I proposisjonen slås det fast at Regjeringen
vil gjennomføre omleggingene av inntektssystemet for perioden
2002 til 2006 som regjeringen Stoltenberg tok initiativet til og
som Stortinget sluttet seg til, jf. Innst. S. nr. 252 (1999-2000).
Endringene startet opp i år og vil trappes ytterligere
opp i 2003. Dette innebærer at:
– det ekstraordinære
skjønnet reduseres med ytterligere 1/5 i 2003
og avvikles innen 2006,
– skatteandelen trappes opp til
50 pst. innen 2006. I 2002 er skatteandelen 48 pst., og departementet
vil i statsbudsjettet komme tilbake med skatteandelen for 2003,
– inntektsutjevningen skal økes
ved at trekknivået for kommuner med høye skatteinntekter
reduseres til 130 pst. innen 2006. I 2003 foreslås trekkgrensen
satt til 136 pst.,
– bosettingskriteriene som ble
innført i 2002 ligger fast, og vil i tråd med
nedtrappingen av overgangsordningen få 40 pst. gjennomslag
i 2003,
– kommuner som taper på omleggingen
og som har skatteinntekter under 110 pst. av landsgjennomsnittet
vil i 2003 få kompensert for tap utover 120 kroner pr.
innbygger,
– fylkeskommuner som har et samlet
tap på omleggingen av inntektssystemet og sykehusreformen vil
i 2003 få kompensert for tap utover 120 kroner pr. innbygger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at Regjeringen har iverksatt endringer i inntektssystemet
som Stortinget tidligere har gitt sin tilslutning til, og har ingen
ytterligere merknader til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine primære holdninger om dagens inntektssystem.
Disse medlemmer er imot å øke
inntektsutjevningen ytterligere ved at trekknivået skal
reduseres til 130 pst. innen 2006 og viser til Fremskrittspartiets generelle
merknader.
Disse medlemmer vil avvikle basistilskuddet, Nord-Norge-tilskuddet
og regionaltilskuddet og viser til at disse tilskuddene ikke har
gitt den distriktspolitiske positive effekt de var ment å gi.
Snarere er det slik at der tilskuddene er høyest synes
problemene å ha blitt størst. Man har i en rekke
kommuner med høy statlig bistand fått en dårlig
kommuneøkonomi samt en uheldig ubalanse i arbeidsstyrken.
I kommuner med store statlige overføringer er altfor mange
yrkesaktive blitt ansatt i uproduktive offentlige stillinger fremfor å utgjøre
en arbeidskraftressurs som er disponibel for et verdiskapende privat
næringsliv. Det er en helt feil strategi å satse
på å opprettholde bosettingen gjennom å subsidiere
frem en overdrevet offentlig sysselsetting og skape et utgiftsnivå i
utkantstrøk som i lengden ikke kan forsvares.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
Nord-Norge-tilskuddet i det generelle innbyggertilskuddet så lenge
dagens inntektssystem er gjeldende."
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
regionaltilskuddet i det generelle innbyggertilskuddet så lenge
dagens inntektssystem er gjeldende."
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
basistilskuddet til kommunen i det generelle innbyggertilskuddet
så lenge dagens inntektssystem er gjeldende."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil ta avstand fra en beskrivelse som sier
at offentlig ansatte er uproduktive, mens privat ansatte er produktive.
Renholdsarbeidere, sykepleiere, hjelpepleiere, ingeniører, lærere
og andre, produserer uunnværlige goder både for
enkeltmennesker, samfunnet og for næringslivet. Etter Fremskrittspartiets
definisjon vil en hjelpepleier som arbeider på et privat
sykehjem være produktiv, mens en som arbeider på et
kommunalt sykehjem være uproduktiv.
Disse medlemmer viser til at
flere hundre grendeskoler er lagt ned de siste 10 årene.
Dette er en urovekkende utvikling. Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 8:116 (2001-2002) forslag fra stortingsrepresentantene
Lena Jensen, Inge Ryan og Rolf Reikvam om å innføre
maksimalgrense for reisetid fra hjem til skole. Disse medlemmer mener
staten må ta et større ansvar for å forebygge
den belastning elever i barne- og ungdomsskolen får på grunn
av særdeles lange reiseavstander.
Disse medlemmer vil gå imot økning
i skatteandelen til 50 pst. og viser til svar fra Regjeringen til Sosialistisk
Venstrepartis gruppe av 31. mai 2002 der det framgår at
av fylkeskommunen er det bare Oslo og Akershus som vil vinne på opptrappingen,
- av kommuner vil 17 vinne og resten tape. Av kommunevinnerne er
6 kommuner i Akershus og flere av de rikeste kraftkommunene.
Disse medlemmer vil vise til
at allerede vedtatte omlegginger og andre omlegginger som er foreslått
av Regjeringen i 2002, også går i samme retning. Disse
medlemmer finner det derfor urimelig å forsterke
omfordelingen ytterligere, uten at helheten er vurdert.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen holde
skatteandelen av kommunenes inntekter uendret fra 2002 til 2003."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet, viser
til eksempler på at kommuner og fylkeskommuner etter objektive
kriterier skulle hatt høyere overføringer enn
de har fått. Dette har sammenheng med at ulike tilskudd
finansieres gjennom trekk i innbyggertilskuddet. Flertallet ber
Regjeringen vurdere en finansiering av tilskuddene utenfor inntektsfordelingen.
Flertallet viser til Østfold
fylkeskommune som kan vise til melding fra flere departementer om
underforbruk på ulike sektorer. Dette kan tyde på at
staten i sine makroøkonomiske beregninger bruker de samme frie
inntektene til å finansiere satsinger innenfor ulike aktivitetsområder.
Flertallet ber om at Regjeringen
utarbeider casestudier om sakskomplekset og vurderer hvilke variabler
som særlig påvirker resultatet. Flertallet ber om
at Regjeringen på dette grunnlag utarbeider forbedringer
av inntektssystemet slik at kommuner og fylkeskommuner får
bedre samsvar mellom beregnede kostnader og faktisk utgiftsdekking
gjennom inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ber Regjeringen legge fram beregningsgrunnlag
for statlige satsinger som krever bruk av kommunens frie inntekter,
slik at det fra statens side ikke forventes at kommunesektoren skal
bruke de samme pengene flere ganger.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
at kommunane kan stimulerast til å oppretthalde skular
gjennom eit administrasjonstilskott i inntektssystemet. Eit slikt
tilskott må utformast slik at det dekker både
udelte, fådelte og fleirdelte skular.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa om å førebu
endringar i inntektssystemet som inneheld eit administrasjonstilskott
for barne- og ungdomsskular."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at reglene for eiendomsskatt må endres
slik at ordningen blir å gjelde likt for hele kommunen
og ikke som i dag bare for deler. Det er også behov for
endringer som gjør det mulig å trappe opp og ned
i forhold til maksimalt nivå raskere enn i dag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endringer i lov av 6. juni 1975 om eigedomsskatt til
kommunane, som innebærer at eiendomsskatt kan skrives ut
likt for hele kommunen, og som gjør det mulig med raskere
endringer i eiendomsskattenivå enn dagens ordning."