Komiteen vil peke
på at ved overføringen av ansvaret for integreringspolitikken til
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet ble det i realiteten
dannet et nytt departement. Komiteen har merket seg
at departementet har sett i verk tiltak for å gi et best mulig samsvar
mellom oppgaveprioritering, ressursallokering og bruk av den samlede
kompetansen i departementet. Komiteen har merket
seg at innføringen av nytt system for elektronisk saksbehandling
har blitt utsatt til 2011. Det nye systemet skal effektivisere arbeidsprosessene
og lette samhandlingen på tvers av avdelings- og departementsgrenser. Komiteen ser
frem til at dette skal frigjøre arbeidskraft til andre oppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener en nå må forvente en viss effektiviseringseffekt
i administrasjonen, og ikke slik det legges opp til i budsjettet;
en økning i antall ansatte og i utgifter. Disse medlemmer forventer
at nye systemer vil gi muligheter for besparelse og rasjonalisering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
for øvrig redusert virksomhet på en del områder, hvilket vil medføre
redusert behov for midler i departementet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og reduserer bevilgningene under
post 1 med 25,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å gå imot regjeringens økning, som hovedsakelig er forårsaket av
utvalgs- og europakommisjonsarbeid, og viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett.