Det vises til avsnitt 5.2 til 5.6 i proposisjonen for omtale
av bakgrunnen for forslaget, gjennomført prøveprosjekt,
ordningen med elektronisk overlevering av omsetningsoppgaver mv.
Finansdepartementet foreslår at det innføres
særskilt hjemmel i merverdiavgiftsloven til elektronisk overlevering
av omsetningsoppgaver til avgiftsmyndighetene.
Etter departementets oppfatning innebærer en ordning
med elektronisk overlevering av omsetningsoppgaver en forbedring
av tilbudet til avgiftspliktige og regnskapsførere som
utfører ulike tjenester for avgiftspliktige i tilknytning
til merverdiavgiften. Det antas at et flertall av de avgiftspliktige
og regnskapsførerne har PC med tilgang til Internett og
at dette IT-verktøyet i stor grad benyttes som erstatning
for papirbasert kommunikasjon. Elektronisk overlevering av omsetningsoppgaver
innebærer derfor at disse grupper vil kunne få en
mer kostnadseffektiv bruk av IT-verktøyet eller motivasjon
til å innføre løsninger for elektronisk
utveksling av informasjon med skatte- og avgiftsmyndighetene.
Elektronisk overlevering av omsetningsoppgaver automatiserer
arbeidet med å legge inn relevante opplysninger i avgiftsmyndighetenes
forvaltningssystemer. Dette vil kunne frigjøre ressurser
i etaten. Ressursene vil kunne overføres til andre oppgaver,
for eksempel grundigere kontroll av utvalgte avgiftspliktige eller
grupper av avgiftspliktige. Departementet antar at dette er egnet
til å skape tillit til avgiftsforvaltningen og motivere
til korrekt og rettidig innsendelse av opplysninger. Dette kan også føre
til en økning i avgiftsprovenyet.
Departementet vil nevne at det i forlengelsen av etableringen
av mottak for elektronisk overleverte omsetningsoppgaver i tillegg
er etablert systemer for elektronisk lesing av papirbaserte omsetningsoppgaver.
Papirbaserte oppgaver leses inn og behandles deretter på samme
måte som elektronisk innsendte omsetningsoppgaver. Ordningen
fjerner således en feilkilde, ved at opplysninger på de
papirbaserte oppgavene ikke lenger skal legges inn manuelt i avgiftsmyndighetenes
forvaltningssystemer. Det bemerkes at papirbaserte oppgaver etter
elektronisk innlesing vil bli behandlet på samme måte
som elektronisk overleverte oppgaver.
I forbindelse med oppstart av MVA3, nytt forvaltningssystem for
merverdiavgiften, tas det sikte på at også alle
papirbaserte oppgaver skal sendes direkte til formidlingsmeldingssentralen.
Departementet vil i forskrift gi regler om at formidlingsmeldingssentralen skal
være rette leveringssted for papirbaserte omsetningsoppgaver.
Departementet antar det er hensiktsmessig å plassere slike
regler i forskrift 19. desember 1969 nr. 15 (nr. 17). Til
sammen sikrer ovennevnte et mer enhetlig og grunnleggende kvalitetsnivå på oppgavene
før de går til videre behandling i forvaltningssystemet
for merverdiavgiften.
Etter departementets oppfatning er det nødvendig med
et robust og hensiktsmessig regelverk i forbindelse med elektronisk
overlevering av omsetningsoppgaver og foreslår derfor at
det innføres særskilt hjemmel til dette i merverdiavgiftsloven § 29
nytt sjette ledd. Lovteksten bør utformes med sikte på at
den skal være robust også i forhold til senere
endringer av ordningen som følge av utviklingen av nye
tekniske løsninger.
I høringsnotat 22. desember 2000 foreslo departementet
at ordlyden i merverdiavgiftsloven § 29 nytt sjette
ledd skulle legges tett opp til ordlyden i ligningsloven § 4-2
nr. 6 om elektronisk overlevering av ligningsoppgaver for næringsdrivende.
Enkelte av høringsinstansene har hatt merknader til
forslaget til lovtekst.
Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening er av den
oppfatning at utkastet til merverdiavgiftsloven § 29
nytt sjette ledd i høringsutkastet gir adgang til i forskrift å fravike
de ordinære frister for innlevering av omsetningsoppgaver.
Det følger av det ovennevnte at departementet ikke deler
denne oppfatningen. Innleveringsfristene er ikke et særskilt
forhold knyttet til den elektroniske overleveringen.
Departementet vil senere vurdere om det er hensiktsmessig å delegere
kompetansen til å gi nærmere forskrifter om elektronisk
overlevering av omsetningsoppgaver til Skattedirektoratet.
Departementet viser til forslag til nytt sjette ledd i merverdiavgiftsloven § 29.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks.
Elektronisk overlevering av omsetningsoppgaver vil forenkle innberetningen
av merverdiavgift for både avgiftspliktige og etaten.
Skatteetatens kostnader ved elektronisk overlevering over internett
er vesentlig lavere enn mottak av papirbaserte oppgaver. Behandling
av papiroppgaver er 2 til 3 ganger dyrere enn mottak og videresending av
elektroniske oppgaver. Andelen oppgaver med formelle feil er vesentlig
lavere ved elektronisk innberetning, fordi avgiver blir gjort oppmerksom
på eventuelle formelle feil i forbindelse med oversendelsen. Oppfølgningen
av disse oppgavene blir derfor mindre ressurskrevende for avgiftsmyndighetene.
Det samme gjelder for papirbaserte oppgaver når også de
skal oversendes formidlingsmeldingssentralen. De frigjorte ressursene
kan brukes til mer verdiorientert virksomhet i skatteetaten.
Skattedirektoratet har hatt kostnader i forbindelse med utvikling
av løsningene for elektronisk innberetning og optisk tolkning
av oppgavedata. I tillegg påløper årlige
utgifter til drift.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til merverdiavgiftsloven § 29
nytt sjette ledd.