I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer for å sikre at legevaktbiler kan benytte kollektivfeltet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Oddbjørn Vatne, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 4. september 2006 fra Samferdselsdeparte-mentet v/statsråden i saken.
Komiteen vil understreke nødvendigheten av at utrykningskjøretøy sikres framkommelighet, jf. en særlig bestemmelse i trafikkreglene § 10 som pålegger andre trafikanter å gi fri veg og om nødvendig stanse.
Komiteen viser til at det i 2001 ble fastsatt en prøveordning hvor leger i kommunal legevakt etter søknad har kunnet få status som utrykningskjøretøy. Denne prøveordningen har vært gjeldende i perioden 1. mars 2002-1. mars 2005.
Komiteen vil understreke at det av trafikksikkerhetshensyn har vært krav om at leger i likhet med andre som skal benytte utrykningskjøretøy, må erverve dokumenter og nødvendig kompetanse i form av opplæring og prøve i utrykningskjøring.
Komiteen er positiv til at departementet har besluttet at ordningen skal tre i kraft igjen. Utrykningsstatus skal sikre framkommelighet også der det ikke er kollektivfelt, samtidig som kompetansebeviset ivaretar hensynet til trafikksikkerhet både for legevakten og andre trafikanter.
Komiteen foreslår at Dokument nr. 8:93 (2005-2006) vedlegges protokollen.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:93 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Sonja Irene Sjøli, Inge Lønning og Trond Helleland om å gi legevaktbiler tillatelse til å kjøre i kollektivfelt - vedlegges protokollen.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev av 8. juni 2006, med anmodning om uttalelse til Dokument
nr. 8:93 (2005-2006) "forslag om nødvendige lovendringer
for å sikre at legevaktbiler kan benytte kollektivfeltet".
Begrunnelsen for forslaget er å sikre
at legevaktbiler kommer raskt fram og å redusere behovet
for utrykning med ambulanse.
Framkommelighetsproblemer for legevaktbiler
har også tidligere gitt grunnlag for regelendringer. Av
hensyn nettopp til de behov som grunngir det foreliggende forslaget,
og etter ønske fra leger i kommunal legevakt, ble det i
2001 fastsatt en prøveordning hvor legevaktbiler etter
søknad har kunnet få status som utrykningskjøretøy.
Ordningen har vært gjeldende i perioden 1. mars
2002 - 1. mars 2005. Av trafikksikkerhetshensyn har det
vært krav om at leger, i likhet med andre som skal benytte
utrykningskjøretøy, må erverve og dokumentere
nødvendig kompetanse i form av opplæring og prøve
i utrykningskjøring.
Utrykningskjøretøy har med
hjemmel i vegtrafikkloven § 11 anledning til å fravike
en rekke av de bestemmelser som gjelder for andre trafikanter, herunder
også benytte kollektivfelt. Kjøretøyene
sikres framkommelighet ved en særlig bestemmelse i trafikkreglene § 10 som
pålegger andre trafikanter å gi fri veg og om
nødvendig stanse.
Prøveordningen er nå evaluert,
og resultatene viser at den er benyttet i langt mindre grad enn
forventet, basert på det behovet som ble anført
forut for etableringen. I prøveperioden er det kun i ett
tilfelle søkt om utrykningsstatus. Resultatene så langt
skulle dermed tilsi at det ikke er behov for ordningen og at den
kunne avvikles. I forbindelse med evalueringen har Samferdselsdepartementet
imidlertid mottatt innspill fra helsemyndighetene om at det fremover
vil kunne være behov for få godkjent og registrert
biler i kommunal legevakt som utrykningskjøretøy.
Det er derfor besluttet at ordningen skal tre i kraft igjen.
Etter mitt syn er denne ordningen den beste
måten å oppfylle det behovet som begrunner det
framsatte forslaget. Utrykningsstatus sikrer framkommelighet også der
det ikke er kollektivfelt, samtidig som kompetansebeviset ivaretar
hensynet til trafikksikkerhet både for legevakt og andre
trafikanter.
På denne bakgrunn ser jeg ikke grunnlag
for å etterkomme det foreliggende forslaget til regelendring.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. oktober 2006
Per Sandberg
leder |
Eirin Faldet
ordfører |