Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener stamveinettet i Norge bærer preg av for
dårlig standard. Veinettet møter ikke kravet til dagens trafikkmengde.
Stamveinettet er svært viktig både for transport av folk og varer,
men sikkerheten langs disse veiene samsvarer ikke med dagens trafikkmengde. Dette
medlem mener det er svært viktig å sørge for rask utbedring
av utsatte ulykkespunkt. Videre må det gis rom for at statens vegvesen
kan intensivere det generelle vedlikeholdet. Dette medlem peker spesielt
på den kritiske situasjonen på E6 gjennom de tre nordligste fylkene.
Dette medlem viser til behovet
som Meløy Kommune i Nordland har meldt for å komme i gang med planlegging
og opprustning av vegstrekningen "Glombergan" mellom Meløy og Glomfjord
på RV 17. Dette medlem vil sette av 4 mill. kroner
til dette formålet
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
104 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 104 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan
overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72,
forhøyes med | 104 000 000 |
| | fra kr 8 559 500 000
til kr 8 663 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil legge til rette for at flere som ønsker det
kan velge sykkel som fremkomstmiddel. Det trengs flere gang- og sykkelveger,
særlig i byer og tettsteder, og disse må planlegges og bygges parallelt
med nye veganlegg.
Disse medlemmer mener det bør
opprettes en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei. Ordningen
må ha som formål å påvirke transportplanleggingen i kommuner og fylkeskommuner,
og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging for gående
og syklende. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen i
sitt forslag til Nasjonal transportplan 2010–2019 foreslår at det
legges inn et nytt kriterium i den statlige belønningsordningen
for kollektivtrafikk, slik at det ved tildeling av midler vil legges
vekt på kommunenes og fylkeskommunenes vilje til å tilrettelegge
for sykkel og gange. Disse medlemmer er imot dette
grepet da dette vil bidra til å utvanne den nåværende belønningsordningen. Disse
medlemmer mener det bør etableres en egen ordning for formålet,
at det bør settes av 100 mill. kroner til denne ordningen som en
startbevilging.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser for øvrig til Dokument nr. 8:121 (2007–2008)
og Innst. S. nr. 310 (2007–2008) om forslag fra Kristelig Folkeparti
om bedre tilrettelegging for syklister i byer og tettsteder, samt
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der Kristelig Folkeparti
foreslo 100 mill. kroner til en statlig belønningsordning for gang- og
sykkelvei.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan
nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 7 870 900 000
til kr 7 970 900 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre understreker
behovet for gang- og sykkelveier som et viktig miljø- og trafikksikkerhetstiltak. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2009 hvor Venstre foreslo
100 mill. kroner til en belønningsordning for fylker og kommuner
som satser på å trygge skolevegene.
For E18 Bjørvika-prosjektet er rekkefølgen på enkelte
arbeider endret i forhold til det som opprinnelig var lagt til grunn.
Dette har ført til at store arbeider med tilhørende utbetalinger
har kommet tidligere enn forutsatt. Det er derfor et merbehov i
2009 på 215 mill. kroner. Dette vil bidra til å sikre en rasjonell
framdrift av prosjektet.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen på kap. 1320
Statens vegvesen, post 35 Vegutbygging i Bjørvika med 215 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Ferjesambandet Svolvær–Skrova i Nordland ble nedklassifisert
til et fylkeskommunalt samband fra og med 1. januar 2009. For å
kompensere Nordland fylkeskommune for merkostnader, er det i statsbudsjettet
for 2009 overført 10,45 mill. kroner fra kap. 1320 Statens vegvesen,
post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester til kap. 572 Rammetilskudd
til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd.
Etter at St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble lagt
fram, ble Stortinget gjort oppmerksom på nye opplysninger om anslag
for fylkeskommunens kostnader for sambandet. I Budsjett-innst. S.
nr. 13 (2008–2009) ba transportkomiteen Regjeringen følge opp endring
i kompensasjonen til fylkeskommunen i denne forbindelse. Driftskostnadene
for sambandet er beregnet til 15,5 mill. kroner i 2009. Det foreslås
derfor å redusere bevilgningen på kap. 1320, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester
med 5,1 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 572, post
60 Innbyggertilskudd.
Konsekvensene av innføringen av en avgift på NOx
fra 1. januar 2007 ble kompensert over ferjebudsjettet. I St.prp.
nr. 1 (2008–2009) opplyste Samferdselsdepartementet bl.a. at selskaper
som har inngått miljøavtale med staten og meldt seg inn i NOx-fondet
før 1. juli 2008, blir fritatt for avgiften på NOx, og at dette
kunne føre til behov for mindre endringer av budsjettet.
Kompensasjonen over post 72 er redusert med 9,5
mill. kroner i statsbudsjettet for 2009 på grunnlag av foreløpige
beregninger. Det er foretatt en oppdatert gjennomgang av ferjeselskapenes
innbetalinger til NOx-fondet som tilsier at bevilgningen bør reduseres
med ytterligere 15,4 mill. kroner.
Dette innebærer at bevilgningen foreslås redusert
med i alt 20,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, sluttar
seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen grunnet en gjennomgang av ferjeselskapenes innbetalinger
til NOx-fondet, ønsker å redusere bevilgningen med 15,4 mill. kroner. Disse
medlemmer ønsker å gå imot dette. Disse midlene forutsettes brukt
til styrking av fergetilbudet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 15,4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 5,1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post
30, nedsettes med | 5 100 000 |
| | fra kr 1 776 000 000
til kr 1 770 900 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det er store utfordringer knyttet til korrespondanse mellom
de siste flyene som lander og fergetilbudet i Møre og Romsdal. Lander
man med siste fly kan man bli nødt til å overnatte, før man kan
reise videre neste morgen. Dette medlem mener fergetilbudet
bør utvides med flere fergeavganger som korresponderer med siste
fly. Dette medlem vil på denne bakgrunn foreslå 2 mill.
kroner for å styrke tilbudet av "flyferger" i Møre og Romsdal utover
regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post
30, nedsettes med | 18 500 000 |
| | fra kr 1 776 000 000
til kr 1 757 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag i representantforslag Dokument nr. 8:43 (2005–2006)
om å etablere en tiltakspakke for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på fylkesveiene, og til konkret bevilgningsforslag på 1,5 mrd. kroner
i Innst. S. nr. 139 (2008–2009) fra finanskomiteen om endringer
i statsbudsjettet for 2009 med tiltak for arbeid. Disse medlemmer viser
til at forfallet på veinettet som blir fylkenes ansvar fra nyttår,
er på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner ifølge tall fra Opplysningsrådet
for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten 26. mars 2009.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1,5 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 1,5 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 80 | (Ny) Vedlikehold og oppgradering
av
fylkesveinettet,
bevilges med | 1 500 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etterslepet på riksveier ved utgangen av 2008 ble beregnet
til 17,7 mrd. 2008-kroner, og at etterslepet innen utgangen av 2009
vil ha kommet opp i 19 mrd. kroner. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke har ambisjoner om å stanse, enn si begynne å
ta igjen, vedlikeholdsetterslepet som er oppstått. Disse
medlemmer peker på at lang tids dårlig vedlikehold har medført
både synlig og mindre synlig forfall. Det synlige omfatter bl.a.
asfalt, skilt og utstyr langs vegene, mens det mindre synlige omfatter
bl.a. tunneler og bærende konstruksjoner i broer. Disse medlemmer viser
til disse medlemmers forslag til Nasjonal transportplan
i innstillingen til St.meld. nr. 16 (2008–2009), der det legges
opp til å gi Norge et topp moderne, effektivt, sikkert og miljøvennlig
samferdselsnett på 25 år. Disse medlemmer ønsker
blant annet å bygge et motorveistamnett mellom de største byene
i landet, med tilknytninger til det svenske stamnettet. Disse
medlemmer ønsker imidlertid økt satsing allerede i 2009,
og foreslår derfor å øke bevilgningen med 1 mrd. kroner i forhold
til vedtatt budsjett.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en
økning på 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 81 | (Ny) Vedlikehold av stam- og
riksveier, bevilges med | 1 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til tidligere forslag om å øke veisatsingen betydelig i alternativt
statsbudsjett for 2009. Det har vist seg at mer bruk av offentlig-privat
samarbeid (OPS) gir både raskere veibygging og mindre finansiell
risiko for staten.
Disse medlemmer ønsker igangsetting
av flere prosjekter og fremmer dermed følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme E39 Rådalen
(Bergen)–Svegatjørn (Os) som OPS-prosjekt."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme rv 7 Sokna
(Ringerike)–Ørgenvika (Krødsherad) som OPS-prosjekt."
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme E18 Akershus–Ørje
(Svenskegrensen) som OPS-prosjekt."