Brev fra Justis- og politidepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 20. november 2007

St prp nr 1 (2007-2008) - Spørsmål fra Forsvars­komiteen

Jeg viser til brev av 15. november fra Forsvarskomiteen der det rettes følgende spørsmål til Kap. 451 Samfunnssikkerhet og beredskap:

  • 1. Komiteen ber departementet gi en mer spesifikk beskrivelse av prioriteringer, status og måloppnåelse innen dette kapitlet. Hvordan fordeles alle ordinære driftsutgifter og investeringer for DSB med underliggende driftsenheter, herunder Sivilforsvaret og skoler, under dette kapitlet?

  • 2. Hva er status for Sivilforsvaret når det gjelder vedtatt sivilforsvarsstruktur i forhold til tildelte ressurser, mannskap og øvingsdirektiv?

Svar på spørsmål nr. 1:

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er på vegne av Justisdepartementet fag- og tilsynsorgan på det sivile samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet. Direktoratet understøtter også Justisdepartementets samordnings- og tilsynsrolle. Direktoratet representerer et bredt faglig miljø, så vel innen forebygging som ved innsats for å legge til rette for at samfunnet kan møte store og sammensatte hendelser. Direktoratet skal bidra til å styrke samfunnssikkerheten og krisehåndteringsevnen på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

Sivilforsvaret er en statlig forsterkningsressurs, underlagt DSB, som bistår nød- og redningsetatene ved større ulykker og hendelser (større branner, flom og søk etter savnede personer).

DSB omfatter i tillegg til hovedkontoret i Tønsberg 20 sivilforsvarsdistrikter, fem sivilforsvarsleire, fem skoler og fem regionkontorer for eltilsyn. DSB utøver opplæringsvirksomhet ved fem skoler; Norges Brannskole, Sivilforsvarets tre beredskaps- og kompetansesentre og Nasjonalt utdanningssenter for samfunnssikkerhet og beredskap (NUSB).

Departementet styrer DSB med underlagte ledd på bakgrunn av de mål som er formulert for virksomheten i St.prp. nr. 1, samt tildelingsbrev. Kostnadsfordelingene internt i direktoratet fastsettes av DSB. DSB har følgelig ansvar for å fastsette fordeling av budsjett for 2008 til de underordnede driftsenhetene under kap. 451. Som ledd i arbeidet med å besvare ovennevnte spørsmål har jeg hentet inn en oversikt som viser til fordelingen av 2004 og 2007 budsjettet på kap. 451. Jeg antar dette kan gi et bilde på fordelingen under kap. 451.

Fordeling budsjett 2007 kap 451 - mill kr

2004

Andel

2007

Andel

Stabsavd og felleskostnader

Utredning og nasjonal beredskap

Brann, redning, sivilforsvar

- herunder sivilforsvar

Forebygging og elsikkerhet

Næringsliv og farlige stoffer

85,9

33,4

287,9 227,6

58,9

24,3

17,5%

6,8 %

58,7%

46,4 %

12,0 %

5,0 %

93,1

43,7

282,8

219,3

54,1

26,9

18,6%

8,7 %

56,5 %

43,8 %

10,8%

5,4 %

Sum bto budsjett DSB *

490,5

100,0 %

500,7

100,0 %

* Post 22 Flytteutgifter er holdt utenom

Sivilforsvaret har i 2007 en budsjettramme på ca 219 mill kroner. I tillegg kommer andel av felleskostnader slik at samlet sett utgjør Sivilforsvaret om lag halvparten av DSB budsjettramme på kap 451. Det må bemerkes at Brann, redning og sivilforsvar hadde høyere kostnader i 2004 som følge av omorganiseringen av Sivilforsvaret fra 40 til 20 distrikter. I forbindelse med omorganiseringen var det ekstra kostnader knyttet til bla overtallighet i antall medarbeidere og doble husleier. Reell andel av budsjettet er dermed praktisk talt den samme i 2004 som i 2007.

Økningen i felleskostnader kommer i hovedsak av økt grad av sentralisering av funksjoner som IKT, anskaffelser, regnskapsførsel mv. Dette er kostnader som tidligere lå på de øvrige virksomhetsområdene.

Fordelingen av budsjettet er ellers påvirket av at DSB har et inntektskrav på kap. 3451 som i 2007 er på 105 mill. kroner. Dette inntektskravet forutsetter tilsvarende tilsyns- og kontrollaktiviteter i direktoratet, og kostnadene kan dermed ikke uten videre reduseres uten at dette får konsekvenser for inntektskravet.

Svar på spørsmål 2:

Etableringen av DSB innebar flere parallelle og krevende omstillingsprosesser. Omorganisering av Sivilforsvaret har vært helt sentral i denne perioden. Sivilforsvarets organisasjon ble endret fra 40 kretser og tre skoler til 20 sivilforsvarsdistrikter, hvorav tre med skolefunksjon. I løpet av omstillingen er Sivilforsvaret nedbemannet med 55 årsverk, slik Stortinget har bestemt.

For DSB har hovedprioriteringen vært å følge opp at Sivilforsvaret skal være i stand til å levere i form av operativ innsats ved store hendelser.

Som det vises til i St.prp. nr. 1 (2007 - 2008) er det utarbeidet forslag til ny styrkestruktur for Sivilforsvaret. Forslaget er til behandling i departementet og det tas sikte på nærmere omtale om Sivilforsvaret i den kommende stortingsmelding om samfunnssikkerhet. I denne sammenheng vil blant annet behov for modernisering av utstyr, materiell og utdanning - og øvingsvirksomhet bli drøftet.