Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette en egen ombudsordning for psykisk utviklingshemmede. Ombudsordningen må ha reell innflytelse og nødvendige sanksjonsmuligheter overfor tjenesteyteren."
Forslagsstillerne viser innledningsvis til medieoppslag som beskriver vanskelige forhold for utviklingshemmede og deres familier og at mange kommuner ikke følger opp sosialtjenesteloven, som skal sikre utviklingshemmede et verdig liv. I møter med Landsforbundet for Utviklingshemmede og Pårørende (LUPE) har forslagsstillerne fått bekreftet dette. LUPE mener at store kommunale forskjeller er et stort problem, og legger vekt på at fylkesmannen ikke har noen sanksjonsmuligheter overfor kommunene når utviklingshemmede gis medhold i klager.
Forslagsstillerne gjengir relevante bestemmelser i sosialtjenesteloven og uttaler at dagens ordning, hvor kun de med ressurssterke pårørende har mulighet til å framstille klager til fylkesmannen, er uforsvarlig og uverdig. Det er forslagsstillernes syn at fylkesmannen ikke er den rette til å ivareta denne gruppens interesser på grunn av manglende sanksjonsmuligheter overfor kommunene.
Det vises til brev til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe der helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad uttaler at Regjeringen vil endre pasientrettighetsloven slik at også brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester skal omfattes av ordningen med pasientombud.
Forslagsstillerne mener det er uheldig å utvide pasientombudsrollen og mener det bør være et skille mellom psykisk utviklingshemmede og dem som i dag ligger under pasientombudets ansvarsområde. Det å gjøre alle psykisk utviklingshemmede til pasienter er etter forslagsstillernes syn med på å gjøre dem til ressurssvake mennesker framfor å fokusere på mulighetene for denne gruppen.
Det er etter forslagsstillernes mening nødvendig å sikre utviklingshemmede en god ombudsordning som ivaretar deres interesser, og som innehar nødvendige sanksjonsmulighetene overfor kommunene. Det er forslagsstillernes syn at det også bør vurderes hvordan en kan tillegge ombudsordningen myndighet til å treffe avgjørelse i viktige saker som angår psykisk utviklingshemmede.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen,
Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila
Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, støtter forslagsstillernes
syn om at det er uakseptabelt dersom mennesker med psykisk utviklingshemming
ikke får et kommunalt tjenestetilbud som ivaretar den enkeltes
behov på en tilfredsstillende måte. NOU 1985:34
slo for mer enn 25 år siden fast at livssituasjonen for
mennesker med psykisk utviklingshemming i institusjonene var sosialt
og kulturelt uakseptabel. På denne bakgrunn startet i 1991
reformen for mennesker med psykisk utviklingshemming, hvor kommunene
fikk det fulle ansvar for tjenester til mennesker med utviklingshemming
i samsvar med gjeldende oppgavefordeling mellom kommune, fylkeskommune
og stat, og en nødvendig kvalitetsheving kunne starte.
Komiteen viser til at det er
flere virkemidler som kan bidra til at mennesker med psykisk utviklingshemming
vil kunne få et godt tjenestetilbud, blant annet individuell
plan og ansvarsgrupper rundt den enkelte. Kompetanseutvikling, samarbeid
på tvers av de forskjellige instansene, gode internkontroll-,
dokumentasjons- og rapporteringsrutiner samt tilsyn med kommunene
vil kunne sikre både omfang og kvalitet på tjenestene
for den enkelte tjenestemottaker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke at tjenestene
som gis etter enkeltvedtak, gjøres ut fra bistandsbehov
og ikke etter diagnose, og går derfor ikke inn for at det
skal opprettes et eget ombud for en spesiell diagnosegruppe. Flertallet mener
derfor at Regjeringens forslag i St.meld. nr. 25 (2005-2006) om å utvide
pasientombudsordningen til også å gjelde brukere
av kommunale helse- og omsorgstjenester vil sikre at også mennesker
med psykisk utviklingshemming vil få en talsperson som
kan ivareta den enkeltes interesser når en opplever at
det kommunale tjenestetilbudet ikke er tilfredsstillende. Flertallet vil
be departementet i arbeidet med utvidelse av pasientombudsordningen
til også å gjelde brukere av kommunale helse-
og omsorgstjenester å ha oppmerksomheten særlig
rettet mot grupper av mennesker som ikke er i stand til å gi
uttrykk for sine egne tjenestebehov.
Flertallet ber Regjeringen evaluere
den utvidede pasientombudsordningen etter tre år og melde
tilbake til Stortinget på egnet måte.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
i Dokument nr. 8:98 (2005-2006) foreslår at ombudsordningen
for mennesker med psykisk utviklingshemming må ha nødvendige
sanksjonsmuligheter overfor tjenesteyteren. Flertallet støtter
ikke et forslag der ombudsordningen tillegges sanksjonsmuligheter.
Flertallet vil understreke at
mennesker med psykisk utviklingshemming ikke nødvendigvis
har somatiske helseproblemer. Representantforslaget tar imidlertid
utgangspunkt i at mennesker med utviklings-hemming og deres familier
opplever brudd på lovbestemte bestemmelser i
lov om sosiale tjenester og mangler ved helse- og omsorgstilbudet
for øvrig. I lys av dette mener flertallet det
er naturlig å henvise til utvidelsen av pasientombudsordningen. Flertallet mener
det ikke er hensiktsmessig å opprette særombud basert
på diagnose. De nye ombudene må bistå alle med å ivareta
sine interesser i helse- og omsorgstjenesten, uavhengig av årsaken
til hjelpebehovet. Det er imidlertid viktig at ombudene arbeider
aktivt for å bistå dem som ikke selv har ressurser
til å kontakte ombudet, herunder enkelte mennesker med
psykisk utviklingshemming og deres familier. For øvrig
vil flertallet påpeke at fylkesmannen og
Helsetilsynet i fylket i kraft av å være tilsynsorgan
har myndighet til å pålegge kommunene å rette
opp forhold som er brudd på lovgivningen, og omgjøre
enkeltvedtak.
Flertallet foreslår
at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er uakseptabelt at psykisk utviklingshemmede ikke
skal få et verdig og godt tilbud. Dette er en av de svakeste
gruppene i samfunnet, som i stor grad er avhengig av hjelp fra det
offentlige for å kunne fungere best mulig i hverdagen.
Disse medlemmer mener videre
at dagens ordning, hvor kun de med ressurssterke pårørende
har mulighet til å fremstille klager til fylkesmannen,
er uforsvarlig og uverdig. Det er videre disse medlemmers syn
at fylkesmannen ikke er den rette til å ivareta denne gruppens
interesser, da det ikke finnes reelle sanksjonsmuligheter overfor
kommunene som fraskriver seg sitt ansvar for å sikre denne
gruppen et verdig og godt tilbud.
Disse medlemmer mener det er
uheldig å utvide pasientombudsrollen i forhold til i dag
og mener det bør være et skille mellom psykisk
utviklingshemmede og det som i dag ligger under pasientombudets
rolle. Det å gjøre alle psykisk utviklingshemmede
til pasienter, er etter disse medlemmers syn med
på å gjøre denne gruppen om til ressurssvake
mennesker, fremfor å fokusere på mulighetene for
denne gruppen.
Det er etter disse medlemmers mening
nødvendig å sikre denne gruppen en god ombudsordning
som ivaretar dens interesser. Videre er det disse medlemmers syn
at en slik ombudsordning skal inneha de nødvendige sanksjonsmulighetene
overfor kommuner, slik at det blir et handlekraftig ombud som er
i stand til å ivareta interessene til de psykisk utviklingshemmede.
Det er disse medlemmers syn at det også bør
vurderes hvordan en kan tillegge ombudsordningen myndighet til å treffe
avgjørelse i viktige saker som angår de psykisk
utviklingshemmede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en egen ombudsordning for psykisk utviklingshemmede. Ombudsordningen
må ha reell innflytelse og nødvendige sanksjonsmuligheter
overfor tjenesteyteren."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til brev fra statsråd Sylvia Brustad,
datert 9. juni 2006, med svar på spørsmål
fra dette medlem om å kartlegge levekår og rettssikkerhetstilstanden
for mennesker med psykisk utviklingshemming. Dette medlem mente
da og mener fortsatt at det ville være ønskelig
med en slik kartlegging som grunnlag for valg av hvilken ombudsordning
som burde opprettes for mennesker med psykisk utviklingshemming.
Det er flere ombud i Norge i dag. Disse jobber svært forskjellig,
og en kartlegging ville kunne synliggjort blant annet hvilket lovgrunnlag
et slikt ombud burde ha. Statsråden svarer at hun mener
det ikke er grunnlag for å bruke ressurser på et
kartleggingsutvalg. Dette medlem er usikker på om
utvidelsen av pasientombudsrollen til også å gjelde
tjenestene til mennesker med psykisk utviklingshemming vil ivareta
denne gruppens behov på en tilfredsstillende måte. Dette medlem er
av den oppfatning at mennesker med psykisk utviklingshemming er
en utsatt gruppe, og at en egen ombudsordning for disse vil være
en god styrking av rettssikkerheten.
Komiteens medlem fra Venstre vil
på prinsipielt grunnlag påpeke at det ikke må gå inflasjon
i opprettelse av statlige ombud. Ivaretakelse av ulike samfunnsinteresser
og personers interesser er grunnleggende et politisk spørsmål
og et politisk ansvar. Politikerne skal være folkets og
individenes ombudspersoner og må ta dette ansvaret – spesielt
for mennesker som trenger fellesskapets årvåkenhet
mer enn de fleste. Forvaltningen har ansvaret for å følge
opp vedtatt politikk.
Det er ikke nødvendigvis en fordel å byråkratisere eller
statliggjøre ombudsrollen. Det kan snarere bidra til å forkludre
så vel politisk som forvaltningsmessig ansvar for alle
mennesker og rollefordelingen mellom det offentlige og det sivile
samfunn. Psykisk utviklingshemmede er heller ingen ensartet gruppe
som nødvendigvis er tjent med at deres interesser blir
plassert hos en statsansatt talsperson. Statlige ombud skal ikke
erstatte politikken, og uten en prinsipiell og restriktiv holdning kan
man risikere å få et ubegrenset antall ombud som kiler
seg mellom det sivile samfunn og staten på en uryddig måte.
Vi kan risikere at dette blir en sovepute for politikere og en mulighet
til å skyve ansvaret over på andre enn der det
formelt skal ligge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, er opptatt av at psykisk utviklingshemmede
skal få en styrket og verdig stilling i samfunnet, men
tror ikke et eget ombud er veien å gå. Flertallet viser
til uttalelse fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) av 7. desember
2006 og er enig i at psykisk utviklingshemmede skal behandles
som likeverdige borgere og gis de rettigheter som følger
av norsk lov og politiske vedtak, herunder klageadgang til fylkesmannen,
Sivilombudsmannen m.fl.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber Regjeringen opprette en egen ombudsordning for psykisk utviklingshemmede. Ombudsordningen må ha reell innflytelse og nødvendige sanksjonsmuligheter overfor tjenesteyteren.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:98 (2005-2006) – forslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Bård Hoksrud, Vigdis
Giltun og Jan-Henrik Fredriksen om opprettelse av en egen ombudsordning
for psykisk utviklingshemmede – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. februar 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Rune J. Skjælaaen
ordfører |