Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at kommunene, enten ved egen virksomhet eller anbud, gir tilbud om vaktmestertjenester til eldre, slik at flere eldre kan bo i eget hjem lenger.
-
2. Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at eldreboliger og seniorboliger bygges med tilhørende vaktmesterleiligheter, slik at eldre i større grad kan bo hjemme."
Forslagsstillerne framholder at tilbudene om vaktmestertjenester som i dag gis i kommunene, er svært begrenset, og de ønsker en utvidelse av disse tilbudene.
Forslagsstillerne mener at tilbud om vaktmestertjenester er et viktig ledd i det forebyggende arbeidet som vil sette eldre mennesker i stand til å leve et verdig liv i sitt eget hjem så lenge helsen tillater det. Det framholdes at en styrking av tilbudet om hjelp til enkle dagligdagse gjøremål vil være skadeforebyggende og kunne hindre lårhalsbrudd og andre fallulykker som rammer mange eldre.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Knut
Arild Hareide, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og
fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
syn om at det forebyggende helsearbeidet må ha konkrete
målsettinger om å redusere skader og fallulykker
hos eldre mennesker, og at tilgang til enkle vaktmestertjenester er
et viktig tiltak i så henseende.
Komiteen viser til flertallsmerknaden
i Innst. S. nr. 150 (2006-2007), side 20, til St.meld. nr. 25 (2005-2006),
Omsorgsmeldinga, der komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mente
at
"et tilbud om enkle vaktmestertjenester er et ledd
i det forebyggende arbeidet som setter eldre mennesker i stand til å leve
et trygt liv i sitt eget hjem så lenge helsen tillater
det. En styrking av tilbudet om hjelp til enkle dagligdagse gjøremål
vil være skade- og fallforebyggende og en mulighet til å hindre
lårhalsbrudd og andre fallulykker som rammer mange eldre."
Komiteen mener det er av stor
betydning å forebygge skader og ulykker blant eldre mennesker,
samt at det bør tilrettelegges for at eldre mennesker skal
kunne være selvstendige og kunne bo i egen bolig så lenge
de selv ønsker.
Komiteen vil vise til Innst.
S. nr. 150 (2006-2007) der flertallet i komiteen mener at tilbud
om enkle vaktmestertjenester er et ledd i det forebyggende arbeidet. En
styrking av tilbudet om hjelp til enkle dagligdagse gjøremål
vil være skade- og fallforebyggende og en mulighet til å forebygge
lårhalsbrudd og fallulykker som særlig rammer
eldre.
Komiteen vil oppfordre til at
Regjeringen legger til rette for og stimulerer til bygging og utbedring
av boliger med stor grad av tilgjengelighet slik at en ivaretar
seniorenes vilje til å skaffe seg hensiktsmessige boliger
på egen hånd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
denne regjeringa har bedret kommunenes samlede økonomi
med 18 mrd. kroner, inkludert økt skatteinngang.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til en undersøkelse
bl.a. utført av KS, som viser at kommunene bruker mye av
sine økte inntekter på bedre omsorgstjenester.
Dersom brukeren oppfyller vilkårene i sosialtjenesteloven
og har behov for praktisk bistand, vil de tjenestene en vaktmester
skal utøve, normalt sett dekkes av sosialtjenestelovens
bestemmelser om dette. Kommunene kan selv bestemme hvordan denne
typen tjenester skal organiseres. Mange kommuner har gode ordninger
med ambulerende vaktmestertjenester hvor de eldre kan få hjelp til
blant annet snømåking, vedbæring, lyspæreskifting og
annen praktisk hjelp.
Etter flertallets mening er det
kommunene, med deres nærhet til innbyggerne, som skal ha
mulighet til å utforme tjenestetilbudet ut ifra lokale
forhold, behov og ønsker. Kommunene må selv vurdere
hvor hensiktsmessig det er å bygge tilhørende
vaktmesterleiligheter i sine eldreboliger og seniorboliger.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enige med forslagsstillerne i at man må legge til rette
for at eldre lengst mulig kan bo i eget hjem. Videre er disse
medlemmer enige i at alle som trenger hjelp i hverdagen,
må få bistand til dette, uavhengig av den enkeltes
bostedsadresse og personlige økonomi.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:83 (2006-2007), fremmet av Fremskrittspartiet, der det blant
annet gjennomgås på en svært omfattende
måte hvordan man best mulig bør legge til rette
for at eldre kan bo hjemme i egen bolig. Disse medlemmer er av
den oppfatning at oppsøkende hjemmesykepleie og bedre tilrettelegging
for frivillig sektor vil være vel så effektivt
som å opprette egne vaktmestertjenester, slik det foreslås
i forslaget fra Venstre.
Disse medlemmer vil imidlertid
stemme for forslagene fra Dokument nr. 65 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes vurdering
av at vaktmestertjenester kan være en hensiktsmessig del
av det forebyggende og helsefremmende tilbudet til eldre og andre
som trenger omsorgstjenester. Det vises til at kommunene etter lov
om sosiale tjenester har plikt til å sikre at den som har
behov for praktisk bistand til å klare dagliglivets gjøremål,
får slike tjenester. Slik disse medlemmer ser
det, bør folkevalgte i kommunene ha frihet til å vurdere
hvordan tilbudet til innbyggerne i deres nærmiljø skal
utformes. Disse medlemmer viser til at Samarbeidsregjeringen
førte en politikk som har gitt økt verdiskapning
og dermed økte inntekter til kommuner og stat. Dette har gitt
grunnlaget for økt satsing på velferd.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at Regjeringen må bidra til at kommunene fokuserer mer på forebygging
i sine eldreomsorgstjenester. Et tilbud om enkle vaktmestertjenester
er et viktig ledd i slik forebygging. Forebygging, slik som forslaget
legger opp til, vil være gunstig samfunnsøkonomisk,
samtidig som det vil sette eldre mennesker i stand til å leve
et trygt og verdig liv i egne hjem lenger. I lov om sosiale tjenester
heter det i § 4-2 a) at de sosiale tjenestene
skal omfatte
"praktisk bistand og opplæring, herunder
brukerstyrt personlig assistanse, til dem som har et særlig
hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemming, alder eller
av andre årsaker"
Videre heter det i § 4-3:
"De som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er
helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie
dagliglivets gjøremål, har krav på hjelp
etter § 4-2 bokstav a-d."
Bestemmelsene innebærer ikke et krav
om praktisk bistand for dem som bare har et moderat eller middels hjelpebehov.
Bistand til dagliglivets gjøremål vil innebære
en videre skjønnsmessig begrensning med hensyn til hvilke
tjenester kommunene må tilby. Sosialtjenesteloven er i
det hele tatt en utpreget skjønnslov, hvor forvaltningen
må utøve skjønn i den konkrete fortolkningen
og anvendelsen av loven. Videre bestemmer kommunene selv tjenestenes
struktur og organisering. Rett til tjenester etter sosialtjenesteloven § 4-2
innebærer ikke at søkeren har et rettslig krav
på en konkret tjeneste. Det er kommunene som ut fra opplysningene
i saken fatter beslutning om hvilke tjenester som eventuelt skal
tilbys, men det skal tas hensyn til søkerens ønsker
og behov. Dette medlem ser på dette grunnlag
behovet for en sterkere føring fra statens side for å møte
det økte behovet for helsetjenester for eldre i fremtiden.
Forebyggingsperspektivet vil her være svært viktig.
Fordi vaktmestertjenester ikke er et lovpålagt
krav, settes det i mange kommuner sterke begrensninger for hvilke
tjenester som tilbys, og hvem som omfattes av tjenestene. I noen
tilfeller, som for eksempel Rissa, Sunndal og Stjørdal
kommuner, tilbys det liten eller ingen bistand utover montering
og vedlikehold av trygghetsalarm og eventuelt av andre tekniske
hjelpemidler. I noen kommuner er tilbudet av tjenester svært begrenset,
men det oppgis at kommunen "bistår med å skaffe
håndverkere eller lignende når det er nødvendig".
I mange kommuner påpekes det at tilbudet avhenger av hvorvidt
den hjelpetrengende har pårørende i nærheten.
I Ullensaker tilbys det for eksempel snømåking,
fylling av parafin og bæring av ved i tillegg til tjenester
knyttet til trygghetsalarm og tekniske hjelpemidler, men bare for
dem som ikke har pårørende i nærheten,
og det understrekes at fordi oppgavene ikke er lovpålagt,
må de tas innimellom andre oppdrag. I mange kommuner gjøres
det avgrensninger mot plenklipping, hagearbeid og mot større
reparasjoner, ominnredninger og oppussing av boliger. Det gjøres også avgrensninger
mot oppgaver hvor man behøver autorisasjon, som rørlegger-
og elektrikertjenester. Det er i hovedsak enklere reparasjoner og
vedlikeholdsarbeid som tilbys.
I rapporten Slik vil eldre bo (Brevik og Schmidt, NIBR
2005:17) gjengis resultater fra en undersøkelse som bl.a.
viser hvordan seniorer bor i dag, hvordan de ønsker å bo
hvis de blir skrøpelige, hva slags tjenester de da ønsker
seg m.m. Et hovedfunn er at mens halvparten av seniorene ønsker
seg et kommunalt tilrettelagt tilbud, som regel omsorgsbolig, foretrekker
den andre halvparten ulike private opplegg for tilrettelagte boliger.
Hver fjerde senior ønsker seg privat, tilrettelagt bolig,
11 prosent ønsker privatbolig i vennefellesskap, mens 7
prosent ønsker generasjonsbolig. Ifølge Norsk
Institutt for by- og regionsforskning (NIBR) ser man et regimeskifte
i synet på hvordan framtidige eldre vil bo om de skulle
bli skrøpelige og hjelpetrengende. Særlig de yngre
seniorene er orientert mot private løsninger, som i dag
i all hovedsak bare finnes i de store byene.
NIBR har beregnet at kostnadene knyttet til
pleie- og omsorgstjenester per bolig fra fylte 80 år og
livet ut beløper seg til om lag 2,2 mill. kroner. Hvis
den tid disse bruker pleie- og omsorgstjenester kunne reduseres
med for eksempel 20 prosent, ved at boligene ble hensiktsmessig
utformet med fullgod tilgjengelighet, ville en samfunnsøkonomisk
kunne forsvare å nytte om lag 435 000 kroner per
bolig til tiltak som førte til det.
Dette medlem vil gjerne påpeke
at dagens vaktmesterordninger ikke er tilstrekkelige for å møte
eldrebølgen som vil komme de nærmeste årene,
og de tjenestene som tilbys i dag, er svært begrensede. Intensjonene
i forslaget om utvidede vaktmestertjenester er å sørge
for at eldre i størst mulig grad kan bo i egen bolig. Dette
er, som forslaget påpeker, samfunnsøkonomisk riktig
og også i tråd med hvordan flertallet av spurte
eldre ønsker det.
Dette medlem vil også påpeke
at ved å legge til rette for bofellesskap og felleslokaler,
gjerne gjennom Husbanken, og i dette legge inn økonomiske
incitamenter som oppfordrer til og legger føringer for
at vaktmesterleiligheter kan bygges inn som en del av seniorboliger
og eldrekollektiver, vil det kunne forebygge problemer og gi eldre
trygghet for å kunne bo hjemme så lenge som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at kommunene, enten ved egen virksomhet eller anbud,
gir tilbud om vaktmestertjenester til eldre, slik at flere eldre kan
bo i eget hjem lenger."
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at eldreboliger og seniorboliger bygges med tilhørende vaktmesterleiligheter,
slik at eldre i større grad kan bo hjemme."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at kommunene, enten ved egen virksomhet eller anbud, gir tilbud
om vaktmestertjenester til eldre, slik at flere eldre kan bo i eget
hjem lenger.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at eldreboliger og seniorboliger bygges med tilhørende
vaktmesterleiligheter, slik at eldre i større grad kan
bo hjemme.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:65 (2006-2007) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunvald Ludvigsen og André N.
Skjelstad om å legge til rette for vaktmestertjenester
til eldre – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 5. juni 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Inga Marte Thorkildsen
ordfører |