Komiteen viser til
at Forbrukerrådet er det offentliges viktigste bidrag til at samfunnet
har fokus på forbrukerhensyn. Forbrukerrådet skal være en uavhengig
interesseorganisasjon som skal gi forbrukeren bistand i forbindelse
med kjøp av en vare eller tjeneste, og gi råd til dem som trenger
hjelp til å fremsette en klage. Komiteen er klar
over at det ligger store utfordringer i å sikre forbrukeren gode
rettigheter og god informasjon. Forbrukeren står ofte overfor valg
som har store konsekvenser for privatøkonomien, for eksempel ved
kjøp og salg av bolig. Komiteen registrerer at det
ofte kan oppstå konflikter som kunne vært unngått om informasjonsgrunnlaget
hadde vært bedre, og vil peke på at det også er nødvendig å se på
tiltak for å forebygge gjeldsproblemer.
Komiteen er glad for at det de
siste årene har blitt utviklet enkelte tjenester for sammenligning av
produkter innenfor bank-, finans- og forsikringstjenester. Både
Finansportalen og Forbrukerrådets nettside Forbrukerportalen er viktige
og nyttige verktøy som bidrar til at forbrukerne får bedre informasjon
som grunnlag for valgene de gjør.
Komiteen vil fremheve den viktige
oppgaven Forbrukerrådet har til å arbeide for mer åpenhet og mer
konkurranse, noe som vil tjene forbrukeren. Forbrukerpolitikken
skal gi forbrukeren en sterkere stilling i samfunnet, og Forbrukerrådet er
det største og viktigste virkemiddelet for å oppfylle målene i forbrukerpolitikken. Komiteen vil
spesielt vise til regionkontorene som Forbrukerrådet har. Regionkontorene
har en viktig funksjon som kontaktpunkt mot den enkelte forbruker.
Komiteen registrerer at forbrukeren
har fått et sterkere vern på flere viktige områder de siste årene,
noe som er veldig viktig særlig i forhold til ny teknologi som blir
tilgjengelig for forbrukerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg at Forbrukerrådet vil styrke forbrukervernet
og personvernet når det gjelder markedsføring på nett i forhold
til netthandel og bruk av sosiale medier. Disse medlemmer støtter
derfor målsettingen om å øke kunnskapen til forbrukerne om hvilke
opplysninger en etterlater seg når en tar i bruk ny teknologi til
handel og bruk av sosiale medier.
Disse medlemmer er glad for at
Forbrukerrådet vil arbeide for mer åpenhet og mer konkurranse, noe
som vil tjene forbrukerne.
Disse medlemmer mener at selv
om vi har et velfungerende forbrukerråd, så må man også innenfor
dette området søke å utnytte ressursene mest mulig effektivt.
En samordning/sammenslåing av alle
de forbrukerpolitiske arbeidsområdene bør kunne åpne for en samlet
effektiviserings-/rasjonaliseringsgevinst, og sett i lys av dette
foretar komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet en
omprioritering av midler mellom Forbrukerrådet og kap. 865 Forbrukerpolitiske
tiltak og internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor partiet
øker basisbevilgningen til Forbrukerrådet med 3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og reduserer post 50 basisbevilgning
med 3 mill. kroner.