6.11.1 Post 70 Private grunnskular

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i budsjettet for 2009 ikke har tatt tilstrekkelig høyde for økte lønns- og pensjonsutgifter for friskolene. Kostnadsveksten vil være om lag 65 mill. kroner. Dette medlem viser til at dette har ført til en alvorlig økonomisk situasjon for mange friskoler, med fare for oppsigelse av ansatte. Dette medlem fremmer derfor forslag om at de enkelte friskolesektorene som får tildelt midler under kap. 228 gis en kompensasjon i Revidert nasjonalbudsjett for 2009 til dette formål, jf. forslag fremmet under postene 70–76. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

25 000 000

fra kr 986 748 000 til kr 1 011 748 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til sin merknad og forslag under kap. 571 post 60 vedrørende å lovfeste en hjemmel i opplæringsloven og privatskoleloven til å gi forskrift om rett og plikt til fysisk aktivitet i grunnopplæringen. Som en følge av dette skal posten reduseres med 0,8 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

800 000

fra kr 986 748 000 til kr 985 948 000"

6.11.2 Post 71 Private vidaregåande skular, overslagsløyving

Samandrag

En produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall for fylkeskommunene for 2007, førte til at beregningene av tilskuddssatsene for 2009 til private videregående skoler ble basert på feil kostnadsgrunnlag og feil elevtall. Oppdaterte KOSTRA-tall medførte endringer i elevtall og kostnader pr. elev. Det foreslås på den bakgrunn å øke bevilgningen med 2,1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post 70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 28 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 30,062 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

71

Private videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

30 062 000

fra kr 1 091 038 000 til kr 1 121 100 000"

6.11.3 Post 72 Private vidaregåande skular godkjende etter kap. 6A i privatskulelova, overslagsløyving

Samandrag

Produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall

Det vises til omtale under kap. 228 post 71 av produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall. Det foreslås på den bakgrunn å øke bevilgningen med 27 000 kroner i 2009.

Barrat Due musikkinstitutt og Frelsesarmeens offiserskole – støtte etter privatskoleloven opphører

Tilskuddet til Barrat Due musikkinstitutt ble flyttet fra kap. 228 post 72 til kap. 281 post 1 i 2008, jf. St.prp. nr. 23 (2008–2009). Bakgrunnen var at utdanningstilbudet ved Barrat Due ikke lenger kvalifiserer til støtte etter privatskoleloven. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 5,2 mill. kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 1.

Frelsesarmeens offiserskole har meldt overgang til fagskolestatus, og skal ha støtte utbetalt etter fagskoleloven. Det foreslås at tilskuddet flyttes til kap. 276 post 72 med virkning fra 1. juli 2009. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 307 000 kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 276 post 72.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 5,4 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post 70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en nedsettelse på 0,435 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

72

Private videregående skoler godkjent etter kap. 6A i privatskoleloven, overslagsbevilgning, nedsettes med

435 000

fra kr 190 472 000 til kr 190 037 000"

6.11.4 Post 73 Private grunnskular i utlandet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post 70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 1,6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

73

Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 600 000

fra kr 64 041 000 til kr 65 641 000"

6.11.5 Post 74 Private vidaregåande skular i utlandet, overslagsløyving

Samandrag

Det vises til omtale under kap. 228 post 71 av produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall. Det foreslås på den bakgrunn å øke bevilgningen med 49 000 kroner i 2009.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post 70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 0,4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 0,449 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

74

Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

449 000

fra kr 15 336 000 til kr 15 785 000"

6.11.6 Post 75 Private skular for funksjonshemma elevar

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post 70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 3,8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 3,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

75

Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, forhøyes med

3 800 000

fra kr 148 049 000 til kr 151 849 000"

6.11.7 Post 76 Andre private skular

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at skoleskipene M/S Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole) og M/S Sjøkurs (Sørlandets Maritime Videregående skole) representerer viktige utdanningstilbud for hele den maritime sektor. Gjennom sitt utdanningstilbud bidrar de med kompetanse for å utvikle sektorens konkurransekraft og verdiskapingsevne. Disse medlemmer viser til at den økonomiske situasjonen er svært kritisk for de to skolene. Underskuddene skolene har medfører at det må drives med ubesatte stillinger og minimalisert vedlikehold. Det vurderes også om det er forsvarlig å ta inn nye elever fra høsten 2009. Utdanningsdirektoratet har utarbeidet forslag til ny tilskuddmodell som nå ligger til godkjenning i Kunnskapsdepartementet. Denne vil imidlertid ikke bli gjort gjeldende før budsjettet for 2010. Disse medlemmer mener det er behov for å øke bevilgningen nå for å løse den prekære økonomiske situasjonen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til MS Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole) med 5 mill. kroner og M/S Sjøkurs (Sørlandets Maritime Videregående skole) med 2 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 7,0 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 7,0 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

76

Andre private skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

7 000 000

fra kr 35 417 000 til kr 42 417 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

6.11.8 Post 78 Kompletterande undervisning, overslagsløyving

Samandrag

Tilskuddsordningen bidrar til finansiering av kompletterende undervisning i norsk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk (RLE) for elever ved utenlandske eller internasjonale grunnskoler.

Skattedirektoratet har slått fast at det er oppgaveplikt når tilskuddsmottakere er foreldre eller personer som er ansvarlige for gruppeundervisning. Oppgaveplikten medfører at Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som forvalter tilskuddsordningen, må betale arbeidsgiveravgift for personer som har trygderettigheter i Norge. Som følge av dette må utbetalingene til enkeltpersoner justeres ned i 2009 for at arbeidsgiveravgiften skal kunne dekkes innenfor bevilgningsnivået på posten.

Tilskuddsordningen ble evaluert i 2006. En av konklusjonene var at det er vanskelig å dokumentere at elever som får opplæring i regi av foreldre eller i gruppeundervisning, får opplæring av tilfredsstillende kvalitet og at midlene brukes etter intensjonen. På denne bakgrunn vil departementet legge om tilskuddsordningen f.o.m. skoleåret 2010–2011 slik at bare virksomheter (internasjonale og utenlandske grunnskoler og nettskoler) kan motta tilskudd. Departementet vil innføre en overgangsordning for enkeltpersoner som mottar tilskudd, der tilskuddet vil bli gradvis avviklet med en nedtrapping i løpet av 3 år.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, tek omtalen til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at tilbudet om finansiering av kompletterende opplæring i RLE, norsk og samfunnsfag er svært viktig for å sikre norske barn i utlandet tilstrekkelig opplæring i viktige fag som det ikke kan undervises i på skoler i utlandet. Disse medlemmer viser til at forslaget fra Regjeringen vil ramme misjonærbarn og barn av norske arbeidstakere i utlandet særlig hardt og mener det er svært uheldig at Regjeringen foreslår å fjerne ordningen med økonomisk kompensasjon for slik undervisning. Disse medlemmer vil gå mot Regjeringens forslag om avvikling slik at ordningen kan opprettholdes.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

6.11.9 Post 79 Toppidrett

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den økonomiske situasjonen for flere toppidrettsgymnas er vanskelig fordi de kun mottar tilskudd for en andel av toppidrettselevene, selv om plassene er godkjent av Utdanningsdirektoratet.

Disse medlemmer viser til at situasjonen nå er slik at Wang toppidrett og Norges toppidrettsgymnas (NTG) må foreta kutt i driftsbudsjettene på opp mot 10 pst. for skoleåret som begynner høsten 2009. Det innebærer lavere lærertetthet, bortfall av velferdstilbud for elevene og et dårligere treningstilbud, spesielt i såkalt smale idretter. I 2010 vil man mest trolig være tvunget til å legge ned hele tilbud innenfor små idretter.

Disse medlemmer viser til at NTG og Wang har en særskilt finansiering gjennom et toppidrettstilskudd på 17 700 kroner pr. elev. Dette tilskuddet er ment å dekke ekstra kostnader ved skolene som følge av at tilbudet er langt dyrere i drift enn idrettslinjene i den offentlige skolen. Problemet er at toppidrettsgymnasene kun mottar dette tilskuddet for 810 av 1380 toppidrettselever, selv om alle elevene har plasser godkjent av Utdanningsdirektoratet. Disse medlemmer viser til at Regjeringen også selv har utrykt et ønske om at antall toppidrettslever skal øke.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

79

Toppidrett, forhøyes med

5 049 500

fra kr 14 337 000 til kr 19 386 500"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling mellom offentlige og private skoler.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine merknader og forslag vedrørende toppidrettsgymnaser i Innst. O. nr. 86 (2008–2009), jf. Ot.prp. nr. 55 (2008–2009).

6.11.10 Post 82 (Ny) Kapitaltilskot

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at det ikke gis særskilt tilskudd for friskolers kapitalkostnader, noe som kan føre til at friskolenes rammevilkår blir dårligere enn i den offentlige skolen. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 7,5 mill. kroner til å innføre et kapitaltilskudd over ny post 82.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til private skoler mv.

82

(Ny) Kapitaltilskudd, bevilges med

7 500 000"