Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
av 1. oktober 2010, med spørsmål til Prop. 158 S (2009–2010) fra
komiteens representanter fra Fremskrittspartiet. Under følger svar
på spørsmålene.
Som følge av forvaltningsreformen
er Vest-Agder fylkeskommune ansvarlig for finansieringen av sambandet.
Som det framgår av kapittel 3 i proposisjonen, har fylkeskommunen
vedtatt å benytte ordningen med framtidig innsparte ferjetilskudd,
med tilbakebetaling i løpet av maksimalt 20 år. Dette tilsvarer
perioden for bompengeinnkrevingen.
Samferdselsdepartementet
har ingen merknader til dette, da det er opp til fylkeskommunen
å avgjøre om den ønsker å benytte ordningen som en del av finansieringen
eller finansiere prosjektet gjennom ordinære fylkeskommunale midler. Departementet
ser positivt på at den valgte nedbetalingstiden er lik bompengeperioden,
da dette medfører at bompengeselskapet enklere kan avvikles etter
20 år når innkrevingen opphører.
Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden
til 30 eller 50 år vil bidraget fra alternativ bruk øke betydelig.
Dette er midler som må bevilges over fylkeskommunale budsjett gjennom
hele tilbakebetalingsperioden. Et økt bidrag fra alternativ bruk
vil kunne redusere den ordinære fylkeskommunale andelen i prosjektet,
men samtidig er det fylkeskommunen som over egne budsjett også må
dekke bidraget fra alternativ bruk. Når en legger til grunn ordningen
slik den er på riksvegnettet, vil bompengeselskapet forskottere bidraget
fra alternativ bruk gjennom låneopptak. Bompengeselskapet må dekke
rentene på dette lånet. Ved å forlenge tilbakebetalingsperioden
vil rentekostnadene øke betydelig. Dette innebærer at bompengebidraget
til finansiering av prosjektet går tilsvarende ned, så lenge det
legges til grunn uendrede bompengeinntekter.
For ferjeavløsningsprosjekter
kan det vurderes å legge til grunn inntil 20 års bompengeinnkreving
mot normalt 15 år. Det er i Nasjonal transportplan 2010–2019 åpnet
for at perioden for alternativ bruk av ferjetilskudd kan settes
inntil 30 år. Som redegjort for ovenfor, har Vest-Agder fylkeskommune
vedtatt samme nedbetalingstid som bompengeperioden, hvilket reduserer
kapitalkostnadene og reduserer perioden for bompengeselskapets virke.
Finansiering av ferjeavløsning
på fylkesveg er fylkeskommunenes ansvar. Det er opp til fylkeskommunene
selv å bestemme om de vil bruke en ordning med alternativ bruk av
ferjetilskudd og i tilfelle hvor lenge de ønsker å benytte ordningen.