Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige
virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet
om størrelsen på refusjonene, ber Finansdepartementet om fullmakt
til å overskride bevilgningen under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter,
med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse
refusjoner, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Finanstilsynet gjennomfører operative prospektkontroller
for omsettelige verdipapirer, jf. omtale under kap. 4602 Finanstilsynet.
Antallet prospekter som skal kontrolleres kan variere en del fra
år til år, og Finanstilsynet kan ikke selv påvirke volumet. Finansdepartementet
ber derfor om fullmakt til å overskride bevilgningen på kap. 1602
post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter på
kap. 4602 post 3 Prospektkontrollgebyrer, jf. forslag til vedtak
II nr. 1 i proposisjonen.
Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i
forbindelse med utføring av tjenester for andre statlige virksomheter
og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1605 post 1 Driftsutgifter, med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4605 post 1 Økonomitjenester,
jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning
som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte
gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post
1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke de merkostnader som slik behandling
og ekspedering medfører ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt,
ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot
tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten,
post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte
andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene
ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter, jf. forslag til
vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Omfanget av brukerfinansierte oppdrag for Statistisk
sentralbyrå er beregnet til 188,9 mill. kroner i 2011. Ved brukerfinansierte
oppdrag blir utgiftene postert på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå,
post 21 Spesielle driftsutgifter. Inntektene fra slike oppdrag skal
fullt ut dekke utgiftene og blir postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå,
post 2 Oppdragsinntekter. Finansdepartementet ber om fullmakt til
å overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk
sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som
tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post
2 Oppdragsinntekter. Ev. ubrukte merinntekter kan regnes med ved
utregning av overførbart beløp på post 21, jf. forslag til vedtak
II nr. 2 i proposisjonen.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse
med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. Finansdepartementet
ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens
innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter
under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf.
forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Det kan være behov for å foreta bestillinger utover
gitt bevilgning på kap. 1602 Finanstilsynet, kap. 1610 Toll- og
avgiftsetaten, kap. 1618 Skatte-etaten og kap. 1634 Statens innkrevingssentral
i forbindelse med enkelte anskaffelser og prosjekter. Det bes derfor
om bestillingsfullmakter innenfor de rammer som er angitt i budsjettforslaget,
jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Kjøp av klimakvoter er nærmere omtalt i proposisjonen
under kap. 1638. Finansdepartementet ber om fullmakt til å inngå
avtaler om fremtidig levering av klimagasskvoter på til sammen inntil 3 450
mill. kroner utover gitt bevilgning på kap. 1638, jf. forslag til
vedtak V i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører
investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover
budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til
å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i
budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak VI i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier
i 2011 for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt
kapital, innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på
715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 1 i proposisjonen.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier
i 2011 for lån fra NIB vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån
innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil
340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 2 i proposisjonen.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier
i 2011 for miljølån gjennom NIB innenfor en totalramme for nye tilsagn
og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak
VII nr. 3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Ordningen som bidrar til at det offentlige kan følge
opp krav i konkursbo, foreslås videreført i 2011. Finansdepartementet
ber om at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt
til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved
fortsatt bobehandling for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet
fullmakt for nye og gamle tilsagn på 18,2 mill. kroner, jf. forslag
til vedtak VIII i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Det oppstår fra tid til annen differanse i regnskapet
hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene blir
ikke oppklart til tross for en betydelig innsats med å finne ut
av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist
og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter
at årsregnskapet er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering
i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre
at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets
vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil
korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger
i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet
det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter at dette skjer etter
posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det
som er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen
ikke kan korrigeres på annen måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte
sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For
mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S.
nr. 252 (1997–1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997–1998), å gi Finansdepartementet
slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten
er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet
gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2011, jf. forslag
til vedtak IX.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel
11 Komiteens tilråding, pkt. B.