I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen
igangsette en nasjonal satsing på voksne med manglende grunnleggende
ferdigheter. Satsingen skal strekke seg over en periode på ti år.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en nasjonal plan der kommuner og fylkeskommuner med spesiell kompetanse
får et nasjonalt ansvar for å drive opplæring for voksne med manglende grunnleggende
ferdigheter. Disse kommunene skal få ekstra bevilgninger for å ha
dette ansvaret.
3. Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det blir samsvar mellom voksnes opplæringsrett og opplæringstilbudet
til denne gruppen.
4. Stortinget ber Regjeringen styrke lærerkompetansen
innenfor voksenpedagogikk.
5. Stortinget ber Regjeringen sørge for
at de som står utenfor arbeidsmarkedet, og som får hjelp av offentlige
etater, automatisk får tilbud om kartlegging av grunnleggende ferdigheter.
6. Stortinget ber Regjeringen igangsette
en kampanje som skal bidra til å redusere stigmaet knyttet til manglede
grunnleggende ferdigheter, slik at flere voksne søker hjelp."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til representantforslaget.
Komiteen viser til dokumentet
og er enig i at problemstillingene som tas opp, er av stor utdanningspolitisk
betydning. Komiteen viser til at det er nærmere 800 000
mennesker i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet og at
det ligger et arbeidskraftpotensial i denne delen av befolkningen,
forutsatt at det etableres tilstrekkelig gode ordninger for vurdering
av restarbeidsevne jevnlig. Komiteen er kjent med
det arbeidet som er igangsatt for å bidra til å sikre flere av disse
mulighet til å delta i arbeidslivet. Komiteen vil
presisere at utdanning er et av de viktige virkemidlene for å oppnå
dette, og er bekymret over at 40 pst. av gruppen uføre og arbeidsledige også
er de med lavest leseferdighet. Komiteen mener det
kan foreligge en sammenheng mellom mangelfull opplæring over tid
og den store andelen uføre i Norge sammenlignet med andre land.
Komiteen viser til at retten
til voksenopplæring ble innført i 2000, men erkjenner at retten
i liten grad blir brukt. Komiteen mener det er viktig
å legge forholdene til rette for at retten til voksenopplæring blir
bedre ivaretatt slik at flere voksne som trenger slik opplæring,
kan benytte seg av tilbudet.
Komiteen viser til at det er
kommuner og fylkeskommuner som har ansvaret for at det tilrettelegges
for å gi voksne muligheten til å ta utdanning på grunnskole- og
videregående skole-nivå. Det er imidlertid mye som tyder på at det
er store forskjeller i hvordan kommunene og fylkeskommunene velger
å legge til rette for at voksnes rett til slik opplæring skal oppfylles.
Komiteen viser i den sammenheng
til Riksrevisjonens kraftige kritikk i Dokument nr. 3:14 (2007–2008)
hvor det i Riksrevisjonens bemerkninger bl.a. fremkommer at "Riksrevisjonens undersøkelse
viser at det samlet sett fortsatt er betydelige uløste oppgaver
knyttet til voksnes deltakelse i grunnopplæring".
Komiteen er kjent med at departementet
har iverksatt enkelte tiltak for å bedre ansvarsfordelingen og klargjøre
retten til voksenopplæring.
Komiteen viser til at det er
viktig å legge til rette for voksenopplæringstiltak som er tilpasset voksnes
livssituasjon. Program for basiskompetanse i arbeidslivet er et
viktig tiltak i den forbindelse. Programmet har ført til økte midler til
arbeidsplassbasert opplæring i grunnleggende ferdigheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til at studieforbundene har fått økt støtte, og at det
nylig er fremmet forslag om ny lov om voksenopplæring som skal bidra
til stabile rammebetingelser for disse, jf. Ot.prp. nr. 87 (2008–2009). Flertallet viser
videre til at det er varslet en stortingsmelding i inneværende sesjon
og mener det er viktig å vurdere tiltak i en helhetlig sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det trengs
ytterligere konkrete tiltak. Disse medlemmer mener
det er viktig at ansvaret som ligger hos kommuner og fylkeskommuner
for å gi tilbud til voksenopplæring på grunnskole og videregående
skoles nivå, tydeliggjøres, slik at retten gjøres reell for alle
uavhengig av hvilken kommune eller hvilket fylke en har bosted i.
For å sikre et tilstrekkelig godt tilbud til
voksne med rett til grunnopplæring må en gjennomføre nasjonale tiltak
som både sikrer kommunenes og fylkeskommunenes motivasjon for å
gi tilstrekkelig tilbud, samtidig som en sikrer undervisningskompetanse
for de lærere som skal gi opplæringen. Det vises til at det er en
viss forskjell på å lære barn å lese og skrive og å lære voksne
folk det samme. Derfor er kompetansen på utdanningspersonellet avgjørende.
Disse medlemmer mener videre
det er viktig å se nærmere på finansieringsordningene for grunnopplæringstilbudet
til voksne, for å bidra til å stimulere og motivere kommuner og fylkeskommuner
til å være offensive i sin innsats også for voksne med behov for
grunnopplæring.
Disse medlemmer mener en nasjonal
satsing på å forbedre tilbudet til voksne er viktig også sett i
relasjon til det enkelte menneskets selvfølelse og mulighet til
å realisere egne drømmer og visjoner.
Disse medlemmer fremmer forslagene
1, 3, 4, 5 og 6 i dokumentet.
Disse medlemmer viser til at
Kunnskapsdepartementet høsten 2008 fikk sterk kritikk av Riksrevisjonen
for manglende kontroll med og oppfølging av tilbudet til voksne
med mangelfulle grunnleggende ferdigheter, jf. Dokument nr. 3:14
(2007–2008). Dette viser at dagens regjering ikke tar disse store
utfordringene på alvor, og at det ikke er et prioritert område.
Disse medlemmer er skuffet over
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke
tar problemstillingene som reises i representantforslaget, tilstrekkelig
på alvor. Det er ikke tilfredsstillende når Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet nok en gang viser til en stortingsmelding
som skal komme en eller annen gang i fremtiden, eller når de samme
partier skriver at "det er viktig å se nærmere på finansieringstilbudet
for grunnopplæringstilbudet til voksne". Det hjelper ikke voksne
med svake grunnleggende ferdigheter at dagens regjering har gode
intensjoner, de er avhengige av konkrete handlinger.
Disse medlemmer vil understreke
at det spesielt i dagens situasjon er helt nødvendig at det settes
inn målrettede tiltak for å gi flere voksne gode basisferdigheter.
Personer med svake basisferdigheter er ofte de som mister jobbene sine
først i økonomisk vanskelige tider, noe som medfører at det ofte
er vanskelig å sette dem i stand til å fylle andre ledige jobber.
Dagens arbeidsmarked er på de fleste områder så spesialisert at
ledige jobber ofte ikke kan fylles av ufaglærte arbeidstakere.
Disse medlemmer viser til at
det rundt om i landet er for store variasjoner i tilbudet av de
utdanningsrettighetene som er vedtatt av Stortinget. Dette er forhold
som Regjeringen har fått sterk kritikk for av Riksrevisjonen, og
dette er en uholdbar situasjon. Det er derfor helt nødvendig med
en gjennomgang av hvordan vi bedre kan få et samsvar mellom voksnes
opplæringsrett og opplæringstilbudet til denne gruppen, og disse medlemmer er
overrasket over at regjeringspartiene ikke tar dette problemet på
større alvor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal
plan der kommuner og dagens fylkeskommuner med spesiell kompetanse
får et nasjonalt ansvar for å drive opplæring for voksne med manglende
grunnleggende ferdigheter. Disse kommunene skal få ekstra bevilgninger
for å ha dette ansvaret."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Riksrevisjonens undersøkelser i Dokument nr. 3:14 (2007–2008)
hvor de peker på at uklarheter ved finansieringssystemet bidrar til
å hindre tilretteleggingen for å sikre voksnes rett til opplæring.
"Undersøkelsen viser at det fortsatt er en diskusjon
om finansieringen av oppgavene knyttet til tilrettelegging, informasjon
og motivasjon, forhold som anses som sentrale forutsetninger for
gjennomføring av grunnskoleretten. Undersøkelsen viser videre at
flere kommuner begrunner et manglende grunnskoletilbud med at staten ikke
har tilført ekstra ressurser."
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har foreslått at voksnes rett til grunnopplæring
skal finansieres direkte fra staten. Disse medlemmer mener
det vil motivere kommuner og fylkeskommuner til økt innsats for
å sikre voksenretten, fordi den økonomiske belastningen ikke landet
hos kommunene eller fylkene. Det er et viktig incitament for å sikre
et reelt tilbud til den enkelte voksne med slik rett.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
statlig finansieringsordning for tilbudet til voksne med rett til
opplæring på grunnskolens og/eller videregående skoles nivå."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at representantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen Søreide og
Gunnar Gundersen i representantforslag (Dokument nr. 8:10 (2005–2006)) foreslo
å innføre en ordning med spesifiserte rettigheter til grunnopplæring
for voksne. Stortinget gikk enstemmig inn for å be Regjeringen legge
frem en egen sak om voksnes rett til grunnopplæring. Det har ikke
skjedd noe fra Regjeringens side etter det. Den 24. juli 2007 sendte Høyre
et brev til statsrådene Øystein Djupedal og Bjarne Håkon Hanssen
der det ble etterlyst oppmerksomhet rundt problemstillingen med manglende
grunnleggende ferdigheter hos voksne, og der det ble invitert til
en nasjonal dugnad de neste ti årene for å bedre voksnes lese- og skriveferdigheter.
I svarbrevet fra statsrådene 19. september 2007 ble det uttrykt
at de "satte stor pris på invitasjon til samarbeid på dette området".
Det ble også nevnt tiltak som var under arbeid i 2007: Et "rammeverk
og en veileder som skal gjøre det enklere for de som tilbyr opplæring
i grunnleggende ferdigheter å tilpasse opplæringen til voksne" var
under utarbeidelse, og det skulle "iverksettes et motivasjons- og
informasjonsarbeid om voksnes rettigheter til opplæring og verdien
av å delta i opplæring". Siden har det ikke skjedd noe, og nå er
det snart to år siden tiltakene var "under arbeid".
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen igangsette en nasjonal
satsing på voksne med manglende grunnleggende ferdigheter. Satsingen
skal strekke seg over en periode på ti år.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
blir samsvar mellom voksnes opplæringsrett og opplæringstilbudet
til denne gruppen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen styrke lærerkompetansen
innenfor voksenpedagogikk.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen sørge for at de som står
utenfor arbeidsmarkedet, og som får hjelp av offentlige etater,
automatisk får tilbud om kartlegging av grunnleggende ferdigheter.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen igangsette en kampanje
som skal bidra til å redusere stigmaet knyttet til manglede grunnleggende
ferdigheter, slik at flere voksne søker hjelp.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal plan
der kommuner og dagens fylkeskommuner med spesiell kompetanse får
et nasjonalt ansvar for å drive opplæring for voksne med manglende grunnleggende
ferdigheter. Disse kommunene skal få ekstra bevilgninger for å ha
dette ansvaret.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
statlig finansieringsordning for tilbudet til voksne med rett til
opplæring på grunnskolens og/eller videregående skoles nivå.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:104 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen Søreide
og Gunnar Gundersen om tiltak for å styrke de grunnleggende ferdighetene
i voksenbefolkningen – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 28. mai 2009
Ine Marie Eriksen Søreide |
Anders Anundsen |
leder |
ordfører |