plass i løpet av 2011.
Dansk UDs varslingskanal avviker fra det norske
opplegget ved at den ikke er ekstern, mens svenske myndigheter ennå
ikke har opprettet et slikt institutt rettet inn mot mislighold
av bistandsmidler.
Arbeidet med vurderinger av multilaterale organisasjoners
effektivitet og resultatoppnåelse er blitt styrket de siste årene.
Vurderingene gjøres på flere møter. Det skjer gjennom aktiv deltakelse
i organisasjonenes styrende organer, der organisasjonenes årlige
rapporter om resultatoppnåelse og evaluering behandles. Norge har
videre vært sentral i opprettelsen av nettverket MOPAN (Multilateral
Organisations Performance Assessment Network). Nettverket består
nå av 16 giverland og foretar felles vurderinger av de viktigste
multilaterale organisasjonene. FNs utviklingsprogram (UNDP), FNs barnefond
(Unicef), Verdensbanken og Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB)
ble gjennomgått i 2009. I 2010 foretas det vurderinger av FNs befolkningsfond
(UNFPA), Verdens helseorganisasjon (WHO), Den asiatiske utviklingsbanken
(AsDB) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD).
Fra 2011 vil seks organisasjoner/institusjoner bli gjennomgått hvert år.
De største organisasjonene vil bli vurdert hvert tredje eller fjerde
år.
Organisasjonenes egne evalueringer og MOPAN-rapportene
er alle offentlig tilgjengelig.
Sentral kontrollenhet startet i 2009 en systematisk
gjennomgang av de multilaterale organisasjoner med fokus på deres
systemer og politikk for å bekjempe korrupsjon. Til nå har WHO,
UNAIDS, UNICEF, UNHCR, GFATM, GAVI samt OIOS vært gjort til gjenstand
for en slik første gjennomgang.
All statistikk over norsk bistand er offentlig tilgjengelig.
Mye av denne statistikken publiseres i tillegg via en statistikkportal
på www.norad.no. Bistandsstatistikken
ferdigstilles i dag på årlig basis og rapporteres til OECD. Det arbeides
nå med å utvik-le et publiseringsverktøy som gjør det mulig å offentliggjøre
statistikken løpende gjennom året. Siktemålet er at dette skal være
på plass fra 2011.
Det sentraliserte datasystemet PTA (plan, tiltak, avtale)
har vært i bruk i en rekke år og ble fra 2009 tatt i bruk for hele
UDs tilskuddsforvaltning. Systemet har gitt grunnlag for bedret
informasjon- og data-oversikt mellom utenriksstasjonene og departementet,
bidratt til bedre økonomistyring, og er også grunnlaget for data
som legges ut via statistikk-portalen.
Departementet arbeider med tiltak for ytterligere åpenhet
omkring PTA-data, herunder å gjøre detaljinformasjon om alle bistandsavtaler
og partnere løpende tilgjengelig på departementets nettside. Målsettingen
er at dette skal være på plass i løpet av 2011.