Jeg viser til brev av 16. november
2005 fra Familie- og kulturkomiteen vedrørende forslag
om forbud mot ekteskap mellom fetter og kusine og heving av aldersgrensen
for familiegjenforening med ektefelle. Siden dette også omhandler
utlendingslovgivningen er vurderinger til dette innhentet fra arbeids-
og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Jeg mener at søskenbarnekteskap i innvandrermiljøene
kan være forbundet med både tvangsgifte og alvorlige
helsemessige problemer. Jeg er derfor opptatt av å få kartlagt
omfanget av søskenbarnekteskap og eventuelle skadevirkninger
av slike ekteskap.
For å kunne utforme en god og forebyggende
politikk er det viktig å kartlegge omfanget av tvangsekteskap
i Norge. Det mangler retningslinjer for registrering og føring
av statistikk, noe som er etterlyst fra flere hold. Det er derfor
satt av midler til et slikt kartleggingsarbeid.
Jeg kan også opplyse om at Nasjonalt
folkehelseinstitutt, som er databehandlingsansvarlig for Medisinsk fødselsregister
(MFR), har fått tillatelse fra Datatilsynet til en kobling
mellom Medisinsk fødselsregister og data i Statistisk sentralbyrå (SSB)
for å kartlegge omfanget mv av søskenbarnekteskap.
Ved hjelp av denne registerkoplingen er det
mulig å oppdatere den kunnskapen vi allerede har, og å få ny kunnskap
om:
– Forekomsten
av inngifte i ulike grupper av foreldre i Norge.
– Eventuelle endringer i forekomsten
av inngifte blant foreldre fra perioden 1967-1995 og i 2003.
– Eventuelle endringer i forekomsten
av inngifte blant foreldre fra første generasjon innvandrere
til andre generasjon.
– Forekomsten og opphopningen
av dødfødsel, medfødte misdannelser,
spedbarnsdød og senere dødsfall i oppveksten hos
barn av inngiftete foreldre sammenlignet med barn av ubeslektete
foreldre.
– Fordelingen av inngifte blant
foreldre etter utdanningsnivå.
Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeids- og
inkluderingsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet
arbeider med å få i gang et slikt oppdrag i 2006.
For å bedre informasjonen til minoritetene
om faren for misdannelser når søskenbarn får
barn sammen, la tre ministerier i Danmark fram brosjyren "Risiko for handicap. Hvis fætre og
kusiner får børn sammen". Etter hva vi kjenner
til ble brosjyren brukt i forbindelse med en kampanje høsten
2003. Etter min vurdering kunne det kanskje være hensiktsmessig
med noe tilsvarende i Norge. Helse- og omsorgsdepartementet vil derfor
gi Sosial- og helsedirektoratet i oppdrag i tildelingsbrevet for
2006 å foreta en nærmere vurdering av informasjonsbehovet,
og hvis behov vurderes å være til stede, be om
at direktoratet utarbeider forslag til tiltak.
For øvrig kan jeg opplyse om at Barne-
og familiedepartementet sendte et høringsnotat på bred
høring 4. juli med høringsfrist 1. november
2005. I høringsnotatet ble det foreslått endringer
i ekteskapsloven og straffeprosessloven som et ledd i innsatsen
mot tvangsekteskap. For å motvirke barneekteskap
og tvangsekteskap foreslås det i høringsnotatet bl.a.
at ekteskap inngått i utlandet der en eller begge parter
er under 18 år, ikke skal anerkjennes i Norge
dersom minst en av partene er norsk statsborger eller fast bosatt
i Norge. Det foreslås videre 16 år som absolutt
nedre grense for når fylkesmannen kan innvilge dispensasjon
fra 18-årskravet i ekteskapsloven. Det store flertall
av høringsinstansene er positive til forslagene i høringsbrevet.
Det arbeides nå med å følge opp forslagene.
Jeg viser til at utlendingslovutvalget i sin
innstilling NOU 2004: 20 Ny utlendingslov foreslår å innføre
et 21-årskrav for familieinnvandring. Regjeringen vil vurdere
innføring av et forhøyet alderskrav for familieinnvandring
på bakgrunn av utvalgets utredning og høringsinstansenes
syn.
Regjeringen tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget med saken i løpet av 2006, i forbindelse
med fremming av forslag til ny utlendingslov.