"Kongen vælger og beskikker, efter at have
hørt sit Statsraad, alle civile, geistlige og militære Embedsmænd."
Denne bestemmelsen utelukker ikke Stortinget fra innflytelse
på utnevning av embetsmenn. Stortinget kan gi retningslinjer om
saksbehandlingen. Stortinget kan også gi pålegg om krav til kvalifikasjoner for
embetsmenn i bestemte embeter. Det er også ganske sikker rett for
at Stortinget kan vedta opprettelse av embetsstillinger, eksempelvis
gjennom øremerking av lønnsmidler i budsjettet til bestemt embetsstilling.
Stortinget kan imidlertid ikke, etter bestemmelsen, instruere
regjeringen i å utnevne personer som for eksempel oppnår flest stemmer
i tilsettingsutvalg eller organ eksempelvis i Den norske kirke ved
utnevning av biskoper. Et forslag om dette ble avvist av Stortinget
i 1998.
Stortinget kan heller ikke selv pålegge regjeringen å utnevne
bestemte personer til et embete. Imidlertid kan Stortinget sannsynligvis
i budsjettsammenheng stille lønnsmidler til rådighet for et bestemt
embete under forutsetning av at en bestemt person blir tildelt embetet.
Forutsetningen for en slik innblanding er imidlertid at betingelsene
fremstår som lojal og forenlig med de oppgaver og vilkår som er
knyttet til det enkelte embetet.Filflet, Arne, Grunnloven,
kommentarutgave (2005), s. 151.
Det er bestridt om Stortinget kan instruere regjeringen til å
iverksette avskjedssak mot en embetsmann. Dette omtales kort senere
i forslaget.
Dette kan underbygges av at Stortinget realitetsbehandlet et
forslag om at direktørstillingen i Utlendingsdirektoratet skulle
være en embetsstillingJf. Innst. S. nr. 237 (2005–2006)..
I debatten om saken var det ingen talere som gjorde et poeng av
at Stortinget skulle holde seg unna denne typen problemstillinger.
Forslagsstillerne mener bestemmelsen allerede er svært uthulet
og at Stortingets eneste egentlige begrensning i forhold til påvirkning
i dag gjelder konkret utnevning av bestemte personer i et bestemt
eksisterende embete. På bakgrunn av at embetsmenn er direkte underlagt
regjeringens forvaltningsansvar og skal rapportere til den, kan
det hevdes at er er unaturlig å fjerne regjeringens enerett til
embetsutnevnelser. Særlig tatt i betraktning at Stortinget i dagens konstitusjonelle
situasjon må sies å kunne utøve betydelig makt og påvirkning i forhold
til forholdene rundt utnevning av embetsmenn.
På den annen side kan det tenkes at Stortinget vil opprette konkrete
stillinger som embetsstillinger og selv foreta utnevnelsen av dem.
Et eksempel på det kan være ulike ombud. For eksempel er det ikke
utenkelig at Sivilombudsmannen og Ombudsmannen for Forsvaret, som
i dag oppnevnes av Stortinget etter særlov og som ikke er embetsmenn,
eller barneombud (oppnevnes i dag av regjeringen, men er ikke embetsmann)
og eventuelle andre ombud bør kunne oppnevnes som embetsmenn direkte
av Stortinget om Stortinget skulle ønske det. Bestemmelsen i Grunnloven
§ 21 hindrer i dag en slik ordning.
Forslagsstillerne mener det er gode grunner for å opprettholde
Kongens enerett til utnevning av embetsmenn, men legger til grunn
at Stortinget aktivt bør ta stilling til spørsmålet.
På den bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Grunnloven § 21 oppheves."