Komiteen vil understreke betydningen av forsk-ning for å få et bredt kunnskapsgrunnlag for familie- og likestillingspolitikken. Komiteen gir sin tilslutning til at regjeringen i 2011 vil fortsette arbeidet for likestilling mellom kvinner og menn på alle samfunnsområder, forebygge og hindre diskriminering av personer på grunnlag av kjønn, seksuell orientering, funksjonsevne eller etnisk bakgrunn, samt være pådriver for et mer likestillings- og familievennlig arbeidsliv.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg og støtter at det blant annet er satt av midler til gjennomføring av handlingsplanene for bedre livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering, og den nye handlingsplanen for kjønnslikestilling. Flertallet merker seg også at det er satt av midler til etablering av ressurssenter for lhtb-spørsmål og midler til 100-årskomiteen for allmenn stemmerett, og støtter dette.

Flertallet viser til utredningen fra Likelønnskommisjonen (NOU 2008:6 Kjønn og lønn) som dokumenterer at kvinners gjennomsnittlige lønnsnivå ligger ca. 15 pst. lavere enn for menn. Flertallet viser videre til at Likelønnskommisjonen dokumenterer at likelønnsutfordringen er spesielt stor for de kvinnedominerte utdanningsgruppene i offentlig sektor. Lønnsgapet er på 20,5 pst. for denne gruppen. Flertallet understreker at dette er særlig synlig for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig sektor i forhold til mannsdominerte yrkesgrupper i privat sektor med tilsvarende utdanning, men at det også er likelønnsutfordringer innenfor de ulike tariffområdene i offentlig sektor.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringen i likhet med Likelønnskommisjonen legger til grunn at likelønn krever en innsats på bred front, både fra myndigheter, arbeidslivets parter og andre aktører. Dette flertallet viser videre til at likelønn ble et hovedtema i lønnsoppgjøret våren 2010.

Dette flertallet ser frem til rapporten fra teknisk beregningsutvalg for å se hvordan effekten har vært for utjevning av inntekt mellom kjønnene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at resultatet av lønnsoppgjøret ble avtaler med en viss likelønns- og lavtlønnsprofil, men at likelønnseffekten ser ut til å ha vært begrenset.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens vurdering av likelønnsutfordringen som en sammensatt oppgave som krever tiltak og oppmerksomhet utover det som kan løses i tariffoppgjørene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer at regjeringen har lagt frem Meld. St. 6 (2010–2011) Likestilling for likelønn. Meldingen varsler tiltak for å redusere lønnsforskjeller mellom kvinner og menn og for å fremme like muligheter i arbeidslivet. Disse medlemmer vil peke på at det i NOU 2008:6 Kjønn og lønn ble slått fast at det er lik lønn for likt arbeid i Norge og at det ikke finnes systematisk kjønnsdiskriminering i lønnsdannelsen. Inntektsforskjeller mellom kvinner og menn ble derimot forklart med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet, hvor den viktigste grunnen til lønnsgapet mellom kvinner og menn er at kvinner og menn arbeider innen hver sine sektorer, bedrifter, yrker og stillinger. Videre ble det pekt på den sentrale forhandlingsmodellen.

Komiteens medlemmer fra Høyre er derfor skuffet over at ikke Meld. St. 6 (2010–2011) i tilstrekkelig grad ser på alle forhold som påvirker lønnsutviklingen i samfunnet. Muligheten til å etab-lere privat virksomhet innen for eksempel helse- og omsorgssektoren, samt forhold knyttet til sentral og lokal lønnsdannelse, er to eksempler på dette.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under kap. 849.

Post 70 Tilskudd

Komiteen viser videre til det viktige arbeidet med antidiskriminering, kunnskapsformidling og informasjon om kjønnsopererte kvinner og menn som Harry Benjamin ressurssenter driver.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser at det er rom for tilskudd til Harry Benjamin ressurssenters arbeid innenfor partienes alternative statsbudsjett kap. 764. Disse medlemmer mener imidlertid det er synd at ressurssenteret er nødt til å forholde seg til flere departementer i sin kontakt med det offentlige, og håper regjeringen i fremtiden vil legge til rette for at de og deres medlemmer kan få forholde seg til Helse- og omsorgsdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til disse partienes budsjett der det foreslås å øke bevilgningen til senteret med 300 000 kroner i 2011.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under kap. 849.

Disse medlemmer ønsker å avvikle likestillingsarbeidet under denne posten, og viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.

Ferie for alle

Komiteen viser til at barn fra familier med svak økonomi og hele familier med vanskelig økonomi sjelden har råd til å reise på ferieturer. Komiteen viser til at alle har behov for gode fritidsaktiviteter, og vil i denne sammenhengen peke på alle leir- og ferietilbudene som drives av frivillige aktører over hele landet. Komiteen vil også vise til Røde Kors' «Ferie for alle», der pågangen av søkere er stor, og der ressursmangel gjør at det ikke er plass til alle som ønsker det.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at bevilgningen til Røde Kors-aktiviteten «Ferie for alle» er styrket med 2 mill. kroner, og henviser til omtale under kap. 857 Barne- og ungdomstiltak, post 71 Utvik-lingsarbeid.

Flertallet viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.

Komiteens medlem fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forslag i partienes alternative budsjett om at tiltaket «Ferie for alle» skal styrkes med 2 mill. kroner for at Røde Kors skal kunne gi alle barn som søker, ferie i 2011.

Fangers pårørende

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Foreningen for Fangers Pårørendes tiltak for barn, unge og familier. Dette medlem viser til forslag i Kristelig Folkepartis alternative budsjett om at foreningen bevilges 700 000 kroner i 2011 over post 70 på kap. 846.

Post 72 Tiltak for lesbiske og homofile

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil særlig trekke frem arbeidet Skeiv ungdom gjør i forhold til minoritetsungdom og de utfordringene de møter i forhold til identitet, kjønnsroller og legning.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i den forbindelse til at bevilgningene er økt med 1 mill. kroner som skal gå til driftstilskudd til LLH og Skeiv verden.

Dette flertallet viser til regjeringas budsjettframlegg og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår betydelige reduksjoner innenfor denne posten, og er av den klare oppfatning at egne offentlige tiltak for lesbiske og homofile er å anse som en diskriminerende handling. Disse medlemmer mener det er feil å opprette selektive tiltak for friske og arbeidsføre voksne mennesker kun på basis av deres seksuelle legning, og viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne merknader under kap. 849.

Post 73 Tilskudd til likestillingssentre

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne merknader under kap. 849.

Post 79 Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne merknader under kap. 849.