Forslagsstillerne viser til at frivillig innsats
og deltakelse utgjør rundt 115 000 årsverk og representerer en samlet
omsetning på om lag 40 mrd. kroner i året.
Forslagsstillerne er opptatt av å gi de frivillige organisasjonene
et løft og legge til rette for sektorens selvstendige og uavhengige
stilling i sivilsamfunnet. Forslagsstillerne er opptatt av at politiske
bevilgninger til sektoren skal bidra til at frivilligheten får råde
over mer av sine innsamlede midler og at det gis incentiver til
givere som styrker feltets muligheter for større andel av frie inntekter.
Forslagsstillerne viser til at frivilligheten
i Norge ikke er fornøyd med helheten i momskompensasjonsordningen
som ble lansert i statsbudsjettet for 2010. Forslagsstillerne mener
det må etableres en ordning som gir kompensasjon etter samme kriterier
og på like vilkår for alle frivillige lag og organisasjoner og som
ikke fordeles ut fra en øvre beløpsgrense.
Forslagsstillerne ønsker en helhetlig gjennomgang
av rammevilkårene som sikrer sektorens selvstendige og frie råderett
over større deler av egne inntekter. Det er flere tiltak på skattesiden som
vil gi større vekst i den frivillige innsatsen i alle lokalsamfunn.
Forslagsstillerne mener den frivillige innsatsen er
en viktig drivkraft i lokalsamfunnet og i det sivile samfunn, og
at den har potensial til å vokse videre dersom myndighetene gir
bedre insentiver og rammevilkår. Stortinget bes derfor å anmode
regjeringen om å se nærmere på ulike tiltak som kan bedre vekstmulighetene
for den frivillige sektor og i den sammenheng vurdere det fremlagte
forslag til forbedringer.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremlegge en helhetlig
vurdering av vilkårene for den frivillige sektor hvor også insentivordninger
som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt
mv. tas i betraktning, senest ved fremleggelsen av Revidert statsbudsjett
for 2010.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser
til representantforslaget, samt vedlagte uttalelse datert 11. mars
2010 fra Kulturdepartementet v/statsråden.
Komiteen mener det i seg selv
er et grunnleggende positivt trekk, og en viktig verdi for samfunnet
med en stor og aktiv frivillig sektor. Komiteen viser
til at omfanget av, og deltagelsen i, frivillig virksomhet i Norge
er svært høy også i en internasjonal sammenheng. Floraen av frivillige
virksomheter i Norge kjennetegnes av et stort mangfold i bredde,
i antall organisasjoner og av en høy andel medlemskap i befolkningen.
Komiteen viser til Statistisk
sentralbyrås satellittregnskap for frivillig sektor som viser at
sektoren sysselsetter ca. 70 000 lønnede årsverk og står for en
verdiskapning tilsvarende 1,5 prosent av BNP. Iberegnet den ubetalte
arbeidsinnsatsen stiger dette til 180 000 årsverk og en verdiskapning
på nærmere 4 prosent av BNP.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at økt satsing og bedre arbeidsbetingelser for frivilligheten
har vært et av den rød-grønne regjeringens kjerneprosjekter. Frivilligheten
spiller en enormt viktig rolle i det norske samfunnet og er grunnleggende
for å skape trygge og inkluderende fellesskap der alle i Norge kan
delta, utfolde seg og føle at det er bruk for dem.
Flertallet vil vise til at regjeringen
i 2007 la frem St. meld. nr. 39 (2006–2007) Frivillighetsmeldingen.
Denne stortingsmeldingen var en omfattende melding om frivillighet
hvor en helhetlig økonomisk gjennomgang var sentral. Meldingen fastslo
store ambisjoner om bedre økonomi, mindre byråkrati, mindre detaljstyring og
økt frihet. Flertallet mener det derfor ikke er behov
for en ny gjennomgang av rammevilkårene for frivillig sektor.
Flertallet vil vise til at meldingen
er fulgt opp med kraftig økning i bevilgningene til frivillighetsformål.
I løpet av stortingsperioden 2005–2009 økte Kultur- og kirkedepartemenentets budsjett
for frivillighetsformål med 127 mill. kroner. Det ble etablert 81
nye frivillighetssentraler, og støtten til Frivillighet Norge er
økt. Tilskuddet til Frifond over statsbudsjettet er økt med 43 mill.
kroner. I Bondevik-regjeringens siste budsjettforslag var bevilgningen
satt til 0 kroner.
Flertallet vil peke på at den
nye momskompensasjonsordningen som trådte i kraft fra 1. januar
2010, er den største satsingen på frivillighet over statsbudsjettet
noensinne. Frem mot 2014 vil denne ordningen trappes opp med 1 mrd.
kroner. Dessuten er tippenøkkelen for fordeling av spilloverskudd
endret, og utbetalingen fra Norsk Tipping er fra og med 2009 1 mrd. kroner
høyere enn i 2005. I 2008 og 2009 er det videre utbetalt 1,4 mrd.
kroner ekstra fra Norsk Tipping som kompensasjon for bortfallet
av automatinntekter etter at forbudet mot gevinstautomater ble innført. Flertallet vil
også fremheve at fra og med 2009 regner man med at lokale lag og
foreninger vil motta 200 mill. kroner fra den nye grasrotandelsordningen
under Norsk Tipping.
Flertallet vil vise til at lov
om innsamlingsregister ble vedtatt i juni 2007 og trådte i kraft
1. juli 2009. Det ble inngått en avtale med stiftelsen Innsamlingskontrollen
om etablering og drift av register for innsamling, og siden 1. juli
2009 har de ivaretatt oppgaven som registerfører og kontrollorgan
for innsamlingsregisteret. Flertallet mener det er
viktig at det etter hvert blir gjennomført en evaluering av innsamlingsregisterets funksjon
og dets praksis, men det er åpenbart nødvendig at registeret får
fungere en tid før man kan trekke erfaringer om innsamlingsregisteret fungerer
godt og bidrar til en seriøs innsamlingspraksis.
Flertallet vil vise til at fradragsretten
for gaver til frivillige organisasjoner er på 12 000 kroner pr.
år. Fradraget i alminnelig inntekt for skatteytere som gir gaver
til visse frivillige organisasjoner, representerer et unntak fra
hovedreglene om at all inntekt skal beskattes, og gir frivillige organisasjoner
et gunstig utgangspunkt. Flertallet er enig med regjeringen
i at offentlige bidrag til ideelle formål som hovedregel bør gis etter
en helhetlig avveining mellom ulike formål og vil dessuten fungere
langt mer treffsikkert og rettferdig overfor frivillige organisasjoner. Flertallet støtter
derfor regjeringen i at det ikke er aktuelt å øke beløpsgrensen
for fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner.
Flertallet har for øvrig merket
seg at ESA i en grunngitt uttalelse av 16. desember 2009 har uttalt
at den norske fradragsordningen for gaver til frivillige organisasjoner
strider mot EØS-avtalen.
Flertallet mener forslaget om
å innføre fradrag for kontingent til frivillige lag og organisasjoner mest
vil komme medlemmene privat til gode, og vil ikke være et målrettet
tiltak for styrking av selve organisasjonen.
Flertallet vil peke på at regjeringen
i budsjettet for 2008 økte grensen for lønnsoppgaveplikt fra 2 000
til 4 000 kroner. Samtidig økte den nedre grensen for frivillige
organisasjoners plikt til å betale arbeidsgiveravgift fra 300 000
til 450 000 kroner totalt, og fra 30 000 til 45 000 kroner for den
enkelte ansatte. Flertallet vil understreke at disse
endringene innebar forenklinger for de frivillige organisasjoner,
og en eventuell ny justering av disse grensene er et budsjettspørsmål.
Flertallet støtter regjeringens
syn om at det er langt mer treffsikkert å overføre penger til bygging
av kulturhus enn å basere seg på skattefradrag ved gaver gitt til
bygging av prosjekter. Om prosjektet blir realisert, vil i langt
større grad være avhengig av velvilje fra private givere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at samfunnsutviklingen
og en generell individualisering i samfunnet setter frivillig sektor
under press. Disse medlemmer mener derfor det er
nødvendig med en kontinuerlig tilpasning og fornyelse av politikken
for å stimulere og legge til rette for vekst og utvikling i sektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at det offentlige skal respektere og legge til grunn frivillige
organisasjoners autonome stilling. Den aktivitet som foregår i frivillige
organisasjoner, har først og fremst en egenverdi, og disse
medlemmer vil advare mot å la en instrumentell nyttetenkning
prege samhandlingen mellom offentlige myndigheter og frivillig sektor.
Disse medlemmer mener det må
være en overordnet målsetting at sektoren opprettholder en betydelig
egenfinansiering for å sikre organisasjonene en fri og uavhengig
stilling.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at frivillige organisasjoner må bruke mye tid og ressurser på
dokumentasjon, søknader og rapportering. Disse medlemmer har forståelse
for at mange organisasjoner og tillitsvalgte er frustrerte over
at en stor andel av den samlede arbeidsinnsatsen går med til administrativt
arbeid overfor offentlige myndigheter. Disse medlemmer mener
det er viktig å imøtekomme de sterke signalene fra frivillighetens
egne organer om problemene med å motivere lokalt tillitsvalgte til
å påta seg administrative oppgaver for å drive virksomheten. En
bør derfor tilstrebe en riktig balanse mellom behovet for kontroll
med offentlige midler, og hensynet til smidige prosedyrer og regler
for håndtering av støtteordningene i organisasjonene.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne ønsker en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene
som sikrer sektorens selvstendige og frie råderett over større deler
av egne inntekter. Forslagsstillerne peker blant annet på enkelte tiltak
innenfor skatte- og avgiftssystemet. Disse medlemmer mener
rammevilkår og økonomiske virkemidler for frivillig sektor i størst mulig
grad må innrettes slik at organisasjonene styrkes gjennom midler
som frivilligheten selv har disposisjonsrett over. Representantforslag Dokument
8:48 S (2009–2010) omtaler i så måte flere gode tiltak som regjeringen
bør merke seg.
Disse medlemmer peker på at en
rekke organisasjoner ikke kunne bidratt inn i frivillig sektor uten
delvis å bruke faglig lønnet kompetanse. Grensene for lønnsoppgaveplikt
og plikt til å betale arbeidsgiveravgift er fremdeles lave, og mange
mindre lag og foreninger påføres et unødvendig byråkrati med innrapporteringer. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å heve disse grensene.
Disse medlemmer viser til at
grensen for skattefradrag for gaver til frivillige organisasjoner
lenge har stått stille på 12 000 kroner. Disse medlemmer viser
til kulturministerens svarbrev til komiteen datert 11. mars 2010
der det refereres til Finansdepartementets uttalelse i saken. Her
heter det at dette skattefradraget:
«representerer et unntak fra hovedregelen om at all
inntekt skal beskattes, og at det er ønskelig med mer offentlig
styring og kontroll med hvilke tiltak og formål som skal tilgodeses
med offentlige midler».
Disse medlemmer viser til at
det finnes flere unntak fra hovedregelen om at all inntekt skal beskattes.
For dette særskilte unntaket har Stortinget ved flere anledninger
tatt stilling til, og sluttet seg til, økninger. Disse medlemmer er kritisk
til Finansdepartementets utsagn i det nevnte svarbrev om at:
«en begrensning av fradragsretten forhindrer at velstående
personer og store bedrifter kan kanalisere store offentlige midler
til sine egne, ideelle preferanser.»
Disse medlemmer mener statens
andel gjennom skattefritaket ikke vil være avgjørende for dem som
gir gaver til frivillige organisasjoner, men vil være en stimulans
som bidrar til å styrke den frivillige innsatsen som et samlet storting har
beskrevet som «en grunnpilar i vårt demokratiske samfunn».
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev slår fast at hun ikke ser det som naturlig med
en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene for frivillig sektor.
Dette begrunnes blant annet med henvisning til Stortingets behandling
av St.meld. nr. 39 (2006–2007) Frivillighet for alle. Disse
medlemmer vil bemerke at meldingen i stor grad omhandlet
mål og strategier knyttet til statlige tilskuddsordninger, og ikke
i tilstrekkelig grad omfattet tiltak som vil sikre sektorens selvstendige
og frie råderett over større deler av egne inntekter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig
vurdering av vilkårene for den frivillige sektor hvor også insentivordninger
som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt
mv. tas i betraktning, senest ved fremleggelsen av revidert statsbudsjett
for 2010.»
Disse medlemmer vil videre uttrykke
sin skepsis til at staten skal styre for mye av pengestrømmen til
frivillig sektor, og mener at frivilligheten i størst mulig grad
skal styre seg selv og at staten må legge til rette for at frivilligheten
kan skape sine egne inntekter. Disse medlemmer vil
ha en sterk frivillig sektor, og vil sikre frivilligheten en reell
mulighet til å hente inntekter fra andre ting enn spill. Blant annet
må det bli lettere for frivillige organisasjoner, spesielt små lag
og foreninger, å arrangere mindre lotterier, og disse medlemmer merker
seg at regjeringen tar sikte på å lette rammevilkårene for drift
av lotterier. Disse medlemmer legger til grunn at
regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med oversikt
over resultatene av dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til at
samfunnet er i endring, da må også skattereglene tilpasses. I tillegg
vil det være en fordel om kulturen fikk flere ben å stå på. Det
er uheldig at altfor mange er altfor ensidig avhengig av støtte
fra staten.
Disse medlemmer mener at dersom
flere private gir gaver, vil kulturorganisasjonene bli mer uavhengig,
og vil understreke betydningen av arbeidet som utføres av kulturorganisasjonene. Kultursektoren
er en sektor av stor samfunnsmessig verdi. Skattefradraget for gaver
til kulturen vil være et positivt bidrag til en betydelig vekst
i kulturorganisasjonene. Fradraget kan fungere som en katalysator
for mer kultur.
Disse medlemmer mener det er
viktig at momsordningen ikke vil medføre et unødvendig omfattende
byråkrati i form av rapporteringer og oppbevaring av dokumentasjon.
Disse medlemmer minner om at
utgangspunktet for kompensasjonsordningen er Stortingets vedtak
om at de frivillige organisasjonene skal kompenseres fullt ut for
merkostnadene som følge av merverdiavgiftsreformen.
Disse medlemmer vil minne om
at en samlet frivillig sektor har fremholdt innføring av fullt momsfritak
for frivillige organisasjoner som ett av de viktigste virkemidlene
for å bedre sektorens økonomiske rammebetingelser fremover. Disse
medlemmer er oppmerksom på at enkelte organisasjoner anfører
at dagens regime pålegger dem å betale merverdiavgift for varer og
tjenester i en størrelsesorden som medfører at en stor andel av
det organisasjonene mottar i offentlige tilskudd, i realiteten tilbakeføres
til staten i form av merverdiavgift. Disse medlemmer vil
også påpeke at dagens regelverk innebærer at oppføring av ellers
tilsvarende hus og anlegg skattlegges ulikt etter hvorvidt oppføringen
skjer i regi av en frivillig organisasjon eller en kommune.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen fremlegge en helhetlig vurdering
av vilkårene for den frivillige sektor hvor også insentivordninger
som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt
mv. tas i betraktning, senest ved fremleggelsen av revidert statsbudsjett
for 2010.
Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
sine merknader og til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:48 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Olemic Thommessen,
Ingjerd Schou, Bjørn Lødemel og Sonja Irene Sjøli om bedring av
rammevilkårene for frivillig sektor – bifalles ikke.
Jeg viser til henvendelse fra familie- og kultur
av 3. februar 2010 med anmodning om en vurdering av representantforslag
48 S om bedring av rammevilkårene for frivillig sektor.
Regjeringen la grunnlaget for frivillighetspolitikken
i St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet for alle. Denne meldingen
er den mest omfattende meldingen om frivillighet som er lagt frem.
Den understreker frivillighetens store egenverdi samtidig som den
synliggjør frivillig sektors bidrag til andre samfunnsmål som mangfold,
demokrati, oppvekstvilkår, kultur, felleskap og livskvalitet. I
meldingens del IV gjennomgås rammebetingelser for frivillig sektor.
På denne bakgrunn ser jeg det ikke som naturlig å ha ny helhetlig
gjennomgang av rammevilkårene.
Nedenfor følger en gjennomgang av tiltakene som
forslagsstillerne ber Regjeringen vurdere.
Stortinget ber Regjeringen
vurdere å ha en full gjennomgang av Innsamlingsregisterets funksjon
og Innsamlingskontrollens praksis og mandat for å sikre bedre vilkår
for lag og organisasjoner til å fremskaffe egne inntekter samtidig
som innsamlingsaksjoner kvalitetssikres og kontrolleres.
Lov om registrering av innsamlinger ble vedtatt i
juni 2007, med ikrafttredelse 1. juli 2009 (Lov 2007-06-29 nr 87).
”Formålet med loven er å medvirke til at midler som gis til innsamlinger
i størst mulig grad gir overskudd til beste for det oppgitte formål
med innsamlingen”(§ 1). Loven har bestemmelser i forhold til blant
annet innsamlingsmerke (§ 3), regnskap (§ 5) og minimumsandel til
det oppgitte formål med innsamlingen (§ 6). I tråd med loven gis registreringsorganet
et mandat til å utforme og fastsette nærmere bestemmelser og retningslinjer.
Det ble inngått en avtale med Stiftelsen Innsamlingskontrollen
om etablering og drift av register for innsamlinger etter en anbudsrunde.
Siden 1. juli 2009 har de ivaretatt oppgaven som registerfører og
kontrollorgan for Innsamlingsregisteret. Den private stiftelsen
Innsamlingskontrollen i Norge ble etablert i september 1991 av humanitære
organisasjoner for å bidra til betryggende gjennomføring av innsamlinger
og forsvarlig forvaltning av innsamlede midler. Innsamlingskontrollen
har i mange år hatt et merke i form av en logo som det er godt kjent
blant allmennheten at kun registrerte innsamlinger har rett til
å benytte. Innsamlingskontrollens registreringsmerke er videreført
som et særskilt innsamlingsmerke for å synliggjøre at innsamlinger
er registrert.
Det lovbestemte kravet for registrering av innsamlinger
er at organisasjonene skal ha et budsjett hvor minst 65 % av de
innsamlede midler skal gå uavkortet til det oppgitte formålet med
innsamlingen (§ 6). Innsamlingskontrollen valgte ved innføringen
av registeret ikke å foreta noen endringer i forhold til tidligere
praksis med hensyn til hvorledes formålsandelen skulle beregnes.
I dialog med Frivillighet Norge og Norges Innsamlingsråd, samt Revisorforeningen
har Innsamlingskontrollen gjennomført en prosess for å endre beregningsgrunnlaget,
med en målsetting om at de regnskapstall og formålsandeler som publiseres
i større grad skal gjenspeile organisasjonenes innsamlingsaktivitet
og kostnadene i tilknytning til dette. Innsamlingskontrollen vedtok
de nye retningslinjene for beregning av innsamlingsprosenten 17.
februar 2010. Denne prosentsatsen vil erstatte dagens beregningsgrunnlag.
I tråd med loven kan Innsamlingskontrollen slette eller nekte registrering
av en innsamling når den ikke tilfredsstiller kravene som stilles.
Innsamlingsregisteret har vært i funksjon siden 1.
juli 2009 og har 54 registrerte innsamlinger pr. 18. februar 2010.
Innsamlingskontrollens mål er å øke antall organisasjoner og enkeltinnsamlinger
over det nivået man har ligget på tidligere (rundt 70 registrerte).
Innsamlingskontrollen foretar en løpende vurdering av sin praksis
i forhold til innhentede erfaringer og lovens krav.
Det vil bli gjennomført en evaluering av Innsamlingsregisterets
funksjon og Innsamlingskontrollens praksis. Det ses imidlertid som
fornuftig å vente med å sette i gang denne prosessen til registeret
har vært i drift noe tid.
Stortinget ber Regjeringen
vurdere å la såkalt herreløs arv, som ellers går til staten, tilfalle
den frivillige sektor.
Det er Justisdepartementet som er lovforvalter av
arveloven, mens det er Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
(FAD) som behandler saker der det søkes om at staten kan gi avkall
på arv.
Arveloven § 46 bestemmer at staten trer inn
som arving etter en avdød dersom vedkommende ikke har slektninger
eller ektefelle som arver ham og heller ikke etterlater seg gyldig
testemente. Dette vil si at staten bare trer inn som arving dersom
tingretten har avgjort at ingen tar arv etter lov eller testamente.
FAD ivaretar statens interesse som arving i
de tilfeller hvor staten trer inn som arving.
Når staten trer inn som arving og avkall ikke
er aktuelt, er fast praksis at arven overføres til Skatte- og avgiftsregnskapet,
Grimstad, i henhold til rutiner fra domstoladministrasjonen. (Tidligere
ble midlene overført til skattefogden i avdødes fylke.)
De arvede midlene kan variere fra år til år.
FAD har en vilkårlig oversikt over antall dødsbosaker fra åtte ulike
år fra 1991 til 2006. Det har i gjennomsnitt vært 29 saker pr. år.
Årlig brutto arv før eventuelle avkall, har i snitt vært på kr 9,1
mill. Det har vært gitt avkall på arv i gjennomsnitt 8 saker pr.
år, som har utgjort kr 2,5 mill. Dette utgjør i overkant av ¼ av
alle dødsbosakene. Totalt har det i snitt vært en årlig nettoarv
som har tilfalt staten på kr. 6,7 mill. Variasjonene for nettoarven
for de årene FAD har lagt til grunn i våre bergninger har variert
fra 1991 med kr. 2,6 mill som det laveste, til 1996 med kr 10 mill.
som det høyeste beløpet. På bakgrunn av det som her er opplyst og
FADs erfaringer de senere år, kan det legges til grunn at årlig
nettoarv til staten (etter avkall) varierer mellom 5 og 20 mill.
Allerede i dag er imidlertid ordningen den at staten
kan gi avkall på arv til fordel for frivillige organisasjoner, enkeltpersoner
mv. som har stått arvelateren nær.
Det har tidligere vært vist til den svenske
løsningen på dette området. I Sverige tilfaller ikke denne type
arv statskassen som sådan, men et offentlig fond, Almänna arvsfonden.
Dette fondet forvaltet (i 2003) om lag 2 millarder svenske kroner.
Midler fra dette fondet deles ut til allmennyttige formål. Fondet
skal fremme ”verksamhet av ideell karaktär till forån för barn, ungdomar
och personer med funktionshinder”, Dette kan være en mer egnet løsning
i Sverige enn i Norge, dels fordi slektsarveretten er mer begrenset
i Sverige slik at dette kan øke andelen arv som det ikke er disponert
over, og dels fordi folketallet er høyere i Sverige slik at dette
også kan gi et høyere beløp. I Norge antas det at det er lite hensiktsmessig
å etablere et eget fond med en egen fondsforvaltning for de relativt
beskjedne beløpene som tilflyter staten på denne måten. Danmark,
Finland og Island har lovgivning som minner mye om den norske på
dette området.
Regjeringen vurderer for tiden om arveloven skal
revideres.
Jeg har forelagt representantforslaget for Finansdepartementet,
som har avgitt følgende uttalelse:
«Et viktig hensyn i skattepolitikken er å holde skattegrunnlagene
så brede som mulig, slik at en også kan holde skattesatsene så lave
som mulig. Slik unngår en at skattene skaper for store effektivitetstap
i økonomien. Brede skattegrunnlag betyr blant annet at omfanget
av særskilte skattefritak og fradrag som ikke er knyttet til erverv
av inntekt, bør begrenses. Brede skattegrunnlag har vært et sentralt
prinsipp bak begge de store inntektsskattereformene i nyere tid,
senest skattereformen 2006 som ble vedtatt av et bredt flertall
på Stortinget.
Tre av de seks forslagene som fremmes
gjelder lempninger i skatteregler som angår frivillige organisasjoner
og et forslag gjelder lempninger i skatteregler som angår kulturbygg.
Samlet vil forslagene ha betydelige provenyvirkninger. Slike forslag
hører best hjemme i de ordinære budsjettsammenhenger. Nedenfor følger
enkelte mer prinsipielle vurderinger av forslagene, uten at det
er gjort provenyberegninger av dem.
1.
Stortinget ber Regjeringen vurdere økt ramme for fradragsrett for
gaver til frivillige organisasjoner
Fradragsretten
for gaver til frivillige organisasjoner ble innført av regjeringen
Bondevik i 2000. Fra og med inntektsåret 2005 ble fradraget økt fra
6 000 til 12 000 kroner. Fradraget i alminnelig inntekt for skattyter
som gir gaver til visse frivillige organisasjoner, representerer
et unntak fra hovedregelen om at all inntekt skal beskattes. Brede
skattegrunnlag gjør det mulig å holde skattesatsene på et moderat
nivå, slik at effektivitetstapet ved å skattlegge blir minst mulig.
Både stort omfang av ulike skattefritak og omfattende fradragsordninger
for utgifter som ikke er knyttet til erverv av inntekten, er med
på å uthule skattegrunnlagene. Dette bidrar igjen til at fordelingspolitikken
ikke kan fungere like effektivt.
Det er ønskelig med
offentlig styring og kontroll med hvilke tiltak og formål som skal
tilgodesees med offentlige midler. Fradragsrett for gaver til frivillige
organisasjoner representerer et unntak fra dette, fordi staten blir
en vesentlig bidragsyter gjennom tapte skatteinntekter uten den samme
mulighet for styring og kontroll av midlene som om bidraget hadde
kommet på budsjettets utgiftsside. En begrensing av fradragsretten
forhindrer at velstående personer og store bedrifter kan kanalisere
store offentlige midler til egne, ideelle preferanser, evt. med
sikte på omdømmebygging ved å offentliggjøre sponsorvirksomheten
sin. Det offentlige støtter en lang rekke frivillige organisasjoner,
men slike offentlige bidrag til ideelle formål bør som hovedregel
gis etter en helhetlig avveining mellom ulike formål. Ut fra disse
hensynene anser ikke Finansdepartementet det som aktuelt nå å øke beløpsgrensen
for fradragsrett for gaver til frivillige organisasjoner.
Det
kan for øvrig opplyses at ESA i en grunngitt uttalelse av 16. desember
2009 har uttalt at den norske fradragsordningen for gaver til visse
frivillige organisasjoner strider mot EØS-avtalens regler om fri
flyt av kapital. Dette begrunnes med at det etter den norske regelen
kun gis fradrag for gaver gitt til organisasjoner med sete i Norge
(dvs. norske organisasjoner). ESA anser dette som en diskriminering
av utenlandske arbeidstakere i Norge med givervilje overfor organisasjoner
i hjemlandet. Finansdepartementet og Utenriksdepartementet vurderer
nå ESAs brev og ser på mulige løsninger.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere innføring av
fradrag for kontingent til frivillige lag og organisasjoner innenfor
et gitt totalbeløp
Formålet med fradragsordningen
for gaver til frivillige organisasjoner er å stimulere til gaver fra
private til det frivillige organisasjonsliv med sikte på å styrke
frivillige organisasjoners økonomiske stilling. Kontingenter til
frivillige lag og organisasjoner er dels et vederlag medlemmet betaler
for å delta i organisasjonens aktiviteter, dels privat støtte til
disse. Fradragsrett for kontingenter vil ikke i samme grad som gaver
utløse nye bidrag til organisasjonene. Kontingentfradrag vil for
størstedelen være til fordel for den etablerte medlemsmasse som
allerede betaler kontingent. Effekten av fradragsrett vil mest komme
medlemmene privat til gode, og vil ikke være noe målrettet tiltak
for styrking av selve organisasjonene. Administrativt vil de nødvendige kvalifikasjons-
og dokumentasjonsprosedyrer for et slik fradragsordning ikke stå
i forhold til nytten av den.
Generelt tilsier skatteevneprinsippet
at skattyter må få fradag for utgifter i forbindelse med ervervet
av inntekten. Fradrag for andre kostnader krever en særskilt begrunnelse.
Fradragsordninger som avviker fra de generelle skatterettslige fradragsprinsippene,
kompliserer skattesystemet. Hensynet til enkelhet i skattesystemet
tilsier derfor at slike avvik bør begrenses. Kontingenter til frivillige
organisasjoner er skattemessig å anse som en privatutgift som ikke
bør gi rett til fradrag. Videre vil en fradragsordning for kontingenter
til frivillige organisasjoner innebære statlig subsidiering av private
fritidssysler, med fare for at fradragsretten misbrukes i form av
private ytelser fra organisasjonen tilbake til de betalende medlemmene.
Finansdepartementet ser det ikke som aktuelt å innføre en fradragsordning
for kontingenter til frivillige lag og organisasjoner.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere å heve lønnsoppgaveplikt
og øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
Regjeringen
økte grensen for lønnsoppgaveplikt for skattefrie selskaper, foreninger
og institusjoner fra 2 000 til 4 000 kroner per år i statsbudsjettet
2008. Samtidig økte den nedre grensen for frivillige organisasjoners
plikt til å betale arbeidsgiveravgift fra 300 000 til 450 000 kroner totalt,
og fra 30 000 til 45 000 kroner for den enkelte ansatte. Økningene
innebar en forenkling for de berørte organisasjonene. Det samlede provenytapet
ble anslått til 40 mill. kroner påløpt og 30 mill. kroner bokført
i 2008. Finansdepartementet kan ikke støtte en ytterligere økning
av disse beløpsgrensene nå.
4.
Stortinget ber Regjeringen vurdere innføring av fradragsrett for
gaver gitt til utbygging og utbedring av lokale og regionale kulturbygg
Regjeringen
er generelt positiv til at det lokale kulturlivet skal kunne utfolde
seg gjennom tilrettelagte møteplasser. Generelt er det mer målrettet
å overføre midler til ubygging og utbedring av kulturbygg gjennom
tilskuddsordninger, enn gjennom skattefradrag hvor pengestøtte til
kulturbyggene vil være styrt ut fra i hvilken grad ulike private
givere støtter ulike prosjekter. Fradrag for gaver til utbygging
og utbedring av lokale og regionale kulturbygg vil utgjøre et unntak
fra hovedregelen om at all inntekt skal beskattes. Som nevnt bidrar
bl.a. omfattende fradragsordninger for utgifter som ikke er knyttet
til erverv av inntekten, til å uthule skattegrunnlagene og svekke
skattesystemets fordelingsegenskaper. Offentlige bidrag til denne
typen formål bør derfor som hovedregel gis etter en helhetlig avveining
mellom ulike formål. I dag ytes det statlig støtte til utbygging av
kulturbygg gjennom overskuddet fra Norsk Tipping AS. Kulturdepartementet
fordeler årlig spillemidler til investeringer i kulturbygg på lokalt
og regionalt nivå gjennom to tilskuddsordninger. Finansdepartementet
ser ikke noe grunnlag for innføring av den foreslåtte fradragsordningen
for bidrag til kulturbygg.»
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 25. mars 2010
Gunn Karin Gjul |
Øyvind Håbrekke |
leder |
ordfører |