Regjeringen sikter mot at Norge skal være
et foregangsland i klimapolitikken og en pådriver i arbeidet
for en ny og mer ambisiøs internasjonal klimaavtale. Utgangspunktet
for en slik avtale bør være at den globale gjennomsnittstemperaturen
ikke skal øke med mer enn 2 C fra førindustrielt
nivå. Dette vil kreve en stor reduksjon i de globale utslippene
av klimagasser fram mot midten av dette århundret.
Norge har satt opp et forpliktende mål
om karbonnøytralitet innen 2030 som del av en global og
ambisiøs klimaavtale, og innen 2050 uavhengig av utformingen
av en slik avtale. I Kyoto-perioden, som omfatter årene
2008–2012, vil Norge redusere sine utslipp med 10 prosentpoeng
mer enn det som følger av Kyoto-avtalen. Overoppfyllelsen
vil skje gjennom utslippsreduserende tiltak i andre land, i hovedsak
i utviklingsland.
Regjeringen har fastlagt en ramme for skogprosjekter
i utviklingsland på opp til 3 mrd. kroner pr. år,
som skal finansieres innenfor en økende, samlet norsk bistandsramme.
For 2008 er det foreslått å sette av 400 mill.
kroner til skogtiltak i utviklingsland.
I klimaavtalen mellom Regjeringen og opposisjonen
fra januar 2008 ble det enighet om et mål om å redusere
utslippene i Norge med 15–17 mill. tonn CO2-ekvivalenter
i forhold til forventede utslipp uten nye tiltak, når skog
er inkludert. Dette innebærer i tilfelle at om lag to tredjedeler av
Norges totale utslippsreduksjoner gjennomføres nasjonalt.
I klimaforliket var det også enighet om å øke
autodieselavgiften med 10 øre pr. liter og bensinavgiften
med 5 øre pr. liter i statsbudsjettet for 2009. Regjeringen
foreslår at denne endringen gjennomføres allerede
fra 1. juli 2008, jf. Ot.prp. nr. 59 (2007-2008). Det er
videre foreslått å øke bevilgningen til
forskning på fornybar energi med 70 mill. kroner i 2008,
jf. St.prp. nr. 59 (2007-2008).
Regjeringens klimapolitikk er nærmere
omtalt i avsnitt 3.9 i meldingen.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til vårens inngåtte klimaforlik mellom alle de
andre partiene på Stortinget. Tiltakene i forliket var
i stor grad preget av høye målsettinger og store
ord, men få konkrete tiltak. I så måte
følger Stortinget opp den linjen man la seg på allerede
på slutten av 80-tallet, hvor stortingsflertallet vedtok å kutte
CO2-utslippene frem til år 2000.
Samtlige partier bommet fullstendig på sine ambisjoner.
Disse medlemmer vil peke på at
flere punkter i klimaforliket allerede må justeres, blant
annet satsingen på biodrivstoff og ambisjonene rundt grønne
sertifikater. Dette illustrerer at lysten er større enn
evnen, og vil peke på at Stortingets troverdighet ville
vært større dersom man la seg på et realistisk
ambisjonsnivå. Disse medlemmer har også merket
seg at, ikke overraskende, det eneste "klimatiltaket" som nå forseres
i forbindelse med behandling av Revidert nasjonalbudsjett for 2008,
er å øke avgiftene på bensin og diesel. Disse
medlemmer har merket seg at Kristin Halvorsen sier i VG
Nett 15. mai 2008: "Vi framskynder det på grunn
av de bekymringsfulle klimarapportene vi får hele tiden"
og i VG Netts "Tett på nett": "Økningen av bensin
og drivstoffavgifter er et viktig tiltak i kampen mot økte
klimautslipp". Samtidig uttalte miljøvernminister Erik
Solheim i Aftenposten 16. mai 2008 at han ikke tror avgiftsøkningen
har noen klimaeffekt. Disse medlemmer mener dette viser
at Regjeringen dessverre misbruker miljøpolitikken til å fylle
statskassen.
I klimapolitikken ville disse medlemmer foretrukket
at man gjennomførte troverdige tiltak med bred og langsiktig
nytteverdi. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
i fjor fremmet et omfattende forslag med CO2-reduserende
tiltak, med sikte på å bruke fellesskapets ressurser
der de gir størst langsiktig nytte, uavhengig av bransjer
og geografisk plassering. Disse medlemmer er skeptiske
til Regjeringens pekefingerpolitikk, hvor man baserer seg på forbud,
restriksjoner og høyere avgifter for å innfri
sine mål. Disse medlemmer vil understreke
at norsk næringsliv og industri i stor grad allerede bruker
beste tilgjengelige teknologi, og at strenge særnorske
utslippskrav vil påføre næringslivet
betydelige kostnader med marginale miljøeffekter. Verken
Norge eller miljøet er tjent med at disse flagger ut til
land uten tilsvarende strenge miljøkrav. Disse medlemmer vil
advare mot å innføre stadig nye skatter og avgifter
i miljøets navn, som ikke har annen effekt enn å fylle
statskassen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i forbindelse med behandling av St.meld. nr.
34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk og eget forslag Dokument
nr. 8:97 (2007–2008) om Kyoto-tiltak med vekt på kostnadseffektivitet
og nytte for miljøet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det bare er
få uker siden det ble klart at Norge setter ny rekord i
klimagassutslipp. I Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 vises det ingen vilje til en offensiv for å gjøre
noe med denne utfordringen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Regjeringen står fritt
til å gå lenger enn det klimaforliket legger opp
til. Dette vil i så fall få Kristelig Folkepartis
og Venstres helhjertede støtte. Budsjettrevisjonen fremstår
fortsatt som svært uklar når det gjelder CO2-håndtering på Mongstad.
Og med de reduksjonene som det nå foreslås i CO2-håndering, er den samlede innenlandske
miljø- og klimasatsingen faktisk svekket i forhold til det
opprinnelige budsjettet for 2008.
Disse medlemmer er spesielt skuffet
over manglende satsing på kollektivtransport i byene. Hvorfor
forskutterer ikke Regjeringen økt satsing på kollektivtransport
som klimaforliket legger opp til, når man forskutterer økte
drivstoffavgifter? Dette burde etter disse medlemmers syn
i det minste være et nullsum-spill.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen begrunner reduksjonen i bevilgningene til arbeidet
med CO2-håndtering med at arbeidet
er forsinket. Disse medlemmer er skuffet over dette
og er bekymret over at det til stadighet er utsettelser av viktige
prosjekter innen CO2-rensing, slik som
for eksempel rensingen av gasskraftverket på Kårstø som
etter planen skulle vært ferdigstilt til neste år.
Skal vi nå de klimamålene vi har satt oss, er
det viktig å holde trykket oppe i arbeidet med CO2-rensing. Disse medlemmer forventer
derfor at Regjeringen innretter seg slik at det er mulig å øke
innsatsen i forbindelse med budsjettet for 2009.
Disse medlemmer er videre bekymret
for utviklingen ved Snøhvit LNG. Disse medlemmer viser
til at operatøren StatoilHydro har søkt SFT om
nærmest ubegrensede utslipp i forbindelse med driftsproblemene
ved anlegget. Disse medlemmer er så langt
fornøyd med SFTs avgjørelse i saken, hvor det
går frem at man ikke vil imøtekomme dette. Videre
anbefaler SFT at departementet pålegger StatoilHydro å utrede
en tidsplan for CO2-håndtering
av utslippene fra anlegget. Disse medlemmer mener
det er en god start på et viktig arbeid med å rense
CO2-utslippene ved anlegget. Disse
medlemmer vil også vise til vedtak fattet av regjeringen
Bondevik II om at anlegget, i henhold til utslippstillatelsen, skal
være tilrettelagt for CO2-håndtering.