Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen inkludere de ikke-statlige lufthavnene
på Stord, Notodden og i Skien i systemet med kryssubsidiering
som i dag foretas mellom de statlige flyplassene.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om en
belønningsordning for tryggere skoleveier der kommuner
og fylker som er flinke til å bevilge penger til sikring
av skoleveier, premieres for dette.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
om praktiseringen av båndlegging og innløsning
av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt
avklare rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister
og prosedyrer som må innføres for å unngå at
enkeltmennesker må bære urimelige byrder på statens
vegne når prosjekter trekker ut i tid.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen omgående
legge frem en redegjørelse om arbeidet med utbedringen
av tunnelhøyden på E134 Haukelitunnelene i Hordaland
siden saken første gang ble behandlet i Innst. S. nr. 150 (2004-2005),
jf. Dokument nr. 8:32 (2004-2005) Om straks å innføre
avbøtende tiltak for at vogntog med høyde over
4 meter kan passere Haukelitunnelene.
Forslag 5
Ferjesambandet Skutvik-Svolvær videreføres
med en daglig avgang i vinterhalvåret og to daglige avganger
i sommerhalvåret. Kostnadene ved dette tilbudet skjer innenfor
rammen av de tilgjengelige ressurser for de nevnte samband, herunder
Melbu-Fiskebøl og Lødingen-Bogenes.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen kartlegget behov
og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksvegferjestrekninger,
og legge fram en sak for Stortinget i god tid før rulleringen
av Nasjonal transportplan.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at det i forbindelse med utbyggingen av dobbeltsporet på Nord-Jæren
blir lagt teknisk til rette for utbygging av bybane.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å konkurranseutsette
Kongsvingerbanen.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak
om både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering
kan være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS).
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen fremme sak spesielt
med vurdering av følgende prosjekter som OPS (eventuelt også BOT)-prosjekter:
– E18 Mosseveien
("Mosseveien i tunnel")
– E6 i Akershus, Hedmark og Oppland
– Rv 2 Kløfta-Kongsvinger (gjenstående
parseller)
– E39 Kyststamvegen, Stord-Bergen
– E39 Kvivsvegen
– Rv 7 Sokna-Ørgenvika
– E16 Bjørum-Skaret (Sollihøgda)
– Rv 3 (Østerdalen)
– E6 Parsell Sluppen-Stavne (Sør-Trøndelag).
– E18 Vestfold/Telemark
(resterende strekninger)
– E136 Ålesund-Oppland
grense
– E18 Oslo-Asker/innfartsåre
Oslo vest (Vestkorridoren)
– Saltenpakke 2
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegget
for store statlige investeringsprosjekter at eksterne kvalitetssikringsrapporter
offentliggjøres straks de foreligger.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen knutepunktplan
for å sikre gode knutepunktsløsninger der flere
transportmidler møtes.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
bygging av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i Revidert
nasjonalbudsjett 2008.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen utrede prosjektet
Stad skipstunnel, eventuelt som OPS-prosjekt, og innarbeide saken
i Nasjonal transportplan.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem en melding om norsk luftfart som oppfølging av Norsk
luftfartsplan 1998-2007 (St.meld. nr. 38 (1996-1997)).
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen om å utrede
og å legge fram en egen sak om helikopterrute mellom Bodø og Træna,
Lovund og Rødøy. Det forutsettes at også denne helikopterruta
blir anbudsrute med offentlig kjøp, og at saken legges
fram for Stortinget i god tid før Stortingets behandling
av Nasjonal transportplan.
Forslag 17
Ny bruløsning på E6 ved Harran
i Grong kommune igangsettes i 2008 med statlig forskuttering, og
med inndekning i Revidert nasjonalbudsjett 2008.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at arbeid med veitunnel gjennom Ulriken gjennomføres som OPS-prosjekt.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å framforhandle
en finansieringsløsning for Hurtigrutemuseet på Stokmarknes
i samarbeid med kommune og fylkeskommune, slik at Hurtigrutemuseet
får sin rehabilitering og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk museum,
og at Stortinget får seg forelagt egen sak vedrørende
Hurtigrutemuseets framtid.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen konkurranseutsette
og omdanne Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet så snart
de markedsmessige forholdene ligger tilrette for det, jf. nærmere
omtale i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2004-2005) og jf. Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2004-2005).
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn krav
om klimavennlig teknologi for alle nye riksvegferjer.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen sørge for
videre drift av Bratsbergbanen i samarbeid med Telemark fylkeskommune.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen legge fram egen sak
med vurderinger av ulike tiltak for økt bruk av alkolås
i private og offentlige transportmidler.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett legge frem plan med tilhørende finansiering
for nødvendig oppgradering og fornyelse av Kystverkets
depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets egne fartøyer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen innarbeide bestemmelser om
et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes veiholder.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet
i Norge.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen fjerne veilovens § 27
som gir adgang til å bruke bompengefinansiering av offentlig
vei og av kollektivtrafikk.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2008 legge frem en stamveimelding om bygging og finansiering
av et moderne stamveinett i Norge, som en del av arbeidet med ny
Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
om finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter av nasjonal
betydning, uavhengig av NTP.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen utrede muligheter
for, og effekter av å etablere et funksjonelt og avlastende
system av ringveier som leder trafikk unna Oslo by, basert på rv 23,
rv 35 og rv 120.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
ytterligere kvalitetssikring av trafikkgrunnlaget for Hardangerbrua.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak
om nasjonal plan for rassikring av veier med prioritering av konkrete
prosjekter og forpliktende statlig finansiering.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen
stortingsproposisjon om forsøk med gratis riksveiferjesamband
på strekningene:
– E39 Solevåg-Festøy
i Møre og Romsdal
– E6 Bognes-Skarberget i Nordland
– E39 Lote-Anda i Sogn og Fjordane
– rv 544 Sunde-Ranavik-Skjersholmane
(Hodnanes/Jektevik) i Hordaland.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen senest våren
2008 legge frem egen sak om riksveiferjesambandene som omfatter
endring/utvidelse av kriteriene for klassifisering, samt
omdisponering av ferjemateriell på basisendring i veinett
og drift av nye ferjer.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen opprette løpende
statlig tilsyn med Bybaneprosjektet i Bergen.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen sørge for
samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004-2005)
og Innst. S. nr. 94 (2005-2006), med utvikling av nærtrafikk
med jernbane i Bergensregionen.
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen i 2008 legge frem
egen sak om modernisering av lovverket som regulerer taxinæringen.
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen i løpet
av 2008 legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering
av arbeidet med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere
statlig styring med stam- og riksveiutbygging.
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak
om trafikkveksten som skal legges til grunn ved utarbeidelse av
ny Nasjonal transportplan.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet
med etablering og drift av raste- og hvileplasser langs stamveiene,
både sommer- og vinterstid. Stortinget ber om sak som redegjør
for kartlagte behov hva gjelder strekninger, antall, kvalitet og
kostnader forbundet med en slik forsering.
Forslag 41
Stortinget ber Regjeringen endre forskriftene
for bestemmelser om kjøre- og hviletid slik at ikke disse skaper
ekstrakostnader for transportnæringen, og ytterligere problemer
med rekrutteringen til sjåføryrket.
Forslag 42
Stortinget ber Regjeringen innarbeide i styringsopplegg
for store statlige investeringsprosjekter også en ordning
med kvalitetssikring underveis.
Forslag 43
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at miljøklassifisering av biler baseres på energiforbruk,
forurensning og ressursforbruk gjennom hele bilens livsløp,
fra produksjon til fullført gjenvinning.
Forslag 44
Stortinget ber Regjeringen legge frem forskningsbaserte
beregninger av miljøkonsekvenser av både person-
og godstransport.
Forslag 45
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at alle offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker
og utslipp, rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres
av Riksrevisjonen.
Forslag 46
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen handlingsplan
for økt bruk av sjøtransport. Planen må omhandle
lovverk og avgifter.
Forslag 47
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen
sak om innpassing av obligatorisk yrkessjåføropplæring
i videregående skole og en vurdering av senket aldersgrense
for kjøring av buss.