Jeg viser til brev av 5.11.2003 hvor komiteen, i forbindelse
med behandlingen av ovennevnte sak, stiller følgende spørsmål:
"Når må saken være
ferdig behandlet i Odelstinget og Lagtinget for at loven skal ha
virkning fra og med regnskapsåret 2003? Vil dette kunne
gjøres ved at vedtaket gjøres innen utgangen av året, med
ikrafttredelse straks og med virkning fra og med regnskapsåret
2003?
Hvis dette ikke er mulig, når må saken
være ferdigbehandlet i Odelstinget og Lagtinget for at
loven skal ha virkning fra og med regnskapsåret 2004? Må dette
gjøres ved at vedtaket gjøres innen utgangen av året,
med ikrafttredelse l. januar 2004, og med virkning fra
og med regnskapsåret 2004?"
Ovennevnte spørsmål berører problemstillinger av
generell art når det gjelder ikrafttredelse av lover og
forholdet til Grunnloven § 97 om tilbakevirkende kraft.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har på denne bakgrunn
forelagt saken for Justisdepartementet som i brev av 7.11.2003 uttaler
følgende:
"Det er meget upraktisk å pålegge
lokalpartier med mer regnskapsplikt med tilbakevirkende kraft. Vi
antar imidlertid at prinsippet ikke vil stride mot Grunnloven § 97
siden det da blir tale om å sette opp regnskapet i ettertid
dersom man ikke allerede har et regnskap som oppfyller lovens krav,
Et slikt regnskap vil imidlertid bli en rekonstruksjon med de svakheter
og den begrensede troverdighet det innebærer. Noe mer enn
det kan man ikke kreve.
Offentliggjøring
av bidrag fra privatpersoner til politiske partier kan tenkes å innebære
inngrep i rettigheter som er beskyttet etter den europeiske menneskerettskonvensjon.
Art. 8 beskytter retten til "respect for .., private an family life,
... home and correspondence". Art. 10 beskytter ytringsfriheten
(jf. i denne sammenhengen Bowman-dommen mot U.K (1998), der EMD
forutsatte at å gi støttet til et politisk parti,
er omfattet av art. 10). Art. 11 beskytter foreningsfriheten. Vi
kan ikke uten videre utelukke at offentliggjøring av den
tilknytningen som en privatperson har til et politisk parti gjennom økonomiske bidrag,
ikke innebærer inngrep i en rettighet som er beskyttet
av en av disse bestemmelsene. I så fall må inngrepet
ha et tilstrekkelig rettslig grunnlag (det må være
"prescribed by law"). Lovskravet i EMK innebærer blant
annet at individene i rimelig grad må kunne forutse hvilke
konsekvenser en gitt handling vil få. Dette kravet kan
muligens skape problemer dersom det gis en lov som tillegges virkning
for støtte som allerede er ytt fra en privatperson til
et politisk parti.
Alt i alt må den greieste
løsningen være at forslaget eventuelt vedtas i år
og gis virkning fra og med regnskapsåret 2004 samtidig
som man sørger for å gjøre vedtaket kjent
for lokalpartier med mer før årsskiftet."