Jeg viser til forslaget som ble oversendt mitt departement for
vurdering 27. november 2007.
Jeg har merket meg at det foreslås en endring av utlendingsloven
§ 29 femte ledd som skal gi hjemmel til at utlending som er utvist
av hensyn til rikets sikkerhet, samt personer som er utvist pga.
at de har overtrådt straffelovens terroristbestemmelser, kan holdes
i lukket forvaring frem til vedtaket kan effektueres.
Ny § 29 femte ledd skal i henhold til forslaget lyde:
Dersom grunnlaget for utvisning er bestemmelsens
litra d eller e, skal utlendingen holdes i lukket forvaring med
brev og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres.
Jeg vil først bemerke at de samme stortingsrepresentantene har
fremmet et forslag med likelydende ordlyd en gang tidligere i Dokument
nr. 8:23 (2006-2007). Jeg besvarte forslaget den gang i brev til
Stortinget av 16.01.07. Her gjorde jeg rede for de menneskerettslige
skrankene for å kunne gå inn for ovennevnte forslag. Jeg viser til
begrunnelsene her og vurderer fremdeles problemstillingen på samme
måte.
Det fremgår at bakgrunnen for forslaget denne gang er Høyesteretts
dom av 08.11.07 i saken mellom staten og Najmuddin Faraj Ahmad,
også kjent som Krekar. Dommen medførte at Faraj er endelig utvist
fra riket fordi det er nødvendig av hensyn til rikets sikkerhet
Jeg vil imidlertid presisere at effektuering av utvisningsvedtaket
er midlertidig suspendert inntil vi finner at det vil være trygt
å returnere Faraj til Irak, og at Høyesteretts dom ikke har noen
innvirkning på denne vurderingen. Høyesterett bygger i dommen på
vedtakets forutsetning om suspensjon av utreiseplikten.
Norske myndigheter finner på nåværende tidspunkt at situasjonen
i Irak fremdeles ikke er slik at det er tilrådelig å gå i forhandlinger
om en avtale med irakiske myndigheter. Mitt departement følger imidlertid
situasjonen i Irak nøye sammen med Utenriksdepartementet, Som kjent
mottok jeg en oppdatert situasjonsvurdering fra Utenriksdepartementet
den 14.11.07 der det redegjøres for "forholdene i Irak og muligheten
for iverksetting av retur av personen kjent som Mullah Krekar".
Dokumentet kan finnes på Arbeids- og inkluderingsdepartementets
hjemmeside:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/aktuelt/
nyheter/2007/Mullah-Krekar---returforutsetninger
-Irak.html?id=490208
Utenriksdepartementet konkluderer i sin grundige vurdering med
at det i dagens situasjon ikke kan "tilrå innhenting av forpaktende
tilsagn fra irakiske myndigheter i saker om retur til Irak av personer
som kan tenkes å bli satt i forbindelse med terrorvirksomhet". Jeg
ser ingen grunn til å tvile på at den analyse Utenriksdepartementet
bygger på i sin tilråding er velbegrunnete og faglig solide. Jeg
vil her understreke at denne analysen ikke innebærer noen mistillit
til Iraks myndigheter. Det foregår en dynamisk utvikling av den
politiske situasjonen i Irak, som også har FNs støtte. Vi har gode
diplomatiske forbindelser med Irak, med regelmessige og gode kontakter.
Men jeg kan likevel ikke i dag formelt anmode om en avtale som ikke
er mulig å gjennomføre innen rammene av Norges folkerettslige forpliktelser.
På denne bakgrunn kan jeg ikke støtte den analysen som ligger til grunn
for forslaget fra representantene Jensen, Amundsen og Ellingsen.