Fornyings- og administrasjonsdepartementet hadde
i 2008 et utgiftsbudsjett på 20,2 mrd kroner. Departementet har
ansvar for 24 virksomheter og to fond.
Riksrevisjonen har avgitt 24 revisjonsbrev uten merknad.
Riksrevisjonen har siden 2005 påpekt svakheter ved
finansierings- og styringssystemet for fylkesmannsembetene. Systemet
har gjort det vanskelig å koordinere og prioritere mellom embetsoppdragene.
Det har ført til at sentrale føringer fra noen departementer i liten
grad har vært innarbeidet i fylkesmannsembetenes interne styringsdokumenter.
Revisjonen har vist at enkelte fylkesmannsembeters oppgaveløsning og
resultatrapportering har vært mangelfull når det gjelder følgende
områder:
økt tilgjengelighet
for personer med nedsatt funksjonshemning
sikkerhets- og beredskapsarbeid
rus- og boligsosialt arbeid
opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne
innvandrere
Ved behandlingen av Dokument nr. 1 for 2007 uttalte
kontroll- og konstitusjonskomiteen at den forventer at statsråden
tar tak i de mangler Riksrevisjonen har redegjort for.
Departementet har opplyst at det er i ferd med
å ferdigstille nye retningslinjer for finansieringen av fylkesmannsembetenes
oppgaver. Den nye finansieringsordningen vil ifølge departementet bidra
til å sikre godt samsvar mellom oppgaver og ressurser.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet har
iverksatt tiltak og forutsetter at tiltakene får den ønskede virkning.
Riksrevisjonen tok opp svakheter med finansierings- og styringssystemet
for fylkesmannsembetene allerede i rapporteringen til Dokument nr.
1 (2006–2007) og finner det uheldig at påpekte mangler fremdeles ikke
er brakt i orden.
Statens pensjonskasse administrerer og forvalter kapitalen
i Pensjonsordningen for apotekervirksomhet. Kapitalen var på ca.
4,2 mrd. kroner ved utgangen av 2007, og Statens pensjonskasse mottar
et beløp tilsvarende 0,25 pst. av kapitalen som betaling for forvaltningen.
Statens pensjonskasse har inngått produktivitetsavtaler i henhold
til hovedtariffavtalen med flere av sine ansatte som deltok i kapitalforvaltningen. Avtalene
var utformet slik at det ble utbetalt bonus dersom forvaltningen
gav meravkastning utover en referanseindeks. Bonusutbetalingene for
2009 ble utbetalt fra Statens pensjonskasse i 2008, men halvparten
av bonusbetalingen ble i ettertid refundert fra styret i Pensjonsordningen for
apotekervirksomhet. Verken bonusavtalene i Statens pensjonskasse
eller Pensjonsordningen for apotekervirksomhets refusjon til Statens
pensjonskasse har vært omtalt i tildelingsbrevet fra Fornyings-
og administrasjonsdepartementet eller forelagt departementet. Etter
at Riksrevisjonen tok opp forholdet, inngikk Statens pensjonskasse
også produktivitetsavtaler med bonusutbetalinger med to tilsatte
som arbeidet med utvikling av nytt datasystem for pensjonsberegning.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet slår
fast at underliggende virksomheter står fritt til å benytte virkemidlene
i hovedtariffavtalen kapittel 2. Dersom virksomhetene er i tvil
om praktiseringen, skal departementet konsulteres. Etter at Riksrevisjonen
tok opp forholdene i brev til Fornyings- og administrasjonsdepartementet, har
departementet vurdert at avtalene knyttet til kapitalforvaltningen
under tvil falt innenfor hovedtariffavtalen, mens avtalene knyttet
til nytt pensjonsberegningssystem ble vurdert til å falle utenfor
hovedtariffavtalen. Riksrevisjonen har merket seg at Fornyings-
og administrasjonsdepartementet etter å ha sett nærmere på produktivitetsavtalene,
har brukt sin styringsrett til å be Statens pensjonskasse avslutte
produktivitetsavtalene med kapitalforvalterne og avvikle produktivitetsavtalene
med medarbeiderne tilknyttet nytt pensjonsberegningssystem. Riksrevisjonen
merker seg også at Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som
fagansvarlig, vil se nærmere på intensjonene i produktivitetsavtalen.
Riksrevisjonen forutsetter at avtalene avvikles slik departementet
har opplyst.
Riksrevisjonen legger til grunn at prinsipielle
eller uvanlige forhold som ikke er regulert av tildelingsbrevet,
må fanges opp i den løpende styringsdialogen mellom departementet
og underliggende virksomhet. Riksrevisjonen ser det som uheldig
at departementet som en del av virksomhetsstyringen ikke ser behov
for å bli konsultert i forkant når Statens pensjonskasse inngår avtaler
som under tvil faller innenfor gjeldende regelverk.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
svakheter ved departementets,
fylkesmannsembetenes og øvrige virksomheters etterlevelse av anskaffelsesregelverket
interimskonti med store beløp i strid med
bevilgningsreglementet for flere fylkesmannsembeter
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
svakheter ved finansierings-
og styringssystemet for fylkesmannsembetene
statsarbeidersaken hvor staten måtte etterbetale 234
mill. kroner i pensjoner og renter på grunn av det har vært utilfredsstillende
rutiner knyttet til registrering av tjenestetid og til dels svak
oppfølging fra Statens pensjonskasse og den enkelte arbeidsgiver
ikke korrekt bilde av måloppnåelsen i Statens pensjonskasse
knyttet til målet om rett pensjon til rett tid
Prosjekt Datakvalitet i Statens pensjonskasse som
har vært ufullstendig omtalt i budsjettproposisjonene for 2001–2007
idet alle medlemsdata ikke er ferdig kvalitetssikret
manglende regelverk for premieberegning
knyttet til § 18 i lov om Statens pensjonskasse
avskrivning av tap på lån i Statens pensjonskasse i
strid med fullmakt fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet
endret beregningspraksis for avskrivning
av for mye utbetalt pensjon i Statens pensjonskasse har medført
at reell avskrivning er høyere enn fullmaktsgrensen fra Fornyings-
og administrasjonsdepartementet.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt 24 revisjonsbrev uten merknad.
Komiteen viser til at den i brev
av 18. november 2009 til fornyings- og administrasjonsministeren
stilte flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden
svarte i brev av 26. november 2009. Brevene følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
siden 2005 har påpekt svakheter ved finansierings- og styringssystemet
for fylkesmannsembetene. Systemet har gjort det vanskelig å koordinere
og prioritere mellom embetsoppdragene. Komiteen ser
med bekymring på at dette har ført til at sentrale føringer fra
noen departementer i liten grad har vært innarbeidet i fylkesmannsembetenes
interne styringsdokumenter. Blant annet har revisjonen bemerket
at enkelte fylkesmannsembeters oppgaveløsning og resultatrapportering
har vært mangelfull når det gjelder områdene økt tilgjengelighet
for personer med funksjonshemming, sikkerhets- og beredskapsarbeid,
rus- og boligsosialt arbeid og opplæring i norsk og samfunnskunnskap
for voksne innvandrere.
Komiteen ser de ovennevnte områder
som svært viktige deler av fylkemannens oppgaver og mener det er
viktig at systemene på dette felt bringes i orden. Komiteen har
merket seg at departementet har iverksatt tiltak og forutsetter
at tiltakene får den ønskede virkning.
Komiteen merker seg at Statens
pensjonskasse har inngått produktivitetsavtaler i henhold til hovedtariffavtalen
med flere av sine ansatte som deltok i kapitalforvaltningen. Fornyings-
og administrasjonsdepartementet slår fast at underliggende virksomheter
står fritt til å benytte virkemidlene i hovedtariffavtalen kapittel
2. Dersom virksomhetene er i tvil om praktiseringen, skal departementet
konsulteres. Etter at Riksrevisjonen tok opp forholdene i brev til Fornyings-
og administrasjonsdepartementet, har departementet vurdert at avtalene
knyttet til kapitalforvaltningen under tvil falt innenfor hovedtariffavtalen,
mens avtalene knyttet til nytt pensjonsberegningssystem ble vurdert
til å falle utenfor hovedtariffavtalen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
omtaler at Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som fagansvarlig,
vil se nærmere på intensjonene i produktivitetsavtalen. Riksrevisjonen forutsetter
at avtalene avvikles slik departementet har opplyst.
Komiteen legge til grunn at prinsipielle
eller uvanlige forhold som ikke er regulert av tildelingsbrevet,
må fanges opp i den løpende styringsdialogen mellom departementet
og underliggende virksomhet.
Komiteen viser til brev fra komiteen
av 18. november 2009 og svar fra statsråden av 26. november vedrørende
flere forhold. I brevet redegjør statsråden for en rekke tiltak
som er igangsatt for å motvirke de avdekkede brudd på regelverket
for offentlige innkjøp. Det fremgår av redegjørelsen at man i stor
grad er oppmerksom på de utfordringer det offentlige har med hensyn
til kjennskap til og etterlevelse av regelverket. Det synes for komiteen som
at man nå har tilgjengelig de hjelpemidler og de kurstilbud som
skal være nødvendig for at det skal bli en klar bedring på dette
felt. Komiteen forutsetter at man fortsetter å ha
fokus på disse problemstillinger.