I debatten omkring offentlighetsloven møter
man ofte synspunktet om at unntaksbestemmelsene i loven er for vage
og skjønnsmessige, og at dette innebærer at unntaksadgangen
blir for vid.
Etter Regjeringens mening er den lovtekniske
utfordringen i dag først og fremst at unntaksbestemmelsene bør
være så presise som mulig og begrenset til de
reelle behov for unntak. Samtidig er det en fordel at unntakene
ikke spesifiseres for sterkt. En stor grad av spesifisering vil
lett øke antallet unntak. Innføringen av en plikt
til obligatorisk vurdering av meroffentlighet utgjør dessuten
en viktig motvekt til lovens unntaksbestemmelser. Regjeringen går
inn for å innsnevre og presisere enkelte av unntaksbestemmelsene
i loven. Det vil imidlertid neppe være aktuelt å lovfeste
en uttømmende og detaljert liste over alle saksområder eller
dokumenttyper som kan unntas offentlighet.
Komiteen er enig med
Regjeringen i at dagens lovstruktur bør beholdes, men at
enkelte av lovens unntaksbestemmelser bør innstrammes og
presiseres.
Komiteen er enig i Regjeringens
vurdering av at det neppe vil være aktuelt å lovfeste
en uttømmende og detaljert liste over alle saksområder
eller dokumenttyper som kan unntas offentlighet, men forutsetter
at dette blir vurdert i det videre arbeidet med loven.
Norsk Presseforbund har reist spørsmål
om å samle hele rammeverket for offentlighetsprinsippet
i én og samme lov.
Regjeringen er enig i at prinsipielle hensyn
og hensynet til brukerne av offentlig informasjon isolert sett taler
for forslaget. En finner imidlertid ikke grunnlag for å foreslå en
større grad av harmonisering av de bestemmelsene om dokumentinnsyn
som gjelder for hhv. domstolene og forvaltningen, og viser i denne sammenheng
til Ot.prp. nr. 55 (1997-98) om offentlighet og kildevern i rettspleien.
Det vises til at det allerede i utgangspunktet gjør seg
gjeldende store forskjeller mellom regelverkene. Det kan imidlertid
reises spørsmål om man ikke i større
grad bør samle i offentlighetsloven de bestemmelsene som
gjelder dokumentoffentlighet i forvaltningen. Dette kan dels gjøres
ved overføring av generelle lovfestede unntak fra offentlighet
og dels ved inkorporering av enkelte generelle forskriftsbestemmelser
i offentlighetsloven. Regjeringen vil vurdere dette nærmere.
Komiteen ser at det
kan være hensiktsmessig å samle alle bestemmelser
om offentlighet i en lov, men ser at det også kan være
hensyn som taler imot en slik ordning. Også dette punktet
bør man se nærmere på under arbeidet
med oppfølging av meldingen.
I NOU 1992: 32 Bedre struktur i lovverket har
Lovstrukturutvalget foreslått at offentlighetsloven bør inkorporeres
i forvaltningsloven. Regjeringen peker på at Offentlighetsutvalget
ga en vurdering av dette spørsmålet, der det vises
til at det er en markert prinsipiell forskjell mellom partsoffentlighet
som omhandles i forvaltningsloven og alminnelig offentlighet.
Regjeringen mener at den nåværende løsningen
med en egen lov om allmennhetens rett til dokumentinnsyn har flere
gode grunner for seg. Brukerhensyn og pedagogiske hensyn tilsier
at man opprettholder ordningen med en enkel og kortfattet spesiallov.
Regjeringen finner ikke grunnlag for å føre videre forslaget om
at offentlighetsloven bør inkorporeres i forvaltningsloven.
Komiteen støtter
Regjeringen i at offentlighetsloven ikke bør inkorporeres
i forvaltningsloven.
Etter at offentlighetsloven ble vedtatt i 1970
har forvaltningens arbeidsoppgaver og arbeidsmetoder forandret seg.
Ikke minst har innføring av ny teknologi ført til
at det kan være grunn til å gjennomgå hele
offentlighetsloven med forskrifter. Regjeringen vil vurdere om det
skal nedsettes et lovutvalg, enten for å gjennomgå offentlighetsloven
med forskrifter i sin helhet, eller for å vurdere nødvendige
endringer som en følge av den teknologiske utviklingen.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vurderer å nedsette et lovutvalg for
videre oppfølging av de problemstillinger som tas opp i
meldingen, og komiteen har ingen innvendinger til
en slik fremgangsmåte dersom Regjeringen mener det er hensiktsmessig.
Komiteen forutsetter under enhver
omstendighet at Regjeringen påskynder arbeidet med å følge
opp meldingen.