Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 13. oktober 2010

Prop. 158 S (2009-2010) Utviding og finansiering av fv469 Hidra fastlandssamband i Flekkefjord kommune i Vest-Agder - Spørsmål

Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen av 1. oktober 2010, med spørsmål til Prop. 158 S (2009–2010) fra komiteens representanter fra Fremskrittspartiet. Under følger svar på spørsmålene.

  • 1. Som grunnlag for delfinansiering gjennom innsparte fylkeskommunale tilskudd til ferje regnes en periode på 19 år.

    • Hva er departementets syn på at det brukes 19 år og ikke 30 år, slik Regjeringen i NTP 2010–2019 går inn for når det gjelder riksveiferjer?

Svar:

Som følge av forvaltningsreformen er Vest-Agder fylkeskommune ansvarlig for finansieringen av sambandet. Som det framgår av kapittel 3 i proposisjonen, har fylkeskommunen vedtatt å benytte ordningen med framtidig innsparte ferjetilskudd, med tilbakebetaling i løpet av maksimalt 20 år. Dette tilsvarer perioden for bompengeinnkrevingen.

Samferdselsdepartementet har ingen merknader til dette, da det er opp til fylkeskommunen å avgjøre om den ønsker å benytte ordningen som en del av finansieringen eller finansiere prosjektet gjennom ordinære fylkeskommunale midler. Departementet ser positivt på at den valgte nedbetalingstiden er lik bompengeperioden, da dette medfører at bompengeselskapet enklere kan avvikles etter 20 år når innkrevingen opphører.

  • Hva vil innsparte fylkeskommunale tilskudd til ferje være dersom perioden utvides til hhv. 30 eller 50 år?

Svar:

Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden til 30 eller 50 år vil bidraget fra alternativ bruk øke betydelig. Dette er midler som må bevilges over fylkeskommunale budsjett gjennom hele tilbakebetalingsperioden. Et økt bidrag fra alternativ bruk vil kunne redusere den ordinære fylkeskommunale andelen i prosjektet, men samtidig er det fylkeskommunen som over egne budsjett også må dekke bidraget fra alternativ bruk. Når en legger til grunn ordningen slik den er på riksvegnettet, vil bompengeselskapet forskottere bidraget fra alternativ bruk gjennom låneopptak. Bompengeselskapet må dekke rentene på dette lånet. Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden vil rentekostnadene øke betydelig. Dette innebærer at bompengebidraget til finansiering av prosjektet går tilsvarende ned, så lenge det legges til grunn uendrede bompengeinntekter.

  • 2. Gjennom retningslinjer/praksis for bompengefinansiering er det satt maksimalrammer for nedbetalingstid. Et ferjeavløsningsprosjekt derimot sørger for at ferje til "evig tid" avløses av tunnel eller bru.

    • Hvorfor kobles nedbetalingstid ved bompengefinansiering til tidsrom for innsparte ferjetilskudd?

Svar:

For ferjeavløsningsprosjekter kan det vurderes å legge til grunn inntil 20 års bompengeinnkreving mot normalt 15 år. Det er i Nasjonal transportplan 2010–2019 åpnet for at perioden for alternativ bruk av ferjetilskudd kan settes inntil 30 år. Som redegjort for ovenfor, har Vest-Agder fylkeskommune vedtatt samme nedbetalingstid som bompengeperioden, hvilket reduserer kapitalkostnadene og reduserer perioden for bompengeselskapets virke.

  • 3. Gjennom forvaltningsreformen er mange ferjer flyttet fra statlig nivå til fylkeskommunalt nivå. Det innebærer at innsparingstiden som brukes i ferjeavløsningsprosjekter påvirker omfanget av bompengefinansiering dersom bompenger er en del av totalfinansieringen.

    • Hva vil Samferdselsdepartementet gjøre for å sikre at fylkene bruker minimum 30 år som avløsningstid i slike prosjekter?

Svar:

Finansiering av ferjeavløsning på fylkesveg er fylkeskommunenes ansvar. Det er opp til fylkeskommunene selv å bestemme om de vil bruke en ordning med alternativ bruk av ferjetilskudd og i tilfelle hvor lenge de ønsker å benytte ordningen.