Regler om dokumentoffentlighet for Stortinget (SDO)
ble første gang vedtatt av Stortinget i plenum 14. juni 2000, jf.
Innst. S. nr. 234 (1999–2000). I sammenheng med den nye loven av
19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd
(offentleglova), vedtok Stortinget 16. mars 2009 nye regler om rett
til innsyn i Stortingets dokumenter, jf. Innst. S. nr. 166 (2008–2009)
fra Presidentskapet. De nye reglene trådte i kraft 1. april 2009.
Ifølge § 1 i SDO gjelder bestemmelsene i offentleglova tilsvarende
for Stortinget, så langt de passer, med de presiseringer og unntak
som følger av reglene for Stortinget.
Reglene for Stortinget omfatter Stortinget som kollegialt
organ, stortingskomiteene, Presidentskapet, Stortingets internasjonale
delegasjoner, andre kollegiale organer som har sekretariat i Stortingets
administrasjon, og Stortingets administrasjon. De tidligere reglene
gjaldt ikke for – og de nye reglene gjelder ikke for – stortingsrepresentantene,
stortingsgruppene og gruppesekretariatene, jf. § 2 første ledd;
det vil si at det ikke kan kreves innsyn hos disse. § 2 første ledd
i de tidligere reglene fastsatte at de heller ikke gjaldt for dokumenter
som utveksles mellom stortingsrepresentantene, stortingsgruppene og
gruppesekretariatene på den ene side og stortingsorganer som reglene
gjelder for.
Det sistnevnte spørsmålet ble drøftet på nytt
i Innst. S. nr. 166 (2008–2009) s. 4–5. Følgende gjengis fra innstillingen:
"Spørsmålet om det hos Stortingets administrasjon,
presidentskap etc. bør kunne kreves innsyn i brevveksling med representantene
og gruppene, er drøftet på s. 10–11 i Innst. S. nr. 234 (1999–2000).
Der er det gitt følgende eksempler på dokumenter som utveksles mellom
representantene og Stortingets administrasjon eller et kollegialt organ
som administrasjonen er sekretariat for: Søknad om permisjon, reiseregning
m/vedlegg, telefonregning, søknad om dekning av spesielle utgifter
i forbindelse med reise, telefon etc., søknad om bruk av egen bil
mot refusjon etter km-godtgjørelse, regning for pårørendes besøksreise,
krav om etterlønn ut over en måned for representant som etter nyvalg
ikke fortsetter på Stortinget, søknad om forskudd på lønn, søknad om
tildeling av stortingsleilighet, korrespondanse vedrørende en tildelt
leilighet, korrespondanse om forsikringstilfelle under den kollektive forsikringsordningen,
krav om erstatning på områder hvor Stortinget er selvassurandør,
søknad om tildeling av barnehageplass, søknad om dekning av utgifter
til eksterne kurs. (Enkelte av disse eksemplene er ikke lenger aktuelle,
og nye er kommet til.)"
Videre i Innst. S. nr. 166 (2008–2009) gjør
Presidentskapet rede for tilfelle hvor det i praksis likevel har
vært gitt innsyn i slike dokumenter, og har deretter følgende merknader:
"Presidentskapet har kommet til at dokumenter som
utveksles mellom representantene/gruppene og Presidentskapet/Stortingets
administrasjon, bør omfattes av reglene om innsyn i Stortingets dokumenter.
Den någjeldende unntaksregelen går lenger enn det er grunn til ut
fra hensynet til personvern. Videre legger Presidentskapet vekt på
at det er betydelig offentlig interesse for innsyn i en del av disse
dokumentene og opplysningene, og at det i praksis er gitt innsyn
i flere tilfelle. Fortsatt vil det i en del av disse dokumentene
være opplysninger om enkeltpersoners personlige forhold som er undergitt
taushetsplikt. Etter Presidentskapets oppfatning kan og bør dette
vurderes når det blir bedt om innsyn. Presidentskapet foreslår derfor
at unntaksregelen for disse dokumentene blir tatt ut av § 2. Dermed
vil de generelle reglene i SDO og offentleglova gjelde også for
disse dokumentene."
Unntaksregelen for dokumenter som utveksles mellom
representantene eller gruppesekretariatene og bl.a. Stortingets
administrasjon, ble dermed tatt ut i de nye reglene som ble vedtatt
i 2009.
Stortingets utredningsseksjon gir faglig bistand til
stortingsrepresentanter, partigrupper og komiteer. I tillegg besvarer
seksjonen spørsmål fra andre lands parlamenter. En stor andel av oppdragene
handler om mulige virkemidler for å nå politiske mål. Utredningsseksjonen
benytter i stor grad kontakter i forsker- og fagmiljøer, organisasjoner
og forvaltning, både nasjonalt og internasjonalt.
Helt fra utredningsseksjonen ble opprettet i
1999 og frem til i dag har det vært fast praksis at et avlevert
notat er oppdragsgivers eiendom. Det samme gjelder praksisen om
at utredningsseksjonen ikke røper hvilke oppdragsgivere som har spurt
om hva. Fortrolig behandling er klart kommunisert til oppdragsgiverne.
Bakgrunnen for å gi oppdragsgiverne fortrolig behandling, er å gi rom
for å kunne arbeide med politiske initiativ uten at det blir kjent
for politiske motstandere. Gjennom brukerundersøkelser og i dialogen
med ulike oppdragsgivere har utredningsseksjonen fått inntrykk av
at dette også er et klart ønske fra de aller fleste. Dette omfatter
både oppdrag fra den enkelte oppdragsgiver og besvarelsene som gis
i form av notater eller svar på e-post.
Denne praksisen falt inn under unntaksbestemmelsen
i § 2 første ledd i reglene om dokumentoffentlighet for Stortinget
som ble gitt i 2000, idet bestemmelsen som nevnt fastsatte at reglene ikke
gjaldt for dokumenter som utveksles mellom representantene/gruppesekretariatene
og Stortingets administrasjon. Som det fremgår av redegjørelsen
foran, falt denne unntaksbestemmelsen bort ved endringen i mars
2009. Forholdet til utredningsseksjonens oppdrag og notater er imidlertid
ikke omtalt eller drøftet i innstillingen. Med de sterke reelle
hensyn som her gjør seg gjeldende, må det likevel kunne legges til grunn
at endringen av reglene ikke hadde til hensikt å endre praksis når
det gjelder spørsmålet om innsyn i dokumenter som utveksles mellom utredningsseksjonen
og stortingsrepresentantene, stortingsgruppene og gruppesekretariatene.
Presidentskapet viser
til at spørsmålet om rett til innsyn i utredningsseksjonens inn-
og utgående dokumenter ikke ble omtalt i innstillingen da de nye
reglene ble vedtatt i mars 2009. Derfor må det legges til grunn
at det ikke var tilsiktet å forandre den beskrevne praksisen som har
vært fulgt siden utredningsseksjonen ble etablert, og som går ut
på at henvendelser til seksjonen fra stortingsrepresentantene, stortingsgruppene
og gruppesekretariatene blir behandlet fortrolig, og at et avlevert
notat er oppdragsgivers eiendom. Etter Presidentskapets oppfatning
bør denne praksisen opprettholdes. Derfor foreslår Presidentskapet tilføyd
en bestemmelse i SDO § 2 første ledd om at reglene om rett til innsyn
ikke gjelder for dokumenter som utveksles mellom stortingsrepresentantene, stortingsgruppene
eller gruppesekretariatene på den ene siden og Stortingets utredningsseksjon.