I Stortingets møte 12. oktober 2010 ble det gjort slikt
§ 1
Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale
sikkerhetsretter i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001
til konvensjonen om særlige forhold for luftfartøysløsøre gjelder
som lov.
§ 2
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 3
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 26. juni 1992 nr. 62 om tvangsfullbyrdelse gjøres
følgende endringer:
§ 11-1 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som har registrert en sikkerhetsrett i mobilt løsøre
etter Cape Town-konvensjon 16. november 2001 om internasjonale sikkerhetsretter
i mobilt løsøre og protokoll 16. november 2001 om særlige forhold for
luftfartøysløsøre, kan begjære dekning etter konvensjonens og protokollens
regler eller etter reglene i dette kapitlet.
Nåværende tredje, fjerde og femte ledd blir nye fjerde,
femte og sjette ledd.
§ 11-2 første ledd bokstav c, d, og ny bokstav e skal lyde:
(c) lovbestemt panterett for
skatt eller avgifter til stat eller kommune, for sameiets krav etter
sameieforholdet i seksjonssameier, lovbestemt pant etter
akvakulturloven § 20, og for borettslagets krav etter
andelslagsforholdet i borettslag,
(d) registrert lovbestemt panterett,
(e) registrert internasjonal sikkerhetsrett i mobilt løsøre,
jf. lov om internasjonale sikkerhetsretter.
2. I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)
tilføyes det et nytt avsnitt G i lovens kapittel III som skal lyde:
G. Internasjonale sikkerhetsretter
i luftfartøysløsøre
§ 3-53. Internasjonale sikkerhetsretter
For panterett eller tilsvarende sikkerhetsretter som
faller inn under Cape Town-konvensjonen 16. november 2001 om internasjonale
sikkerhetsrettigheter i mobilt løsøre og protokoll 16. november
2001 om særlige forhold for luftfartøysløsøre, har konvensjonens og
protokollens regler forrang så langt de gjelder foran bestemmelsene
i denne lovens kapittel III.
Dag Terje Andersen |
president |