Justis- og politidepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om endringer i bevilgningene på statsbudsjettet for
2009 som følge av at det er inngått ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for
politi- og lensmannsetaten. Det foreslås videre endringer i bevilgningene
som følge av ny organisering i administrasjonen av Siviltjenesten og
endring av bevilgning som følge av økte utgifter til søk etter omkomne
på havet, i innsjøer og vassdrag.
Staten og hovedsammenslutningene ble den 9. juli
2009 enige om en ny avtale om arbeidstidsbestemmelser for politi-
og lensmannsetaten. Avtalen gjelder for så godt som samtlige polititjenestemenn,
for påtalejurister og for noen sivile stillinger som arrestforvarere, grensekontrollører
og transportledsagere. Avtalen er gjort gjeldende fra 1. oktober
2009 til 31. desember 2012.
Den nye avtalen sikrer økt fleksibilitet i politiet, en
god beredskap og et godt tjenestetilbud til publikum. Avtalen gir
en god balanse mellom ansattes fritid og samfunnets behov for mer
politi.
De samlede økonomiske konsekvensene av avtalen
er beregnet til 371,9 mill. kroner (inkludert arbeidsgiveravgift)
på årsbasis. Med tre måneders virkning i 2009 gir dette et bevilgningsbehov
i 2009 på 92,975 mill. kroner.
Som følge av nedgang i antall innvilgede søknader
om fritak av militær førstegangstjeneste av overbevisningsgrunner
(militærnektere), har kapasiteten i Siviltjenesteadministrasjonen
vært gjenstand for en nedjustering over flere år. Siden kapasitetsjusteringen
ikke har utløst en tilsvarende nedgang ved administrasjonen, har
det oppstått en overkapasitet ved Siviltjenestens administrasjon
på Dillingøy. I Justis- og politidepartementets St.prp. nr. 1 (2008–2009)
orienteres Stortinget om at Justis- og politidepartementet vil se
nærmere på organiseringen av den sivile verneplikt i 2009.
En revidert gjennomgang av Siviltjenesten våren 2009
bekreftet fortsatt overkapasitet i administrative funksjoner, og
det ble startet en prosess for å kartlegge muligheten for å overføre
ansatte ved Siviltjenestens administrasjon til andre virksomheter
i justissektoren. Med utgangspunkt i innmeldte behov for økte sivile
ressurser fra politiet i Østfold, Follo og Asker og Bærum og konfliktrådene
i Råde og Oslo, har Justis- og politidepartementet (staten) og hovedorganisasjonene
(hovedsammenslutningene) fremforhandlet en omstillingsavtale for
ansatte ved Siviltjenesten med sikte på overføring til nevnte virksomheter
høsten 2009.
Overkapasitet ved Siviltjenestens administrasjon er
beregnet til om lag 12 årsverk. Det foreslås overført ni ansatte
til politidistriktene Østfold, Follo, Asker og Bærum og to ansatte
til Konfliktrådet i Råde. Det arbeides videre med å avklare det
siste årsverket, og omstillingsavtalen vil derfor bli forlenget.
Løsningen forutsetter at de virksomheter som skal
motta medarbeidere fra Siviltjenesten, får overført lønnsmidler
og et påslag for såkalte overheadkostnader.
Kap. 440 post 22 dekker utgifter til søk etter omkomne
på havet, i innsjøer og vassdrag. Posten er lite styrbar, og politiets
søkeaktivitet har vært høy i 2009. Det har vært flere ulykker i
år der det har vært nødvendig med søk, enn foregående år. Med bakgrunn
i regnskapsført beløp og ventet utvikling, er det behov for en tilleggsbevilgning
på 5 000 000 kroner på posten.
Bevilgningsøkningen på kap. 440 post 22 foreslås
dekket inn ved en reduksjon på 3 000 000 kroner under kap. 440 post
1 og 2 000 000 kroner under kap. 462 post 1.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Morten Ørsal Johansen, lederen Per Sandberg og Tor Sigbjørn Utsogn,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til proposisjonen.
Komiteen merker seg at avtalen
gjelder for totalt 9000 ansatte i politiet og omfatter samtlige polititjenestemenn,
påtalejurister og sivile stillinger som arrestforvarere, grensekontrollører
og transportledsagere. Herunder får over 6000 politifolk nå en kompensasjon
på 40 000 kroner for mer fleksibel og utvidet arbeidstid, mens 600 påtalejurister
og 400 sivile får en kompensasjon på 35 000 kroner pr. år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at man har fått på plass en god avtale som sikrer mer
politikraft og økt trygghet gjennom anslagsvis 230 nye politiårsverk
– ved at polititjenestemenn og andre jobber én time ekstra i uka.
Flertallet mener avtalen gir
en god balanse mellom ansattes fritid og samfunnets behov for mer
politi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at en avtale med politiet har kommet i stand. Disse
medlemmer anser dette som en midlertidig våpenhvile mellom
Politiets Fellesforbund og justisministeren og er usikker på samarbeidsklimaet
mellom partene i tiden fremover. Dersom ikke partene finner varige
løsninger for bemanningssituasjonen, frykter disse medlemmer for
den effektive driften av politiet og således også for folks trygghet.
På denne bakgrunn er disse medlemmer bekymret
over at ikke alle tjenestemenn som er omfattet av avtalens tekst,
får nyte godt av den økonomiske kompensasjon som avtalen gir. Dette
er uheldig og fører til unødig støy. Disse medlemmer viser
til at enkelte distrikter har funnet løsninger på dette problemet
og mener nå at justisministeren og politidirektøren må rydde opp.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den nye arbeidstidsavtalen kom i stand på overtid etter at
justisministeren gjennom lengre tid lå i konflikt med sitt eget
politi. Disse medlemmer registrerer at det nå i større
grad er ro i etaten. Disse medlemmer avventer hvorvidt den
nærmere gjennomføring av den inngåtte avtalen, kombinert med tilstrekkelige
driftsressurser til politiet, økt bruk av sivile og seniortiltak,
sikrer at samfunnets behov for et mer tilgjengelig politi dekkes
i større grad enn i dag.
Komiteen er kjent
med at Justis- og politidepartementet også har det overordnede administrative
ansvaret for Siviltjenesten, som forvalter og administrerer den
sivile verneplikt i Norge.
Komiteen merker seg i den forbindelse
at det som følge av nedgang i antall innvilgede søknader om fritak
av militær førstegangstjeneste av overbevisningsgrunner (militærnektere),
har kapasiteten i Siviltjenesteadministrasjonen vært gjenstand for
en nedjustering over flere år. Komiteen merker seg
at det ved den reviderte gjennomgangen av Siviltjenesten våren 2009
ble bekreftet fortsatt overkapasitet i administrative funksjoner
og at det derfor ble startet en prosess for å kartlegge muligheter
for å overføre ansatte ved Siviltjenestens administrasjon til andre
virksomheter i justissektoren.
Komiteen merker seg at overkapasitet
ved Siviltjenestens administrasjon er beregnet til om lag 12 årsverk,
og har ingen merknader til at disse overføres til andre etater.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
– politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 71 614 000 |
| | fra kr 8 267 918
000 til kr 8 339 532 000 | |
| 22 | Søk etter omkomne
på havet, i innsjøer og vassdrag, kan overføres, forhøyes med
| 5 000 000 |
| | fra kr 6 703 000
til kr 11 703 000 | |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 19 225 000 |
| | fra kr 1 680 803
000 til kr 1 700 028 000 | |
442 | | Politihøgskolen | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 275 000 |
| | fra kr 332 868
000 til kr 333 143 000 | |
450 | | Sivile vernepliktige | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med | 1 462 000 |
| | fra kr 72 721
000 til kr 71 259 000 | |
462 | | Tinglysing | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med | 2 000 000 |
| | fra kr 192 230
000 til 190 230 000 | |
474 | | Konfliktråd | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 248 000 |
| | fra kr 50 757
000 til kr 51 002 000 | |
480 | | Svalbardbudsjettet | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes med | 75 000 |
| | fra kr 132 252 000 til kr 132
327 000 | |
Oslo, i justiskomiteen, den 26. november 2009
Per Sandberg |
Jan Bøhler |
leder |
ordfører |