1. Sammendrag

       I Dok.nr.8:24 (1997-1998) fremmer representantene Hallgeir H Langeland, Inge Myrvoll, Rolf Reikvam og Erik Solheim følgende forslag:

«1. Vurdering av miljøkonsekvenser skal inngå som en naturlig del av arbeidet med å se på alternative transportløsninger til Oslo Lufthavn Gardermoen dersom Gardermobanen ikke står ferdig til flyplassen åpner.
2. Stortinget forutsetter at Luftfartsverket og andre berørte etater planlegger ut fra at flytrafikken kan bli overført fra Fornebu til Gardermoen først på det tidspunkt Gardermobanen står ferdig, selv om ferdigstillingen av Gardermobanen skulle skje etter 8. oktober 1998. »

       Som bakgrunn for forslaget vises til at ved behandlingen av flyplassaken 8. oktober 1992 fattet Stortinget følgende vedtak:

       « Stortinget samtykker i at: (...)
2. Ny jernbane (Gardermobanen) bygges ut på strekningen Oslo S-Lillestrøm-Gardermoen-Eidsvoll. Strekningen Oslo-Gardermoen skal stå ferdig til flyplassen settes i drift (...) »

       Det ble i Stortinget ikke fattet noe vedtak om tidspunktet for åpning av flyplassen.

       I debatten etter at omfanget og konsekvensene av vannlekkasjene i Romeriksporten ble kjent, har det fra flere hold vært antydet at det er et meget aktuelt alternativ å flytte flytrafikken over fra Fornebu til Gardermoen før Gardermobanen står ferdig. Det kollektive tilbringersystemet må i så tilfelle løses i hovedsak ved et foreløpig bussopplegg, fordi Hovedbanen på strekningen Oslo-Lillestrøm allerede i dag har kapasitetsproblemer.

       Etter forslagsstillernes syn er dette klart i strid med det vedtak Stortinget fattet.

       Det understrekes at forslagsstillernes syn er at Stortingets vedtak fra 8. oktober 1992 skal stå ved lag, og at Fornebu ikke nedlegges som flyplass før Gardermobanen står ferdig.

       Etter forslagsstillernes syn er det helt nødvendig å gjennomføre følgende:

1. Miljøkonsekvensene ved ulike alternative transportløsninger må inngå som en naturlig del av arbeidet «med en beredskapsplan for å kartlegge alternative løsninger for tilbringertransporten.»
2. Luftfartsverket og andre aktuelle etater må snarest instrueres til å planlegge mht. at overflyttingen av trafikken fra Fornebu til Gardermoen kan komme til å bli utsatt, slik at Stortingets forutsetninger kan overholdes.