Jeg viser til brev av 15. november
fra Forsvarskomiteen der det rettes følgende spørsmål
til Kap. 451 Samfunnssikkerhet og beredskap:
1. Komiteen ber departementet
gi en mer spesifikk beskrivelse av prioriteringer, status og måloppnåelse
innen dette kapitlet. Hvordan fordeles alle ordinære driftsutgifter
og investeringer for DSB med underliggende driftsenheter, herunder
Sivilforsvaret og skoler, under dette kapitlet?
2. Hva er status for
Sivilforsvaret når det gjelder vedtatt sivilforsvarsstruktur
i forhold til tildelte ressurser, mannskap og øvingsdirektiv?
Svar på spørsmål
nr. 1:
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
er på vegne av Justisdepartementet fag- og tilsynsorgan
på det sivile samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet.
Direktoratet understøtter også Justisdepartementets
samordnings- og tilsynsrolle. Direktoratet representerer et bredt
faglig miljø, så vel innen forebygging som ved
innsats for å legge til rette for at samfunnet kan møte
store og sammensatte hendelser. Direktoratet skal bidra til å styrke
samfunnssikkerheten og krisehåndteringsevnen på lokalt,
regionalt og nasjonalt nivå.
Sivilforsvaret er en statlig forsterkningsressurs, underlagt
DSB, som bistår nød- og redningsetatene ved større
ulykker og hendelser (større branner, flom og søk
etter savnede personer).
DSB omfatter i tillegg til hovedkontoret i Tønsberg 20
sivilforsvarsdistrikter, fem sivilforsvarsleire, fem skoler og fem
regionkontorer for eltilsyn. DSB utøver opplæringsvirksomhet
ved fem skoler; Norges Brannskole, Sivilforsvarets tre beredskaps-
og kompetansesentre og Nasjonalt utdanningssenter for samfunnssikkerhet
og beredskap (NUSB).
Departementet styrer DSB med underlagte ledd
på bakgrunn av de mål som er formulert for virksomheten i
St.prp. nr. 1, samt tildelingsbrev. Kostnadsfordelingene internt
i direktoratet fastsettes av DSB. DSB har følgelig ansvar
for å fastsette fordeling av budsjett for 2008 til de underordnede
driftsenhetene under kap. 451. Som ledd i arbeidet med å besvare
ovennevnte spørsmål har jeg hentet inn en oversikt
som viser til fordelingen av 2004 og 2007 budsjettet på kap.
451. Jeg antar dette kan gi et bilde på fordelingen under
kap. 451.
Fordeling
budsjett 2007 kap 451 - mill kr | 2004 | Andel | 2007 | Andel |
Stabsavd og
felleskostnader Utredning og nasjonal beredskap Brann, redning, sivilforsvar -
herunder sivilforsvar Forebygging og elsikkerhet Næringsliv og farlige stoffer | 85,9 33,4 287,9 227,6 58,9 24,3 | 17,5% 6,8 % 58,7% 46,4 % 12,0 % 5,0 % | 93,1 43,7 282,8 219,3 54,1 26,9 | 18,6% 8,7 % 56,5 % 43,8 % 10,8% 5,4 % |
Sum bto budsjett DSB * | 490,5 | 100,0 % | 500,7 | 100,0 % |
* Post 22 Flytteutgifter er holdt utenom
Sivilforsvaret har i 2007 en budsjettramme på ca
219 mill kroner. I tillegg kommer andel av felleskostnader slik
at samlet sett utgjør Sivilforsvaret om lag halvparten
av DSB budsjettramme på kap 451. Det må bemerkes
at Brann, redning og sivilforsvar hadde høyere kostnader
i 2004 som følge av omorganiseringen av Sivilforsvaret
fra 40 til 20 distrikter. I forbindelse med omorganiseringen var
det ekstra kostnader knyttet til bla overtallighet i antall medarbeidere
og doble husleier. Reell andel av budsjettet er dermed praktisk
talt den samme i 2004 som i 2007.
Økningen i felleskostnader kommer i
hovedsak av økt grad av sentralisering av funksjoner som
IKT, anskaffelser, regnskapsførsel mv. Dette er kostnader som
tidligere lå på de øvrige virksomhetsområdene.
Fordelingen av budsjettet er ellers påvirket
av at DSB har et inntektskrav på kap. 3451 som i 2007 er
på 105 mill. kroner. Dette inntektskravet forutsetter tilsvarende
tilsyns- og kontrollaktiviteter i direktoratet, og kostnadene kan
dermed ikke uten videre reduseres uten at dette får konsekvenser
for inntektskravet.
Svar på spørsmål
2:
Etableringen av DSB innebar flere parallelle
og krevende omstillingsprosesser. Omorganisering av Sivilforsvaret
har vært helt sentral i denne perioden. Sivilforsvarets
organisasjon ble endret fra 40 kretser og tre skoler til 20 sivilforsvarsdistrikter,
hvorav tre med skolefunksjon. I løpet av omstillingen er
Sivilforsvaret nedbemannet med 55 årsverk, slik Stortinget
har bestemt.
For DSB har hovedprioriteringen vært å følge
opp at Sivilforsvaret skal være i stand til å levere
i form av operativ innsats ved store hendelser.
Som det vises til i St.prp. nr. 1 (2007 - 2008)
er det utarbeidet forslag til ny styrkestruktur for Sivilforsvaret.
Forslaget er til behandling i departementet og det tas sikte på nærmere
omtale om Sivilforsvaret i den kommende stortingsmelding om samfunnssikkerhet.
I denne sammenheng vil blant annet behov for modernisering av utstyr,
materiell og utdanning - og øvingsvirksomhet bli drøftet.