I St.prp. nr. 1 (2007–2008) og St.prp. nr. 1 (2008–2009)
går det fram at Regjeringen vil innføre en ordning med obligatorisk
plikt for spesialisthelsetjenesten til å tilby barns foreldre dødsstedsundersøkelse
ved alle tilfeller av plutselig uventet barnedød. Hovedhensikten
er å bidra til å fastsette dødsårsak. I St.prp. nr. 1 (2008–2009)
ble det lagt opp til at det skal etableres to team fra Helse Sør-Øst
RHF og Helse Midt-Norge RHF med nødvendig kompetanse til å foreta
dødsstedsundersøkelser. I tillegg skulle Helsedirektoratet, i samarbeid
med de regionale helseforetakene, organisere innholdet av ordningen
med sikte på ikrafttredelse fra 1. juli 2009.
Det vises til følgende merknad i Budsjett-innst. S.
nr. 11 (2008–2009) fra helse- og omsorgskomiteen:
"Komiteen vil be om at Regjeringen vurderer en såkalt
sakkyndig-modell som skal benyttes ved undersøkelsene. Da vil rettsmedisineren
som obduserer barnet, kunne delta i undersøkelsen av dødsstedet
sammen med andre fagpersoner med spesialkompetanse på feltet, herunder
personer med etterforskningskompetanse. Komiteen viser til at det
skal være en plikt for spesialisthelsetjenesten å tilby barns foreldre
dødsstedsundersøkelse. Komiteen har registrert at det er et ønske
om at undersøkelsen gjøres til en obligatorisk ordning, slik at
foreldrene ikke kan takke nei til tilbudet, og ber derfor Regjeringen
om å utrede de grunnlovsmessige sidene av dette."
På bakgrunn av høringen av ordningen og komiteens
innstilling, jf. ovenfor, har Helse- og omsorgsdepartementet vurdert
sammensetningen av teamene på nytt. Helse- og omsorgsdepartementet
har kommet til at teamene skal ha såkalt "sakkyndig kompetanse"
– det vil si personell med politifaglig kompetanse (uten bindinger
til politiet). I tillegg bør legen som obduserer barnet delta ved
dødsstedsundersøkelsen dersom det er praktisk mulig. Alle funn som
kan bidra til å oppklare dødsårsak skal meldes til politiet.
Helse- og omsorgsdepartementet har forelagt
for Justisdepartementets lovavdeling spørsmål om forholdet til Grunnloven
§ 102 og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8
når det gjelder tvungen, så vel som frivillig, ordning med dødsstedsundersøkelse ved
plutselig uventet barnedød.
I forhold til EMK artikkel 8 uttaler Justisdepartementet
at det etter deres syn neppe vil være i samsvar med EMK artikkel
8 nr. 2 å gjennomføre en tvungen ordning med dødsstedsundersøkelse.
Når det gjelder en frivillig ordning finner Justisdepartementet
ikke grunn til å vurdere dette annerledes enn for spørsmålet etter Grunnloven
§ 102.
Helse- og omsorgsdepartementet tar sikte på
at ordningen med dødsstedsundersøkelse i regi av helsetjenesten
der barn mellom 0 og 3 år dør plutselig og uventet, skal være frivillig
og at det forutsettes samtykke fra foreldrene. Helse- og omsorgsdepartementet
vil bemerke at kravet om frivillighet kan volde problemer i forhold
til behandling av helseopplysningene, fordi den som blir spurt om
å avgi det frivillige samtykke kan oppleve det som en tvangssituasjon.
Det er derfor meget viktig at den som ber om samtykke til å foreta
dødsstedsundersøkelsen understreker at det er en frivillig undersøkelse
og at et eventuelt samtykke når som helst kan trekkes tilbake. Kravet
om at samtykke skal være informert, innebærer at foreldrene skal
ha en rimelig god forståelse av hva de har samtykket til, herunder
at alle funn som kan bidra til å oppklare dødsårsaken rutinemessig
skal meldes til politiet.
På bakgrunn av endringer som er gjort med hensyn
til sammensetning at teamene som skal foreta hjemmeundersøkelsen,
jf. ovenfor, har Helse- og omsorgsdepartementet kommet til at ansvaret for
organiseringen av tilbudet bør legges til Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Det foreslås at 2,7 mill. kroner overføres fra kap. 728 post 21
til kap. 710 post 1.
Helse- og omsorgsdepartementet vil allerede
ved oppstart av tilbudet tilrettelegge for at ordningen skal evalueres.
Gjennom oppdragsdokumentet vil Helse- og omsorgsdepartementet
be de regionale helseforetakene om å sørge for at helseforetakene grundig
følger opp helsepersonells opplysningsplikter ved mulig mistanke
om at barn er utsatt for straffbare handlinger.
Bevilgningen foreslås satt opp med 2,7 mill.
kroner.
En del av bygningene til Nasjonalt folkehelseinstitutt
er kondemnable eller i så dårlig stand at de i løpet av få år vil
være uegnet til videre drift. Det foreligger et umiddelbart sikkerhetsmessig
og driftsteknisk behov for større og bedre arealer til de nasjonale
biobankene. Bevilgningen forslås satt opp med 2,6 mill kroner til
dekning av økt husleie. I tillegg foreslås 12,4 mill. kroner til nødvendige
investeringer, jf. post 45.
Samlet foreslås bevilgningen satt opp med 5,3 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at plutselig uventede
dødsfall skal rapporteres til politiet, med påfølgende rettslig
undersøkelse. Rettsmedisinsk institutt bistår som sakkyndige i etterforskningen.
Slik må det være i alle tilfeller, også når det rammer små barn.
Det må avklares om det er et straffbart forhold, blant annet gjennom
umiddelbare undersøkelser på stedet. Disse medlemmer er
skuffet over Regjeringens håndtering av denne saken slik den er
gjengitt i Helse- og omsorgsdepartementets kapittel i Revidert nasjonalbudsjett,
der den vil at dette fortsatt skal være en frivillig undersøkelse i
regi av helsetjenesten.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre obligatorisk dødsstedsundersøkelse
når barn dør plutselig og uventet."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknad under kap. 719 post 21, og
foreslår å redusere bevilgningen med 55 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 55 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter nedsettes
med | 55 000 000 |
| | fra kr 472 064 000 t
il kr 417 064 000" | |
Bevilgningen foreslås satt opp med 12,4 mill. kroner,
jf. omtale av oppgradering av bygg under post 1.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.