Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslaget fra Per-Willy Amundsen, Ib Thomsen, Bård Hoksrud,
Jan-Henrik Fredriksen og Karin S. Woldseth om å forhindre statlig
forskjellsbehandling og konkurransevridning mellom nærbutikker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser videre til forslaget om at dagligvarebutikker,
bensinstasjoner og store kiosker med omsetning over et visst nivå
skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester. I tillegg
foreslås det at Regjeringen utreder en ordning hvor samme type utsalgssteder
kan tilby vinmonopoltjenester etter samme modell som "Post i Butikk".
Flertallet mener at nærbutikken
er helt sentral i mange lokalsamfunn. Mange nærbutikker må også
ha mange bein å stå på for å sikre en forsvarlig drift. Ved å tilby
ulike varer og tjenester kan også nærbutikken gi et bedre tilbud.
Det er et mål for flertallet å støtte nærbutikkene, blant
annet gjennom merkantilt kompetanseprogram for utkantbutikkene i
regionene, MERKUR.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
ønsker at alle dagligvarebutikker, bensinstasjoner og store kiosker
med omsetning over et visst nivå skal kunne tilby spilltjenester
fra Norsk Tipping, og at dette skal være en overgangsordning inntil
en avvikling av spillmonopolet har funnet sted. Flertallet mener
at spillmonopolet er viktig for å finansiere lokale idretts- og
kulturtiltak. I tillegg er det helt sentralt å forebygge negative konsekvenser
av pengespill. Flertallet viser til at i dag går
0,5 pst. av overskuddet til Norsk Tipping til tiltak mot spilleavhengighet
og at antall samtaler på Hjelpelinjen for spilleavhengige har gått
ned fra 3 505 samtaler i 2005 til 2 217 i 2007. Flertallet vil
derfor ikke støtte et forslag hvor målet er å avvikle det norske
spillmonopolet. I tillegg kan hensynet til driften av Norsk Tipping
tilsi at det ikke er ønskelig at butikkene automatisk skal få lov
til å tilby spilltjenester.
Flertallet mener at det å være
kommisjonær for Norsk Tipping er viktig for mange nærbutikker og
at en rekke kommisjonærer har vært omfattet av MERKUR-programmet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brevet fra Nærings- og handelsdepartementet, datert 27.
november 2008, der kultur- og kirkeministeren skriver at departementet
har "bedt Norsk Tipping vurdere om kravene til omsetning for kommisjonærer kan
nyanseres hvis hensynet til tilgjengelighet og kanalisering av folks
spillebehov tilsier det". Dette flertallet støtter
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne ønsker
at alle dagligvarebutikker, bensinstasjoner og store kiosker med
en omsetning over et visst nivå skal få lov til å tilby tjenester
fra Vinmonopolet etter modellen "Post i Butikk". Denne ordningen
skal være en overgangsordning inntil en avvikling av Vinmonopolet
har funnet sted. Flertallet mener at en slik endring
vil føre til en mangedobling av antallet utsalgssteder og i praksis
undergrave Vinmonopolet. Flertallet viser for øvrig
til svaret fra helse- og omsorgsministeren i brevet fra Nærings-
og handelsdepartementet, datert 27. november 2008.
Flertallet mener at Vinmonopolet
er et helt sentralt virkemiddel for å redusere skadevirkingen av
bruk av alkohol i Norge. Flertallet vil derfor ikke
støtte et forslag som kan undergrave Vinmonopolets stilling og der
målet er å avvikle det norske vinmonopolet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at helse- og omsorgsministeren, i brevet fra Nærings-
og handelsdepartementet, datert 27. november 2008, skriver at "Regjeringen
er opptatt av at tilgjengeligheten til Vinmonopolets tjenester skal
være så lik som mulig på landsbasis". Dette flertallet støtter
denne målsettingen og viser til at Vinmonopolet i 2007 opprettet
en prøveordning med ni filialer, såkalte minipol, med begrenset areal,
begrenset sortiment og begrensede åpningstider. Dette flertallet mener
at denne ordningen, som blant annet prøves ut i Namsskogan, videreføres. Dette
flertallet viser i tillegg til Vinmonopolets ordning med
fjernsalg. Ordningen innebærer blant annet at innbyggere i kommuner
uten vinmonopolutsalg kan få varer fraktfritt tilsendt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det i forslaget vises til
at strategien til mange bygdebutikker er å skaffe seg flere ben
å stå på, at mange tilbyr et bredt utvalg av tjenester og at de butikkene
som tilbyr tilleggstjenester fra statlige monopolaktører, kan få
et konkurransefortrinn overfor andre nærbutikker. Det foreslås at Regjeringen
åpner for at nærbutikker som ønsker det, skal få mulighet til å
tilby Norsk Tippings spilltjenester, og at Regjeringen utreder en ordning
med "minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at offentlige myndigheter skal legge opp til likeverdige konkurranseforhold
for nærbutikker, og at dette skal legges til grunn for muligheten
til å kunne tilby tilleggstjenester fra offentlige aktører som spillprodukter
fra Norsk Tipping. Disse medlemmer viser til at en
annen form for konkurransevridning som rammer mange nærbutikker,
er praktiseringen av dagens ordning med "Post i butikk", der disse
butikkene også fungerer som vin- og spritutsalg etter en avtale
om forsendelse og utlevering av varer mellom Posten og Vinmonopolet. Disse
medlemmer mener at man kan unngå denne konkurransevridningen
ved å la norske nærbutikker tilby vinmonopoltjenester etter samme
modell som "Post i butikk":
På bakgrunn av dette fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for at nærbutikker
som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester."
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til svarbrev til komiteen fra statsråd
Sylvia Brustad datert 27. november 2008 (vedlagt). I brevet fremheves
at
"Kravene til rasjonell drift gjør at Norsk Tippings
egne forretningsmessige vurderinger ligger til grunn for valg av
kommisjonær. Det ligger utenfor formålet med Norsk Tipping å benytte
kommisjonærstatus som et rent distriktspolitisk virkemiddel. Norsk
Tipping er imidlertid opptatt av å yte god service til sine spillere i
distriktene. Selskapet tar derfor distriktshensyn når hensynet til
forsvarlig forretningsdrift gir rom for det."
Det fremgår videre at Kultur- og
kirkedepartementet har bedt Norsk Tipping vurdere om kravene til
omsetning for kommisjonær kan nyanseres hvis hensynet til tilgjengelighet
og kanalisering av folks spillebehov tilsier det. I brevet vises
det også til at den norske alkoholpolitikken i stor grad baserer
seg på tilgjengelighetsbegrensende tiltak på befolkningsnivå, og at
en ordning tilsvarende "Post-i-butikk" for salg av alkoholholdig
drikk ikke vil være forenlig med monopolordningen.
Disse medlemmer ser ikke bort
fra at kriteriene for retten til å bli tippekommisjonær kan medføre
utilsiktede konkurransevridende effekter. Disse medlemmer mener
derfor det kan være grunn til å se nærmere på disse kriteriene. Samtidig
bør Norsk Tipping fortsatt kunne legge forretningsmessige vurderinger
til grunn for valget av kommisjonær, og på denne bakgrunn finner disse
medlemmer ikke å kunne støtte et forslag som innebærer at
alle nærbutikker som ønsker det, skal få mulighet til å tilby Norsk
Tippings spilltjenester.
Disse medlemmer viser til at
Høyre og Venstre legger til grunn at alkohol er et lovlig nytelsesmiddel.
Samtidig må det sees hen til sosialpolitiske hensyn i utformingen
av politikken på dette området. Den norske alkoholpolitikken har
bidratt til å holde totalforbruket av alkohol og de alkoholrelaterte
skadene på et mer moderat nivå enn i andre europeiske land.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av den kommunale friheten og det lokale ansvaret for
alkoholpolitikken. Videre vil disse medlemmer understreke
at oppslutning om alkoholpolitikken krever rimelig tilgjengelighet til
kjøp av alkoholholdige varer i hele landet. En rekke mindre kommuner
står uten eget pol, og vil heller ikke kunne påregne eget pol av
hensyn til lønnsomheten.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med
pol i butikk i kommuner uten eget pol."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil understreke viktigheten av å ha en overordnet
nasjonal spillpolitikk. Samtidig skal lokale myndigheter ha en betydelig
frihet innenfor nasjonale rammer. Den enkelte kommune må gis større
innflytelse over spillpolitikken innenfor kommunens grenser. På
samme måte som en kommune kan avgjøre i hvilken form salg av øl skal
gjøres (butikk eller monopol), skal en kommune ha betydelig innflytelse
over bl.a. antall automater, hvor de skal plasseres, hvem som skal
være kommisjonær(er) mv. Dette forutsetter at hver enkelt kommune
utvikler en helhetlig spillpolitisk plan, på samme måte som kommunene
i dag har en alkoholpolitisk plan og planer for det fysiske miljøet
i kommunen.
Det bærende prinsipp for disse medlemmers tilnærming
til spillpolitikken er at det offentlige fastsetter en fornuftig
balanse mellom kontroll og frihet for borgerne. Disse medlemmer mener
at et av hovedproblemene med dagens spillpolitikk er mangelen på
helhetlig tenkning. Mange av elementene i spillpolitikken sees på som
løsrevet fra en større sammenheng og blir behandlet deretter, parallelt
med at det skjer en kontinuerlig utvikling innenfor spillmarkedene som
aktualiserer viktigheten av politisk debatt og det å anlegge et
bredt og helhetlig perspektiv mht. dette feltet. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009) hvor Venstre sammen med
Fremskrittspartiet og Høyre fremmet forslag om en helhetlig gjennomgang av
norsk spillpolitikk og fremtidige utfordringer knyttet til denne. Disse
medlemmer vil igjen vise til Budsjett-innst. S. nr. 2 (2008–2009)
hvor Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med sak om å åpne kommisjonærnettverket for
andre aktører enn Norsk Tipping AS, og forslag om en full gjennomgang
av rammevilkårene for drift av lotterier, og fremme forslag om endringer
i lotteriloven for å sikre bedre utnyttelse av det potensialet som
ligger i lotterivirksomheten. Disse medlemmer viser
til at spilleavhengighet er et voksende problem i dagens samfunn, derfor
bør Norsk Tipping og andre som har omsetning fra alle typer pengespill,
betale et årlig beløp til tiltak mot spilleavhengighet. Hjelpelinjen
for spilleavhengige har mottatt et voksende antall henvendelser
de senere år, og er ett av tiltakene som bør styrkes. Tiltak mot
spilleavhengighet skal ikke bare begrenses til pengespill, men også
omfatte andre avhengighetsskapende spilltyper, herunder dataspill. Disse
medlemmer mener det bør satses mer på forskning på spilleavhengighet,
kompetanseheving i helsesektoren, samt at offentlige myndigheters
tilsyn med spill må styrkes.
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke at på mange mindre steder i Norge har ikke Vinmonopolet utsalg,
på tross av at innbyggerne i kommunen ønsker et slikt utsalg. Dette
medlem vil at kommunene selv skal få bestemme om de ønsker
et alkoholutsalg. Dette medlem viser til at Venstre
går inn for at kommunene skal kunne tillate salg av vin i butikker
som oppfyller alminnelige vilkår for salg av alkoholholdige drikkevarer.
I svarbrev til komiteen fra statsråd Sylvia
Brustad datert 27. november 2008 (vedlagt) vises det til at Vinmonopolet
sommeren 2007 startet en prøveordning med å opprette 9 filialer
(utsalg med begrenset areal, begrenset sortiment og begrensede åpningstider).
Denne ordningen skal evalueres av Vinmonopolet og SIRUS. Dette medlem forventer
at Regjeringen vil legge evalueringen frem for Stortinget på egnet
måte når den foreligger. Dette medlem mener at hvis
denne prøveordningen viser seg å fungere godt, så bør den bli en
permanent ordning, slik at kommuner uten Vinmonopol får anledning
til å åpne slike filialer. Dette medlem er klar over at
økt tilgjengelighet til alkohol kan føre til økt misbruk. Modellen
med vinmonopol er et av de viktigste tilgjengelighetsbegrensende
tiltakene vi har i Norge. Derfor mener dette medlem at en
ordning med vinmonopolfilialer, i de kommunene som vil ha slike,
er en god ordning mht. fare for økt forbruk.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
ikke støtte forslaget om å be Regjeringen utrede en ordning med
"minipol" i matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.