Komiteen vil understreke
betydningen av forsk-ning for å få et bredt kunnskapsgrunnlag for familie-
og likestillingspolitikken. Komiteen gir sin tilslutning
til at regjeringen i 2011 vil fortsette arbeidet for likestilling
mellom kvinner og menn på alle samfunnsområder, forebygge og hindre
diskriminering av personer på grunnlag av kjønn, seksuell orientering,
funksjonsevne eller etnisk bakgrunn, samt være pådriver for et mer
likestillings- og familievennlig arbeidsliv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg og støtter
at det blant annet er satt av midler til gjennomføring av handlingsplanene
for bedre livskvalitet for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner,
for å fremme likestilling og hindre etnisk diskriminering, og den
nye handlingsplanen for kjønnslikestilling. Flertallet merker
seg også at det er satt av midler til etablering av ressurssenter
for lhtb-spørsmål og midler til 100-årskomiteen for allmenn stemmerett,
og støtter dette.
Flertallet viser til utredningen
fra Likelønnskommisjonen (NOU 2008:6 Kjønn og lønn) som dokumenterer
at kvinners gjennomsnittlige lønnsnivå ligger ca. 15 pst. lavere
enn for menn. Flertallet viser videre til at Likelønnskommisjonen
dokumenterer at likelønnsutfordringen er spesielt stor for de kvinnedominerte
utdanningsgruppene i offentlig sektor. Lønnsgapet er på 20,5 pst.
for denne gruppen. Flertallet understreker at dette
er særlig synlig for kvinnedominerte utdanningsgrupper i offentlig
sektor i forhold til mannsdominerte yrkesgrupper i privat sektor
med tilsvarende utdanning, men at det også er likelønnsutfordringer
innenfor de ulike tariffområdene i offentlig sektor.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen i likhet med Likelønnskommisjonen legger
til grunn at likelønn krever en innsats på bred front, både fra
myndigheter, arbeidslivets parter og andre aktører. Dette
flertallet viser videre til at likelønn ble et hovedtema
i lønnsoppgjøret våren 2010.
Dette flertallet ser frem til
rapporten fra teknisk beregningsutvalg for å se hvordan effekten
har vært for utjevning av inntekt mellom kjønnene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti har merket seg at resultatet av lønnsoppgjøret
ble avtaler med en viss likelønns- og lavtlønnsprofil, men at likelønnseffekten
ser ut til å ha vært begrenset.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens vurdering av likelønnsutfordringen som en sammensatt
oppgave som krever tiltak og oppmerksomhet utover det som kan løses i
tariffoppgjørene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringen har lagt frem Meld.
St. 6 (2010–2011) Likestilling for likelønn. Meldingen varsler tiltak
for å redusere lønnsforskjeller mellom kvinner og menn og for å
fremme like muligheter i arbeidslivet. Disse medlemmer vil
peke på at det i NOU 2008:6 Kjønn og lønn ble slått fast at det er
lik lønn for likt arbeid i Norge og at det ikke finnes systematisk
kjønnsdiskriminering i lønnsdannelsen. Inntektsforskjeller mellom
kvinner og menn ble derimot forklart med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet,
hvor den viktigste grunnen til lønnsgapet mellom kvinner og menn
er at kvinner og menn arbeider innen hver sine sektorer, bedrifter,
yrker og stillinger. Videre ble det pekt på den sentrale forhandlingsmodellen.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
derfor skuffet over at ikke Meld. St. 6 (2010–2011) i tilstrekkelig
grad ser på alle forhold som påvirker lønnsutviklingen i samfunnet.
Muligheten til å etab-lere privat virksomhet innen for eksempel
helse- og omsorgssektoren, samt forhold knyttet til sentral og lokal
lønnsdannelse, er to eksempler på dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 849.
Komiteen viser videre
til det viktige arbeidet med antidiskriminering, kunnskapsformidling og
informasjon om kjønnsopererte kvinner og menn som Harry Benjamin
ressurssenter driver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser at det er rom for tilskudd til Harry Benjamin
ressurssenters arbeid innenfor partienes alternative statsbudsjett
kap. 764. Disse medlemmer mener imidlertid det er
synd at ressurssenteret er nødt til å forholde seg til flere departementer
i sin kontakt med det offentlige, og håper regjeringen i fremtiden
vil legge til rette for at de og deres medlemmer kan få forholde
seg til Helse- og omsorgsdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til disse partienes budsjett
der det foreslås å øke bevilgningen til senteret med 300 000 kroner
i 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 849.
Disse medlemmer ønsker å avvikle
likestillingsarbeidet under denne posten, og viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett.
Komiteen viser til
at barn fra familier med svak økonomi og hele familier med vanskelig økonomi
sjelden har råd til å reise på ferieturer. Komiteen viser
til at alle har behov for gode fritidsaktiviteter, og vil i denne
sammenhengen peke på alle leir- og ferietilbudene som drives av frivillige
aktører over hele landet. Komiteen vil også vise
til Røde Kors' «Ferie for alle», der pågangen av søkere er stor,
og der ressursmangel gjør at det ikke er plass til alle som ønsker
det.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bevilgningen til Røde Kors-aktiviteten «Ferie for alle»
er styrket med 2 mill. kroner, og henviser til omtale under kap.
857 Barne- og ungdomstiltak, post 71 Utvik-lingsarbeid.
Flertallet viser til regjeringens
budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlem fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til forslag i partienes alternative
budsjett om at tiltaket «Ferie for alle» skal styrkes med 2 mill.
kroner for at Røde Kors skal kunne gi alle barn som søker, ferie
i 2011.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Foreningen for Fangers Pårørendes tiltak
for barn, unge og familier. Dette medlem viser til
forslag i Kristelig Folkepartis alternative budsjett om at foreningen
bevilges 700 000 kroner i 2011 over post 70 på kap. 846.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil særlig trekke
frem arbeidet Skeiv ungdom gjør i forhold til minoritetsungdom og
de utfordringene de møter i forhold til identitet, kjønnsroller
og legning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til at bevilgningene er økt med 1 mill.
kroner som skal gå til driftstilskudd til LLH og Skeiv verden.
Dette flertallet viser til regjeringas
budsjettframlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
betydelige reduksjoner innenfor denne posten, og er av den klare
oppfatning at egne offentlige tiltak for lesbiske og homofile er
å anse som en diskriminerende handling. Disse medlemmer mener
det er feil å opprette selektive tiltak for friske og arbeidsføre voksne
mennesker kun på basis av deres seksuelle legning, og viser for
øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne
merknader under kap. 849.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne merknader
under kap. 849.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens budsjettfremlegg og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett og sine egne merknader
under kap. 849.