Dokument nr 8:3 2005-2006 om forbud mot ekteskap mellom fetter og kusine og heving av aldersgrensen for familiegjenforening med ektefelle

Jeg viser til brev av 16. november 2005 fra Familie- og kulturkomiteen vedrørende forslag om forbud mot ekteskap mellom fetter og kusine og heving av aldersgrensen for familiegjenforening med ektefelle. Siden dette også omhandler utlendingslovgivningen er vurderinger til dette innhentet fra arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

Vurdering av forslag I om å legge fram forslag til lovendring som forbyr ekteskap mellom fetter og kusine:

Jeg mener at søskenbarnekteskap i innvandrermiljøene kan være forbundet med både tvangsgifte og alvorlige helsemessige problemer. Jeg er derfor opptatt av å få kartlagt omfanget av søskenbarnekteskap og eventuelle skadevirkninger av slike ekteskap.

For å kunne utforme en god og forebyggende politikk er det viktig å kartlegge omfanget av tvangsekteskap i Norge. Det mangler retningslinjer for registrering og føring av statistikk, noe som er etterlyst fra flere hold. Det er derfor satt av midler til et slikt kartleggingsarbeid.

Jeg kan også opplyse om at Nasjonalt folkehelseinstitutt, som er databehandlingsansvarlig for Medisinsk fødselsregister (MFR), har fått tillatelse fra Datatilsynet til en kobling mellom Medisinsk fødselsregister og data i Statistisk sentralbyrå (SSB) for å kartlegge omfanget mv av søskenbarnekteskap.

Ved hjelp av denne registerkoplingen er det mulig å oppdatere den kunnskapen vi allerede har, og å få ny kunnskap om:

  • – Forekomsten av inngifte i ulike grupper av foreldre i Norge.

  • – Eventuelle endringer i forekomsten av inngifte blant foreldre fra perioden 1967-1995 og i 2003.

  • – Eventuelle endringer i forekomsten av inngifte blant foreldre fra første generasjon innvandrere til andre generasjon.

  • – Forekomsten og opphopningen av dødfødsel, medfødte misdannelser, spedbarnsdød og senere dødsfall i oppveksten hos barn av inngiftete foreldre sammenlignet med barn av ubeslektete foreldre.

  • – Fordelingen av inngifte blant foreldre etter utdanningsnivå.

Helse- og omsorgsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet arbeider med å få i gang et slikt oppdrag i 2006.

For å bedre informasjonen til minoritetene om faren for misdannelser når søskenbarn får barn sammen, la tre ministerier i Danmark fram brosjyren "Risiko for handicap. Hvis fætre og kusiner får børn sammen". Etter hva vi kjenner til ble brosjyren brukt i forbindelse med en kampanje høsten 2003. Etter min vurdering kunne det kanskje være hensiktsmessig med noe tilsvarende i Norge. Helse- og omsorgsdepartementet vil derfor gi Sosial- og helsedirektoratet i oppdrag i tildelingsbrevet for 2006 å foreta en nærmere vurdering av informasjonsbehovet, og hvis behov vurderes å være til stede, be om at direktoratet utarbeider forslag til tiltak.

For øvrig kan jeg opplyse om at Barne- og familiedepartementet sendte et høringsnotat på bred høring 4. juli med høringsfrist 1. november 2005. I høringsnotatet ble det foreslått endringer i ekteskapsloven og straffeprosessloven som et ledd i innsatsen mot tvangsekteskap. For å motvirke barneekteskap og tvangsekteskap foreslås det i høringsnotatet bl.a. at ekteskap inngått i utlandet der en eller begge parter er under 18 år, ikke skal anerkjennes i Norge dersom minst en av partene er norsk statsborger eller fast bosatt i Norge. Det foreslås videre 16 år som absolutt nedre grense for når fylkesmannen kan innvilge dispensasjon fra 18-årskravet i ekteskapsloven. Det store flertall av høringsinstansene er positive til forslagene i høringsbrevet. Det arbeides nå med å følge opp forslagene.

Arbeids- og inkluderingsministeren har følgende vurdering av forslag II vedrørende heving av aldersgrensen for familiegjenforening med ektefelle:

Jeg viser til at utlendingslovutvalget i sin innstilling NOU 2004: 20 Ny utlendingslov foreslår å innføre et 21-årskrav for familieinnvandring. Regjeringen vil vurdere innføring av et forhøyet alderskrav for familieinnvandring på bakgrunn av utvalgets utredning og høringsinstansenes syn.

Regjeringen tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med saken i løpet av 2006, i forbindelse med fremming av forslag til ny utlendingslov.