11.3.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Dødsstedsundersøkelser ved plutselig og uventet barnedød - forholdet til Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8

I St.prp. nr. 1 (2007–2008) og St.prp. nr. 1 (2008–2009) går det fram at Regjeringen vil innføre en ordning med obligatorisk plikt for spesialisthelsetjenesten til å tilby barns foreldre dødsstedsundersøkelse ved alle tilfeller av plutselig uventet barnedød. Hovedhensikten er å bidra til å fastsette dødsårsak. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det lagt opp til at det skal etableres to team fra Helse Sør-Øst RHF og Helse Midt-Norge RHF med nødvendig kompetanse til å foreta dødsstedsundersøkelser. I tillegg skulle Helsedirektoratet, i samarbeid med de regionale helseforetakene, organisere innholdet av ordningen med sikte på ikrafttredelse fra 1. juli 2009.

Det vises til følgende merknad i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2008–2009) fra helse- og omsorgskomiteen:

"Komiteen vil be om at Regjeringen vurderer en såkalt sakkyndig-modell som skal benyttes ved undersøkelsene. Da vil rettsmedisineren som obduserer barnet, kunne delta i undersøkelsen av dødsstedet sammen med andre fagpersoner med spesialkompetanse på feltet, herunder personer med etterforskningskompetanse. Komiteen viser til at det skal være en plikt for spesialisthelsetjenesten å tilby barns foreldre dødsstedsundersøkelse. Komiteen har registrert at det er et ønske om at undersøkelsen gjøres til en obligatorisk ordning, slik at foreldrene ikke kan takke nei til tilbudet, og ber derfor Regjeringen om å utrede de grunnlovsmessige sidene av dette."

På bakgrunn av høringen av ordningen og komiteens innstilling, jf. ovenfor, har Helse- og omsorgsdepartementet vurdert sammensetningen av teamene på nytt. Helse- og omsorgsdepartementet har kommet til at teamene skal ha såkalt "sakkyndig kompetanse" – det vil si personell med politifaglig kompetanse (uten bindinger til politiet). I tillegg bør legen som obduserer barnet delta ved dødsstedsundersøkelsen dersom det er praktisk mulig. Alle funn som kan bidra til å oppklare dødsårsak skal meldes til politiet.

Helse- og omsorgsdepartementet har forelagt for Justisdepartementets lovavdeling spørsmål om forholdet til Grunnloven § 102 og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8 når det gjelder tvungen, så vel som frivillig, ordning med dødsstedsundersøkelse ved plutselig uventet barnedød.

I forhold til EMK artikkel 8 uttaler Justisdepartementet at det etter deres syn neppe vil være i samsvar med EMK artikkel 8 nr. 2 å gjennomføre en tvungen ordning med dødsstedsundersøkelse. Når det gjelder en frivillig ordning finner Justisdepartementet ikke grunn til å vurdere dette annerledes enn for spørsmålet etter Grunnloven § 102.

Helse- og omsorgsdepartementet tar sikte på at ordningen med dødsstedsundersøkelse i regi av helsetjenesten der barn mellom 0 og 3 år dør plutselig og uventet, skal være frivillig og at det forutsettes samtykke fra foreldrene. Helse- og omsorgsdepartementet vil bemerke at kravet om frivillighet kan volde problemer i forhold til behandling av helseopplysningene, fordi den som blir spurt om å avgi det frivillige samtykke kan oppleve det som en tvangssituasjon. Det er derfor meget viktig at den som ber om samtykke til å foreta dødsstedsundersøkelsen understreker at det er en frivillig undersøkelse og at et eventuelt samtykke når som helst kan trekkes tilbake. Kravet om at samtykke skal være informert, innebærer at foreldrene skal ha en rimelig god forståelse av hva de har samtykket til, herunder at alle funn som kan bidra til å oppklare dødsårsaken rutinemessig skal meldes til politiet.

På bakgrunn av endringer som er gjort med hensyn til sammensetning at teamene som skal foreta hjemmeundersøkelsen, jf. ovenfor, har Helse- og omsorgsdepartementet kommet til at ansvaret for organiseringen av tilbudet bør legges til Nasjonalt folkehelseinstitutt. Det foreslås at 2,7 mill. kroner overføres fra kap. 728 post 21 til kap. 710 post 1.

Helse- og omsorgsdepartementet vil allerede ved oppstart av tilbudet tilrettelegge for at ordningen skal evalueres.

Gjennom oppdragsdokumentet vil Helse- og omsorgsdepartementet be de regionale helseforetakene om å sørge for at helseforetakene grundig følger opp helsepersonells opplysningsplikter ved mulig mistanke om at barn er utsatt for straffbare handlinger.

Bevilgningen foreslås satt opp med 2,7 mill. kroner.

Oppgradering av bygg

En del av bygningene til Nasjonalt folkehelseinstitutt er kondemnable eller i så dårlig stand at de i løpet av få år vil være uegnet til videre drift. Det foreligger et umiddelbart sikkerhetsmessig og driftsteknisk behov for større og bedre arealer til de nasjonale biobankene. Bevilgningen forslås satt opp med 2,6 mill kroner til dekning av økt husleie. I tillegg foreslås 12,4 mill. kroner til nødvendige investeringer, jf. post 45.

Samlet foreslås bevilgningen satt opp med 5,3 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at plutselig uventede dødsfall skal rapporteres til politiet, med påfølgende rettslig undersøkelse. Rettsmedisinsk institutt bistår som sakkyndige i etterforskningen. Slik må det være i alle tilfeller, også når det rammer små barn. Det må avklares om det er et straffbart forhold, blant annet gjennom umiddelbare undersøkelser på stedet. Disse medlemmer er skuffet over Regjeringens håndtering av denne saken slik den er gjengitt i Helse- og omsorgsdepartementets kapittel i Revidert nasjonalbudsjett, der den vil at dette fortsatt skal være en frivillig undersøkelse i regi av helsetjenesten.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innføre obligatorisk dødsstedsundersøkelse når barn dør plutselig og uventet."

11.3.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til merknad under kap. 719 post 21, og foreslår å redusere bevilgningen med 55 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 55 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Spesielle driftsutgifter nedsettes med

55 000 000

fra kr 472 064 000 t il kr 417 064 000"

11.3.3 Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald

Samandrag

Bevilgningen foreslås satt opp med 12,4 mill. kroner, jf. omtale av oppgradering av bygg under post 1.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.