Jeg viser til brev av 24. mars 2009 vedrørende ovennevnte.
Komiteen ber om å få opplyst hvilke "objektive bevis"
som foreligger i den aktuelle saken. Departementet mener at Uniteam
International har gitt uriktige opplysninger til Forsvarets logistikkorganisasjon
vedrørende kostnadene fra underleverandører. Uniteam International
har ved dette oppnådd en urettmessig høy fortjeneste på den aktuelle
containerleveransen, da de har brutt Forsvarets regler om profittbegrensninger
når man er i en eneleverandørsituasjon. Dette regelverket hadde
Uniteam International forpliktet seg til å overholde. Disse forholdene
kan dokumenteres, og Forsvarsdepartementet vil gi en nærmere redegjørelse,
herunder oversende dokumentasjon i anledning saken, etter påske. Dette
skjer på bakgrunn av at Forsvarsdepartementet nå har fått samtykke
fra påtalemyndigheten til å fremlegge bevis i sakens anledning,
jf. brev fra Oslo statsadvokatembeter av 10. mars 2009, innkommet
i Forsvarsdepartementet 30. mars 2009 (vedlegg 1).
Når det gjelder proporsjonaliteten ved anskaffelsesrettslig
avvisning av Uniteam, har departementet lagt vekt på at ovennevnte
er et grovt kontraktsbrudd og innebærer etter departementets oppfatning
et klart brudd på den lojalitetsplikt som oppstilles i kontraktsforhold.
Det er vektlagt at de grovt klanderverdige handlingene er foretatt
av sentrale eiere i selskapet som også har sentrale administrative
funksjoner. Til tross for disse handlingene som har påført Forsvaret tap
i ti-millionersklassen, har ikke Uniteam tatt initiativ til å gjøre
opp for seg. Forsvarsdepartementet antar at Uniteam Internationals
handlemåte kan rammes av straffelovens bedrageribestemmelser, hvilket
var bakgrunnen for at departementet i brev av 11. april 2007 til Romerike
politidistrikt anmeldte Uniteam International og to sentrale eiere
i selskapet.
Forsvarsdepartementet har en overordnet målsetting
om å ha normaliserte forretningsforbindelser til alle leverandørene
i forsvarssektoren, herunder også Uniteam-gruppen. Imidlertid må Uniteam
gjennomføre tiltak for å rydde opp i situasjonen overfor Forsvaret.
I en normaliseringsprosess vil Forsvarsdepartementet
bl.a. vektlegge om det skjer grunnleggende endringer i eierskapsstrukturen
i Uniteam-gruppen, og om selskapet gjør opp for seg økonomisk. Forsvarsdepartementet
vil legge vekt på om Uniteam-gruppen har en konstruktiv holdning
med hensyn til å rydde opp i avdekkede forhold. Departementet vil
også vektlegge om selskapet i sin offentlige kommunikasjon og samhandling
med departementet viser åpenhet, forutsigbarhet og samarbeidsvilje
– noe som er grunnlaget for ethvert tillitsfullt og gjensidig forretningsforhold
mellom kunde og leverandør.
Komiteen anmoder også om å få frigitt og oversendt
de delene av Dalseide II-rapporten som omhandler Uniteam. Rapportens
aktuelle deler frigis med dette for komiteen og følger vedlagt (vedlegg
2). Det gjøres oppmerksom på at Dalseide II-rapporten er unntatt
offentlighet og fortrolig i henhold til Beskyttelsesinstruksen.
Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at Dalseide II-rapporten ikke er
eneste grunnlaget for avvisning av Uniteam. De øvrige grunnlag vil
bli oversendt etter påske.
Uten vedlegg er dette brevet ugradert.