Skriftleg spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:1860 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Svart på: 02.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Vil statsråden be Sjømatrådet om å sette markedsføringen av oppdrettslaks i utlandet på pause i påvente av at næringen gjennomfører tiltak for å redusere fiskedødeligheten og forbedre sitt eget omdømme?

Grunngiving

Fiskehelserapporten 2023 viser at 105,4 millioner laks og ørret døde i produksjonen i fjor. Av dette utgjorde laks over 100 millioner.

Fisken døde blant annet av infeksjonssykdommer. Lakselus og skader fra lusebehandling er den viktigste sykdomsdriveren. Både infeksjonssykdommer, lus og lusebehandling påfører fisken enorme lidelser.

En ny måling viser at omdømmet til oppdrettsnæringen har rast. Sjømat Norge vil imidlertid ikke gå ut med detaljer om omdømmefallet.

Norge eksporterte laks og ørret til en verdi av 128 milliarder kroner i 2023, som er ny rekord. Den kraftige oppgangen skyldes imidlertid hovedsakelig svak kronekurs, og eksportvolumene har gått noe ned siden 2022.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Fiskehelserapporten fra 2023 og omtale i medier den senere tiden har satt søkelys på uheldige tilstander i norsk oppdrettsnæring med sykdom, lakselus og skadet og død fisk i merdene. Dødeligheten i norsk lakseproduksjon er altfor høy, og næringen må ta situasjonen inn over seg. Tilstanden er uakseptabel, og situasjonen må forbedres.

Det trengs tiltak for å redusere dødeligheten og bedre velferden. Dette er noe regjeringen tar på alvor, og vi vil gjennom den kommende dyrevelferdsmeldingen og havbruksmeldingen bidra til en oppdatering og videreutvikling av regelverket for produksjon av laks.

Forbrukere hjemme og ute skal kunne være sikre på at den maten de spiser er trygg, herunder sjømaten. Det kan de også med dagens regelverk være. Jeg ser det derfor ikke som nødvendig eller hensiktsmessig å stanse eller begrense markedsføringen av norsk laks. Laks er den viktigste eksportvaren fra sjømatnæringen, som har blitt Norges nest største eksportnæring etter olje og gass. Sjømatrådet har gjennom mer enn tre tiår markedsført laksen internasjonalt. Norge forbindes med laks. Det er viktig å holde nivået på markedsføringen på et fortsatt høyt nivå for å sikre markedsandeler. Næringen har et eget ansvar for at merkevaren «Norsk laks» ikke rives ned og for at omdømmet pleies og opprettholdes.

Norge skal også i fremtiden være en ledende produsent og eksportør av sjømat av høy kvalitet, produsert på en bærekraftig måte innenfor biologisk tåleevne og med god fiskehelse og -velferd i bunnen. Mattilsynet, Fiskeridirektoratet og NFD vil sammen med forskningsinstitusjonene bidra med kunnskap og regelverksutvikling. Så må næringen ta sitt ansvar. For å sikre at Norge skal fortsette å være verdens ledende eksportør av laks, må alle parter arbeide kompromissløst for en næring som bidrar med sunn mat, god fiskevelferd, verdiskaping og arbeidsplasser. Sjømatrådet skal fortsatt bidra med markedsføring og promotering slik at laksen når fram til konsumenter i om lag 150 markedsland.