(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1
med Tillegg 4 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Fiskeri-
og kystdepartementet |
1000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet | 119 661 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 100 301 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 10 860 000 |
| 70 | Tilskudd diverse
formål, kan overføres | 500 000 |
| 71 | Tilskudd til kystkultur, kan overføres | 8 000 000 |
1001 | | Deltakelse
i internasjonale organisasjoner | 8 970 000 |
| 70 | Tilskudd, kan overføres | 8 970 000 |
1030 | | Fiskeridirektoratet
| 333 720 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 327 600 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 4 520 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 1 600 000 |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 254 490 000 |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
| 195 000 000 |
| 71 | Sosiale tiltak, kan overføres | 2 000 000 |
| 74 | Erstatninger, kan overføres | 2 140 000 |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak
i fiskeriene, kan overføres | 54 000 000 |
| 79 | Informasjon ressursforvaltning, kan overføres | 1 350 000 |
|
Statsbankene |
2415 | | Innovasjon
Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | 75 000 000 |
| 75 | Marint verdiskapingsprogram, kan overføres | 75 000 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 10 | 791 841 000 |
|
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
4000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet | 6 260 000 |
| 1 | Refusjoner | 10 000 |
| 4 | Refusjoner eksterne
prosjekter | 6 250 000 |
4030 | | Fiskeridirektoratet | 22 530 000 |
| 1 | Oppdragsinntekter
| 10 000 |
| 2 | Salg av registre,
diverse tjenester | 95 000 |
| 4 | Fangstinntekter
overvåkingsprogrammet | 10 000 |
| 5 | Gebyr kjøperregistrering
| 510 000 |
| 6 | Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet
| 785 000 |
| 8 | Gebyr havbruk
| 10 940 000 |
| 9 | Innmeldingsgebyr
Merkeregisteret | 2 300 000 |
| 12 | Saksbehandlingsgebyr
fiskeflåten | 3 340 000 |
| 14 | Refusjoner | 10 000 |
| 20 | Forvaltningssanksjoner
i fiskeflåten | 10 000 |
| 22 | Inntekter ordningen
fiskeforsøk og veiledning | 4 520 000 |
|
Skatter
og avgifter |
5575 | | Sektoravgifter
under Fiskeri- og kystdepartementet | 55 200 000 |
| 70 | Kontroll- og tilsynsavgift
akvakultur | 7 620 000 |
| 71 | Kontrollavgift
fiskeflåten | 23 330 000 |
| 72 | Årsavgift havnesikkerhet
| 14 700 000 |
| 73 | Årsavgift Merkeregisteret
| 9 550 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 10 | 83 990 000 |
| | Netto rammeområde
10 | 707 851 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2009 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1000 post
21 | kap. 4000 post 4 |
kap. 1030 post 21 | kap. 4030 post 22 |
III
Tilskudd til fylkeskommuner
Tilskuddet på inntil 195 mill. kroner til de
aktuelle fylkeskommunene utgjør 3 mill. kroner per bevilling som
blir tildelt. Det er en forutsetning at Fiskeri- og kystdepartementet
ikke gir tilsagn om støtte til fylkeskommuner før vederlaget for oppdrettsbevilling
i det aktuelle fylket er innbetalt.
Ved Stortingets vedtak av 27. november 2008
er netto utgiftsramme for rammeområde 10 satt til kr 707 851 000.
Dette er likt med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009)
med Tillegg nr. 4 (2008–2009).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen, hvor det bl.a. heter at kyst-
og fiskeripolitikken skal bidra til langsiktig miljømessig forsvarlig
verdiskaping for hele samfunnet og samtidig bidra til rettferdig
fordeling av ressursene. Verdiskapningen av våre nasjonale fiskeressurser
skal i størst mulig grad komme kystsamfunn som er avhengig av fiskeriene, til
gode. Flertallet viser også til Regjeringens arbeid
med en nasjonal strategi for marin sektor.
Flertallet vil sikre langsiktig
nasjonal råderett og styring over de marine ressursene og havområdene
våre. De viltlevende marine ressursene tilhører fellesskapet i Norge.
Fiskeressursene skal ikke privatiseres.
Flertallet understreker viktigheten
av en felles havressurslov, vedtatt våren 2008, som gjelder all
høsting og annen utnytting av viltlevende marine ressurser og tilhørende
genetisk materiale. I tillegg understreker flertallet viktigheten
av å opprettholde råfiskloven og deltakerloven.
Flertallet viser til at de grunnleggende
prinsipper for å sikre en bærekraftig høsting av de viltlevende
marine ressursene, er føre-var-prinsippet og en økosystembasert
forvaltning. Flertallet understreker også viktigheten
av at de samme prinsipper brukes i regional og global forvaltning,
ikke minst fordi Norge deler omtrent 90 pst. av bestandene vi høster
av med andre stater.
Omfattende ulovlig, urapportert og uregulert fiske
(UUU-fiske) kan undergrave forvaltningen og på sikt ødelegge fiskebestander.
Det ulovlige fisket, særlig i Barentshavet, er et alvorlig problem
både for miljøet og økonomisk, og dette fisket skal stoppes. Norges
arbeid for å hindre slikt fiske er blitt intensivert etter valget
i 2005, og omfanget av UUU-fiske er blitt redusert. Flertallet viser
til at bevilgningen til å bekjempe UUU-fisket vil være 42,5 mill.
kroner høyere i 2009 enn i 2005.
Flertallet viser til målet om
å legge til rette for størst mulig verdiskaping, og at verdiskapingen
i størst mulig grad kommer de fiskeriavhengige lokalsamfunnene til
gode. Fiskerinæringen må bygge på vårt fortrinn ved tilgang på ferskt
råstoff av høy kvalitet, og leveranse av ferskt råstoff må ha prioritet
i forhold til leveranse av råstoff som er frosset på havet. Regjeringens
ferskfiskstrategi skal i tillegg bidra til jevnere råstofftilgang
og til at det kan hentes ut størst mulig verdiskaping fra hvert
kilo råstoff som tas opp av havet. Flertallet viser
også til at verdiskapingspotensialet i norsk havbruk er betydelig,
og at det skal tildeles nye tillatelser til oppdrett av laks og
ørret i 2009.
Flertallet viser til at Norge
er en viktig leverandør av sjømat til hele verden, og vil legge til
rette for at forbrukere i inn- og utland etterspør trygg og sunn
sjømat. Fiskeri- og havbruksnæring må drives bærekraftig og miljøtilpasset, ikke
minst ved at hensynet til miljøet skal være et grunnleggende premiss
for den videre utviklingen.
Flertallet viser også til styrkingen
av marin forskning, blant annet ved økte bevilgninger til marin
bioprospektering, bioteknologi og en videreføring og opptrapping
av MAREANO-programmet. I tillegg fortsetter arbeidet med prosjektering
av nytt isgående forskningsfartøy. Det marine verdiskapningsprogrammet
er også et viktig bidrag til forskning og innovasjon.
Det er et viktig politisk mål for flertallet å
utvikle levende kyst- og bygdesamfunn. Ved at fiskeri- og havbruksnæringen
skaper attraktive og konkurransedyktige arbeidsplasser langs kysten,
bidrar næringen til spredt bosetting. For å bidra til bedre rammebetingelser
for ansatte i fiskerinæringen vil fiskerfradraget for 2009 være på
150 000 kroner, mot 80 000 kroner i 2007.
Flertallet viser til at de marine
levende ressursene er grunnlaget for næringsrettet tilstedeværelse
og aktive forvaltnings- og forskningsinnsats i våre nordområder.
Betydelige fiskebestander har gyte- og oppvekstområdene sine her.
Det gjelder ikke minst den norske arktiske torsken som har hele
eller deler av sin livssyklus i Norskehavet og Barentshavet. Flertallet viser
til at store deler av den samlede norske fangsten høstes i nord.
En ansvarlig og framtidsrettet fiskeri- og kystpolitikk er derfor en
sentral dimensjon i flertallets nordområdestrategi.
Flertallet støtter Regjeringens
tiltak for å bevare hummerbestanden langs kysten fra Østfold til
Hordaland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
fiskerinæringens rammevilkår preges av en sammenblanding av distrikts-
og næringspolitiske virkemidler som ikke er heldig for næringens
evne til å kunne konkurrere. Disse medlemmer mener
at fiskerinæringens rammevilkår skal ha et næringsperspektiv og
at dette også vil være den beste form for distriktspolitikk. Disse
medlemmer mener forvaltningen av havets ressurser skal skje
på en måte som er tjenlig for hele landet og for befolkningen langs
kysten. Disse medlemmer erkjenner at fiskerinæringen
må reguleres til en viss grad da ingen har naturlig eiendomsrett
til havets ressurser. Disse medlemmer er imidlertid
av den oppfatning at det er for stor avstand mellom en fornuftig
regulering, for å sikre konkurransefrihet innen næringen, og dagens
mengde av reguleringer.
Disse medlemmer mener fiskeripolitikken skal
la næringen få utvikle seg uten byråkratiske hindringer og gis konkurransedyktige
rammebetingelser som gjør overføringer og særlige reguleringer unødvendige.
Selv om det har skjedd mye positivt for de selvstendige næringsdrivende
i fiskerinæringen ved at næringsavtalen er opphevet og regelverk
forenklet, mener disse medlemmer at liberaliseringen
av fiskerinæringen går for langsomt.
Det er viktig med bærekraftig høsting av ressursen
sjøpattedyr, og slike produkter er en viktig eksportartikkel for
Norge. Disse medlemmer vil legge grunnlag for øket
fangst av sjøpattedyr og fremmer derfor forslag om kortsiktige aktive
tiltak for å stimulere til et øket uttak samtidig som det må arbeides
aktivt for en bedre markedstilgang.
Fiskeri- og havbruksnæringen er i åpen internasjonal
konkurranse og er en våre viktigste eksportnæringer. Fortsatt vekst
for næringen forutsetter at rammebetingelsene gir muligheter for
dette, og disse medlemmer mener Regjeringens politikk
med stadig høyere gebyrer og særavgifter samt et voksende offentlig
byråkrati demper vekstmulighetene.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
forslag om betydelige reduksjoner i særavgifter for næringen, som
vil gi grunnlag for ny vekst og omfattende reduksjoner i regelverk og
byråkrati.
Disse medlemmer mener det er
behov for å kanalisere en større del av dagens forskningsmidler
til fiskeri- og havbruksnæringen, som skal fordeles etter hva som
er næringsmessig fornuftig.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at den norske fiskerinæringen har vært i endring, blant annet
ved at flåteleddet gjennom ulike struktureringsordninger har kunnet
øke kvotegrunnlaget per båt og å øke lønnsomheten. Dette er en politikk
som det har vært bred politisk støtte til de siste 25 år. Disse
medlemmer viser til at norsk fiskerinæring med Svein Ludvigsen
som fiskeriminister oppnådde lønnsomhet til å gjøre nødvendige nyinvesteringer,
og at den økonomiske politikken kombinert med en fiskeri- og havbrukspolitikk
som stimulerte til lønnsomhet, gav optimisme.
Disse medlemmer er kritiske til
at norsk fiskerinæring siden valget i 2005 er påført en rekke tiltak
og reguleringer som har svekket lønnsomheten. De siste årene med
strukturstopp, NOx-avgift, økt nettolønnsordning for skipsfartsnæringen,
skjerpede leveringsforpliktelser og distriktskvoter bidrar til svekket
lønnsomhet. Disse medlemmer vil legge til rette for lønnsomhet
i alle ledd i sjømatnæringene, og mener at norske myndigheter i
større grad må bidra til å sikre stabil og forutsigbar markedstilgang.
Disse medlemmer mener det er
viktig med økt fleksibilitet i fiskerinæringen, og viser til at Høyre
har fremmet forslag i Stortinget om å bedre kvotefleksibiliteten
for havfiskeflåten slik at det blir mulig å fiske mer miljøvennlig,
og at de tildelte kvotene kan utnyttes bedre og mer effektivt, jf.
Representantforslag nr. 120 (2007–2008). Disse medlemmer er
glade for at Regjeringen etter at Høyre fremmet forslag om dette,
besluttet å gjøre endringer i den såkalte slumpfiskeordningen. Disse
medlemmer mener likevel det er behov for forbedringer av slumpfiskeordningen,
blant annet ved at skjæringsdatoen fjernes også for torskekvoter
og at prosentsatsen som kan avgis, økes til 30 pst. Disse
medlemmer mener også det er behov for å se nærmere på om
det bør gjøres endringer i kvoteåret og etablering av kvotebank.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen til å bekjempe UUU-fisket vil være 42,5 mill. kroner
høyere i 2009 enn i 2005. Disse medlemmer viser til
at bevilgningen til driftsutgifter til Fiskeridirektoratet er på
327 600 000 kroner. Disse medlemmer viser til at
Høyre har foreslått bevilget samme sum til driftsutgifter til Fiskeridirektoratet
som Regjeringen i statsbudsjettene for 2007–2008 og 2008–2009. Disse medlemmer viser
til at Høyre bevilget 35 mill. kroner mer til driften av Fiskeridirektoratet
enn Regjeringen i statsbudsjettet for 2006–2007, og viser til egne
merknader i Innst. S. nr. 8 (2006–2007) hvor disse medlemmer blant
annet uttalte:
"Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres prioritering
i Budsjett-innst. S. I (2006–2007) der bevilgningen på kap. 1030
post 1 ble foreslått økt med 35 mill. kroner til 323,2 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at denne prioriteringen er en todelt satsing.
Den ene er en økning i bevilgningen til å bekjempe det omfattende
ulovlige piratfisket på 15 mill. kroner. De økte midlene skal gå
til tiltak som økt kontroll, overvåkning og andre tiltak som bidrar
til å redusere det omfattende ulovlige fisket."
Disse medlemmer viser til at
når det gjelder statsbudsjettet for 2005-2006, kom dette til uttrykk
i komiteen:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, er enig med Regjeringen i behovet for å styrke
arbeidet med en ansvarlig ressurskontroll, og støtter Regjeringens
forslag til budsjett bl.a. for å øke antall inspektører og styrke
det internasjonale ressurskontrollsamarbeidet, jf. Innst. S. nr.
8 (2005–2006)."
Disse medlemmer finner grunn
til å minne om at de rød-grønne har 185 mrd. kroner mer i skatteinntekter
enn det regjeringen Bondevik II hadde i 2005.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen foreslår at produktavgiftssatsen settes til 2,8 pst. i
2009, basert på prognoser av en førstehåndsverdi som det skal betales
produktavgift av på 12,2 mrd. kroner. Fiskebåtredernes Forbund skriver
i brev av 21. oktober 2008 til finanskomiteen at Regjeringen har
vært altfor konservativ i prognosen for førstehåndsverdien i 2009,
og at førstehåndsverdien vil bli 10 pst. større enn det Regjeringen
har lagt til grunn i budsjettet. Disse medlemmer mener
det er uheldig dersom avgiften blir fastsatt basert på for lave
prognoser, og vil be Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget
med nye prognoser senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer viser til at
Høyre, sammen med en samlet opposisjon, i forbindelse med St.meld.
nr. 40 (2006–2007) om forvaltning av kongekrabbe fremmet forslag
om at Regjeringen skulle sørge for at det i Revidert nasjonalbudsjett for
2008 ble avsatt midler til å starte desimeringsfangst av kongekrabbe
i løpet av 2008. Disse medlemmer understreker at
Høyre har fulgt opp spørsmålet i tiden etter behandlingen av stortingsmeldingen
og viser blant annet til spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 1586
(2007–2008). Disse medlemmer viser i denne forbindelse
til egne merknader i Innst. S. nr. 143 (2007-2008).
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen nå omsider har økt fiskerfradraget til 150 000 kroner,
noe Høyre lenge har fremhevet betydningen av. Dette er viktig for
å kunne kompensere for rekrutteringsproblemene som fiskeflåten har hatt
som følge av en sterk nettolønnsordning og et stramt arbeidsmarked.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at norsk sjøpattedyrnæring står overfor store utfordringer,
og disse medlemmer finner det kritikkverdig at den
bebudede stortingsmeldingen om norsk sjøpattedyrpolitikk har latt
vente på seg. Disse medlemmer viser til at Høyre har
fulgt forholdene i næringen nøye, og viser blant annet til spørsmål
til statsråden om vilkårene for havpattedyrnæringen, spørsmål til skriftlig
besvarelse nr. 944 (2007–2008). Disse medlemmer viser
til at Høyre i forbindelse med Budsjett-innst. S. I (2008–2009)
fremmet forslag om at Regjeringen snarest fremlegger en sjøpattedyrmelding.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at FNs matvareprogram har pekt på at havbruksnæringen har et
ansvar for verdens fremtidige matforsyning, og at Norge må ta sin
del av dette ansvaret. Disse medlemmer viser til
at fiskeri- og havbruksnæringens landsforening i høring i komiteen
uttalte at veksten i næringen bør fordeles mellom vekst i konsesjonsvolum (MTB)
og nye konsesjoner. Dette er i tråd med det Høyre tidligere har
foreslått for Stortinget, jf. Representantforslag nr. 103 (2007–2008)
om vekst i havbruksnæringen. Høyre mener det er viktig at veksten
i havbruksnæringen skjer på en bærekraftig og miljøvennlig måte. Disse
medlemmer viser til egne merknader i den forbindelse i Innst.
S. nr. 281 (2007–2008).
Disse medlemmer frykter at Regjeringens skatteskjerpelser
vil ramme denne næringen urimelig hardt, fordi den har mange familiebedrifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i brev av 21. oktober 2008 til næringskomiteen fra Norges
fiskarlag fremkom at Redningsselskapet i 2007 hadde over 900 assistanser til
fiskeflåten, og at det uroer Norges fiskarlag at den foreslåtte
bevilgningen vil innebære at minst 2 av 26 fartøy må tas ut av tjeneste.
Ifølge Transportøkonomisk institutts beregninger utgjør redningsskøytenes
innsats alene 1 mrd. kroner hvert år i direkte samfunnsnytte, bare
i form av reddede menneskeliv og avvergede miljøkatastrofer. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett
øker bevilgningene til Redningsselskapet med 29 mill. kroner ut
over Regjeringens forslag, bl.a. for å sikre drift av alle dagens
redningsskøyter.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Island nå forbereder søknad om EU-medlemskap. Disse
medlemmer viser til at Norge, Island og EU flere ganger
i året forhandler om felles fiskeriressurser, og at Norge og Island
har vært forhandlingspartnere i EFTA i disse forhandlingene. Disse
medlemmer er skuffet over at Regjeringen ikke vil utrede
konsekvensene av en eventuell islandsk søknad. Dersom Island blir
EU-medlem, vil Island få hele EU i ryggen i disse forhandlingene,
og et islandsk medlemskap kan dermed få store konsekvenser for norske
fiskere og fiskeribedrifter. Som EU-medlem vil alle islandske fiskeprodukter
få tollfri adgang til EU-markedet, noe som vil forverre konkurransesituasjonen
for norske fiskeforedlingsbedrifter og fiskeoppdrettere dramatisk. Disse
medlemmer mener konsekvensene av at Island forbereder en
EU-søknad må utredes nå, fordi norsk engasjement på et senere tidspunkt
kan komme for sent for norsk sjømatnæring.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen i havressursloven vedtok en hjemmel til å fastsette
at en del av den nasjonale kvoten eller en del av gruppekvoten for
en eller flere fartøygrupper skal leveres til tilvirking ved landanlegg
i bestemte distrikt (distriktskvote). Disse medlemmer mener
at dagens distriktskvoteordning bør oppheves, og viser til egne
merknader i Innst. O. nr. 45 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig at det tas tilstrekkelig hensyn til fiskerinæringen når
det kartlegges nye oljeforekomster. Disse medlemmer viser
til at den seismiske aktiviteten har utløst en rekke konflikter
mellom fiskerinæringen og oljenæringen, og mener Regjeringen har
håndtert denne konflikten svært lite tilfredsstillende.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti strekar under at fiskeri- og havbruksnæringa
er avgjerande for verdiskaping og sysselsetting langs kysten. Det
er gledelig at ei god norsk fiskeriforvalting ført under skiftande regjeringar
har gjort at fiskebestandane no er særs høge og at oppdrettsnæringa
går godt. Denne medlemen er tilfreds med at Regjeringa
no aukar fiskarfrådraget til 150 000 kroner, slik Kristeleg Folkeparti
gjorde i sitt alternative statsbudsjett allereie i fjor. Kristeleg
Folkeparti føreslår òg ei naudsynt styrking av MAREANO-programmet
med 3 mill. kroner over Fiskeri- og kystdepartementet sitt budsjett,
for å betra grunnlaget for revisjonen av forvaltingsplanen frå Barentshavet
og områda utanfor Lofoten og Vesterålen i 2010.
På Kunnskapsdepartementets sitt budsjett føreslår
Kristeleg Folkeparti etter innspel frå Fiskarlaget ei auke i tilskottet
til "Sikkerhetsopplæring for fiskere".
Denne medlemen stør framlegget
frå Regjeringa om ein netto rammesum på rammeområde 10 på 707,85
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge
707 851 000 kroner under rammeområde 10, som er det samme som følger
av Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at Norge
med vår lange kyststripe og fem ganger så mye hav som land, rår
over store fornybare ressurser. Klarer vi å utnytte disse optimalt,
har vi potensial for en verdiskaping som kan være større og mer
varig enn oljeinntektene. Med gode rammevilkår kan sjømatnæringene
sikre vekst og inntektsgrunnlag langs hele kysten vår. Norge har
innen fiskeri, havbruk og marin bioteknologi et stort konkurransefortrinn
ut fra naturgitte forutsetninger og en omfattende kompetanse utviklet
gjennom generasjoner, og gjennom målrettet forskning. Dette
medlem vil utvikle en sjømatpolitikk som sikrer en konkurransedyktig
og allsidig sjømatnæring.
Dette medlem mener det er en
forutsetning at Norge gjennom en aktiv handelspolitikk får redusert
sine handelshindringer. Regelverket innenfor alle deler av sjømatsektoren
må forenkles kraftig, og ha som hovedmål å sørge for miljøvennlig,
bærekraftig forvaltning og lokal verdiskaping.
Dette medlem mener at fiskeressursene
er en nasjonal ressurs og skal forvaltes nasjonalt. Dette
medlem mener imidlertid at regionene skal få økt medbestemmelse
på utformingen av fiskeripolitikken gjennom at det etableres forpliktende
rådslag mellom nasjonale myndigheter, næringen og regionalt folkevalgte.
Dette medlem er av den oppfatning
at den tradisjonelle fiskerinæringen skal reguleres gjennom kvotebestemmelser
slik at langtidsbeskatningen ikke er større enn det økologisk bærekraftige.
Det må reageres strengt på overtredelser og andre former for juks
med disse kvotene. Norge må i internasjonale forhandlinger være
en pådriver for å få et mer bærekraftig fiske. Fastsetting av kvoter
må så langt som mulig bygge på økosystemforvaltning, slik at beskatning
av en art ikke truer langtidsutbytte fra andre arter. Internasjonale
avtaler og effektiv kontroll må sikre den økologiske balansen i
Barentshavet og Nordsjøen.
Dette medlem er positiv til at
det åpnes for en vekst i havbruksnæringen som tar høyde for årlig antatt
vekst i markedene, og mener at veksten i havbruksnæringen bør fordeles
mellom vekst i form av nye konsesjoner og vekst i konsesjonsvolum
(MTB).
En vekst via økning i konsesjonsvolumet vil bidra
til at næringen med lave kostnader kan realisere veksten, og vil
således bidra positivt sett i lys av finansuroen som også preger
Norge. Dette medlem mener at en vekst via økning
i konsesjonsvolumet vil bidra positivt i forhold til at de mest
bærekraftige lokaliteter blir bedre nyttiggjort. En økning i konsesjonsvolumet
vil for den enkelte oppdretter kun bli realisert hvis oppdretteren
har tilgang til lokaliteter som har bærekraft for en økt produksjon. Dette
medlem mener en slik justering i konsesjonspolitikken vil
bidra positivt i forhold til å utvikle havbruksnæringen i en mer
bærekraftig retning.
Dette medlem er positiv til veksten
i oppdrett av torsk og den økende etterspørselen, og ser at dette
er ei næring som kan gi mange arbeidsplasser langs kysten. Dette
medlem mener at veksten i næringen bør følge føre-var-prinsippet
slik at man kan ha kontroll over sykdomsutbrudd, rømming og spredning
av torskelus. Det bør stilles strenge krav til lokalisering av oppdrettsanleggene
for å hindre at de lokale kysttorsk-tammene kan rammes av sykdom
eller blandes genetisk med oppdrettstorsken.
Dette medlem mener at nettolønnsordningen for
sjøfolk medfører at arbeidskraften forsvinner fra fiskeflåten og
over til øvrig skipsfart på grunn av Regjeringens grove forskjellsbehandling
mellom ansatte på fartøy som kommer inn under nettolønnsordningen
og ansatte på fiskefartøy. Dette medlem er uenig
i en slik politikk og vil avvikle nettolønnsordningen. Dette
medlem vil videre styrke lønnsomheten i næringen ved å øke
avskrivningssatsene på fiskefartøy til 20 pst., jf. forslag om dette
i Innst. O. nr. 1 (2008–2009) og i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009)
Regjeringen satser kraftig på oljeleting gjennom seismiske
undersøkelser i sårbare havområder. Dette medlem støtter
ikke Regjeringens kartlegging av oljeforekomster utenfor Lofoten og
Vesterålen, da disse områdene er noen av verdens viktigste gyteområder
for en rekke fiskearter, nærmere beskrevet under rammeområde 13
i Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Fiskeindustrien i Lofoten og
Vesterålen har meldt om en reduksjon på 70 pst. av landinger av
sei og blåkveite etter at den seismiske skytingen startet. Den seismiske
aktiviteten har utløst en rekke konflikter mellom fiskere og oljenæringen,
som på hver sin side hevder å ha rett til å bruke havområdet.
Dette medlem mener Regjeringens
håndtering av denne konflikten har vært lite tilfredsstillende,
og ber Regjeringen følge opp sin egen St.meld. nr. 8 (2005–2006)
om helhetlig forvaltning av det marine miljø i Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten, Innst. S. nr. 225 (2005–2006), hvor det fremgår
at fiskeinteresser og gytevandringer går foran oljeaktivitet.
Dette medlem vil ta til orde
for at Regjeringen så snart som mulig får på plass et desimeringsfond
for skadet eller liten kongekrabbe. Da denne krabben i dag er lite
omsettelig, er det positivt at Regjeringen har bedt Innovasjon Norge se
på kommersiell bruk av denne krabben. Dette medlem vil
understreke at det haster å få på plass en ordning, slik at liten
og skadet krabbe faktisk blir tatt med til land, og ikke blir kastet over
bord. Dette for å få ned bestanden av kongekrabbe og hindre videre
spredning utenfor den kommersielle sonen, beskrevet i St.meld. nr. 40
(2006–2007) om forvaltning av kongekrabbe.
Dette medlem har merket seg mange
organisasjoners bekymring for manglende bevilgninger til tiltak
for bevaring av villaksen. Levende lakseelver er viktige for å bevare
det biologiske mangfoldet og for reiselivet og turismenæringen i
distriktene. Dette medlem deler denne bekymringen,
og vil understreke at Norge har et særlig ansvar for å forvalte
våre unike villaksstammer. Regjeringen har fått massiv kritikk av
blant annet miljøorganisasjonene for å ikke følge opp arbeidet med
vernetiltak for villaksen på en god nok måte. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre foreslo en økning
av bevilgning til særlige tiltak for villaksstammene med 10 mill.
kroner utover Regjeringens forslag. Dette medlem vil
vise til at det flere steder langs kysten ligger vrak som inneholder
miljøskadelige stoffer som kan få alvorlige konsekvenser for det
marine miljøet dersom det ikke ryddes opp. Regjeringen har så langt
vist en altfor passiv holdning i dette arbeidet. Arbeidet med kartlegging
og tiltak ved vraket etter kvikksølvubåten utenfor Fedje, vraket etter
Welheim utenfor Florø og vraket etter krysseren Murmansk utenfor
kysten av Finnmark, er eksempler på saker hvor Regjeringen er blitt
presset til handling av opposisjonen og lokale aksjonsgrupper. Dette
medlem viser til Venstres alternative budsjett hvor det
ble foreslått å øke innsatsen innen fjerning og tømming av vrak
som utgjør en miljøtrussel, med 50 mill. kroner.
I tabellen nedenfor er de ulike fraksjonenes primærstandpunkter
under rammeområde 10 presentert.
Tabellen viser budsjettforslaget fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og primærbudsjettene til Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slik de framkommer i finansinnstillingen.
Bare kapitler/poster med avvikende forslag til bevilgning er tatt
med. Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
Utgifter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
1000 | | Fiskeri-
og kystdepartementet | 119
661 | 119
661 (0) | 84
661 (-35 000) | 114
661 (-5 000) | 119
661 (0) | 119 661 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 100 301 | 100 301 (0) | 75 301 (-25
000) | 95 301 (-5
000) | 100 301 (0) | 100 301 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 10 860 | 10 860 (0) | 8 860 (-2
000) | 10 860 (0) | 10 860 (0) | 10 860 (0) |
| 71 | Tilskudd til kystkultur | 8 000 | 8 000 (0) | 0 (-8 000) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) |
1030 | | Fiskeridirektoratet | 333
720 | 333
720 (0) | 313
720 (-20 000) | 333
720 (0) | 333
720 (0) | 333 720 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 327 600 | 327 600 (0) | 307 600 (-20
000) | 327 600 (0) | 327 600 (0) | 327 600 (0) |
1050 | | Diverse
fiskeriformål | 254
490 | 254
490 (0) | 33
490 (-221 000) | 254
490 (0) | 254
490 (0) | 254 490 (0) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner | 195 000 | 195 000 (0) | 0 (-195
000) | 195 000 (0) | 195 000 (0) | 195 000 (0) |
| 71 | Sosiale tiltak | 2 000 | 2 000 (0) | 0 (-2 000) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak
i fiskeriene | 54 000 | 54 000 (0) | 30 000 (-24 000) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 791 841 | 791 841 (0) | 515 841 (-276 000) | 786 841 (-5 000) | 791 841 (0) | 791 841 (0) |
Inntekter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
4030 | | Fiskeridirektoratet | 22
530 | 22
530 (0) | 8
250 (-14 280) | 22
530 (0) | 22
530 (0) | 22 530 (0) |
| 8 | Gebyr havbruk | 10 940 | 10 940 (0) | 0 (-10 940) | 10 940 (0) | 10 940 (0) | 10 940 (0) |
| 12 | Saksbehandlingsgebyr fiskeflåten | 3 340 | 3 340 (0) | 0 (-3 340) | 3 340 (0) | 3 340 (0) | 3 340 (0) |
5575 | | Sektoravgifter
under Fiskeri- og kystdepartementet | 55
200 | 55
200 (0) | 0 (-55 200) | 55
200 (0) | 55
200 (0) | 55 200 (0) |
| 70 | Kontroll- og tilsynsavgift
akvakultur | 7 620 | 7 620 (0) | 0 (-7 620) | 7 620 (0) | 7 620 (0) | 7 620 (0) |
| 71 | Kontrollavgift fiskeflåten | 23 330 | 23 330 (0) | 0 (-23 330) | 23 330 (0) | 23 330 (0) | 23 330 (0) |
| 72 | Årsavgift havnesikkerhet | 14 700 | 14 700 (0) | 0 (-14 700) | 14 700 (0) | 14 700 (0) | 14 700 (0) |
| 73 | Årsavgift Merkeregisteret | 9 550 | 9 550 (0) | 0 (-9 550) | 9 550 (0) | 9 550 (0) | 9 550 (0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 83 990 | 83 990 (0) | 14 510 (-69 480) | 83 990 (0) | 83 990 (0) | 83 990 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 707 851 | 707 851 (0) | 501 331 (-206 520) | 702 851 (-5 000) | 707 851 (0) | 707 851 (0) |
For så vidt angår de kapitler som
ikke er omtalt under, har komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ingen merknader og slutter
seg til regjeringen Stoltenberg IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Den enkelte fraksjon slutter seg til regjeringen Stoltenberg IIs
forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009) hvor ikke annet fremgår av merknadene
under det enkelte kapittel.
Det foreslås bevilget kr 119 661 000 på kap. 1000
og kr 6 260 000 på kap. 4000.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre er skuffa over at
Regjeringa ikkje har fremma forslag om eit desimeringsfond på fangst
av liten kongekrabbe.
Desse medlemene fremmar følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa om å leggje fram forslag
om å opprette eit desimeringsfond for fangst av liten kongekrabbe."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at fiskerinæringen er i åpen
internasjonal konkurranse og er avhengig av rammevilkår som er konkurransedyktige
og tidsmessige. Disse medlemmer mener det er på tide
med en gjennomgang av det mest sentrale regelverket for næringen med
sikte på forenklinger, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av Råfiskloven og Deltakerloven med sikte på modernisering og forenkling."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at fisketurisme er en del av
reiselivsnæringen som har opplevd vekst langs kysten. Disse
medlemmer mener unødvendige begrensninger og reguleringen
på reiselivsnæringen må fjernes.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å heve den såkalte turistkvoten for fisk fra 15 kg til 25 kg."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at et stort og detaljrikt regelverk
har ført til at fiskeri- og havbruksnæringen har fått et omfattende
offentlig byråkrati som er voksende og kostnadskrevende. Disse
medlemmer mener av hensyn til næringen at det er på tide
å snu denne utviklingen, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge en strategi
for avbyråkratisering av fiskeri- og havbruksnæringens rammevilkår.
Strategien fremlegges i løpet av 1. halvår 2009."
Det foreslås bevilget kr 100 301 000 på post
1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag om deregulering og forenkling som vil gi departementet
færre arbeidsoppgaver. Disse medlemmer mener det er
viktig at arbeide med ressurskontroll prioriteres innenfor rammen.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1000 post 1 med kr 25 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
effektivisere driften av statlig administrasjon i departementer
og underliggende etater. Disse medlemmer viser til
Høyres prioritering i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007–2008) der bevilgningen
på kap. 1000 post 1 ble foreslått redusert med 5 mill. kroner.
Det foreslås bevilget kr 10 860 000 på post
21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at regelverksforenkling også gir grunnlag for å effektivisere det
prosjektrelaterte arbeidet.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1000 post 21 med kr 2 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 8 000 000 på post 71.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til omtale
av Ægir – Norsk Havbruksmuseum, i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2004–2005)
fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, som bl.a. påpeker
at ansvaret for realisering av Ægir i hovedsak hviler på fiskerimyndighetene. Flertallet viser
videre til at dette er prioritert på 1. plass i Sør-Trøndelag fylkeskommunes
plan for videreutvikling av museumssatsingen i fylket, og at det
er satt av midler til utbygging fra Hitra kommune, næringa og fylkeskommunen. Flertallet anmoder
Regjeringa vurdere å bidra til at Ægir – Norsk Havbruksmuseum, kan
bli realisert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at støtte til virksomhet med kystkultur ikke er en offentlig primæroppgave
som derfor ikke kan prioriteres.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1000 post 71 med kr 8 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 8 970 000 på kap. 1001.
Komiteen viser til
at Noreg har som overordna strategi å oppnå ansvarleg forvalting
av alle dei marine levande ressursane i Nord-Atlanteren. Ein omfattande
del av norsk fiske skjer på bestandar vi deler med andre land, og
to- eller fleirsidige avtalar om forvalting av felles fiskeressursar
er, etter komiteen si oppfatning, avgjerande for
å sikre bærekraftige fiskebestandar.
Komiteen viser til at tilhøvet
til EU, Russland og Island er av avgjerande betydning i kampen mot
ulovleg, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske). Utan eit etablert
samarbeid med fastlagde avtalar på ressursforvaltingssida, ville det
truleg ikkje vore mogleg å få til det tette og fortrulege samarbeidet
med EU sitt kontrollverk som har ført til at EU (gjennom Den nordaustatlantiske
fiskerikommisjonen – NEAFC) har tatt på seg å kontrollera alle landingar
av frossen fisk i NEAFC sitt virkeområde.
Komiteen viser til Noreg sin
ambisjon om å spela ei aktiv rolle i utforminga av internasjonalt regelverk
for fiskeri og havbruk, utviklinga av internasjonal havrett og forvaltinga
av marine ressursar.
Komiteen er uroa over situasjonen
for fleire fiskeslag i Nordsjøen. Særleg gjeld dette torsk. Av totalkvoten
har Noreg 17 pst. og EU 83 pst. Einsidige forvaltingstiltak i norsk
sone har difor liten effekt for torskebestanden i det heile. Komiteen meiner
utkast av fisk er eit alvorlig trugsmål mot ei bærekraftig forvalting.
EU har ikkje forbod mot utkast av fisk, slik
me har i Noreg. EU har tvert om påbod om å kasta ut fisk som er
liten eller av ein annan art enn den som kvota gjeld for, noko som
fører til at EU-fiskarar i stor mon kastar god fisk tilbake på sjøen. Komiteen viser
til EU sine tal, som viser at opp til 60 pst. av fisken som vert
fanga av EU sine fiskarar i Nordsjøen vert kasta attende på havet. Komiteen peikar
på at forskarar og fiskarar meiner at praksisen med utkast er den viktigaste
årsaka til at dei viktigaste fiskeslaga i Nordsjøen er fiska ned. Komiteen er
uroa over situasjonen i EU, og peikar på at norske fiskarar vert
skadelidande av EU si sviktande forvalting av bestandar som er av
felles interesse for Noreg og EU. Komiteen ber Regjeringa
nytte eitkvart høve til å gjere merksam på skadeverknadene av utkastpolitikken
i EU slik at regelverket kan endrast, ressurssituasjonen betrast
og EU og Noreg kan einast om ei bærekraftig forvalting av felles fiskebestandar.
Komiteen peikar på at det ulovlege
overfisket (UUU-fisket) i nordområda er ein alvorleg trussel mot
fiskerinæringa og kystbefolkninga sine levevilkår. Det ulovlege
fisket vert i stor grad utført av fartøy som ikkje fører norsk flagg
og som ligg utanfor norsk fiskerijurisdiksjon. Fangstane vert også
landa utanfor Noreg.
Komiteen viser til at norske
styresmakter sitt arbeid med det uregulerte fisket i Barentshavet er
særs ressurskrevjande. I tillegg til kontroll på havet og i hamner
ved landing av fisk vert det arbeidd for at dei statar der fisken
vert landa, innfører effektive kontrollordningar som hindrar landing
av ulovleg fisk. Komiteen er av den oppfatning at
for å lukkast med dette arbeidet er det avgjerande at arbeidet vert
tilført tilstrekkelege midlar, slik at innsatsen kan førast vidare
og styrkast.
Komiteen syner samstundes til
at Noreg gjennom dei regionale fiskeriorganisasjonane i Nord-Atlanteren
har gått føre i arbeidet med eit felles regelverk mot ulovleg, urapportert
og uregistrert fiske (UUU-fiske). Noreg har fått gjennomslag for
ein betre hamnestatskontroll.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er nøgd med Regjeringa sin innsats mot UUU-fiske og har merka seg at
løyvingane vert trappa opp i 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker betydningen
av at Norge har en sterk posisjon i disse organisasjonene for effektivt
å kunne påvirke forvaltning av marine ressurser og internasjonal
havrett. Disse medlemmer viser til problemene som
følge av overfiske i Barentshavet, som medfører et betydelig økonomisk
tap for Norge. Disse medlemmer mener det er viktig
at Regjeringen prioriterer overfiske i Barentshavet og iverksetter
tiltak for bærekraftig ressursforvaltning og styrker kontrollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
at Regjeringen øker innsatsen mot UUU-fisket fremover og fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke innsatsen for
å bekjempe ulovlig, urapportert og uregistrert fiske."
Disse medlemmer har med undring
merket seg at statsråden i ulike sammenhenger fremstiller det som
at Regjeringen driver nybrottsarbeid når det gjelder kampen mot
det ulovlige overfisket, og vil peke på at dette arbeidet startet
før den rød-grønne regjeringen, og er noe det er bred enighet om
i Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
i henhold til beregninger utført av Fiskeridirektoratet var overfisket
av norskarktisk torsk på 40 000 tonn og på hyse var overfisket på
21 000 tonn i 2007. Førstehåndsverdien av UUU-fisket norsk arktisk torsk
utgjorde hele 800 mill. kroner i 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009 der vi
fremmet et forslag om å styrke kystvakta med 350 mill. kroner for 2009.
Det foreslås bevilget kr 333 720 000 på kap. 1030.
Komiteen strekar under
at norsk fiskeriforvalting er særs god i internasjonal samanheng,
både med tanke på lønnsemd i næringa og omsyn til berekraftige fiskebestandar
og miljøet i havet. Komiteen meiner at det er viktig
at kontrollinnsatsen i Noreg framleis vert heldt på eit høgt nivå,
særlig landingskontrollen. Dette byggjer opp under målsetjingane
om ei langsiktig, lønnsam og berekraftig hausting av dei marine ressursane.
Men det globale problemet med overfiske og sviktande bestandar er
alvorleg. Over 90 pst. av norsk fiske skjer på bestandar som vert
forvalta i samarbeid med andre land. Internasjonalt arbeid med ressurskontroll
er difor avgjerande for norske fiskeri og havmiljøet meir generelt.
Komiteen er samd i at det som
ei følgje av vedtak i NEAFC er naudsynt å auke inspeksjonsfrekvensen
ved utanlandske fartøy sine landingar av frosenfisk i Noreg, og
ser dette som viktig for å sikra eit truverdig kontrollregime, spesielt
i Nord-Noreg. Komiteen strekar under at arbeidet med å kartleggja
operasjons- og transportmønstre i UUU-fiske er eit viktig innsatsområde. Komiteen ser
det som positivt at Fiskeridirektoratet skal sikra ei vidareføring
og vidareutvikling av dette arbeidet i 2009.
Komiteen peikar på at EU sin
felles fiskeripolitikk har vore lite berekraftig. Politikken har
gjennomgåande vore prega av høge, ikkje-berekraftige kvotar, svake
reguleringar og mangelfull handheving og sanksjonering. Komiteen viser
til at EU sin felles fiskeripolitikk gjev omfattande subsidiar til
bygging av nye og meir moderne fiskebåtar, noko som medverkar til
å halda oppe den store overkapasiteten i EU si flåte. Alt dette
skjer trass i at internasjonale havforskarar og miljøorganisasjonar
lenge har peika på at EU sin politikk må endrast og at fisket må reduserast
for å verta berekraftig. Komiteen viser til at resultatet
av denne politikken er sviktande bestandar i EU sine farvatn, og
at EU inngår fiskeriavtalar mellom anna med fattige land på vilkår
som er særs uheldige både i eit utviklings- og havmiljøperspektiv. Komiteen meiner
at Noreg må vere ein konstruktiv kritikar av EUs felles fiskeripolitikk,
ettersom Noreg og EU deler viktige bestandar.
Komiteen er positiv til samarbeidsprosjekta som
har vore gjennomførte med EU om elektronisk rapporteringssystem,
satellittsporing, elektronisk fangstdagbok og elektroniske lisensieringsprosedyrar. Komiteen er
positiv til at Fiskeridirektoratet har sett i verk ordninga med hamnestatskontroll,
som forpliktar landa som tek imot fisk til å kontrollera om fisket
er lovleg og rapportert. Komiteen stør òg Fiskeridirektoratet
sitt arbeid med å få på plass eit internasjonalt regime for hamnestatskontroll.
Komiteen er nøgd med at rømmingstala
frå havbruksnæringa gjekk betydeleg ned i 2007 og i fyrste halvdel
av 2008. Komiteen er positiv til at arbeidet med
rømming av oppdrettsfisk framleis er høgt prioritert, og at tiltaksplanen
"Visjon nullflukt" vert vidareført i 2009.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, er nøgd
med at tiltak for å redusere UUU-fiske er ei høgt prioritert oppgåve
for Fiskeridirektoratet.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar difor opp
om forslaget om å auke Fiskeridirektoratet sitt budsjett i 2009
med 8 mill. kroner for å betre ressurskontrollen i fiskeria.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti viser til at EU sin fiskeripolitikk
mellom anna er dominert av Spania, som bygde opp ein kraftig overdimensjonert
fiskeflåte på 60-tallet med statlige subsidiar fordi spanske styresmakter meinte
at fiskerinæringa var ei særskilt strategisk viktig næring. Ønsket
om å unngå arbeidsløyse blant dei mange fiskarane har særs stor
politisk betyding i landet, og Spania har – saman med Frankrike,
Italia og eit fleirtal av EU sine medlemsland – gjort at EU sin
felles fiskeripolitikk har vore kortsiktig, lite berekraftig og lite
lønnsam. Desse medlemene viser til dømes til Kommisjonens
forsøk på å få til moderate reformer av EU sin felles fiskeripolitikk
i berekraftig retning i 2004. Då tok spanske styresmakter på øvste
hald kontakt med leiinga i Kommisjonen, og reformplanane vart umiddelbart
skrinlagt. Desse medlemene viser til at Noreg er
eit land i ein europeisk samanheng som ville hatt liten innflytelse
over politikken i EU ved eit eventuelt medlemskap samanlikna med store
land som Spania.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at det sterke ønsket om å påvirke utviklingen i EUs fiskeripolitikk
illustrerer behovet for økt norsk innflytelse over beslutningsprosessene
i EU. Disse medlemmer mener at fiskerinæringens behov
for politisk innflytelse i EU vil øke dramatisk dersom fiskerinasjonen
Island blir medlem, og at EØS-avtalen ikke gir Norge, som en av
Europas største fiskerinasjoner, tilstrekkelig demokratisk påvirkningsmulighet.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti kan ut frå ei rasjonell, fagleg vurdering ikkje
sjå korleis Noreg ved eit eventuelt medlemskap skulle kunne få til
så store endringar i EU sin felles fiskeripolitikk at ein kunne unngått
at eit eventuelt medlemskap ville fått dramatisk negative konsekvensar
for miljøet i havet i norske farvatn og kraftig svekka lønsemd i
norsk fiskerinæring.
Det foreslås bevilget kr 327 600 000 på post
1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslag om forenkling av næringens rammevilkår vil gi mindre
behov for administrasjon. Disse medlemmer mener at man
innenfor rammen skal prioriterer arbeidet med ressurskontroll.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1030 post 1 med kr 20 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 22 530 000 på kap. 4030.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at fleire
av inntektspostane vert budsjetterte med små beløp. Desse
medlemene vil be om at dei ulike gebyrinntektene vert gjennomgått.
Det foreslås bevilget kr 10 940 000 på post
8.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet avvikler
dette gebyret da det fremstår som en uholdbar ekstra beskatning
av en av våre viktigste eksportnæringer.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 8 med kr 10 940 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 3 340 000 på post 12.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at avgiftsbelastningen på denne næringen er for høy og avvikler
gebyret som følge av dette.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 4030 post 12 med kr 3 340 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 254 490 000 på kap. 1050.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen
viderefører ordningen med føringstilskudd, tilskudd til selfangst,
garantilott og garnopprydding.
Føringstilskuddet er viktig for fiskerne
i områder med mottaks- og avsetningsproblemer. Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
er opptatt av at denne ordningen særlig kommer den mindre kystflåten
til gode.
Flertallet viser også til at
det er foretatt en evaluering av føringstilskuddet. Evalueringen viser
at ordningen i ulik grad bidrar til å oppfylle de mål som er satt. Flertallet har
merket seg at konklusjonene i evalueringsrapporten vil bli tatt med
i vurderingen av støtteopplegget for 2009 og ber om å bli orientert
om eventuelle endringer på en egnet måte.
Komiteen viser til
det såkalte "spøkelsesfisket" – altså tapte garn som blir liggende
og fiske i årevis. Det er svært viktig at slike garn hentes opp. Norge
er et ledende land i arbeidet med garnopprydding og bidrar også
internasjonalt med kunnskap og kompetanse. Komiteen støtter Fiskeridirektoratets
arbeid med garnopprensking i EU-sonen og har merket seg at det nå
arbeides med et nytt teknisk regelverk for garnfiske i EU.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
lovhjemmelen for innkreving av strukturavgift løp ut 1. juli 2008
og at strukturfondet skal evalueres før det tas stilling til om
strukturavgiften skal videreføres.
Flertallet viser til at det i
2007 ble behandlet 62 søknader om kondemnering, og at alle som oppfylte
kravene fikk tilbud med en samlet utbetaling på 23 mill. kroner.
Komiteen understreker
betydningen av at Norge fortsetter informasjonsarbeidet om en bærekraftig
forvaltning av levende marine ressurser både i eget og andre land.
Så langt har informasjonsarbeidet vært konsentrert om sjøpattedyr. Komiteen vil
også peke på nødvendigheten av å skape forståelse for begrensninger
i fisket på bestander som ål og hummer. Spesielt viktig er arbeidet
med å gjøre vitenskapelige data og kunnskap om norsk ressursforvaltning
tilgjengelig.
Komiteen viser til at Regjeringen i St.prp. nr.
1 Tillegg nr. 4 (2008–2009) fremmer forslag om 65 nye oppdrettskonsesjoner
for 2009. Komiteen viser også til at det legges til
grunn kriterier for tildeling som eksempelvis hensyn til mindre aktører
og at det kreves et vederlag for konsesjonene som ordinært er på
8 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at havbruksnæringen er en viktig næring for Norge. Denne tildelingsrunden
vil bidra til økt verdiskaping langs kysten, åpne for nye aktører
og gi gode muligheter for vekst og eksisterende virksomheter.
Flertallet viser til at 65 nye
tillatelser vil tilsvare en økning i produksjonskapasiteten på om lag
7 pst. Dette ligger innenfor en miljømessig akseptabel ramme og
gir gode muligheter for vekst innenfor et voksende marked for sjømat.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkepart mener at det er grunnlag for
å tildele flere konsesjoner enn de 65 det fremmes forslag om og
at det burde være en tildeling av nye konsesjoner årlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at norsk sjømat er en av våre største
eksportartikler og en betydelig distriktsnæring. Disse medlemmer vil
vise til at fremveksten av oppdrettsnæringen har vært, og vil fortsette
å være, av stor betydning for mange lokalsamfunn langs kysten. Det
er viktig at norskekysten kan få glede av videre vekst i denne næringen. Disse
medlemmer registrerer at Regjeringen har lagt opp til en
tildelingsrunde av konsesjoner tett oppunder valget i 2009. Disse
medlemmer vil understreke at det er positivt at det nå blir
rom for vekst gjennom nytildelinger i næringen, og viser til forslag om
tildeling av nye konsesjoner i Fremskrittspartiets og Høyres alternative
budsjetter for i fjor, og egne merknader i den forbindelse, jf.
Budsjett-innst. S. nr. 8 (2007–2008). Disse medlemmer er
likevel kritiske til at det legges opp til vekst ensidig gjennom
konsesjoner. Dette er en vekst eksisterende næringsutøvere ikke
får ta del i. Disse medlemmer mener at en vekst bør
fordeles mellom vekst i konsesjonsvolum (MTB) og nye konsesjoner,
noe fiskeri- og havbruksnæringens landsforening gav støtte til i komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det ikke bør legges føringer for nye konsesjoner med hensyn til
geografisk plassering eller struktur i næringen.
Disse medlemmer mener at konsesjonene
bør tildeles uten vederlag og viser til at finansuroen nå gjør det
spesielt vanskelig å skaffe kapital til å starte ny virksomhet.
Disse medlemmer viser til behandling
av St.prp. nr. 59 (2007–2008) og Innst. S. nr. 270 (2007–2008) der disse
medlemmer fremmet forslag om økning av biomasse og ny konsesjonsrunde.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at en slik vekst fordelt mellom konsesjonsvolum og nye konsesjoner
er i tråd med forslag Høyre tidligere har fremmet i Stortinget,
jf. Representantforslag nr. 103 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener videre at tildeling av konsesjoner må skje
etter objektive kriterier og med loddtrekning i tilfeller hvor det
er flere prekvalifiserte søkere. Regjeringens forslag om en politisk
tildelingsprosess i regi av fylkeskommunene med størrelse og integrasjon
i kystdistriktene som kriterier, vil måtte medføre forskjellsbehandling
mellom aktører og en usunn, direkte politisk innflytelse på fremtiden til
enkeltbedrifter. Disse medlemmer mener videre at
størrelse i seg selv ikke er et relevant tildelingskriterium og
at Regjeringen ikke har et holdbart næringspolitisk grunnlag for
strukturpolitikken i havbruksnæringen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for vekst i havbruksnæringen gjennom en kombinasjon av nytildeling
av konsesjoner og generell vekst i MTB-volum for alle aktører som
har grunnlag for det."
"Stortinget ber Regjeringen om at tildeling
av oppdrettskonsesjoner skal foretas basert på objektive kriterier,
prekvalifisering og loddtrekning for å sikre likebehandling mellom
aktørene."
"Stortinget ber Regjeringen oppheve de særbestemmelser
som gjelder for eierskapsbegrensing i havbruksnæringen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er positiv til at det åpnes for en vekst i havbruksnæringen
som tar høyde for årlig antatt vekst i markedene, og mener at veksten
i havbruksnæringen bør fordeles mellom vekst i form av nye konsesjoner
og vekst i konsesjonsvolum (MTB).
En vekst via økning i konsesjonsvolumet vil bidra
til at næringen med lave kostnader kan realisere veksten, og vil
således bidra positivt sett i lys av finansuroen som også preger
Norge. Disse medlemmer mener at en vekst via økning
i konsesjonsvolumet vil bidra positivt i forhold til at de mest
bærekraftige lokaliteter blir bedre nyttiggjort. En økning i konsesjonsvolumet
vil for den enkelte oppdretter kun bli realisert hvis oppdretteren
har tilgang til lokaliteter som har bærekraft for en økt produksjon. Disse medlemmer mener
en slik justering i konsesjonspolitikken vil bidra positivt i forhold
til å utvikle havbruksnæringen i en mer bærekraftig retning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, er opptatt av rekruttering av
ungdom til fiskeflåten, og virkemidler som bidrar til dette. Flertallet har
merket seg at skolefartøyene i Norge gir anledning til å øve på
fiske som et ledd i undervisningen. Flertallet ber Regjeringen
vurdere kriterier for tildeling av skolekvoter som gjør at disse
fartøyene kan få utnyttet disse på en best mulig måte, og som et pedagogisk
virkemiddel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forskerne
er bekymret over bestandssituasjonen for flere arter langs Oslofjorden
og Skagerrak. Spesielt gjelder dette hummer, ål og kysttorsk.
Flertallet vil peke på at Oslofjorden
og Skagerrak tradisjonelt har vært et fiskerikt område med betydning
både for yrkesfiskere og fritidsfiskere. Over to millioner mennesker
bruker denne kystlinjen som rekreasjonsområde. Både av hensyn til
framtidig yrkesfiske og fritidsfisket er det viktig å ta vare på
og gjenoppbygge fiskebestandene.
En bærekraftig forvaltning av ressursene i dette området
krever, etter flertallets mening, en samlet vurdering
av bestandssituasjonen, herunder også ønsket om et bedre oppsyn.
Det gjelder konsekvensene av endringer i økosystemet inkludert tareskogen,
det pågående lysfisket, økningen i sel- og skarvebestanden og yrkes-
og fritidsfisket. Flertallet vil i den forbindelse peke
på at fisket fortsatt er en viktig del av kystkulturen langs denne
delen av kysten, og at lokale fiskere er viktige leverandører av
fersk fisk, reker og skalldyr til befolkningen på begge sider av
Oslofjorden.
Flertallet ber Regjeringen gjøre
en slik vurdering, gjennomføre eventuelle tiltak og orientere Stortinget
på egnet måte.
Det foreslås bevilget kr 195 000 000 på post
60.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette ekstratilskuddet ikke har noen sammenheng med utfordringer
med nye oppdrettskonsesjoner, men virker som en regional ekstrainntekt
til fylkene som får tildelt nye konsesjoner.
Disse medlemmer mener at oppdrettskonsesjonene
skal tildeles uten vederlag da finanskrisen gir kapitaltørke som
gjør det vanskelig å etablere ny virksomhet.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1050 post 60 (ny) med kr 195 000 000
i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen tildele nye oppdrettskonsesjoner
vederlagsfritt."
Det foreslås bevilget kr 2 000 000 på post 71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
gå imot tiltak under departementets ansvarsområde som ikke er av
næringspolitisk karakter.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 1050 post 71 med kr 2 000 000
fra kr 2 000 000 kroner til kr 0.
Det foreslås bevilget kr 54 000 000 på post
75.
Komiteen viser til
at næringsavtalen for fiskeri er avviklet og at denne bevilgningen
er en konsekvens av dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at overføringer til fiskerinæringen bare skal skje i særskilte tilfeller
og går derfor imot alle former for faste støtteordninger som var
en del av den tidligere fiskeriavtalen. Disse medlemmer mener
imidlertid at det som et målrettet og tidsaktuelt tiltak må settes
av et større beløp til selfangst for å redusere bestanden til et
akseptabelt nivå. Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn at det skal avsettes minimum 20 mill. kroner til selfangst
i 2009.
Vanskelighetene for hvalfangstnæringen tilsier at
det må iverksettes strakstiltak for å sikre næringens eksistens,
og disse medlemmer avsetter derfor 10 mill. kroner
til dette formålet.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 75 med kr 24 000 000 fra
kr 54 000 000 til kr 30 000 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen tidlig i 2009 vil legge frem en stortingsmelding
om norsk sjøpattedyrpolitikk. I denne meldingen vil Stortinget bli
orientert nærmere om utviklingen i selfangstnæringen og hvalfangstnæringen
siden den forrige meldingen ble langt frem i 2004.
Den dårlige økonomien i selfangstnæringen har sammenheng
med vanskelige fangstforhold, lave priser på skinn, og problemer
med markedene for øvrig. Norsk selfangst opprettholdes derfor med
offentlig støtte. Uten denne ville næringen ikke kunne overleve.
Flertallet viser til at vær-
og isforhold vanskeliggjør fangsten i enkelte år. I tillegg kommer
at EU nå vurderer å etablere forbud mot handel med selprodukter.
Dette kan ta bort et fremtidig stort og godt betalende marked for
helsekostprodukter og etter hvert også medisinske produkter av selolje
som næringen har stor tro på.
Som følge av den dårlige økonomien i næringen er
det få skuter som ønsker å delta i fangsten, og flere av disse er
gamle og til dels uhensiktsmessige. I år er det imidlertid gitt
støtte til oppgradering av noen av skutene. Et lyspunkt er at samarbeidet
med russiske selskaper har ført til noe bedre fangst i Kvitsjøen
i år, og det er ønskelig at dette samarbeidet fortsetter.
Flertallet mener at situasjonen
i hvalfangstnæringen er noe mer positiv, men også denne næringen
har behov for nyrekruttering. Det har vært til dels lav utnyttelse
av kvotene de siste årene, men det arbeides med å forenkle regelverk og
legge forholdene bedre til rette for å utnytte kvotene fullt. Det
er god etterspørsel etter hvalkjøtt, og lagrene var tomme før årets
sesong startet i april 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at beskatningen
av sjøpattedyr i våre havområder er svært lav i forhold til bestandene,
og stort sett omfatter fangst av vågehval og grønlandssel. Samtidig
vet vi at sjøpattedyrene konsumerer flere hundre tusen tonn kommersielt
viktige fiskeslag. Med dagens lave beskatning er det grunn til å
frykte at sjøpattedyrbestandene vil fortsette å vokse, og observasjoner
på havet tyder på at så er tilfellet. Disse medlemmer viser
til at bare én skute deltok i den norske fangsten i år og at bare
en liten del av kvoten ble tatt. Disse medlemmer er
kjent med at det i EU arbeides med et importforbud på selprodukter.
Disse medlemmer frykter at selfangsten
vil opphøre om få år dersom ikke det umiddelbart gjøres tiltak for
å fremme fangsten. Dagens flåte har en gjennomsnittsalder på over
40 år, og fornying er utenkelig med dagens usikre rammebetingelser.
Disse medlemmer mener det er
et statlig ansvar å sikre at næringen overlever, og at støtten derfor
må legges om og gjøres langsiktig.
Disse medlemmer etterlyser dessuten
en mulig innføring av en konsesjonsordning for selfangsten. En slik
ordning var på høring i næringen i 2004.
Disse medlemmer er kjent med
det viktige arbeidet Høge Nord Alliansen gjør og den erfaringen
de har med internasjonalt arbeid for å ivareta norske interesser. Disse
medlemmer er også kjent med at Høge Nord Alliansen har store økonomiske
utfordringer og ber derfor Regjeringen bidra til at det økonomiske
grunnlaget til Høge Nord Alliansen styrkes betydelig for 2009 og
de kommende årene.
Det foreslås bevilget kr 55 200 000 på kap. 5575.
Det foreslås bevilget kr 7 620 000 på post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at viktige tilsyns- og kontrolloppgaver skal gjøres innenfor de
midler som er bevilget og ikke ved å pålegge næringsvirksomhet ytterligere
skattebyrder.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 5575 post 70 med kr 7 620 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 23 330 000 på post
71.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dette er en ekstra skatt pålagt næringen uten videre begrunnelse.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 5575 post 71 med kr 23 330 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 14 700 000 på post
72.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at denne kontrolloppgaven skal gjennomføres uten ekstra avgiftsbelastninger
for næringen.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 5575 post 72 med kr 14 700 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 9 550 000 på post 73.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at denne ekstraavgiften er pålagt næringen uten videre begrunnelse.
Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn en reduksjon på kap. 5575 post 73 med kr 9 550 000 i forhold
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget kr 75 000 000 på kap.
2415 post 75 Marint verdiskapingsprogram.
Komiteen vil peke
på at Innovasjon Norge er et viktig verktøy i utviklingen av norsk
fiskeri- og havbruksnæring. Som et ledd i arbeidet med å gjøre Norge
til en av verdens ledende innovative, dynamiske og kunnskapsbaserte
økonomier i verden, er marin sektor et prioritert satsingsområde.
Komiteen viser til at Innovasjon
Norge har tre hovedsatsingsområder:
Gjennom denne satsingen skal Innovasjon Norge
bidra til økt lønnsomhet og verdiskaping i den marine næringen. Komiteen vil
understreke Innovasjon Norges betydning som utviklingsaktør. Særlig
viktig er det i en periode der tilgangen på risikovillig kapital
tørker inn eller reduseres.
Komiteen viser til at Regjeringen
har etablert det nye statlige investeringsselskapet Investinor AS
og at investeringer i marint næringsliv er et av selskapets prioriterte
områder. Av en forvaltningskapital på 2,2 mrd. kroner er 500 mill.
kroner satt av til dette formålet. Komiteen er enig i
at behovet for statlige investeringer er størst i bedriftenes tidlige
vekstfase, men ser samtidig at det kan være behov for statlig engasjement
ut over denne fasen.
Komiteen viser videre
til det marine verdiskapingsprogrammet. Hensikten med programmet
er å bedre sjømatnæringens evne til å utnytte naturgitte fortrinn
som rikelig tilgang på ferskt og kvalitetsmessig høyverdig råstoff.
Programmet, som forvaltes av Innovasjon Norge, skal også styrke
bedriftenes strategiske markedsarbeid.
Komiteen har merket seg at en
vesentlig del av verdiskapingsprogrammet retter seg mot bedrifter
i kystkommunene som sliter med lønnsomhet og konkurranseevne gjennom
delprogrammet "Kystnæringer mot marked". Hensikten er å gi slike
bedrifter spesiell hjelp til å omsette lokale fortrinn til varig
lønnsomhet.
Komiteen er tilfreds med at 300
sjømatbedrifter nå deltar i et markedsrettet nettverksarbeid i verdiskapingsprogrammet
og at Nord-Norge også er kommet med i arbeidet for fullt.
Over 90 pst. av den norske sjømatproduksjonen eksporteres.
Derfor er det viktig at bedriftene skaffer seg, og har tilgang på,
internasjonal markedskompetanse. Komiteen har lagt
merke til at Innovasjon Norge, i samarbeid med Eksportutvalget for
fisk, legger vekt på å skape arenaer for markedsmuligheter, profilering
og omdømmebygging.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har videre merket
seg at Innovasjon Norge ser det marine verdiskapingsprogrammet som
et egnet virkemiddel til å øke kvinneandelen i sjømatnæringen. En
mer markedsorientert og lønnsom næring vil kunne tilby mer attraktive
arbeidsplasser, ikke minst for kvinner.
Flertallet peker også på at Innovasjon
Norge har en vesentlig del av ansvaret for å følge opp Regjeringens
ferskfiskstrategi.
Videre har flertallet merket
seg at det nå pågår et arbeid for å følge opp Regjeringens kongekrabbemelding,
blant annet med sikte på å utnytte kongekrabber som i dag ikke har
noen kommersiell verdi. Flertallet ser fram til resultatet
av dette arbeidet.
Komiteen setter også
pris på at det er tatt initiativ til et bedre samarbeid mellom fiskeri-
og havbruksnæringen og reiselivsnæringen og at interessen for kystbasert
reiseliv øker. Av de tiltak som er satt i verk, har komiteen notert
seg at turister nå kan fiske sammen med yrkesfiskere og ta med seg
fangst som er overtatt og avregnet på fartøyets kvote.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig at den marine næringen, som er i en global konkurransesituasjon,
får rammebetingelser tilpasset dette. Disse medlemmer mener
at rammebetingelsene ikke lenger skal være en sammenblanding av
distrikts- og næringspolitiske hensyn. På bakgrunn av dette mener disse
medlemmer at midlene må benyttes til innovasjonstiltak og
ikke distriktspolitikk.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
merknader og forslag i Innst. S. nr. 143 (2007–2008) om forvaltning
av kongekrabbe, og til forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) (statsbudsjettet
for 2009).
Disse medlemmer mener at all
den tid det ikke gis økonomiske incitamenter for fangst av små kongekrabber,
vil nedfiskingsstrategien (desimeringsfiskestrategi) utenfor den
kommersielle sonen ikke fungere etter hensikten med dagens ordning.
Skal man lykkes med en effektiv nedfisking av kongekrabbe utenfor
den kommersielle sonen, forutsetter det opprettelse av et nedfiskingsfond.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil fremheve behovet for at næringen gis rammebetingelser
som er tilpasset en global konkurransesituasjon. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å skille fiskeri- og distriktspolitikk for at næringens
rammevilkår skal være markedsorientert, og mener at en slik endring
er en forutsetning for å kunne utnytte potensialet for verdiskaping
i næringen.
I tabellen nedenfor er det laget en oversikt
over de ulike partienes forslag til bevilgning innenfor rammeområde
10 på kapittel- og postnivå.
I henhold til Stortingets forretningsorden § 19 kan
det i fagkomiteene ikke utformes forslag til bevilgningsvedtak som
avviker fra de rammer Stortinget har vedtatt.
Tabellen viser de kapitlene/postene
der det foreligger avvikende forslag til disponering av vedtatt
ramme i forhold til Regjeringens forslag. Endring i forhold til
Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 | A, SV, Sp | KrF | V |
Utgifter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner). |
| | Sum utgifter
rammeområde 10 | 791 841 | 791 841 (0) | 791 841 (0) | 791 841 (0) |
Inntekter
rammeområde 10 (i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter
rammeområde 10 | 83 990 | 83 990 (0) | 83 990 (0) | 83 990 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 10 | 707 851 | 707 851 (0) | 707 851 (0) | 707 851 (0) |