Som en følge av at kringkastingsavgiften ble pålagt merverdiavgift, ble Norsk rikskringkasting (NRK) av Stortinget i budsjettproposisjonen for 2005-2006 bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene skulle følge kalenderåret.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til oppfølgingen av dette i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007). I den relevante merknaden i inneværende års budsjettinnstilling understrekes det at endringen i lisensinnbetaling skal være en ren regnskapsmessig omlegging som ikke medfører noen endring for lisensbetalerne, heller ikke i forhold til betalingstidspunkt. I forbindelse med årets budsjettbehandling gis det imidlertid ingen nærmere redegjørelse for modeller, for konsekvenser for lisensbetalerne, økonomiske konsekvenser for NRK eller for det legale grunnlaget knyttet til endring av lisensinnbetalingen.
I Dagens Næringsliv 23. desember 2006 hevdes det at den planlagte omleggingen av lisensinnbetaling i 2007 vil medføre at lisensbetaler vil måtte betale to ganger for månedene januar og februar i 2008. I tillegg til dette fremkommer det i artikkelen også en rekke opplysninger om saksgang og konsekvenser for de involverte partene, som tilkjennegir at Stortinget, etter forslagsstillernes mening, ikke har vært tilfredsstillende orientert om saken. Forslagsstillerne registrerer at det er skapt betydelig usikkerhet rundt innkreving av lisensen.
Forslagsstillerne ber derfor om at Stortinget anmoder Regjeringen om å fremme forslag om hvordan omlegging av lisensinnbetalingen kan skje slik at hensynet til lisensbetalerne ivaretas og forholdene rundt lisensinnbetalingen klargjøres. Forslagsstillerne ber om at følgende premisser legges til grunn ved utarbeidelsen av forslaget:
-
– Lisensbetaler skal ikke bli påført økte omkostninger eller få svekket sine rettigheter.
-
– Omleggingen må være i tråd med god regnskapsskikk og i overensstemmelse med berørte lover og forskrifter.
-
– Lisensavgiften skal være i tråd med det beløp og ha gyldighet for den periode som til enhver tid fastsettes av Stortinget.
Forslagsstillerne forutsetter at Regjeringen i sin saksfremstilling gir fyllestgjørende opplysninger om økonomiske, administrative og formelle konsekvenser for NRK og lisenstakerne.
Forslagsstillerne fremsetter følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007, fremme forslag for Stortinget vedrørende omlegging av lisensinnbetaling til NRK."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at NRK i budsjettproposisjonen for 2005-2006 og generalforsamlingen 2005 ble bedt om at periodene for innbetaling av fjernsynslisens skulle følge kalenderåret. Årsaken var at NRK ble pålagt merverdiavgift.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser også til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Høyre og Kristelig Folkeparti fulgte dette opp i behandlingen i Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007), etter at budsjettforslaget var lagt fram fra Regjeringen. Dette flertallet forutsatte at kringkastingsavgiften fra og med 2007 i sin helhet skulle inntektsføres i kalenderåret, og at omleggingen ikke skulle få noen betydning for lisensbetalerne. Kringkastingsavgiften skal betales 1. mars og 1. september på nøyaktig samme måte som før.
Flertallet viser videre til at forslagsstillerne mener at det - gjennom oppslag i media - er skapt usikkerhet rundt innkrevingen av lisensen, og har derfor fremmet forslag om at Regjeringen må legge fram saken for Stortinget, senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener stortingsflertallet har gitt en klar og utvetydig oppdragsbeskrivelse til departementet, og registrerer at departementet har oppfattet det på samme måte.
Dette flertallet registrerer videre at Regjeringen har fulgt opp flertallsmerknaden, og at forslag til ny forskrift for NRK nå har vært ute på høring. Av høringsbrevet fremgår det at Stortingets forutsetninger er fullt ivaretatt.
Dette flertallet er tilfreds med at Regjeringen følger opp de forutsetninger stortingsflertallet la til grunn for innkreving av kringkastingsavgiften, og registrerer at de foreslåtte forskriftsendringer ikke vil få noen betydning for lisensbetalerne, og at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars og 1. september på nøyaktig samme måte som før.
Komiteen forutsetter at dersom Kultur- og kirkedepartementet finner å skulle gjennomføre lisensinnkrevingen på annen måte enn det Stortinget har bestemt, vil dette bli framlagt for Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at den debatten som har vært etter at budsjettinnstillingen for 2007 ble kjent, tydelig viser at i det minste deler av det flertallet som sto bak merknaden om regnskapsomleggingen for NRK, ikke har hatt tilgang til viktig informasjon om de problemstillingene som er knyttet til omleggingen. Dette gjelder blant annet spørsmål knyttet til sammenfallet mellom lisensbetalernes innbetalingstidspunkt og den perioden betalingen gjelder for, regnskaps- og likviditetsmessige konsekvenser for NRK, og spørsmål knyttet til de rammer regnskapsloven setter.
Disse medlemmer viser til at det i ettertid har fremkommet at NRK i juni 2006, kort tid etter skifte av styreleder i NRK, fremla forslag til hvordan omleggingen skulle gjøres. Dette forslaget ble avvist av departementet med formell begrunnelse. NRKs forslag innebar et permanent likviditetsmessig tap for NRK i størrelsesorden 550 mill. kroner. Det har også fremkommet at det fra NRKs side har vært fremholdt at omleggingen innebar betydelige utfordringer koblet til problemstillingene som nevnt ovenfor. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen til tross for at omleggingen hadde vært etterspurt av Stortinget, og at saken hadde vært diskutert med NRK, valgte ikke å omtale spørsmålet i budsjettproposisjonen for 2007, eller selv å komme med forslag til Stortinget om hvordan saken skulle løses. Disse medlemmer merker seg også opplysningene om at den vedtatte merknaden, som Regjeringen nå støtter seg på, har tilflytt Stortinget fra NRKs styreleder via regjeringspartienes medlemmer i komiteen.
Disse medlemmer viser til departementets høringsbrev av 31. januar 2007 (vedlegg), vedrørende utkast til endringer i forskrift om fjernsynsmottagere, der alternative modeller er drøftet. Alternativene er i all hovedsak de samme som NRKs opprinnelige forslag fra 2006, og den modellen som følger av merknad om denne saken fra budsjettinnstillingen (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006 -2007)). Forskjellene mellom disse alternativene dreier seg om et regnskapsmessig sprik på vel 1 mrd. kroner. Etter disse medlemmers oppfatning er det åpenbart at valg av modell også har stor betydning for NRKs økonomiske handlingsrom for årene som kommer. Disse medlemmer mener derfor at spørsmålet ikke bare har betydning for valg av modell ved overgang til ny periodisering av NRK-lisensen, men at dette også er svært relevante opplysninger for Stortinget i forbindelse med det ordinære lisensvedtaket. Disse medlemmer mener Regjeringen må tåle kritikk for manglende informasjon til Stortinget, både for manglende oppfølging av Stortingets pålegg om endring av ordningen for lisensinnbetaling, kfr. St.prp. nr. 1 (2005-2006), og for manglende bakgrunnsinformasjon om NRKs økonomi i forhold til lisensfastsettelsen for 2007.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen, etter at nærværende forslag ble fremsatt, har sendt et utkast til endringer i forskrift om fjernsynsmottagere ut til høring. Utkastet beskriver i hovedtrekk de aktuelle modeller til løsning. Disse medlemmer har også merket seg at statsråden i brev av 28. februar 2007 (vedlegg) til komiteen meddeler at han ut fra Stortingets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007), ikke mener det er nødvendig å komme tilbake til Stortinget med saken. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen anbefaler en løsning i tråd med det som i de senere måneder har vært gjenstand for sterk offentlig debatt. Disse medlemmer mener denne debatten til fulle har belyst at viktige tema knyttet til omleggingen er reelt diskuterbare, og at saken fortsatt er forbundet med usikkerhet. Disse medlemmer mener det i respekt for Stortingets arbeid, og i lys av sakens forhistorie, ville være naturlig å legge saken frem som anmodet av forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007, fremme forslag for Stortinget vedrørende omlegging av lisensinnbetaling til NRK."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Stortinget ble orientert i St.prp. nr. 1 (2005-2006) om at NRK var blitt bedt om å legge om kringkastingsavgiften slik at periodene for innbetalingene følger kalenderåret.
Dette medlem viser til svarbrev til familie- og kulturkomiteen av 28. februar 2007, hvor kulturministeren uttaler følgende:
"Videre spør komiteen hvorfor departementet ikke redegjorde for de regnskapsmessige konsekvenser av omleggingen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Som kjent kom saken opp som følge av en flertallsmerknad fra Familie- og kulturkomiteen i Budsjett-innst.S.nr.2 (2006-2007)."
Dette medlem mener at Regjeringen burde omtalt saken i budsjettframlegget for 2007. Dersom Regjeringen ikke hadde planer om å gjennomføre pålegget som ble gitt til NRK om omleggingen av lisensinnbetalingen, så burde det ha vært orientert om det i budsjettproposisjonen. Nå har saken vært ute på høring. Dette medlem støtter forslaget om å få en sak til Stortinget vedrørende omlegging av lisensbetaling for NRK.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og
senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007, fremme
forslag for Stortinget vedrørende omlegging av lisensinnbetaling
til NRK.
Komiteen viser til dokumentet og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:31 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen og Trine Skei Grande om omlegging av lisensinnbetaling til Norsk rikskringkasting (NRK) - avvises.
Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev
av 19. januar d.å. der komiteen ber om Kultur-
og kirkedepartementets vurdering av et Dok. nr. 8:31 (2006-2007) om
omlegging av linsensinnbetaling til Norsk rikskringkasting.
Forslagsstillerne viser bl.a. til oppslag i
Dagens næringsliv om saken og mener det "er
skapt betydelig usikkerhet rundt innkreving av lisensen". Derfor
ber forslagsstillerne Stortinget anmode Regjeringen om å fremme
et forslag til hvordan omleggingen av lisensinnbetalingen
skal skje.
Kultur- og kirkedepartementet viser til at bakgrunnen for
saken er følgende flertallsmerknad i Budsjett-innst. S.
nr. 2 (2006-2007):
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at Stortinget hvert år vedtar kringkastingsavgiften
for det etterfølgende kalenderår. NRK har regnskapsført
avgiften med en faseforskyvning på to måneder.
Likviditetsmessig har dette ikke hatt noen betydning, idet avgiften
betales inn i to terminer, 1. mars og 1. september.
Som følge av at kringkastingsavgiften nå er pålagt
merverdiavgift, ble NRK i generalforsamlingen 2005 og i budsjettproposisjonen
for 2006, bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet. Dette flertallet
har merket seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt fra 2007. Dette er en ren regnskapsteknisk endring. Det
får dermed ingen betydning for lisensbetalerne. Dette flertallet
vil understreke at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars
og 1. september på nøyaktig samme måte
som før.
Kultur- og kirkedepartementet ser at mediedekningen
av saken har gitt et inntrykk av at premissene i saken er svært
uklare. Dette er etter departementets syn ikke riktig.
Av stortingsflertallets merknad går
det for det første klart fram at kringkastingsavgiften
fra og med 2007 i sin helhet skal inntektsføres i kalenderåret.
For det andre skal dette ikke få noen betydning for lisensbetalerne.
Det understrekes særlig at kringkastingsavgiften skal betales "pr. 1. mars og 1. september
på nøyaktig samme måte som før". Merknaden
gir dermed en klar og utvetydig oppdragsbeskrivelse til departementet.
Kringkastingsloven § 8-3 andre
ledd gir Kongen hjemmel til å fastsette "forskrift
om innkreving av avgifter og renter". Stortinget har derfor
overlatt til Kongen å fastsette detaljene rundt innkrevingen
av kringkastingsavgiften. Reglene følger per i dag av forskrifter
av 23. oktober 1980 nr. 8798 om fjernsynsmottakere.
Departementet sendte 30. januar ut
et høringsnotat med forslag til forskriftsendringer som
skal sikre at Stortingets forutsetninger i forbindelse med budsjettvedtaket
for 2007 blir ivaretatt. Høringsfristen er satt til 13. mars
2007. En kopi av høringsnotatet følger vedlagt.
Så lenge departementet, innenfor den
forskriftshjemmelen Stortinget har gitt, kan finne en løsning
som ivaretar stortingsflertallets klare forutsetninger i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2006-2007), kan jeg ikke se at det skulle være
behov for å legge saken fram for Stortinget på nytt.
Undervedlegg 1
Brev fra Kultur- og kirkedepartementet
til høringsinstansene, jf. vedlagte liste, datert 31. januar
2007
Finansdepartementet
Barne- og likestillingsdepartementet
Fornyings- og administrasjonsdepartementet
Norsk rikskringkasting AS
Forbrukerombudet
Det følger av kringkastingsloven § 8-3
at Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker,
dvs. fjernsynsapparat.
Avgiftsvedtaket fattes i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet og gjelder for det kommende kalenderåret.
Vedtaket fattes medio desember. Det betales merverdiavgift på kringkastingsavgiften.
Det følger av kringkastingsloven § 6-4
at kringkastingsavgiften skal finansiere virksomheten i Norsk rikskringkasting
AS.
Ansvaret for å innkreve avgiften er
lagt til NRK, jf forskrift av 23. oktober 1980 nr. 8798
om fjernsynsmottakere. I dag fakturerer NRK lisensbetalerne to ganger
per år med forfall 1. mars og 1. september. Avgiften
kreves inn forskuddsvis for seks måneder av gangen, dvs.
at innbetalingen 1. mars gjelder perioden 1. mars
- 31. august, mens innbetalingen 1. september gjelder
for perioden 1. september - 28. februar det påfølgende år.
Nye lisensbetalere får det første året
fradrag i lisensen for de månedene fjernsynet ikke har
vært i bruk, inkludert den måneden fjernsynet
ble anskaffet. Dersom mottakeren tas ut av bruk i perioden faller
neste forfall bort. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.
Dagens innkrevingspraksis medfører
at NRK periodiserer to måneder av kringkastingsavgiften
som inntekt i regnskapet året etter. Etter at NRK kom inn
i merverdiavgiftssystemet har dette skapt problemer for NRKs merverdiavgiftsinnbetalinger.
I de tilfellene hvor merverdiavgiftssatsen endres med virkning fra årsskiftet,
vil NRK 1. september ha krevd inn feil merverdiavgift for
de to månedene inn i det nye året.
I generalforsamlingen for 2005 ba daværende
kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland NRK om å iverksette
de nødvendige forberedelser for å legge om kringkastingsavgiften
slik at periodene for innbetalingene følger kalenderåret.
Stortinget ble orientert om dette i St.prp. nr. l (2005-2006).
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007) uttalte
stortingsflertallet følgende:
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at Stortinget hvert år vedtar kringkastingsavgiften
for det etterfølgende kalenderår. NRK har regnskapsført
avgiften med en faseforskyvning på to måneder.
Likviditetsmessig har dette ikke hatt noen betydning, idet avgiften
betales inn i to terminer, 1. mars og 1. september.
Som følge av at kringkastingsavgiften nå er pålagt
merverdiavgift, ble NRK i generalforsamlingen 2005 og i budsjettproposisjonen
for 2006, bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet. Dette flertallet
har merket seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt frå 2007. Dette er en ren regnskapsteknisk endring.
Det får dermed ingen betydning for lisensbetalerne. Dette
flertallet vil understreke at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars
og 1. september på nøyaktig samme måte
som før."
Stortingsflertallet forutsetter at fra og med
2007 skal NRKs regnskaper gjenspeile dette; dvs. at inntektene fra
avgiften i sin helhet skal inntektsføres i det aktuelle kalenderåret.
Forutsetningen er at omleggingen ikke skal få betydning
for lisensbetalerne.
I det følgende beskriver departementet
en modell for hvordan innkrevingen av kringkastingsavgiften kan legges
om slik at NRKs inntektsføring av avgiftsinntektene samsvarer
med Stortingets forutsetninger. Dette vil kreve endringer i forskrift
av 23. oktober 1980 nr. 8798 om fjernsynsmottakere. Departementet beskriver
også to alternative modeller, og ber også om høringsinstansenes
syn på disse.
I henhold til forvaltningsloven § 37
skal "Offentlige og private institusjoner og
organisasjoner for de erverv, fag eller interessegrupper som forskriftene
skal gjelde eller gjelder for eller hvis interesser særlig berøres, […] gis
anledning til å uttale sig før forskriften blir
utferdiget, endret etter opphevet." I en sak av så stor
offentlig interesse mener departementet at det er viktig å sikre
at alle sider av saken er tilstrekkelig opplyst før vedtak
treffes.
Departementet legger derfor til grunn at det
ikke er mulig å gjennomføre de nødvendige
regelendringene med virkning for første innbetaling av
kringkastingsavgiften 1. mars 2007. Første termin
av kringkastingsavgiften for 2007 vil derfor bli krevd inn på samme
måte som tidligere.
Stortingsflertallet forutsetter at NRK fra og
med 2007 skal inntektsføre hele årets kringkastingsavgift
i kalenderåret. Samtidig skal omleggingen ikke få noen betydning
for lisensbetaterne.
Modell 1: En løsning
som tilfredsstiller Stortingets forutsetninger er følgende:
– Det tas
inn en bestemmelse i forskriften om at kringkastingsavgiften fastsettes
for kalenderåret. NRK endrer sin bokføringspraksis
slik at avgiftsinntektene i sin helhet blir inntektsført
i kalenderåret.
– Det slås fast i forskriften
at kringkastingsavgiften skal innkreves på samme tidspunkt
som tidligere, dvs. 1. mars og 1. september, og
som tidligere med en halvdel av det fastsatte årsbeløp.
Innbetalingen l. mars vil gjelde første halvår
mens innbetalingen l. september vil gjelde andre halvår.
– Det slås fast i forskriften
at dersom mottakeren tas ut av bruk og dette meldes skriftlig til
NRK før neste forfall, skal det ikke innkreves ytterligere avgift.
Det betyr at den som har betalt kringkastingsavgift i september
ikke bli avkrevd ny avgift forutsatt at mottakeren tas ut av bruk
før l. mars året etter. Dermed vil det
ikke for noen lisensbetalere på noe tidspunkt påløpe
noen ekstraregning på grunn av omleggingen.
– For nye avgiftspliktige skal
avgiften i tråd med gjeldende praksis avkortes for hver
måned vedkommende ikke har hatt fjernsynsmottaker, inkludert
måneden for anskaffelse av mottaker.
– For overgangsåret 2007
vil forslaget innebære at kringkastingsavgiften må inntektsføres
over en periode på 10 måneder. I praksis kan dette
gjennomføres slik at første innbetaling gjelder
perioden fra 1. mars til 31. august, mens andre
innbetaling gjelder fra 1. september til 31. desember.
– For lisensbetalerne
vil forslaget ikke få noen negative konsekvenser. Det samme
beløp skal innbetales på samme tidspunkt som i
dag og innbetalingen gir anledning til å benytte fjernsynsapparatet
som i dag. Omleggingen innebærer ingen endringer for lisensbetalere
som går ut av ordningen. For nye lisensbetalere vil forslaget
være mer gunstig enn dagens ordning.
– For NRK vil forslaget gi en
positiv regnskapsmessig effekt i 2007 på om lag 550 mill.
kroner. Dette er en rent regnskapsmessig endring, og innebærer ikke økte
innbetalinger eller endret likviditet for NRK. Tvert i mot vil omleggingen
innebære et likviditetstap ved at nye lisensbetalere vil
betale for to måneder mindre det året de kommer
inn i ordningen enn ved dagens system. Mens avgiften i dag i sin
helhet innkreves forskuddsvis, innebærer forslaget at innbetalingene
vil gjelde to måneder på etterskudd og fire måneder
på forskudd. Erfaringsvis kommer det årlig mellom
100 000 og 120 000 nyinnmeldinger i lisenssystemet.
To måneders lisens for 120 000 betalere utgjør
ca. 40 millioner kroner med dagens avgiftsnivå. Denne effekten
vil gjenta seg hvert år. Inntektssvikten vil utgjøre
en permanent reduksjon i NRKs likviditet.
Modell 2: avkorting av
siste innbetaling 2007, endrede innbetalingstidspunkt
Et alternativ til å kreve inn full
kringkastingsavgift innenfor 10-månedersperiode er å holde
fast på at kringkastingsavgiften i sin helhet betales forskuddsvis. Kringkastingsavgiften
for siste periode 2007 fra 1. september til 31. desember
kan i denne modellen reduseres med et beløp tilsvarende
to måneders avgift. Den neste regningen vil da ha betalingsfrist
1. januar og gjelde for første halvår
2008. Faste nye betalingstidspunkter blir 1. januar og
1. juli for henholdsvis første og andre
halvår. Denne løsningen vil oppfylle Stortingets
pålegg om å følge kalenderåret,
og gi NRK uforandret økonomi. Den oppfyller imidlertid
ikke forutsetningen i Stortingets merknad om at lisensinnbetalingene
skal skje akkurat som i dag.
Et problem med denne modellen er at Stortinget
gjør vedtak om kringkastingslisensen på et så sent
tidspunkt at det ikke er tid til å sende ut regning i tide
til å ha forfallsdato 1. januar. En slik modell
krever dermed at vedtak om kringkastingslisens må gjøres
på et tidligere tidspunkt enn i dag.
Modell 3: avkorting av
siste innbetaling 2007, og samme innbetalingstidspunkt
En annen løsning er å avkorte
siste betaling i 2007 som beskrevet over, men samtidig beholde framtidige betalingstidspunkt
1. mars og 1. september for henholdsvis første
og andre halvår.
Denne løsningen innebærer
en permanent reduksjon i NRKs likviditet på om lag 550
mill kroner. Med forventet rentenivå vil dette medføre
at NRKs resultat svekkes med om lag 20 mill. kroner per år.
Både modell 2. og 3 innebærer
en avkorting av kringkastingsavgiften for 2007 og vil derfor kreve
et nytt avgiftsvedtak i Stortinget i forbindelse med revidert budsjett.
Disse modellene krever ikke forskriftsfesting av avgiftsfritak for
perioden fram til neste forfall.
Alle alternativer vil kreve justeringer i forskriften
om fjernsynsmottakere. Dette følger vedlagt.
Vi ber om eventuelle merknader innen 13. mars 2007.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr.
8798 om fjernsynsmottakere gjøres det følgende
endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to like deler med forfall 1. mars
og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har hatt fjernsynsmottaker.
Dersom mottakeren tas ut
av bruk mellom to forfall, og den avgiftspliktige melder fra skriftlig
om dette innen neste forfall, faller neste innbetaling bort, jf § 9. Det
gis ingen refusjon for innbetalt avgift.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.
§ 9 første ledd skal
lyde:
Når mottaker ikke lenger er i bruk,
må skriftlig melding sendes NRK straks og før neste forfalt. Imotsatt fall
må avgift betales på forskriftsmessig måte.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr.
8798 om fjernsynsmottakere gjøres det følgende
endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to deler med forfall 1. januar og 1. juli.
I 2007 betales avgiften i to deler med forfall 1. mars
og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har katt fjernsynsmottaker.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.
I forskrift av 23. oktober 1980 nr, 8798 om
fjernsynsmottakere gjøres det følgende endringer:
§ 2 skal lyde:
§ 2.
Betaling av avgiften m.v.
Kringkastingsavgiften fastsettes for kalenderåret i Stortingets årlige
budsjettvedtak.
Avgiften betales
i to deler med forfall 1. mars og 1. september.
For nye seere avkortes
den årlige avgiften for hver måned seeren ikke
har hatt fjernsynsmottaker.
Det må betales avgift
selv om mottakeren brukes lite. Dette
gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller
ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold
og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.
Jeg viser til Familie- og kulturkomiteens brev
av 5. februar 2007. Jeg viser også til brev av
5. februar 2007 med departementets merknader til Dok. nr.
8:31 (2006-2007).
Komiteen spør for det første
om departementet har vurdert Skattebetalerforeningen som høringsinstans. Departementet
har - nettopp fordi dette er tale om en regnskapsteknisk endring
som ikke skal få noen betydning for lisensbetalerne - lagt
til grunn at det er tilstrekkelig med en relativt begrenset høring
av forskriftsutkastet. Departementet har derfor sendt utkastet på høring
til Finansdepartementet, Barne- og likestillingsdepartementet, Fornyings-
og administrasjonsdepartementet, NRK og Forbrukerombudet.
Videre spør komiteen hvorfor departementet
ikke redegjorde for de regnskapsmessige konsekvensene av omleggingen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Som kjent kom saken
kom opp som følge av en flertallsmerknad fra Familie- og
kulturkomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007). I oppfølgingen
av dette har departementet utredet ulike modeller for hvordan lisensinnkrevingen
kan omlegges i samsvar med Stortingets forutsetninger og de økonomiske
konsekvensene av de ulike modellene. Dette utredningsarbeidet ble
påbegynt etter at innstillingen fra komiteen forelå.
Departementet hadde derfor ikke mulighet for å redegjøre
nærmere for disse konsekvensene i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Endelig spør komiteen om statsråden
vil komme tilbake til Stortinget med saken, og evt. i hvilken form. Som
nevnt i brev av 5. februar 2007 til komiteen legger departementet
til grunn at det utkastet til forskriftsendringer som nå er
sendt på høring ivaretar Stortingets forutsetninger
slik de er uttrykt i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007). Så lenge
høringen gir grunnlag for å gå videre
med en slik modell, skulle det derfor ikke være nødvendig å legge
saken fram for Stortinget.
Det vises til brev 5. februar 2007 der Familie-
og kulturkomiteen stiller to spørsmål til Justisdepartementet
i forbindelse med stortingsbehandlingen av Dokument 8:31 (2006-2007)
om omlegging av lisensbetaling til Norsk Rikskringkasting. Justisdepartementet
viser i brev 6. februar 2007 til Finansdepartementet til
at henvendelsen gjelder regnskapsrettslige spørsmål,
og legger til grunn at brevet derfor bør besvares av finansministeren.
I brevet fra Komiteen står det:
"I forbindelse med behandlingen av sak: Dokument nr
8:31, i Stortinget ønsker Kultur og familiekomiteen å stille
følgende spørsmål til Justisdepartementets
lovavdeling.
l budsjettinnstilling S. nr. 2 (2006
- 2007) samlet flertallet seg om følgende merknad:"Et
annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og
Venstre, viser til at Stortinget hvert år vedtar kringkastingsavgiften
for det etterfølgende kalenderår. NRK har regnskapsført
avgiften med en faseforskyvning på to måneder.
Likviditetsmessig har dette ikke hatt noen betydning, idet avgiften
betales inn i to terminer, 1. mars og 1. september. Som
følge av at kringkastingsavgiften nå er pålagt merverdiavgift,
ble NRK i generalforsamlingen 2005 og i budsjettproposisjonen for
2006, bedt om å sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet. Dette flertallet
har merket seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt fra 2007. Dette er en ren regnskapsteknisk endring. Det får
dermed ingen betydning for lisensbetalerne. Dette flertallet vil
understreke at lisensen forutsettes betalt pr. 1. mars
og 1. september på nøyaktig samme måte som
før."
Det har i ettertid vist seg at premissene som
lå til grunn for merknaden er høyst diskutable,
og at i det minste deler av det flertallet som sto bak merknaden, ikke
har forstått de formelle og faktiske komplikasjoner merknaden
innebærer.
Problemstillingene som beskrives var ikke drøftet
i proposisjonen. Merknaden kom etter innspill direkte fra NRK til
noen av de partigruppene som utgjør flertallet.
Det har i ettertid fremkommet at NRKs revisor
i utgangspunktet mente det var tvilsomt om den løsningen
som er skissert var i overensstemmelse med regnskapsloven, men at
en merknad om dette ville gi det nødvendige hjemmelsgrunnlag
for at ordningen kunne godkjennes. (Hertil kommer selvsagt de endringer
som måtte gjøres i kringkastingsforskriften) Bakgrunnen for
betenkelighetene ligger i problemstillingene knyttet til sammenhengen
mellom den periode lisensbetalerne betaler for og når betaling
faktisk finner sted. Den ordning merknaden beskriver innebærer
at 14 måneders lisens bokføres innenfor et år
(hvilket gir en regnskapsmessig gevinst på ca 550 millioner
kroner), og at lisensbetalernes forskuddsbetaling endres fra 6 til
4 måneder.
På denne bakgrunn ønsker komiteen
følgende spørsmål belyst:
Er nevnte ordning for lisensinnkreving lovlig
i regnskapslovens forstand ved at Stortinget i sin behandling beskriver
betalingsordningen i en merknad?
Hvis svaret på dette er ja, hvordan
vil det rettslig stille seg når Stortinget ikke har vært
tilfredsstillende orientert om saken og merknaden ikke avspeiler
fakta? (Det legges da til grunn at merknaden feilaktig fastslår at
endringen ikke har betydning for lisensbetalerne, og at de økonomiske
konsekvensene for NRK ikke er berørt.)"
Regnskapsloven har ikke betydning for lovligheten av
lisensinnkreving i seg selv. Lovligheten av innkreving av NRK-lisens
avgjøres ut fra bestemmelsene i og i medhold av kringkastingsloven
sammenholdt med Stortingets budsjettvedtak om kringkastingsavgiften.
NRK skal som regnskapspliktig sørge
for at årsregnskapet utarbeides i samsvar med regnskapsloven
og god regnskapsskikk, og herunder følge regnskapslovens
regler ved regnskapsføringen av kringkastingsavgiften.
Regnskapsloven krever bl.a. at inntekt skal resultatføres
når den er opptjent (opptjeningsprinsippet).
Departementet legger til grunn at det stilles
spørsmål ved om det som er angitt i den siterte
komitemerknaden, om omlegging av periodene for lisensinnbetalingene
og NRKs inntektsføring av kringkastingsavgiften, i seg
selv har betydning for hva som vil være korrekt regnskapsmessig
periodisering av kringkastingsavgiften etter regnskapsloven.
En komitémerknad med omtale av regnskapsføringen
i et konkret tilfelle hos en regnskapspliktig har i utgangspunktet
ikke selvstendig betydning for hva som er korrekt anvendelse av
regnskapsloven på det omtalte tilfellet. I den aktuelle
komitémerknaden uttaler for øvrig ikke flertallet
seg om hva som vil være korrekt regnskapsmessig periodisering
etter regnskapsloven. Flertallet opplyser kun at det "har merket
seg at NRK derfor pålegges å inntektsføre
hele kringkastingsavgiften i det kalenderåret den blir
innbetalt fra 2007". Flertallet angir heller ikke nærmere
hvordan en skal "sørge for at periodene for innbetalingene
følger kalenderåret i regnskapet", noe som er
nødvendig for å vurdere korrekt inntektsperiodisering
etter regnskapsloven. Etter min vurdering gir merknaden etter sitt
innhold ikke holdepunkter for avvik fra det som ellers følger
av regnskapsloven og god regnskapsskikk mht. hva som vil være
korrekt (lovlig) regnskapsmessig periodisering av kringkastingsavgiften.
Komitémerknaden har derfor etter min
vurdering ikke betydning for hvordan NRK skal inntektsføre kringkastingsavgiften
etter regnskapsloven. Det som er opplyst i brevet fra komiteen om
at "i det minste deler av det flertallet som sto bak merknaden,
ikke har forstått de formelle og faktiske komplikasjoner
merknaden innebærer", har heller ikke betydning. Det må på vanlig
måte foretas en korrekt regnskapsføring etter regnskapslovens
regler.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 29. mars 2007
May-Helen Molvær Grimstad
leder |
Espen Johnsen
ordfører |