Brev fra Utenriksdepartementet v/miljø- og utviklingsministeren til utenriks- og forsvarskomiteen, datert 29. september 2010

Dokument 8:140 S (2009–2010) - Uttalelse vedrørende Representantforslag 140 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Morten Høglund og Jan Arild Ellingsen om åpenhet i bistanden

Norge var blant 13 land/organisasjoner som signerte IATI Accra Statement under Høynivåmøtet i Accra, Ghana i september 2008. Per i dag har 18 givere sluttet seg til IATI. Initiativet bringer sammen giverland, utviklingspartnere, frivillige organisasjoner og forskningsinstitusjoner for å utvikle en åpenhetsplattform for internasjonalt utviklingssamarbeid.

Målsettingen med IATI er å sette politikere, sivilt samfunn og andre grupper i respektive land bedre i stand til å følge bruken av bistandsmidlene og derigjennom bidra tiløkt innsyn i at at midlene disponeres som forutsatt.

Norge har tradisjonelt lagt vekt på åpenhet i bistanden, herunder oppfølging av hvordan bistandsmidler skal integreres i nasjonale økonomier, først og fremst ved at de reflekteres i nasjonale budsjetter og planer. Dette kravet er viktig for at bistanden skal synliggjøres og blir gjenstand for offentlig og parlamentarisk debatt og kontroll. Våre fremste virkemidler i dette arbeidet er systematisk oppfølging av avtaleforpliktelser som regulerer åpenhet og kamp mot mislighold, dialog med våre samarbeidsland, samt nettbasert offentliggjøring av avtaler og kontrakter. I så måte et IATI et velkomment internasjonalt supplement til det arbeidet som vi fra norsk side har iverksatt nasjonalt.

I tråd med Accra-erklæringen er ikke IATI primært rettet mot våre samarbeidsland, mottakerlandene av norsk bistand. Det er et initiativ som er signert, finansiert og styrt av giverne som signerte erklæringen. Selv om utviklingspartnere derfor ikke formelt kan slutte seg til dette initiativet som sådan, kan de imidlertid gi det sin støtte ved å tillempe foreslåtte tiltak i egen forvaltning. At flere partnerland deltar i denne prosessen (13), gir derfor IATI en viktig tilleggsverdi. Sett i dette perspektivet bidrar IATI til økt åpenhet og demokratisk kontroll i det nasjonale forvaltningsregimet. Dette er en prosess som Norge støtter.

Fra norsk side har vi lagt vekt på at IATI må utvik-les til å bli så konkret og operativt som mulig og ikke overlappe det arbeidet som skjer i forbindelse med reformer knyttet til arbeidet med OECD-DACs database for registrering og oversikt over giverlandenes bistand. Norge er derfor i løpende dialog med IATI for å sikre at IATI blir så brukervennlig som mulig, og at initiativet gir konkret tilleggsverdi til allerede pågående initiativer om bistandsstatistikk og rapportering i OECD.

IATI har bidratt til økt internasjonal oppmerksomhet om forbedringer av og utvidet innsyn i beslutningsprosesser og statistikk- og rapporteringsprosedyrer i utviklingssamarbeidet. Norge har sammen med en rekke andre giverland ønsket initiativet velkommen. Samtidig representer IATI en ut-ford-ring for mange av våre samarbeidsland i den forstand at initiativet representerer en målestokk for hvilke krav som landenes nåværende systemer oppfyller, og hvor det må settes inn tiltak for å oppnå forbedringer.

Disse prosessene i mottakerlandende utgjør en viktig strategisk begrunnelse for Norges støtte til IATI, på samme måte som Norge med tilsvarende begrunnelse gjennom mange år har bidratt med midler til profesjonalisering av den offentlige finansforvaltningen i våre samarbeidsland. Vi ser dette som en dynamisk utvikling hvor kompetansebygging og kvalitet utvikles parallelt med gode resultater. IATI er således ett av flere intiativ og virkemidler for å bidra til økt innsyn, åpenhet og institusjonsbygging i våre samarbeidsland.