Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen i budsjettet for 2009
ikke har tatt tilstrekkelig høyde for økte lønns- og pensjonsutgifter
for friskolene. Kostnadsveksten vil være om lag 65 mill. kroner. Dette
medlem viser til at dette har ført til en alvorlig økonomisk
situasjon for mange friskoler, med fare for oppsigelse av ansatte. Dette medlem fremmer
derfor forslag om at de enkelte friskolesektorene som får tildelt
midler under kap. 228 gis en kompensasjon i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009 til dette formål, jf. forslag fremmet under postene 70–76. Dette medlem foreslår
å øke bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 25 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 986 748 000
til kr 1 011 748 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad og forslag under kap. 571 post 60 vedrørende å lovfeste
en hjemmel i opplæringsloven og privatskoleloven til å gi forskrift
om rett og plikt til fysisk aktivitet i grunnopplæringen. Som en
følge av dette skal posten reduseres med 0,8 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 800 000 |
| | fra kr 986 748 000
til kr 985 948 000" | |
En produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall for fylkeskommunene
for 2007, førte til at beregningene av tilskuddssatsene for 2009
til private videregående skoler ble basert på feil kostnadsgrunnlag
og feil elevtall. Oppdaterte KOSTRA-tall medførte endringer i elevtall
og kostnader pr. elev. Det foreslås på den bakgrunn å øke bevilgningen
med 2,1 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post
70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
28 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 30,062 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 71 | Private videregående
skoler, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 30 062 000 |
| | fra kr 1 091 038 000
til kr 1 121 100 000" | |
Det vises til omtale under kap. 228 post 71
av produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall. Det foreslås på den bakgrunn
å øke bevilgningen med 27 000 kroner i 2009.
Tilskuddet til Barrat Due musikkinstitutt ble flyttet
fra kap. 228 post 72 til kap. 281 post 1 i 2008, jf. St.prp. nr.
23 (2008–2009). Bakgrunnen var at utdanningstilbudet ved Barrat
Due ikke lenger kvalifiserer til støtte etter privatskoleloven.
Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 5,2 mill.
kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 1.
Frelsesarmeens offiserskole har meldt overgang til
fagskolestatus, og skal ha støtte utbetalt etter fagskoleloven.
Det foreslås at tilskuddet flyttes til kap. 276 post 72 med virkning
fra 1. juli 2009. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på
posten reduseres med 307 000 kroner, mot en tilsvarende økning på
kap. 276 post 72.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
med 5,4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post
70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en
nedsettelse på 0,435 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 72 | Private videregående
skoler godkjent etter kap. 6A i privatskoleloven, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 435 000 |
| | fra kr 190 472 000
til kr 190 037 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post
70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
1,6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 1,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 73 | Private grunnskoler
i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 1 600 000 |
| | fra kr 64 041 000
til kr 65 641 000" | |
Det vises til omtale under kap. 228 post 71
av produksjonsfeil i SSBs KOSTRA-tall. Det foreslås på den bakgrunn
å øke bevilgningen med 49 000 kroner i 2009.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post
70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
0,4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 0,449 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 74 | Private videregående
skoler i utlandet, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 449 000 |
| | fra kr 15 336 000
til kr 15 785 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til nærmere omtale under kap. 228 post
70. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
3,8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 3,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 75 | Private skoler
for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 3 800 000 |
| | fra kr 148 049 000
til kr 151 849 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at skoleskipene
M/S Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole) og M/S Sjøkurs
(Sørlandets Maritime Videregående skole) representerer viktige utdanningstilbud
for hele den maritime sektor. Gjennom sitt utdanningstilbud bidrar
de med kompetanse for å utvikle sektorens konkurransekraft og verdiskapingsevne. Disse
medlemmer viser til at den økonomiske situasjonen er svært
kritisk for de to skolene. Underskuddene skolene har medfører at
det må drives med ubesatte stillinger og minimalisert vedlikehold.
Det vurderes også om det er forsvarlig å ta inn nye elever fra høsten 2009.
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet forslag til ny tilskuddmodell
som nå ligger til godkjenning i Kunnskapsdepartementet. Denne vil imidlertid
ikke bli gjort gjeldende før budsjettet for 2010. Disse medlemmer mener
det er behov for å øke bevilgningen nå for å løse den prekære økonomiske
situasjonen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke bevilgningen til MS Gann (Rogaland Videregående Sjøaspirantskole)
med 5 mill. kroner og M/S Sjøkurs (Sørlandets Maritime Videregående skole)
med 2 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 7,0 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 7,0 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 76 | Andre private
skoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 7 000 000 |
| | fra kr 35 417 000
til kr 42 417 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Tilskuddsordningen bidrar til finansiering av kompletterende
undervisning i norsk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk
(RLE) for elever ved utenlandske eller internasjonale grunnskoler.
Skattedirektoratet har slått fast at det er
oppgaveplikt når tilskuddsmottakere er foreldre eller personer som
er ansvarlige for gruppeundervisning. Oppgaveplikten medfører at
Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som forvalter tilskuddsordningen,
må betale arbeidsgiveravgift for personer som har trygderettigheter
i Norge. Som følge av dette må utbetalingene til enkeltpersoner
justeres ned i 2009 for at arbeidsgiveravgiften skal kunne dekkes
innenfor bevilgningsnivået på posten.
Tilskuddsordningen ble evaluert i 2006. En av konklusjonene
var at det er vanskelig å dokumentere at elever som får opplæring
i regi av foreldre eller i gruppeundervisning, får opplæring av
tilfredsstillende kvalitet og at midlene brukes etter intensjonen.
På denne bakgrunn vil departementet legge om tilskuddsordningen
f.o.m. skoleåret 2010–2011 slik at bare virksomheter (internasjonale
og utenlandske grunnskoler og nettskoler) kan motta tilskudd. Departementet
vil innføre en overgangsordning for enkeltpersoner som mottar tilskudd,
der tilskuddet vil bli gradvis avviklet med en nedtrapping i løpet
av 3 år.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, tek omtalen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at tilbudet om finansiering
av kompletterende opplæring i RLE, norsk og samfunnsfag er svært
viktig for å sikre norske barn i utlandet tilstrekkelig opplæring
i viktige fag som det ikke kan undervises i på skoler i utlandet. Disse medlemmer viser
til at forslaget fra Regjeringen vil ramme misjonærbarn og barn
av norske arbeidstakere i utlandet særlig hardt og mener det er
svært uheldig at Regjeringen foreslår å fjerne ordningen med økonomisk
kompensasjon for slik undervisning. Disse medlemmer vil gå
mot Regjeringens forslag om avvikling slik at ordningen kan opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den
økonomiske situasjonen for flere toppidrettsgymnas er vanskelig
fordi de kun mottar tilskudd for en andel av toppidrettselevene,
selv om plassene er godkjent av Utdanningsdirektoratet.
Disse medlemmer viser til at
situasjonen nå er slik at Wang toppidrett og Norges toppidrettsgymnas
(NTG) må foreta kutt i driftsbudsjettene på opp mot 10 pst. for
skoleåret som begynner høsten 2009. Det innebærer lavere lærertetthet, bortfall
av velferdstilbud for elevene og et dårligere treningstilbud, spesielt
i såkalt smale idretter. I 2010 vil man mest trolig være tvunget
til å legge ned hele tilbud innenfor små idretter.
Disse medlemmer viser til at
NTG og Wang har en særskilt finansiering gjennom et toppidrettstilskudd
på 17 700 kroner pr. elev. Dette tilskuddet er ment å dekke ekstra
kostnader ved skolene som følge av at tilbudet er langt dyrere i drift
enn idrettslinjene i den offentlige skolen. Problemet er at toppidrettsgymnasene
kun mottar dette tilskuddet for 810 av 1380 toppidrettselever, selv
om alle elevene har plasser godkjent av Utdanningsdirektoratet. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen også selv har utrykt
et ønske om at antall toppidrettslever skal øke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 5 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 79 | Toppidrett, forhøyes
med | 5 049 500 |
| | fra kr 14 337 000
til kr 19 386 500" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
likebehandling av private og offentlige skoler med hensyn til offentlig finansiering. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2009 foreslo å bevilge 207 mill. kroner til større likebehandling
mellom offentlige og private skoler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til sine merknader og forslag vedrørende
toppidrettsgymnaser i Innst. O. nr. 86 (2008–2009), jf. Ot.prp.
nr. 55 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det ikke gis særskilt
tilskudd for friskolers kapitalkostnader, noe som kan føre til at
friskolenes rammevilkår blir dårligere enn i den offentlige skolen. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 7,5 mill. kroner til
å innføre et kapitaltilskudd over ny post 82.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til private
skoler mv. | |
| 82 | (Ny) Kapitaltilskudd, bevilges
med | 7 500 000" |